Geld & Recht alle pijlers

Wat is wijs?

15-12-2018 23:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje is de scheiding er door en in het ouderschapsplan legden we vast om de verjaardag van zoon gezamenlijk te vieren op een plek naar keuze met zowel door vader als moeder op te stellen lijst van genodigden. Het vorige feest van zoon in deze opstelling is me vies tegengevallen: veel spanning, ex die weinig deed en bijdehand zat te doen met gezamenlijke vrienden, heel druk. Kortom, deze afspraak in het ouderschapsplan had ik niet zo moeten maken. Vorig jaar al aangegeven dat ik het zo niet meer wilde en nu verjaardag dichterbij komt nog eens. Hij wil het afdwingen want zo afgesproken. Noch ik, noch mijn familie of vrienden zitten op een gezamenlijk feest te wachten gezien de spanning die het geeft. Hij wil het wel want een gezamenlijk feest zou voor zoon het beste zijn. Als ik me niet aan het plan hou wil hij naar de mediator. Ik baal dat ik destijds uitging van een ideaal wat niet houdbaar blijkt. Er is inmiddels ook een nieuwe partner, waar ik open naar ben, maar ik zie niet in waarom we niet net al de Sint twee feesten kunnen houden op een ontspannen manier. Wat is nu wijsheid? Hij dreigt met een mediator.
Alle reacties Link kopieren
Wat houdt je tegen om 2 feesten te geven? Een waarop jij er bent in zijn omgeving en dan nog een apart?

Niet zo bang zijn voor de mediator. Je wil de afspraak anders na deze ervaring. Prima toch?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wat wil zoon?
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Vorige keer was het voor het eerst en waarschijnlijk korte tijd na de scheiding. Inmiddels zijn jullie weer een jaar verder. Ik zou het nog een keer proberen en niet er direct gespannen in gaan. Jullie zullen beiden water bij de wijn moeten doen om er een mooi feest van te maken en accepteer dat ook. Vraag ook dan van je familie om er een gezellige dag van te maken. Iedereen kan toch wel voor een dag even het gezeur aan de kant zetten en er een mooie dag van maken?

En waarom noem je het dreigen van een mediator? Ik denk dat het jullie kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ex toch vertellen waarom je er geen zin in hebt? Dat jij het op het gezamenlijke feest druk had, terwijl hij aan het feesten was? Dat je dat graag evenrediger verdeeld zou hebben.

En dat kun je de mediator ook uitleggen, lijkt me.

Voor je zoon lijkt me een feest met een gespannen moeder niet fijn, maar voor je kind lijkt het me wel fijn als beide ouders normaal tegen elkaar kunnen blijven doen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt een afspraak gemaakt en jij wil je na één keer proberen alweer aan die afspraak onttrekken? Het is voor iedereen nieuw en je moet een nieuwe manier vinden om om te gaan. Als je dit soort details als gastenlijsten voor verjaardagen van je kind al met elkaar op papier hebt moeten vastleggen, dan is wel duidelijk dat jullie niet de leukste scheiding achter de rug hebben. En dan is eenzijdig afspraken opzeggen "vanwege het kind" nogal mager en recept voor gezeik.

Tsja, zo werkt het natuurlijk niet. Zet je voor het belang van je zoon maar even over hoe JIJ wil dat die dag verloopt heen en maak er een leuke dag voor je zoon van. Die is immers jarig en heeft er niet om gevraagd dat jullie uit elkaar gingen.
Mediator lijkt me een uitstekend plan. Deze mensen zijn er bij uitstek voor dit soort discussies.
Ik sluit me aan bij Stampertje.

Het is jou vies tegen gevallen, maar heeft je zoon een leuke verjaardag gehad?
Jullie hebben die afspraak gemaakt. Kun je niet met je ex bespreken wat je de vorige keer is tegen gevallen en hem vragen daar deze keer rekening mee te houden, ipv gelijk onder de afspraak uit te willen komen?
Het is niet jouw dag, maar van je zoon. Is het zoveel moeite om 1 dag van het jaar je trots in te slikken en je zoon een fijne dag te bezorgen?
Alle reacties Link kopieren
Zoon is wat jong om te vragen. De suggestie die gewekt wordt dat de scheiding heel moeizaam liep is niet correct. Deze afspraken gingen eigenlijk vlot, maar vanuit een ideaalbeeld zonder te beseffen hoe snel zaken complex worden als een van de partijen de keuze van de ander niet respecteert. Er is inmiddels meer rust en ik snap niet dat hij om deze reden alles op de spits drijft terwijl ik een heel aantal dingen wel samen wil doen: kinderfeest, op zijn verjaardag zelf ontbijten met elkaar eventueel met zijn nieuwe vriendin erbij. Verjaardagen gaven altijd al spanning want te druk voor ex en nu wil hij het koste wat het kost samen doen. Terwijl ik echt niet geloof dat we onze zoon een plezier doen met Eem geforceerde situatie waarin iedereen net moet doen of het leuk is. Ik ben blij dat we samen naar een ouderavond kunnen, samen kunnen gaan kijken bij zwemmen, maar dit zie ik niet nog eens zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft niets met trots te maken. Dat begrijp je verkeerd. Er is trouwens in het hele proces van scheiding geen mediator aan te pas gekomen en daarom voelt dat nu als zwaar.
Ik snap je wel. De eerste verjaardag na de scheiding hebben we ook met zn allen gevierd. Mijn fam. stond er ook niet om te springen maar zijn voor mij wel gekomen. Het was de meest vervelende dag ooit. Ex die zich uitsloofde en zijn vrienden en fam. die mij negeerde. Het stond bij ons niet als afspraak in het ouderschapsplan en heb na die keer gezegd dat ik dit zo niet meer wilde. Ex vond dat maar onzin. De tweede verjaardag heb ik voet bij stuk gehouden. Hij wilde perse zijn zoon zien die toen 13 werd. Heb gezegd dat hij best een stukje taart mocht komen eten op zijn verjaardag in de ochtend als de visite er nog niet was als hij perse wilde. Dit was de grootste flop....zoon ging naar zijn kamer en zei toen zijn vader weg was dat hij dit de volgende keer toch echt niet meer wilde.

Ik praat normaal tegen mijn ex maar kinderen voelen goed aan dat de situatie toch wat gespannen is. Als ik naar mezelf kijk als kind van gescheiden ouders vond ik de verjaardagen dat ze samen in 2 ruimte waren echt vreselijk. Dat is de reden dat ik gestopt ben mijn verjaardag te vieren.
anoniem_63cc130a49eac wijzigde dit bericht op 16-12-2018 01:08
0.46% gewijzigd
Als je al ouderavonden hebt en je zoon zit op zwemles heeft hij volgens mij best een leeftijd waarop je hem wat kunt vragen. Jullie hebben een afspraak gemaakt en je ex wil die afspraak graag in stand houden, komt op mij over alsof jij degene bent die dit op de spits drijft. Het valt je tegen dus je wil eronder uit. Wat als je ex dat in de toekomst ook gaat doen? Als vakantieafspraken toch niet zo lekker uitkomen oid? Wat heeft dat ouderschapsplan dan voor zin? Wordt ook niet duidelijker voor jullie zoon op die manier.

Als je samen een kinderfeest wil doen, wat is dan het verschil met samen de verjaardag vieren? Of heb je het over een familie/vriendenverjaardag en een feestje alleen voor de schoolvriendjes etc?

Als er inmiddels rust is, dan kun je toch met elkaar in gesprek gaan en samen afspreken hoe je deze ene dag samen voor iedereen op een leuke manier gaat invullen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je best op dit soort afspraken kunt terugkomen. Wat zou je ex erop tegen hebben, om het zelf te organiseren... waarschijnlijk was het wel makkelijk als jij het allemaal regelt en hij schuift aan?

Wij vieren het overigens wel gezamenlijk. Maar vrienden vallen we al niet (meer) lastig met kinderverjaardagen. En we hebben een kleine familie, dat scheelt ook. We organiseren het wel om-en-om, alleen is het traditie dat ik sowieso de taart maak. En daarna gaan we (ex en ik met partners en de kinderen) dan uit eten in een restaurant naar keuze van het jarige kind. Je kunt er dus ook nog voor kiezen om het wel gezamenlijk, maar kleinschaliger te houden.
Maar wat het ook wordt, jullie zullen er samen uit moeten komen. Hier een mediator voor inschakelen is natuurlijk van de gekken!
Alle reacties Link kopieren
Dus voor de verheldering:
-kinderfeest samen geen enkel probleem
-op de dag zelf samen er aandacht aan besteden, samen mee voor traktatie, prima
-maar de dynamiek van twee inmiddels niet neutrale families en vrienden hanteren die elkaar verder weinig meer zien: dat geeft alleen maar spanning. Hij heeft zich tav mijn familie heel negatief uitgelaten, hem mee krijgen naar welk feest van mijn kant was altijd een probleem en nu wil hij toch vast houden aan dat gezamenlijke feest.

Mijn zoon vragen wat hij wil vind ik moeilijk: hij is loyaal naar allebei, gelukkig ook maar, daar zal ik nooit tussen komen. Maar het is een keuze die hij moeilijk kan overzien. Ik ga hem niet aan zijn neus hangen dat het samen vieren voor iedereen veel vraagt.

Wat hier zeker mee speelt is dat deel van de problematiek in mijn huwelijk was dat mijn grenzen niet gerespecteerd werden en nu lijkt hij opnieuw af te willen dwingen dat het zo gaat als hij wil. Alsof daardoor de beladenheid niet nog groter wordt?

Ik vraag me af dat als het in het ouderschapsplan staat het effectief afdwingbaar is want ik kan me voorstellen dat hij kan eisen dat ik er ben, maar niemand van mijn naasten heeft mee getekend natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Vivinnetje: hoe kleinschalig vieren jullie het dan overdag? En vier je het dan apart nog in bredere kring?
Waarom doe je niet gewoon dat jullie (jij dus) er allebei zijn, maar laat je familie gewoon lekker thuis. Kind heeft beide ouders present en je hoeft je niet druk te maken om hoe hij zich naar jouw familie/vrienden opstelt. Zelf kom je die dag wel door.

En ik zou die mediator juist als een kans zien om dit open te bespreken met een onafhankelijk iemand erbij. Laat maar komen, die mediator!
Alle reacties Link kopieren
qol schreef:
16-12-2018 00:48
Zoon is wat jong om te vragen. De suggestie die gewekt wordt dat de scheiding heel moeizaam liep is niet correct. Deze afspraken gingen eigenlijk vlot, maar vanuit een ideaalbeeld zonder te beseffen hoe snel zaken complex worden als een van de partijen de keuze van de ander niet respecteert. Er is inmiddels meer rust en ik snap niet dat hij om deze reden alles op de spits drijft terwijl ik een heel aantal dingen wel samen wil doen: kinderfeest, op zijn verjaardag zelf ontbijten met elkaar eventueel met zijn nieuwe vriendin erbij. Verjaardagen gaven altijd al spanning want te druk voor ex en nu wil hij het koste wat het kost samen doen. Terwijl ik echt niet geloof dat we onze zoon een plezier doen met Eem geforceerde situatie waarin iedereen net moet doen of het leuk is. Ik ben blij dat we samen naar een ouderavond kunnen, samen kunnen gaan kijken bij zwemmen, maar dit zie ik niet nog eens zitten.
Jij bent hier toch degene die de afspraken niet meer wil respecteren?

Je kind is nog te jong om te vragen wat hij van de verjaardag vond? Dus dan is die hele verjaardag echt alleen een feestje voor JOUW eigen plezier. Je hebt afgesproken dat je het samen doet en nu vind je dat hij het op de spits drijft omdat hij zich aan deze afspraak wil houden?

Als je het ongemakkelijk vindt met familie erbij dan nodig je jouw familie toch niet uit? Eet je week later taart met ze. Of je viert Sinterklaas of Kerst met jouw familie.

Ik denk dat je inderdaad je zoon geen plezier doet met een geforceerde situatie. Maar op dit moment heeft je zoon geen enkel probleem met de verjaardag, heeft je ex geen probleem met de verjaardag en ben jij de enige die er wél een probleem mee heeft. Helaas heb je eerder afgesproken het zo te doen, dus dan vrees ik dat je het zo gewoon even moet slikken.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 01:42
4.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
16-12-2018 00:53
Ik snap je wel. De eerste verjaardag na de scheiding hebben we ook met zn allen gevierd. Mijn fam. stond er ook niet om te springen maar zijn voor mij wel gekomen. Het was de meest vervelende dag ooit. Ex die zich uitsloofde en zijn vrienden en fam. die mij negeerde. Het stond bij ons niet als afspraak in het ouderschapsplan en heb na die keer gezegd dat ik dit zo niet meer wilde. Ex vond dat maar onzin. De tweede verjaardag heb ik voet bij stuk gehouden. Hij wilde perse zijn zoon zien die toen 13 werd. Heb gezegd dat hij best een stukje taart mocht komen eten op zijn verjaardag in de ochtend als de visite er nog niet was als hij perse wilde. Dit was de grootste flop....zoon ging naar zijn kamer en zei toen zijn vader weg was dat hij dit de volgende keer toch echt niet meer wilde.

Ik praat normaal tegen mijn ex maar kinderen voelen goed aan dat de situatie toch wat gespannen is. Als ik naar mezelf kijk als kind van gescheiden ouders vond ik de verjaardagen dat ze samen in 2 ruimte waren echt vreselijk. Dat is de reden dat ik gestopt ben mijn verjaardag te vieren.
Dit is toch moeilijk te vergelijken. Je hebt het hier over een kind van 13. Die kan zich al goed uiten, heeft een eigen mening en dan kun je veel makkelijker als ouders de keuze bij het kind leggen. In geval van TO gaat het om een kind dat te jong is om uberhaupt aan te vragen of hij zijn verjaardag leuk vond.
Alle reacties Link kopieren
"Hij dreigt met een mediator"

Maak je daar maar niet te druk om, meer als bemiddelen doet een mediator niet en deze kun je gewoon weigeren. Al komt het voor de rechter het is beter voor jullie kind deze spanningen te ontwijken en in alle rust lekker twee keer jarig te mogen zijn. Dat is zo bewezen, dus al komt het voor een rechter ik zoy me gewoon lekker storten op het organiseren van een leuk feestje bij jou thuis zonder ex.
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 01:38
Jij bent hier toch degene die de afspraken niet meer wil respecteren?

Je kind is nog te jong om te vragen wat hij van de verjaardag vond? Dus dan is die hele verjaardag echt alleen een feestje voor JOUW eigen plezier. Je hebt afgesproken dat je het samen doet en nu vind je dat hij het op de spits drijft omdat hij zich aan deze afspraak wil houden?

Als je het ongemakkelijk vindt met familie erbij dan nodig je jouw familie toch niet uit? Eet je week later taart met ze. Of je viert Sinterklaas of Kerst met jouw familie.

Ik denk dat je inderdaad je zoon geen plezier doet met een geforceerde situatie. Maar op dit moment heeft je zoon geen enkel probleem met de verjaardag, heeft je ex geen probleem met de verjaardag en ben jij de enige die er wél een probleem mee heeft. Helaas heb je eerder afgesproken het zo te doen, dus dan vrees ik dat je het zo gewoon even moet slikken.
Vergeet de gasten niet.
Wij gaan ook altijd naar kinderverjaardagen waarvan de de ouders uit elkaar zijn en ze het zo belangrijk vinden voor de kinderen dat papa en mama er allebei zijn.
De spanning is om te snijden en triest om te zien hoe de ex schoonfamilies het zo geforceerd 'gezellig' met elkaar hebben.
Dan denk ik waarom? Alleen voor die verjaardag hoef je het niet te doen, net doen alsof er niets aan de hand is, alsof je niet gescheiden bent.
Het voelt juist heel onnatuurlijk en op het eind van het feestje is er toch weer het afscheid van één van de ouders.
IK zou het toch apart vieren.
Alle reacties Link kopieren
Je bent bang van mediators???

Hij dreigt met een mediator....ooohhhh!!!

Afbeelding

Doe die verjaardag zoals jij wil en laat hem die mediator inschakelen. Ik moet eerst nog maar zien of het gebeurt (ik denk het niet) en daarbij dan komt er misschien een echte oplossing.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dan vier je het bij hem en doe je daarna een dagje aan je eigen kant zonder zijn kant.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Vier de dag zelf gewoon met zijn vader erbij, eventueel zonder familie van zijn kant erbij en vier een andere dag de verjaardag met jouw familie.

Dan heb je je gewoon aan de afspraak gehouden en zit je niet met 2 familie's die het niet prettig vinden om samen te zijn.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Ik zou dankbaar op zijn “aanbod” ingaan en naar de mediator gaan om nieuwe afspraken te maken.

Daarbij kan hij van alles af willen dwingen maar nee is nee. Hij kan je niet dwingen het feest mee te organiseren en op te komen draven. Wat hij daarna doet omdat het zo in het convenant staat zie je dan wel weer.

Jouw kind voelt ook echt wel dat de spanning te snijden is op zo’n feest. Dat is echt niet goed voor een kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven