Geld & Recht alle pijlers

Geld terugbetalen

22-10-2018 12:22 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen viva forummers,

Ik heb wat objectief advies nodig.

Sinds vorig jaar heb ik mij ergens anders ingeschreven i.v.m. relatiebreuk. Ik kon tijdelijk ergens anders wonen maar ik kon mij hier niet inschrijven.

Een goede vriendin van een van mijn familieleden bood aan om mij bij haar in te schrijven, zij gaf aan dat dit geen enkel probleem was aangezien zij geen subsidies kreeg. Na een aantal keer dit gevraagd te hebben, gaf zij constant aan dat het geen enkel probleem was.

Maar nu komt het, ik heb hier 8 maanden ingeschreven gestaan en nu opeens blijkt het dat zij toch het een en ander terug moet betalen. Ik snap dat dit door mij komt en wil hier echt niet moeilijk over doen en dus vind ik het wel zo eerlijk om dit te betalen aangezien zij mij op dat moment wel uit de brand heeft geholpen.

Echter ben ik zelf een starter en zit nu eindelijk in mijn eigen huisje dus heel breed heb ik het op het moment niet. Nu is het bedrag wel dusdanig opgelopen (€2500), en voelen wij ons beide hier best ellendig over.

Als zij het iets beter had uitgezocht voordat ze het aanbood was ze er al vrij snel achter gekomen dat zij het een en ander mis zou lopen wanneer ik me bij haar zou inschrijven. Zij biedt nu wel aan een gedeelte mee te betalen, maar moet ik de schuld op mij nemen? Of moet ik haar wel een deel laten mee betalen.

Het is een beetje een gevoelskwestie geworden want ik vind het ook lullig dat zij hier ook voor op moet draaien maar aan de andere kant, ze had het ook even iets beter kunnen uitzoeken voordat zij dit aanbod had gedaan.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-10-2018 13:45
Gaat het misschien om toeslagen van voorgaande jaren die met terugwerkende kracht moeten worden terugbetaald? (kan dat überhaupt?)
Dat kan altijd, maar niet om deze reden. Sommige toeslagen veranderen per datum samenwonen, andere met terugwerkende kracht tot begin kalenderjaar. Maar niet verder dan dat.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
22-10-2018 13:51
Dat gaat waarschijnlijk om de alleenstaande oudertoeslag op het kindgebonden budget. Ik vermoed dat jullie onterecht als toeslagpartners zijn aangemerkt. Ze moet dus bezwaar maken.
Dit hebben we uiteraard ook geprobeerd, maar helaas moet het bedrag betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Als het geen fiscaal partnerschap betreft, is het dan wel van invloed op toeslagen?
Ik denk even hardop hoor, maar je mag bv toch ook een kamer verhuren tot een bepaald bedrag per jaar belastingvrij? Jullie inkomens staan toch los van elkaar?
RikM schreef:
22-10-2018 13:51
Kindgebonden budget dus. Tja, dat verandert als je gaat samenwonen. Hoe kun je dat nou over het hoofd zien? En ze werkt nota bene bij de Belastingdienst!? o_o
Je weet toch wat voor mensen daar werken...
Alle reacties Link kopieren
Petrolblauw75 schreef:
22-10-2018 13:55
Als het geen fiscaal partnerschap betreft, is het dan wel van invloed op toeslagen?
Ik denk even hardop hoor, maar je mag bv toch ook een kamer verhuren tot een bepaald bedrag per jaar belastingvrij? Jullie inkomens staan toch los van elkaar?
Ja maar er is geen huur betaald dus ook geen bewijs hiervoor.
nimbus schreef:
22-10-2018 13:51
Dat gaat waarschijnlijk om de alleenstaande oudertoeslag op het kindgebonden budget. Ik vermoed dat jullie onterecht als toeslagpartners zijn aangemerkt. Ze moet dus bezwaar maken.

Waarom onterecht? Op het moment dat je een huishouden deelt ben je toch al toeslagpartners?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
22-10-2018 13:51
Dat gaat waarschijnlijk om de alleenstaande oudertoeslag op het kindgebonden budget. Ik vermoed dat jullie onterecht als toeslagpartners zijn aangemerkt. Ze moet dus bezwaar maken.
Niet ten onrechte. TO werd medebewoner bij iemand zonder toeslagpartner maar kennelijk met een kind jonger dan 18. Volgens de site van de BD ben je dan toeslagpartners.
Petrolblauw75 schreef:
22-10-2018 13:55
Als het geen fiscaal partnerschap betreft, is het dan wel van invloed op toeslagen?
Ik denk even hardop hoor, maar je mag bv toch ook een kamer verhuren tot een bepaald bedrag per jaar belastingvrij? Jullie inkomens staan toch los van elkaar?

Er is een verschil tussen fiscaal partnerschap en toeslagpartners.
Edit: verkeerd gelezen
anoniem_649f26328f10d wijzigde dit bericht op 22-10-2018 14:02
92.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-10-2018 13:57
Er is een verschil tussen fiscaal partnerschap en toeslagpartners.
Dat wist ik niet zeker, dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-10-2018 13:45
Gaat het misschien om toeslagen van voorgaande jaren die met terugwerkende kracht moeten worden terugbetaald? (kan dat überhaupt?)
Kan dat het over eerdere jaren gaat, maar dan heeft TO er niets mee te maken, haar inkomen telt pas mee vanaf het moment dat zij zich officieel heeft ingeschreven. Vraag dus even na waar het precies om gaat.
Ceridwen91 schreef:
22-10-2018 13:59
Nee, er komt wel bij kijken dan alleen samen in een huis wonen, voordat je aangemerkt wordt als fiscaal partner. Trouwen is natuurlijk een overduidelijke, maar de situatie wordt ook al lastig voor TO als ze inwoont met iemand met een minderjarig kind.

Ja, maar nogmaals, fiscaal partner en toeslagpartner is niet hetzelfde. Het een gaat over de belasting die je moet betalen (of juist niet) en het ander over de toeslagen die je kunt krijgen. Ze hebben verschillende voorwaarden.
RikM schreef:
22-10-2018 14:02
Ja, maar nogmaals, fiscaal partner en toeslagpartner is niet hetzelfde. Het een gaat over de belasting die je moet betalen (of juist niet) en het ander over de toeslagen die je kunt krijgen. Ze hebben verschillende voorwaarden.
Je hebt gelijk: ik heb het verkeerd gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe KGB wordt verrekend, maar het als TO bv. van oktober tot mei ingeschreven is geweest, gaat het wel over twee kalenderjaren.
Maar ik zie dat KGB voor een alleenstaande sowieso al 300-350 euro per maand kan zijn, dus dan loopt het in 8 maanden wel op, ja.
lariba wijzigde dit bericht op 22-10-2018 14:08
30.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
22-10-2018 13:57
Niet ten onrechte. TO werd medebewoner bij iemand zonder toeslagpartner maar kennelijk met een kind jonger dan 18. Volgens de site van de BD ben je dan toeslagpartners.
Dit idd, en dat had de vriendin kunnen weten als ze zelf bij de belastingdienst werkt (echt dit komt heel vaak voor, heb er zelf ook een blauwe maandag gewerkt)
Alle reacties Link kopieren
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... l?id=92037


Rechtszaak over geweest. In hoger beroep verloren door de belastingdienst. Echter deze man betaalde wel huur. Aangetoond kon worden dat er geen gezamenlijke huishouding werd gevoerd en dat er geen enkele relatie met het kind was. Misschien kun je er iets mee....

Kun je er niets mee, dan zou ik denk ik het bedrag delen.
Lariba schreef:
22-10-2018 13:57
Niet ten onrechte. TO werd medebewoner bij iemand zonder toeslagpartner maar kennelijk met een kind jonger dan 18. Volgens de site van de BD ben je dan toeslagpartners.
Dit dus. En ze heeft idd een kind, anders zou ze ook geen KGB krijgen.

Ik zou het zeker niet allemaal gaan vergoeden. Het is haar eigen schuld, dan had ze dat maar beter moeten checken. Ze werkt nota bene bij de Belastingdienst!
Alle reacties Link kopieren
Kindgebonden budget wordt volgens mij ook gelijk over het gehele jaar terug gevordert dus dan wordt het maandbedrag ook meteen lager.
Niet geschoten is altijd mis
angelica1408 schreef:
22-10-2018 14:07
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... l?id=92037


Rechtszaak over geweest. In hoger beroep verloren door de belastingdienst. Echter deze man betaalde wel huur. Aangetoond kon worden dat er geen gezamenlijke huishouding werd gevoerd en dat er geen enkele relatie met het kind was. Misschien kun je er iets mee....

Kun je er niets mee, dan zou ik denk ik het bedrag delen.

Ik denk dat ze sowieso een beetje moeten uitkijken met bezwaar maken want eigenlijk pleegden ze natuurlijk gewoon fraude (TO stond ergens ingeschreven waar ze niet woonde).
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
22-10-2018 13:32
Serieus? Dat geldt net zo hard voor jou!

Natuurlijk ga je haar dat geld betalen, ze heeft je geholpen op een moment dat je geen uitweg zag. Nu blijkt dat zij daardoor financieel nadeel oploopt. Ja, dat hadden jullie van tevoren kunnen weten, maar jullie hebben je daar allebei onvoldoende in verdiept.

Ik vind het helemaal niet zo natuurlijk dat TO dat geld betaald. TO heeft zelf geen inzicht in de financiën van die vrouw en heeft van te voren meerdere keren gevraagd of het geen probleem was ivm toeslagen. Die vrouw heeft toen meerdere keren gezegd dat het geen enkel probleem was. Als TO had geweten dat het haar 300 euro per maand zou kosten alleen voor een postadres (want ze woonde er niet) dan had TO vast iets anders geregeld. Dus ik vind het niet natuurlijk dat TO hiervoor opdraait want zij kon dit op voorhand niet weten maar die vrouw wel!

TO ik zou zeggen 50 euro per maand voor het postadres en dus 400 euro lijkt mij redelijk. Maar dat is puur rationeel gezien, ik zit niet in jouw situatie dus geen idee wat ik uiteindelijk zelf zou doen in deze situatie.
chocolol schreef:
22-10-2018 15:39
Ik vind het helemaal niet zo natuurlijk dat TO dat geld betaald. TO heeft zelf geen inzicht in de financiën van die vrouw en heeft van te voren meerdere keren gevraagd of het geen probleem was ivm toeslagen. Die vrouw heeft toen meerdere keren gezegd dat het geen enkel probleem was. Als TO had geweten dat het haar 300 euro per maand zou kosten alleen voor een postadres (want ze woonde er niet) dan had TO vast iets anders geregeld. Dus ik vind het niet natuurlijk dat TO hiervoor opdraait want zij kon dit op voorhand niet weten maar die vrouw wel!

Dit vind ik eigenlijk ook. Maar ja, gezeik in de familie daar zit je ook niet op te wachten. Lastig...
Natuurlijk betaal je een fors deel mee, dat het in je opkomt om dat niet te doen.

Ik vind 50/50 een mooie deal.
Alle reacties Link kopieren
Beschaving is je aan je woord houden, ook als dat in je nadeel is.

Ik zou me dood schamen als ik in deze situatie om geld zou vragen, in haar positie. Ze heeft je een aanbod gedaan, en door haar fout zit ze nu met een tekort. Echt, iemand die dan om een bijdrage vraagt, ik kan daar geen enkel begrip voor hebben.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
julius schreef:
22-10-2018 13:39
€ 2.500,00 in 8 maanden, terwijl ze dacht dat ze geen toeslagen kreeg?

Serieus, welke toeslag gaat dat in godsnaam om?
Ik zou inderdaad wel willen weten hoe dit kan voordat ik ga betalen.
Het-groepje schreef:
22-10-2018 17:07
Ik zou inderdaad wel willen weten hoe dit kan voordat ik ga betalen.
Kindgebonden budget schrijft ze

Dat kan inderdaad aardig oplopen als de belastingdienst door de inwoning ervan uitgaat dat je geen alleenstaande ouder meer bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven