Geld & Recht alle pijlers

Vor wie zijn de hypotheekkosten bij scheiding?

30-11-2018 17:06 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag; ik had met mijn ex een koophuis. We waren niet getrouwd, wel een samenlevingscontract. Nu heeft hij mij uitgekocht omdat hij daar wil blijven wonen. volgens mijn ex moeten we wel samen voor de ontstane hypotheekkosten opdraaien, gerelateerd aan het aflossen van de oude hypotheek. Ik ben hier niet zeker van; hij blijft daar wonen, het is nu zijn huis. Of is het genuanceerder?
Heeft iemand hier ervaring mee/ een antwoord op?
Kosten voor de aankoop van het huis zijn voor de koper. Kosten voor het aflossen van de oude hypotheek (welke kosten dan?) voor beide. Officieel dan, je kunt het ook anders afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Hier is geen standaard antwoord op maar dit is iets wat je onderling moet afspreken, in de praktijk zie ik vaak dat degene die in de woning blijft, je ex dus, meestal de kosten voldoet; je moet hem zeg maar zien als koper ( in de k.k. ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Als hij je heeft uitgekocht dan moet je ook regelen dat de hypotheek niet meer op jouw naam staat. Zolang die nog op beide namen staat ben je allebei aansprakelijk
De kosten van fee hypotheek om hem zijn naam te zetten komen eigenlijk voor zijn rekening net alsof hij een ander huis zou kopen en kk zou betalen. Maar het is natuurlijk maar net wat je met elkaar afspreekt. Als hij het huis niet zou willen kopen hadden jullie makelaarskosten gehad die je wel mee had moeten betalen dus ja......
Over hoeveel geld heb je het? Wil je voor dat bedrag het risico lopen dat jouw naam nog op de (oude) hypotheek blijft staan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit nou eens bij een advocaat of een notaris navragen. Hier kun je met algemeenheden enorme vergissingen mee begaan, die je nog heel lang achtervolgen.
Waren jullie samen hypotheekgever? Stonden jullie samen op het koopcontract van het huis? Voor de bank blijf jij in ieder geval hoofdelijk aansprakelijk zolang je naam nog op de hypotheekakte staat. Dat betekent dat wanneer je ex niet meer betaald de bank bij jou aanklopt. En banken halen je niet zo één twee drie van de hypotheekakte af, want het risico wordt daardoor voor hen groter.
Dus zorg dat je dit fiscaal en juridisch heel goed afsluit. Met enkel uitkopen ben je er in ieder geval nog niet vanaf.
Ga echt naar een advocaat of notaris die jou hierin kan helpen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij je officieel uitgekocht? Verlief/winst met je gedeeld en heeft hij een nieuwe hypotheek met alleen op zijn naam?

Zolang jij nog op de hypotheekakte vermeld staat, ben jij hoofdelijk verantwoordelijk voor de hele hypotheek! Net zoals je partner verantwoordelijk is voor de hele hypotheek.

Dus alleen een mondelinge afspraak; hier heb jij een xxxx bedrag en vanaf nu is partner x eigenaar van het huis, is niet voldoende.

Ga naar een professional en laat je goed voorlichten over je rechten en plichten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven is gezegd, dit moet bij de notaris geregeld worden. Jouw naam moet echt van de hypotheekakte af en daar moeten jullie beiden voor tekenen. Van de eigendomsakte van het huis trouwens ook, maar als je naam daar per ongeluk op blijft staan is dat niet zo nadelig voor jou.

Wij zouden het in eerste instantie als gezamenlijke kosten doen.
Totdat alles echt geregeld ging worden en ik me realiseerde dat ik de kosten voor de notaris van ons oude huis ging betalen voor de helft, plus de kosten van de notaris van mijn nieuwe huis.
Dus heb ik mijn ex gevraagd of hij daar ook de helft dan van ging betalen. Dat ging hij niet doen, dus heb ik ook niet meebetaald aan de kosten van zijn notaris/ verwerven van zijn huis.
Oftewel: hierover is goed te onderhandelen en laat je niet onder tafel kletsen.
Als jij vertrekt, lees dan je samenlevingscontract nog eens door trouwens, daar staat vaak iets in over verhuiskosten vergoeden. Dat mag hij dan aan jou doen he. En dat is naast de verhuiswagen, ook behang en vloerbedekking enz.
Hij heeft je al uitgekocht maar de kosten zijn nog niet gemaakt? Is je naam wel van de hypotheek gehaald? En wat voor kosten bedoelt hij precies?

Wij hebben destijds de notariskosten ed voor de akte van verdeling en het doorhalen van de hypotheek wel gedeeld. Maar ik (ik bleef er wonen) moest zelf de boete betalen om de rente af te kopen om de hypotheek over te sluiten.
Als jij uitgekocht wordt, vind ik delen heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Dit is iets wat je samen moet "uitvechten". Ik heb met mijn ex moeten onderhandelen. Maar ik moest hem uitkopen om van hem en het huis af te komen. Uiteindelijk was ik voordeliger uit want hij heeft het huis met groot verlies uiteindelijk verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties.
Maandag gaan we naar de notaris om alles officieel te maken. Ons samenlevingscontract zal ik nog eens nakijken hierop. De vraag heb ik ook al bij mijn advocaat neergelegd; zij was helaas even afwezig en met het weekend voor de deur was ik benieuwd of er mensen zijn die hier meer over weten. Blijkbaar is er niet 1 standaardregel. Het is ook best gecompliceerd natuurlijk.

Het gaat over de kosten (en boete), die met de verdeling van de woning en met het aflossen van onze huidige hypotheek te maken hebben. Helaas staan mijn ex en ik niet op goede voet en hij is heel summier in de informatie hierover. Dus alle informatie is welkom!
Alle reacties Link kopieren
Alles wat normaal onder “kosten koper” zou vallen bij de aankoop van een huis is m.i. voor hem (want hij “koopt” jouw deel van het huis).

Alles wat te maken heeft met het afronden/afsluiten van jullie gezamenlijke hypotheek is voor jullie samen, zoals de boete voor afkoop van de gezamenlijke hypotheek.

De onderhandelingsruimte zit hem in de kosten die hij alleen draagt. Je zou namelijk ook kunnen stellen dat jij er voordeel bij hebt dat jij zo makkelijk van de woning en hypotheek afkomt, en dat je om die reden ook wel wat in de kosten voor deze oplossing zou mogen bijdragen.

Aan de andere kant hadden jullie de woning ook aan een ander kunnen verkopen, en dan had jij die kosten ook niet gehad. Het was - neem ik aan - zijn keuze om in die woning te blijven? In dat geval kun je ook weer zeggen dat het dus fair is als hij die kosten neemt.

Aangezien jullie niet op goede voet staan, is het verstandig om ook vast te (laten) leggen wie de hypotheek aan het eind van het jaar van de belasting aftrekt (gezamenlijke aangifte of ieder voor zich).
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld.
Je hebt een huis van 300.000 euro.
Hypotheek 200.000 euro
Waarde huis 100.000 euro

Alles is van jullie samen.
Dus als hij in het huis wil blijven wonen moet hij jou de helft van het huis uitbetalen (50.000 euro) en de gehele hypotheek overnemen. Wel regelen bij de notaris. Dan is het zijn huis en ben jij er helemaal van af.
De boete voor de afkoop is niet per se logisch om te delen denk ik hoor nummer*zoveel. Als je daadwerkelijk verkoopt heb je die namelijk niet. Dan zou het voor TO voordeliger zijn om het huis te verkopen dan dat haar ex er in blijft wonen.

Volgens mij hebben wij een berekening gemaakt destijds wat het ex zou kosten als we het huis zouden verkopen en obv daarvan zijn bijdrage (huis stond onder water) berekend in het hele verhaal. De daadwerkelijke rekening heb ik daarvan uiteindelijk betaald.
anoniem_64fa238e4e6da wijzigde dit bericht op 30-11-2018 19:28
35.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
30-11-2018 19:25
De boete voor de afkoop is niet per se logisch om te delen denk ik hoor nummer*zoveel. Als je daadwerkelijk verkoopt heb je die namelijk niet. Dan zou het voor TO voordeliger zijn om het huis te verkopen dan dat haar ex er in blijft wonen.
Geldt dat niet alleen voor niet-verhuisbare hypotheken?
Nummer*Zoveel schreef:
30-11-2018 19:27
Geldt dat niet alleen voor niet-verhuisbare hypotheken?
Ligt idd wel aan je voorwaarden. Maar onze huis-tuin-en-keuken-hypotheek van de Rabobank van destijds was het iig wel zo (bij verkoop geen boeterente) en bij onze nieuwe hypotheek ook. Ik dacht dat het een redelijk standaard voorwaarde was.
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
30-11-2018 19:31
Ligt idd wel aan je voorwaarden. Maar onze huis-tuin-en-keuken-hypotheek van de Rabobank van destijds was het iig wel zo (bij verkoop geen boeterente) en bij onze nieuwe hypotheek ook. Ik dacht dat het een redelijk standaard voorwaarde was.
Als er idd bij verkoop geen boete is, dan heb jij mi gelijk en dan zouden die kosten dus voor ex moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
30-11-2018 19:31
Ligt idd wel aan je voorwaarden. Maar onze huis-tuin-en-keuken-hypotheek van de Rabobank van destijds was het iig wel zo (bij verkoop geen boeterente) en bij onze nieuwe hypotheek ook. Ik dacht dat het een redelijk standaard voorwaarde was.
Dat was ook gebruikelijk, totdat er allerlei budgethypotheken op de markt kwamen. Voor een marginaal lagere rente hebben mensen veel gunstige voorwaarden opgegeven (zoals boetevrij aflossen bij verkoop, of beperkingen t.a.v. de maximale boetevrije aflossing per jaar).
Nijn5 schreef:
30-11-2018 19:25
De boete voor de afkoop is niet per se logisch om te delen denk ik hoor nummer*zoveel. Als je daadwerkelijk verkoopt heb je die namelijk niet. Dan zou het voor TO voordeliger zijn om het huis te verkopen dan dat haar ex er in blijft wonen.
In dat geval zouden ze een makelaar in de arm moeten nemen voor de verkoop waaraan TO ook zou moeten bijdragen. Wel zo eerlijk en netjes om hier Aan mee te betalen.
Tess1981 schreef:
30-11-2018 21:23
In dat geval zouden ze een makelaar in de arm moeten nemen voor de verkoop waaraan TO ook zou moeten bijdragen. Wel zo eerlijk en netjes om hier Aan mee te betalen.
Wij hebben het dus ook zo berekend, wat hij kwijt zou zijn geweest als we het zouden verkopen. En voor de waarde van de woning op dat moment hebben we toen een makelaar ingeschakeld, om discussie te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat een verdeling in zijn werk. De notaris maakt een concept op en stuurt deze naar de beide partijen. De financieel tussenpersoon van degene die in het huis blijft gaat of een hoofdelijk ontslag regelen, dan blijft de huidige hypotheek gewoon lopen. De verkrijger bepaalt of hij de hypotheek blijft lopen of dat hij een nieuwe afsluit.

De kosten van de verdelingsakte worden vaak door beide partijen gedeeld, de kosten voor de oversluiting van de hypotheek alleen door degene die hem afsluit want je kan ook de hypotheek laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Naar ik begrijp ik er nu een nieuwe hypotheekakte en is er nog een schuld vanuit de oude hypotheek? Dit zijn dus eigenlijk de kosten en de boeten en geen achterstand van de hypotheek?

Meestal ben je voor de bank hoofdelijk aansprakelijk wat betreft de hypotheek. Indien je naam eropstaat ook voor de boete en de kosten.

Dit zijn nu typisch zaken die je afspreekt bij de scheiding. Wie betaalt wat en hoeveel krijg jij? Hier zijn geen standaardregels voor, het is onderhandelen.

Het echtscheidingsconvenant is niet bindend voor de bank (stel dat daar instaat dat hij de lasten op zich neemt maar niet betaalt). Dan kan de bank toch bij je aankloppen. Het helpt wel de bank in te lichten over de afspraken.

Ik zou ook eisen dat hij deze onmiddellijk aflost, of alvast ergens apart zet, en niet wacht daarmee na de scheiding, zo kan hij je alsnog later benadelen in jouw aandeel in de scheiding (als de bank bij jou aanklopt). Het oversluiten van de hypotheek kan langer duren dan de scheiding dus dit is wel een dingetje. Vraag het aan de bank/notaris/echtscheidingsadvocaat wat een oplossing is.
Alle reacties Link kopieren
Dit kreeg ik van onze accountant als antwoord:

de volgende kosten, die afkomstig zijn van de notarisafrekening, hebben betrekking op de oude hypotheek:

- netto boete wegens vervroegd aflossen

- notaris kosten voor doorhalen (?)

- nota van de hypotheekadviseur (de helft heeft betrekking op de aflosprocedure)

Ik vind het allemaal maar complex en heb de vragen dan ook bij mijn advocaat neergelegd.
Onderhandelen zit er bij ons niet in, ex is boos en gekwetst en handelt vanuit die emotie. Dat betekent dat alles tot nu toe via onze advocaten gaat.

Dank nogmaals voor al jullie informatie en ervaringen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven