Geld & Recht alle pijlers

Mag een zorgverzekering dit vragen?

09-11-2018 16:31 107 berichten
Ik ben laatst met de ambulance vervoerd. Een aantal weken later kreeg ik een brief van de zorgverzekering met de vraag wat de reden was dat de ambulance moest komen. Dit omdat als het een ongeval was de kosten misschien te verhalen zijn op de tegenpartij, ze bieden zelfs gratis rechtsbijstand aan om de kosten te verhalen. Een ongeval was niet de reden dat de ambulance moest komen en de kosten zijn niet op een andere partij te verhalen. Ik wil liever niet aan de zorgverzekering laten weten wat de reden was voor het ambulancevervoer.
Eerder heb ik ook zo'n brief gehad en daar gewoon niet op gereageerd maar toen kreeg ik een brief dat ik had toegezegd om openheid te geven als ze daarom vroegen op het moment dat ik voor deze zorgverzekeraar koos. Mogen ze dit vragen? Het gaat ze toch niks aan waarom ik met de ambulance vervoerd ben?
Het lijkt me dat het hen wel aangaat, aangezien jij graag wil dat zij de rekening voor je betalen.
Waarom zou je het niet willen zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij neemt een ambulance je niet voor de lol mee..
Dan moet er wat geweest zijn.. Mijn idee is dat er dus (zoals ik begrijp) geen tegenpartij was. Dan zou je dus meegenomen zijn door iets wat je eigen schuld is???
Mag je autoverzekering vragen of het de schuld van een ander was?
Ja, dat is waar. Het mag dus wel. Ook wel logisch eigenlijk. Bedankt.
Dat moet je altijd aangeven bij je declaraties. De verzekeraar heeft liever dat een ander betaalt. Daar profiteer jij indirect van mee omdat de premie dan minder hoeft te stijgen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
09-11-2018 16:34
Mag je autoverzekering vragen of het de schuld van een ander was?
lijkt me wel dat vul je toch ook op het schadeformulier in...
Je kunt toch ook wat minder specifiek zijn, bijvoorbeeld door te zeggen dat de huisarts op basis van de klachten de ambulance heeft laten komen, of zo?
Alle reacties Link kopieren
De zorgverzekering heeft de plicht om zorgvuldig om te gaan met het geld van de verzekerde.

Het is toch niet zo moeilijk om ze een brief te sturen dat de reden dat je de ambulance hebt geld niet als gevolg van een ongeval is. Je hoeft verder geen uitleg te geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als het in de kleine lettertjes stond dan denk ik dat ze daar wel om mogen vragen, ja.
Misschien had je ook wel gewoon een taxi kunnen laten komen of zo. Logisch toch dat ze willen beoordelen of dat wel echt nodig was?
Ja dat is een goede Jolijn.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
09-11-2018 16:36
Je kunt toch ook wat minder specifiek zijn, bijvoorbeeld door te zeggen dat de huisarts op basis van de klachten de ambulance heeft laten komen, of zo?
Grapjas.... een dokter die zegt dat je met de ambulance mee moet??? Doet dat echt niet voor de lol dan is er wel wat met je aan de hand hoor..
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik??
De huisartsenpost heeft beoordeeld dat er een ambu moest komen.
Ik neem aan dat die ambulance je naar een ziekenhuis heeft vervoerd, dus daar komen ook rekeningen van binnen.
Het is voornamelijk belangrijk of zij die rekeningen op 'de tegenpartij' kunnen verhalen.
Er was geen tegenpartij, jij kunt de reden van vervoer een beetje algemeen houden, indien je het niet precies wilt vertellen.
"Onwelwording" of iets dergelijks.
1960to4 schreef:
09-11-2018 16:38
Grapjas.... een dokter die zegt dat je met de ambulance mee moet??? Doet dat echt niet voor de lol dan is er wel wat met je aan de hand hoor..
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik??
Huh
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
09-11-2018 16:38
Grapjas.... een dokter die zegt dat je met de ambulance mee moet??? Doet dat echt niet voor de lol dan is er wel wat met je aan de hand hoor..
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik??
Ik geloof dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Strontvlieg,

Heeft dit te maken met de dag een paar weken geleden dat het even niet zo lekker met je ging?
Ik zou gewoon eerlijk zijn meis, het is nu een maal zo. en je vecht er enorm hard voor om het te veranderen. En ziektes zijn niet altijd alleen maar lichamelijk.

:heart: :hug:
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
09-11-2018 16:38
Grapjas.... een dokter die zegt dat je met de ambulance mee moet??? Doet dat echt niet voor de lol dan is er wel wat met je aan de hand hoor..
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik??
Waarom is dat zo gek?
Ik heb wel eens in de spreekkamer van de huisarts gezeten en hij besloot daar ter plekke (na telefonisch overleg met het ziekenhuis) dat mijn kind direct door moest naar de eerste hulp. En toen boodt hij ook aan om een ambulance te bellen om zo naar de eerste hulp te gaan.
Tante_Ans schreef:
09-11-2018 16:44
Strontvlieg,

Heeft dit te maken met de dag een paar weken geleden dat het even niet zo lekker met je ging?
Ik zou gewoon eerlijk zijn meis, het is nu een maal zo. en je vecht er enorm hard voor om het te veranderen. En ziektes zijn niet altijd alleen maar lichamelijk.

:heart: :hug:
Ja, heeft daar inderdaad mee te maken.
Dank je voor je lieve reactie.
Alle reacties Link kopieren
strontvliegje schreef:
09-11-2018 16:47
Ja, heeft daar inderdaad mee te maken.
Zou ik het gewoon schrijven zoals het is. 1 op de 3 mensen in nederland heeft er last van. Niet allemaal zo erg zoals het op jou schouders ligt, maar het is echt niet raar. Met andere woorden. Ik zou omschrijven: psychische klachten in dien mate dat het niet meer verantwoordelijk was om anders vervoerd te worden.
Ik kreeg een paar maanden geleden ook zo'n brief en als ik het mij goed herinner kon je overal niet van toepassing als antwoord geven en dat kon je dan heel kort uitleggen. Ik heb toen gebeld om duidelijk te maken dat het niet ging om een verkeersongeval en was voor mijn verzekering voldoende. Eigenlijk willen ze alleen maar weten of ze die kosten kunnen verhalen.
1960to4 schreef:
09-11-2018 16:38
Grapjas.... een dokter die zegt dat je met de ambulance mee moet??? Doet dat echt niet voor de lol dan is er wel wat met je aan de hand hoor..
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik??
Ik denk dat we elkaar niet snappen.... wat dacht jij dat ik precies zei?
Tante_Ans schreef:
09-11-2018 16:48
Zou ik het gewoon schrijven zoals het is. 1 op de 3 mensen in nederland heeft er last van. Niet allemaal zo erg zoals het op jou schouders ligt, maar het is echt niet raar. Met andere woorden. Ik zou omschrijven: psychische klachten in dien mate dat het niet meer verantwoordelijk was om anders vervoerd te worden.
Dat was niet helemaal de reden.
anoniem_376993 wijzigde dit bericht op 09-11-2018 18:19
4.31% gewijzigd
safrat schreef:
09-11-2018 16:49
Ik kreeg een paar maanden geleden ook zo'n brief en als ik het mij goed herinner kon je overal niet van toepassing als antwoord geven en dat kon je dan heel kort uitleggen. Ik heb toen gebeld om duidelijk te maken dat het niet ging om een verkeersongeval en was voor mijn verzekering voldoende. Eigenlijk willen ze alleen maar weten of ze die kosten kunnen verhalen.
Dat is ook goeie, maandag gelijk even bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven