Geld & Recht alle pijlers

Geen werk en bso

04-12-2018 12:09 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,
Ik heb tijdelijk geen werk en heb kinderen op de Bso. Wat moet ik nu doen? De belastingdienst zegt dat je 3 maanden na werkloos worden geen recht meer hebt. Maar als ik op zeg is er geen plek meer.
Weet iemand hoe dit geregeld is.
En moet ik aan de elastingdienst voor de aangifte doorgeven dat de kids van de Bso af zijn. Anders moet ik alles volledig zelf betalen en dat kan niet.
Bedankt vast voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
je hebt idd die maanden recht op toeslag die kun je wel uitsmeren alleen niet over de jaargrens heen.... dus dat is wel een ding. Ik dacht dat die 3 maanden 6 geworden was maar msischien is het wel weer 3 dat weet ik niet. Maar als je einde van het jaar zonder werk zit is het dus best ellendig.
Alle reacties Link kopieren
Bso heeft waarschijnlijk een opzegtermijn van 2 maanden. De belastingdienst betaalt je nog 3 maanden door.
Je moet zelf inschatten hoe groot de kans is dat je binnen drie maanden weer werk hebt. Denk je dat dit misschien niet gaat lukken, dan de bso toch opzeggen. Twijfel je, dan kun je de bso ook eerst terug zetten naar 1 dag. Als je het dan toch een maand zelf moet betalen, loopt het niet meteen de spuigaten uit. Als je wel werk vindt, kun je het weer uitbreiden.

Bso zonder werk is niet verboden, maar wel duur.
Het is inderdaad weer terug naar 3 maanden. Op de site van de belastingdienst staat het best duidelijk (maar verstopt) uitgelegd.
Belangrijk is dat je niet over het totaal aantal uren heen gaat voor dat jaar.

Dus bijvoorbeeld: je bent werkloos per 1 dec. Dan mag je nog 3 maanden, dec, jan en feb. In het nieuwe jaar dus 2 maanden. Je mag een Max aantal uur op basis van het aantal uur dat je werkt. Als je minder afneemt dan de Max, dan mag dat ook nog na feb. Die uren mag je nog opmaken.
Vraag de opvang of ze willen helpen nadenken. Ik heb dit ook eens gehad en ik kreeg voorrang op de wachtlijst.

Maar die was er toen eens helemaal niet op moment zelf.


Hier is bijna overal zat plek. Misschien niet op drukste dagen meteen maar wel op maandag woensdag en vrijdag. Misschien kan je ,mocht je snel moeten beginnen na die 3 maanden, tijdelijk in ieder geval op de minst drukke dagen wel meteen afnemen.

Met partner schuiven van werkdagen tijdelijk, dat soort oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte doen voor de inkomstenbelasting en wijzigingen doorgeven voor de toeslag staan los van elkaar.

Ja je moet dus aan de belastingdienst doorgeven dat je kinderen stoppen met de BSO. Aangezien de kot als voorschot wordt uitbetaald en de belastingdienst ook nog tijd nodig heeft om je wijziging te verwerken zou ik dat zo snel mogelijk doen. Anders krijg je alsnog te veel en moet je alsnog terugbetalen.

Die Bso zou ik zeker opzeggen als je niet 100% zeker weer of je nieuw werk hebt over 3 maanden.

De BSO voor 3 kinderen zelf betalen als je geen werk hebt lijkt mij niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Net als andere al aangeven,
Zelf proberen in te schatten hoe groot de kans is dat je binnen drie maanden weer werk hebt. Denk je dat dat niet haalbaar is denk er dan aan om op tijd de kinderopvang op te zeggen ivm een maand opzegtermijn.

Je moet dan wel de KOT zelf nog stopzetten. Net zoals je het ooit hebt aangevraagd dmv inloggen met je Digi D op de belastingdienst Toeslagen burgerportaal. En dan in het rechtermenu je KOT stopzetten. Toeslagen heeft niks met je aangifte te maken. Aangifte doe je o.a. bij de inkomstenbelasting.

Over dat uitsmeren, dat is alleen mogelijk als je niet je hele recht al verbruikt hebt. Dus stel je werk 100 per maand, dan mag je 70 bso uren afnemen per maand per kind (gewerkte uren x 0,7= bso uren). Maar stel nou dat je maar 50 uur afnam bij de bso, dan heb je elke maand 20 uur gespaard en die kun je dan uitsmeren in de periode na die drie maanden.
Je kunt ook overwegen tijdelijk minder dagen af te nemen, per direct of op het moment dat het langer dan 3 maanden dreigt te duren. En dan de meest populaire dag aanhouden. Je blijft dan klant en behoudt voorrang ten opzichte van nieuwe ouders. Tevens is de continuiteit voor je kinderen fijn.
Wat voor werk zoek je? Er zijn in veel sectoren vacatures. Verwacht je dat je binnen 3 maanden wat anders kunt vinden?
Alle reacties Link kopieren
Kun je iets met de tips TO?
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, bedankt voor de velen reactie’s.
De Bso heb ik tijdelijk stopgezet. Zat helaas niks anders op.
Probleem is nu dat ik aan het solliciteren ben en straks hopelijk ergens kan beginnen en dan geen Bso meer heb.
Belastingdienst maakt het lastig. Zeker in deze december periode.

Ik heb wel iets van geld meegekregen maar dat wordt ook weer bij mijn inkomen geteld waardoor de kot weer mag worden terugbetaald.
Hoop niet dat de belastingdienst dat compleet meeneemt.😞

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven