Geld & Recht alle pijlers

In laten schrijven bij andere ouder

16-12-2018 23:15 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hii allemaal, ik ben 19 jaar en net gestopt met school en ben begonnen met werken. Mijn moeder heeft een uitkering en dus heeft het inkomen dat ik ga verdienen invloed op mijn moeders uitkering en huurtoeslag.

Daarom kwam ik op het idee om me in te laten schrijven bij mijn vader, zodat ik me daar niet druk over hoef te maken.
Is dit de beste oplossing hiervoor? Is het dan inderdaad zo dat mijn inkomen geen invloed meer heeft op mijn moeders uitkering etc.?
Klopt maar dat is wel fraude
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je, daar schrijf je je in. Anders is het fraude. En geloof me, je wil niet dat dat uitkomt en dat je moeder toeslagen en uitkering moet gaan terugbetalen. Als jij een inkomen krijgt als jongvolwassene wonende bij een ouder die daardoor minder binnenkrijgt, zou de enige juiste weg zijn: conpenseer dat inkomstenverlies door kostgeld te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, lijkt mij best tricky. Als jij inderdaad bij je moeder woont.
De sociale dienst is niet mals met controles. En als jullie gepakt worden dan baal je echt wel. Uitkering stopgezet en alles eerst terugbetalen.
Natuurlijk kun je je inschrijven bij je vader, tenminste als je daar ook werkelijk gaat wonen, anders is het fraude.

Logisch dat jouw inkomen mee telt in de bepaling op hoeveel uitkering en toeslag jouw moeder recht heeft. Jij bent nu volwassen en hebt een inkomen, dus is de tijd aangebroken dat je thuis mee gaat betalen.

Het zou natuurlijk best gek zijn dat dat jij naast jouw salaris nog geld toe krijgt van de staat.

Hier thuis geen uitkering en geen huurtoeslag maar wij stoppen ons volwassen kind met baan ook geen geld meer toe. Zij betaalt gewoon zelf voor haar kost een inwoning.
Alle reacties Link kopieren
Je hoort je in te schrijven waar je daadwerkelijk grotendeels verblijft.

Als jij je eigen inkomsten hebt, en je inwoont bij welke ouder dan ook, dan woon je kostendelend en is het vanzelfsprekend dat je ook bijdraagt in de woonlasten.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan, maar dan moet je daar ook echt gaan wonen.
De gemeente weet ook dat je 19 bent, en er zal een keer controle komen. Dan is je moeder een fraudeur, wordt haar uitkering gestopt en moet ze alles terug betalen.
Moet je niet willen joh. Eerlijkheid duurt het langst.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij werden allemaal op onze 18e verjaardag overgeschreven van moeder naar vader. Dat was belastingtechnisch voordeliger. Maar wij woonde al een paar jaar bij beiden (co-ouderschap)...
gsleutel schreef:
17-12-2018 10:54
Wij werden allemaal op onze 18e verjaardag overgeschreven van moeder naar vader. Dat was belastingtechnisch voordeliger. Maar wij woonde al een paar jaar bij beiden (co-ouderschap)...

En jouw moeder had ook een uitkering? En het co-ouderschap liep gewoon door?
Alle reacties Link kopieren
De kostendelersnorm gaat pas in als je 21 bent.
Cat1985 schreef:
18-12-2018 21:17
De kostendelersnorm gaat pas in als je 21 bent.
Klopt. Maar bij huurtoeslag telt het inkomen van 18+ wel mee. En ik weet niet hoe het zit met wia en een mogelijke toeslag. Dus invloed heeft het inkomen van to altijd. Maar inderdaad, bij particpatiewet gaat de kostendelersnorm vanaf 21 in. Alleen kan moeders dus wel zomaar 100 of 200 euro huurtoeslag minder gaan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen TO,

Wat fijn dat je zo meedenkt met je moeder. Het is inderdaad zo dat jouw inkomen invloed kan hebben op verschillende voorzieningen die je moeder nu krijgt. Heb je er al aan gedacht om alles eens door te laten rekenen? Dan weten jullie precies wat de financiële gevolgen zijn en kunnen jullie afspraken maken over jouw financiele bijdrage. Welkom in de volwassen wereld!
Alle reacties Link kopieren
duha schreef:
19-12-2018 05:39
Heb je er al aan gedacht om alles eens door te laten rekenen? Dan weten jullie precies wat de financiële gevolgen zijn
Waar Kun je dit laten doorrekenen ?
Niemand heeft zichzelf gemaakt of jij soms wel ?
Alle reacties Link kopieren
Een met bovenstaande reacties. En lekker op jezelf gaan wonen een idee?
Alle reacties Link kopieren
katjesdrop schreef:
19-12-2018 05:47
Waar Kun je dit laten doorrekenen ?
Als je dat zelf lastig vindt dan kan en budgetcoach of financieel adviseur je hierbij helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven