Geld & Recht alle pijlers

Geen loon- ziek

18-12-2018 12:12 56 berichten
Zojuist een nare telefoongesprek gehad met iemand van de salarisadministratie..

Tijdens mijn proeftijd ben ik ziek geworden en heb ik mij ziekgemeld.
Ik ging ervan uit dat een ontslag zou volgen maar zij hielden mij aan.

Nu hebben zij het loon zonder dit eerst te laten weten, opgeschort.Ik ben niet uitbetaald en geen loonstrook gekregen . Ik heb in een mail gevraagd waarom en zojuist telefonisch verteld dat ik volgens hun niet bereikbaar was en het volgens hun ook mag van de wet.
Dat ik niet bereikbaar was is niet waar,mijn telefoon werkt gewoon.. ik heb ook geen oproep gekregen van de arbo arts of andere post van mijn werkgever.
Maar goed, die lullige centen gaat het me niet eens zozeer om.Het was haar toon en nu ook dat ik verplicht ben om op kantoor te komen en moet doen wat zij passend werk vinden. Ik zal meer aan reiskosten kwijt zijn dan wat ik verdien..

Mag zij het loon zo inhouden..moeten daar geen brieven aan vooraf?
En moet ik voor passend werk niet eerst bij een arboarts zijn geweest?

Ik was al aan het solliciteren geslagen voor ander werk maar zal daar nu meer vaart achterzetten.
Het is niet dat ik niet wil werken maar ben zo boos over hoe zij mij aan de telefoon toesprak. Zeer respectloos
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel dagen hebben ze niet uitbetaald? Ook de dagen dat je wel hebt gewerkt?
Alle reacties Link kopieren
Meloentje247 schreef:
18-12-2018 12:12
...nu ook dat ik verplicht ben om op kantoor te komen en moet doen wat zij passend werk vinden. Ik zal meer aan reiskosten kwijt zijn dan wat ik verdien..

Mag zij het loon zo inhouden..moeten daar geen brieven aan vooraf?
En moet ik voor passend werk niet eerst bij een arboarts zijn geweest?
Er zijn mensen op het forum die hier veel verstand van hebben, ik hoop dat ze even reageren.
Ik vraag me een klein dingetje af: als je beter bent, zijn je reiskosten dan lager?
Wat eten we vanavond?
Volgens mij mag dit helemaal niet, tenzij je een 0 uren contract hebt.
Bel het juridisch loket even!
Waarom ga je er van uit dat je ontslagen zal worden als je ziek bent? Het lijkt er op dat er nogal wat mis gaat in de communicatie.
Ben je al weer beter en heb je je toen weer beter gemeld? Ben je al lang ziek, is er inderdaad werk dat afwijkt van hetgene waarvoor je eigenlijk aan bent genomen dat je wel zou kunnen doen terwijl je ziek bent?
Ben je nog steeds ziek? Is je proeftijd al voorbij, en ben je nu dus officieel in dienst? Hebben ze niets uitbetaald of alleen de dagen dat je ziek was niet?
Je mag loon opschorten of loon stopzetten tijdens ziekte als een werknemer zich niet aan de verplichtingen houdt.

Opschorten is dat als jij weer aan je verplichting voldoet ze het loon alsnog betalen. Stopzetten is blijvend. Dus als je je gedrag aanpast dan hoeven ze over die periode ervoor niet te betalen, maar pas vanaf het moment dat je weer doet wat je volgens werkgever moet doen.

Jij hebt het over opschorten omdat je niet bereikbaar was? Niet bereikbaar zijn hoort inderdaad bij opschorten van loon. Hierdoor heeft de werkgever geen kans gekregen om te controleren of je wel of niet ziek was. Maar als je nu weer bereikbaar ben en hebt aangegeven dat je naar de bedrijfsarts wil dan moet je werkgever dus alsnog het loon gaan betalen.

In beide gevallen had je werkgever echter wel eerst moeten waarschuwen dat hij of zij ging opschorten. Dit moet schriftelijk.

Kortom, briefje of e-mail sturen dat je wel bereikbaar was. Dat je het vervelend en onverklaarbaar vind dat contact leggen niet gelukt is, maar uiteraard open staat voor een gesprek met de controle arts. Dat nu werkgever eigenlijk geen goede reden heeft voor opschorting, je open staat voor een gesprek met de arts, plus de schriftelijke waarschuwing is vergeten door werkgever je verwacht dat het loon zo spoedig mogelijk wordt overgemaakt.

En dan een positieve afsluiting (jammer dat het zo gelopen is, werk er met veel plezier, bladiebla
Alle info over opschorten en stopzetten van loon tijdens ziekte is trouwen goed op internet te vinden en best heel leesbaar.

Via google zit je zo op een website van een advocatenkantoor die het goed kan uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn ze in je proeftijd inderdaad niet verplicht om de dagen die je ziek was uit te betalen. Wel de dagen die je gewerkt hebt natuurlijk.
Wanneer ben je begonnen? Hoe lang ben je al ziek? Waarom ging je ervan uit dat je ontslagen zou worden? Ben je nog steeds ziek? Heb je helemaal geen contact gehad tijdens je ziek zijn? Waarom ben je alweer aan het solliciteren?
Ikhouvankaas schreef:
18-12-2018 12:29
Volgens mij zijn ze in je proeftijd inderdaad niet verplicht om de dagen die je ziek was uit te betalen. Wel de dagen die je gewerkt hebt natuurlijk.
.
En waar baseer je dit op? Bron graag.
Alle reacties Link kopieren
Ikhouvankaas schreef:
18-12-2018 12:29
Volgens mij zijn ze in je proeftijd inderdaad niet verplicht om de dagen die je ziek was uit te betalen. Wel de dagen die je gewerkt hebt natuurlijk.
Dit is echt de grootst mogelijke onzin.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
18-12-2018 12:28
Je mag loon opschorten of loon stopzetten tijdens ziekte als een werknemer zich niet aan de verplichtingen houdt.

Opschorten is dat als jij weer aan je verplichting voldoet ze het loon alsnog betalen. Stopzetten is blijvend. Dus als je je gedrag aanpast dan hoeven ze over die periode ervoor niet te betalen, maar pas vanaf het moment dat je weer doet wat je volgens werkgever moet doen.

Jij hebt het over opschorten omdat je niet bereikbaar was? Niet bereikbaar zijn hoort inderdaad bij opschorten van loon. Hierdoor heeft de werkgever geen kans gekregen om te controleren of je wel of niet ziek was. Maar als je nu weer bereikbaar ben en hebt aangegeven dat je naar de bedrijfsarts wil dan moet je werkgever dus alsnog het loon gaan betalen.

In beide gevallen had je werkgever echter wel eerst moeten waarschuwen dat hij of zij ging opschorten. Dit moet schriftelijk.

Kortom, briefje of e-mail sturen dat je wel bereikbaar was. Dat je het vervelend en onverklaarbaar vind dat contact leggen niet gelukt is, maar uiteraard open staat voor een gesprek met de controle arts. Dat nu werkgever eigenlijk geen goede reden heeft voor opschorting, je open staat voor een gesprek met de arts, plus de schriftelijke waarschuwing is vergeten door werkgever je verwacht dat het loon zo spoedig mogelijk wordt overgemaakt.

En dan een positieve afsluiting (jammer dat het zo gelopen is, werk er met veel plezier, bladiebla
En dit is helemaal waar.
Bedankt voor de reacties! Ik zal er strakjes verder op ingaan.
Ikhouvankaas schreef:
18-12-2018 12:29
Volgens mij zijn ze in je proeftijd inderdaad niet verplicht om de dagen die je ziek was uit te betalen. Wel de dagen die je gewerkt hebt natuurlijk.
Nee hoor, in ieder geval niet als je vaste uren hebt.
Het gaat om een 3 uren contract. Ik werd ziek tijdens de proeftijd. De werkgever zat nog niet aan mij vast en ik ging er daarom van uit dat zij het dienstverband zouden beëindigen. De proeftijd is inmiddels voorbij en ik ben in dienst. Tijdens de proeftijd ben ik wel uitbetaald.

Tijdens het ziek zijn heb ik wel telefonisch contact gehad. Zij wouden dagelijks, maar dat lukte niet altijd omdat de lijn vrijwel altijd bezet was en er tig wachtenden voor mij zijn.
Ik had via de app toen doorgegeven dat zij slecht te bereiken waren en ik heb daarna niet meer gebeld. Het telnr van de app gebruiken zij niet voor telefonische gesprekken, alleen voor berichten dus ik kon daar ook geen voicemail achterlaten.

Ik ben op zoek naar ander werk omdat dit werk zorgt voor lichamelijke klachten en de reden is waarom ik mij ziek heb moeten melden.

De communicatie is zeker niet goed en ik had misschien dagelijks dan maar moeten mailen. Het gaat me ook niet zozeer om het geld, het was niet zoveel om er een zaak van te gaan maken, maar ben nog steeds zo boos om hoe onbeschoft zij mij te woord stond dat ik nu helemaal geen zin heb om met hun mee te werken.

Bedankt voor je reactie Sneeuwwitje!
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een juridisch loket voor de juiste informatie. Deze hulp is gratis.

Je hebt recht op een gesprek met de bedrijfsarts. Verzoek je werkgever hier schriftelijk om.

Je werkgever kan niet bepalen of, hoe erg je ziek bent en wat passend vervangend werk is. Alleen een bedrijfsarts en arbeidsdeskundige kunnen dit.

Beide professionels dienen betaald te worden door de werkgever.

Mocht je contract aflopen, zorg dat je ziek gemeld staat, het uwv neemt dan je zaak over. Bij een vast dienstverband of bij een nog lopend contract moeten zowel jij als de werkgever zich houden aan de wet poortwachter. Zie website uwv.

Hierin is stap 1, ziekmelden.
Stap 2, aandringen op gesprek bedrijfsarts.
Stap 3. Met het advies bedrijfsarts, samen met je werkgever een plan van aanpak maken.

Alle stappen, wet poortwachter, zijn te vinden op uwv. Nl.
Wacht even, dus ZIJ waren niet bereikbaar?
Meloentje247 schreef:
18-12-2018 13:33
Het gaat om een 3 uren contract. Ik werd ziek tijdens de proeftijd. De werkgever zat nog niet aan mij vast en ik ging er daarom van uit dat zij het dienstverband zouden beëindigen. De proeftijd is inmiddels voorbij en ik ben in dienst. Tijdens de proeftijd ben ik wel uitbetaald.

Tijdens het ziek zijn heb ik wel telefonisch contact gehad. Zij wouden dagelijks, maar dat lukte niet altijd omdat de lijn vrijwel altijd bezet was en er tig wachtenden voor mij zijn.
Ik had via de app toen doorgegeven dat zij slecht te bereiken waren en ik heb daarna niet meer gebeld. Het telnr van de app gebruiken zij niet voor telefonische gesprekken, alleen voor berichten dus ik kon daar ook geen voicemail achterlaten.

Ik ben op zoek naar ander werk omdat dit werk zorgt voor lichamelijke klachten en de reden is waarom ik mij ziek heb moeten melden.

De communicatie is zeker niet goed en ik had misschien dagelijks dan maar moeten mailen. Het gaat me ook niet zozeer om het geld, het was niet zoveel om er een zaak van te gaan maken, maar ben nog steeds zo boos om hoe onbeschoft zij mij te woord stond dat ik nu helemaal geen zin heb om met hun mee te werken.

Bedankt voor je reactie Sneeuwwitje!
Dit zou volgens mij wel een reden kunnen zijn om je loon op te schorten. Het niet houden aan de afspraak om dagelijks contact op te nemen.

Een bedrijfsarts moet in principe ingeschakeld worden als het vermoeden bestaat dat je langer dan zes weken ziek gaat zijn en het eerste contact moet dan binnen die zes weken plaatsvinden. De Wet Poortwachter.
Tot die tijd is het aan jou om de afspraken die je maakt met je werkgever, ook na te komen.

Zorg er verder voor dat alle afspraken op schrift staan en leg daarvan ook een dossier aan. Vraag een bevestiging van mondeling gemaakte afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor. Elke dag contact weigeren is geen reden voor opschorten loon.

Ook dat werknemer in de wachtrij moet staan voor contact is belachelijk.

Sowieso dat werknemer moet bellen terwijl zij ziek is.

De werkgever hoort dan te bellen.

Bovendien is er geen bedrijfsarts in gezet, dus de werkgever weet niet of dagelijks contact wel bevorderlijk is voor het herstel.

Dagelijks contact kan zelfs schadelijk zijn. En beide zijn verplicht zich te houden aan, wat het meest bevordelijk is voor het herstel. Soms is dat 2 weken rust. Geen contact met werk. De werkgever kan de werknemers gezondheid hier mee schaden.

Wie weet ligt To in ziekenhuis, is mentaal ingestort. Werkgever kan dit gewoon niet beslissen. Of is opgenomen. Omdat werknemer de reden van ziekte niet hoeft te melden aan werkgever.

Ik zou naar het juridisch loket gaan. Is gratis.
Als werknemer moet je je houden aan redelijke controlevoorschriften. Zo staat het in de wet. Elke dag contact opnemen is geen redelijke controlevoorschrift. Als je je werk heb overgedragen en alles is gewoon duidelijk hoef je echt niet elke dag te bellen met je werk. Wellicht wel even de eerste paar dagen voor de overdracht van urgente zaken, maar zeker niet als controle voorschrift om te vragen of je nog wel ziek bent. Zeker niet als je maar een contract heb voor 3 uur per week, straks ben je elke week meer tijd kwijt al aan dat gebel tijdens je ziekmelding.

Maar ik snap dat je er nu wel weg zou willen en je financieel belang lijkt mij ook niet heel groot om daar te blijven. Zeker als je ergens anders wel gelijk kan werken omdat dit werk niet te zwaar is.

Misschien is het voor beide partijen gewoon het beste om per direct te stoppen. Zij betalen je uren dan alsnog uit en jij kan gewoon per direct stoppen (geen recht op WW).
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-12-2018 13:44
Sorry hoor. Elke dag contact weigeren is geen reden voor opschorten loon.

Als is afgesproken dat je dagelijks belt en dat niet doet, is dat wel degelijk reden voor loonopschorting.

Ook dat werknemer in de wachtrij moet staan voor contact is belachelijk.

Eens, maar dat had TO kunnen aankaarten toen de dagelijkse belafspraak werd gemaakt.

Sowieso dat werknemer moet bellen terwijl zij ziek is.

De werkgever hoort dan te bellen.

Nee hoor, zo’n dagelijkse belafspraak is best gebruikelijk en staat vaak zelfs in het verzuimprotocol van organisaties. En de meeste werknemers geven de voorkeur aan zelf bellen, omdat ze dan ook zelf het beste moment daarvoor uit kunnen kiezen.

Bovendien is er geen bedrijfsarts in gezet, dus de werkgever weet niet of dagelijks contact wel bevorderlijk is voor het herstel.

Als daar twijfel over is, kan men advies vragen. Als partijen het eens zijn, is er niets mis met zo’n afspraak.

Dagelijks contact kan zelfs schadelijk zijn.

Ja, dat kan. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor. Als de werknemer meent dat deze daar niet toe in staat is, kan deze dat gewoon aangeven.

En beide zijn verplicht zich te houden aan, wat het meest bevordelijk is voor het herstel. Soms is dat 2 weken rust. Geen contact met werk. De werkgever kan de werknemers gezondheid hier mee schaden.

Inderdaad: soms!

Wie weet ligt To in ziekenhuis, is mentaal ingestort. Werkgever kan dit gewoon niet beslissen. Of is opgenomen. Omdat werknemer de reden van ziekte niet hoeft te melden aan werkgever.

Je draaft echt ontzettend door. Een werknemer hoeft niets te melden over de (vermoedde) diagnose, maar is wel verplicht om te melden waar deze wel/niet toe in staat is.

Ik zou naar het juridisch loket gaan. Is gratis.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een dienstverband van 3 uur per week. Je kan wel solliciteren maar niet 3 uur werken....Beetje raar?? Of er door betalingsverplichtingen zijn tijdens ziekte hangt af van het soort contract dat je hebt. Bij sommige oproepcontracten geldt geen door betalingsverplichting.

Je hebt je wel te houden aan alle verplichtingen uit de wet verbetering poortwachter ook mbt reïntegratie, passend werk en contact. Je kan reistijd niet al excuus gebruiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
18-12-2018 16:51
Je hebt een dienstverband van 3 uur per week. Je kan wel solliciteren maar niet 3 uur werken....Beetje raar?? Of er door betalingsverplichtingen zijn tijdens ziekte hangt af van het soort contract dat je hebt. Bij sommige oproepcontracten geldt geen door betalingsverplichting.

Je hebt je wel te houden aan alle verplichtingen uit de wet verbetering poortwachter ook mbt reïntegratie, passend werk en contact. Je kan reistijd niet al excuus gebruiken.
Plus je hebt lichamelijke klachten van het werk dat je 3 uur per week gedurende een paar weekjes hebt uitgevoerd, aangezien je nog niet zo heel lang geleden in je proeftijd zat? Wat voor werk doe je dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven