Nijmeegse vierdaagse 2024

13-03-2024 11:08 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Zijn hier forummers die meelopen met de vierdaagse dit jaar?

Ik wilde meelopen dit jaar maar het is mij (nog) niet gelukt om een ticket te bemachtigen..
Ik hoop dat dit nog wel gaat lukken.

Lijkt me leuk om met mede wandelaars te sparren over trainingen en dergelijke :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazeker, dit jaar loop ik voor de 10e keer mee. En altijd de max afstand gedaan (4×50). De eerste keren was geen klap aan, maar vanaf zeg de tweede keer werd het steeds leuker. Je weet dan meer wat je te wachten staat, hoe je lijf reageert op langdurige belasting en hoe daarmee om te gaan. Regen, hitte, massa, feest, ongemakken, euforie, je maakt alles mee in een korte tijd. Kortom, een geweldige ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop dit jaar voor het eerst! 4x40!

Ben je al opgeschoten met je ticket? Mijn wandelvriendin en ik hadden heel veel geluk dat we er beiden eentje konden bemachtigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yes! Ik was aan het overwegen om een topic te openen maar hij is er al!

Ik loop dit jaar ook voor het eerst. Ik sta ingeschreven voor 4x40 maar overweeg deze om te zetten naar 4x50.

Inmiddels ook begonnen met oefenen en loop 1x pw een lange afstand en 2x pw een snelle ronde (op tempo) van 7km

Donderdag (mijn vrije dag) staat er een wandeling van 25 km op het programma.

@LVMENW: Heb je nog tips voor ons debutanten die je zelf graag had gehad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil heel erg graag meelezen. Ik heb me namelijk voorgenomen om volgend jaar mee te lopen.
Ik heb dit in februari besloten, maar ik wil mezelf ook voldoende tijd geven om er naartoe te trainen zodat ik goed voorbereid ben. Uiteraard met het risico dat ik straks 9 maanden al aan het trainingslopen ben geweest en dan in maart volgend jaar geen debutanten-ticket kan krijgen.. maar goed

Ik lees graag mee om jullie ervaringen te lezen, alvast wat te te leren over wat erbij komt kijken. En om alvast een beetje mee te genieten

Ik moet zeggen dat ik me trouwens wel heb verbaasd over de verhouding herhaal-tickets vd debutanten-tickets. Aan de ene kant snap ik dat het voor een grote groep mensen een jarenlange traditie is om mee te lopen.. aan de andere kant vind ik wel dat er wel een heel klein percentage tickets gereserveerd zijn voor mensen die het nog nooit hebben gedaan en wel heel graag ook die ervaring zouden meemaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil overigens alleen gaan lopen, ik zou niet weten wie mijn wandelmaatje zou kunnen zijn, het plannen van trainingswandelingen gaat een stuk makkelijker en ik denk dat ik me tijdens de vierdaagse zelf ook veel meer open kan stellen voor de ervaringen en het contact met anderen als ik alleen loop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laylamum schreef:
26-03-2024 10:56
Ik wil heel erg graag meelezen. Ik heb me namelijk voorgenomen om volgend jaar mee te lopen.
Ik heb dit in februari besloten, maar ik wil mezelf ook voldoende tijd geven om er naartoe te trainen zodat ik goed voorbereid ben. Uiteraard met het risico dat ik straks 9 maanden al aan het trainingslopen ben geweest en dan in maart volgend jaar geen debutanten-ticket kan krijgen.. maar goed

Ik lees graag mee om jullie ervaringen te lezen, alvast wat te te leren over wat erbij komt kijken. En om alvast een beetje mee te genieten

Ik moet zeggen dat ik me trouwens wel heb verbaasd over de verhouding herhaal-tickets vd debutanten-tickets. Aan de ene kant snap ik dat het voor een grote groep mensen een jarenlange traditie is om mee te lopen.. aan de andere kant vind ik wel dat er wel een heel klein percentage tickets gereserveerd zijn voor mensen die het nog nooit hebben gedaan en wel heel graag ook die ervaring zouden meemaken.
Dat vond ik ook bijzonder ja. Al hoor je nu vooral ook de mensen die roepen dat ze geen ticket hebben gekregen. Maar hoop doet leven! Hier hadden we met zn 2en geluk :) Hoe train je nu?

Goed bezig Swampi! Ik zit nu per week op 1x kort, 1x lang en 2x crossfit. Dat laatste deed ik al maar wil ik nu meer toeleggen op gerichter oefeningen doen. En ik heb wel de indruk dat het helpt. Afgelopen zomer heb ik (in principe) ongetraind 5 dagen 20kmPlus gelopen tijdens een wandelvakantie. Als ik het crossfitten toen niet had gehad (en dat deed ik maar 1x per week), dan had ik het niet gehaald denk ik. Wanneer ga je de knoop doorhakken voor de 50km? Veel succes donderdag! Ik ga zaterdag ergens tussen de 20 en 25km lopen.

Stiekem denk ik nu al, ik wil volgend jaar 4x50 :p kijken of ik mn broertje zover krijg maar dat zal wel niet. Die wil een kennedymars gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@ miepmans
Mijn enige wandelervaring nu is dat ik eens per 2-3 maanden een wandelweekend heb met iemand samen. Daar lopen we vaak de eerste dag 20-25 km en de tweede dag 15-20.
Daaruit is bij mij ook de wens ontstaan.

Mijn plan is nu om in ieder geval 1x per maand 20-25 te lopen, dat uit te bouwen naar 25-30 en dan een paar keer 2 dagen achter elkaar. Ik wil ook minimaal 1x 40 gelopen hebben voor de vierdaagse en ook minimaal een keer 3x30.

maar... ehm.. eigenlijk heb ik dus geen idee. ik heb me er nog niet in verdiept. Is er een trainingsschema dat wordt aangeraden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je zoekt op het trainingsschema van via vierdaagse dan ben je een end :) die hou ik zelf ook aan. Dat betekend 2x per week 1,5u wandelen gericht op snelheid, kracht etc. En dan opbouwend in het weekend een lange afstand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe inderdaad ook krachttraining naast het wandelen. Ik ben er maar druk mee, haha

Dat trainschema wat Miepmans aangeeft, hou ik ook aan :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja ik vind het niet zo vreemd dat er minder tickets voor debutanten zijn. De afgelopen jaren waren ze ook niet bepaald uitverkocht.

En wat dan, dan moet je opa's en oma's van 85 die al jaaaaren meedoen vertellen dat ze dit jaar zijn uitgeloot?
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
26-03-2024 13:54
Nou ja ik vind het niet zo vreemd dat er minder tickets voor debutanten zijn. De afgelopen jaren waren ze ook niet bepaald uitverkocht.

En wat dan, dan moet je opa's en oma's van 85 die al jaaaaren meedoen vertellen dat ze dit jaar zijn uitgeloot?
Niet uitverkocht? Ik hoorde dit jaar dat het erg snel ging met de kaarten en dat er behoorlijk wat mensen achter het net gevist hebben? Maar is dat dit jaar dan voor het eerst? Ik maakte me al best zorgen of ik nu niet voor niets aan het trainen ben als de kans groot is dat ik volgend jaar toch geen kaartje kan krijgen..

En daarom zeg ik ook: ik snap dat het voor veel mensen een traditie is. Aan de andere kant kun je er ook wat van vinden dat als er veel schaarste is, dat mensen die het graag voor het eerst willen meemaken misschien voorrang krijgen op mensen die het al 5-6-7 keer eerder hebben meegemaakt? In het kader van "iedereen die wil, kan een keer aan de beurt komen?" ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar en dit jaar uitverkocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja vorig jaar en dit jaar. Maar eerdere edities lang niet altijd. En soms ook wel. Ik ben ook wel eens uitgeloot. Toen had je ook niet de wachtlijst-optie.

Dus je weet het nooit.

Er zijn trouwens best omwegen om sowieso mee te mogen doen. Je kunt bijv ook een wandelgroep inschrijven. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden, maar dat is een mogelijkheid. Of je doet mee met ViaVierdaagse als dat nog bestaat.

Of je schrijft een kind van 12-15 in en loopt mee als begeleider. Nee geen medaille, wel de ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook dat kan allemaal niet meer voor dit jaar.

Enige optie is hopen dat er tickets worden aangeboden op de site en je er op tijd bij bent. Dit kan tot en met 31-5.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, een wandeling van 28km gedaan. Wel zere voetzolen nu. Maar verder ging het best goed 😊

Sokken maak ook best wel een verschil hè? Ben echt lekker aan het uitproberen wat fijn zit en wat niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker Swampi! Hoe lang heb je gelopen? En heb je het een beetje droog gehouden?

Ik ga morgen een oefenronde van 26 km doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er bijna 7 uur over gedaan, incl een kleine pauze.
De eerste helft regende het, maar dat vind ik eigenlijk nooit een probleem

Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag 27,2 km gelopen. Een beetje een valse start om dat ik halverwege de heenweg erachter kwam dat ik mijn oortjes was vergeten. Gelukkig was ik niet ver van huis.
Doordat ik later begon, heb ik wel helemaal droog kunnen lopen.
Ben om 8:00 begonnen en was om 13:30 weer bij de auto. Geen grote pauzes gehouden, maar soms even 5 minuutjes gezeten.

De laatste 5 km vond ik wel zwaar.. ik zou niet weten hoe ik nog 13 kilometer door had kunnen lopen. Gelukkig heb ik nog ruim een jaar om de conditie te verbeteren en mijn benen te leren wennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier voor de derde keer mee doen met de 40. Ik vind het steeds weer een geweldige ervaring. Ik verblijf op scouting waar ik vorig jaar ook zat. Die regelen bus vervoer, midden in de nacht ontbijt, brood pakketje, warme avond maal etc. Ideaal.

Ik loop alleen. ik kan namelijk niet in het tempo van een ander lopen en ook geen zin om rekening te houden met andere die bijvoorbeeld lang pauze willen of juist geen pauze, etc.. Genoeg aanspraak van mensen onderweg, met sommige loop je paar minuten te kletsen, heb ook wel eens gehad dat ik bijna een uur met iemand heb lopen te kletsen.

Wat betreft conditie, ja training is heel belangrijk, maar ik merk ook wel dat je heel erg mee gaat in de flow vooral op de stukken waar veel mensen staan. Wat voor mij werkt is niet teveel gaan zitten, en bijvoorbeeld staand of lopend wat eten. Als ik ga zitten dan heb ik veel meer last van vermoeidheid als ik weer op sta.
Alle reacties Link kopieren Quote
Swampi schreef:
28-03-2024 15:44
Zo, een wandeling van 28km gedaan. Wel zere voetzolen nu. Maar verder ging het best goed 😊

Sokken maak ook best wel een verschil hè? Ben echt lekker aan het uitproberen wat fijn zit en wat niet.
Ik loop op dit moment heel fijn op de Falke TK2 cool en dan vooral de short :)
Vandaag 20km gelopen waarvan maar 3 kwartier zonder regen. Helemaal gek. Ik ben meer een mooi weer wandelaar :')
Daarom dus ook niet gezeten of echt gepauzeerd. Dus vandaag een absoluut record voor mij want ik heb nog nooit zoveel in 1x gelopen :cheer2: en dan ok eens in een tempo van gemiddeld 5,4 (terwijl dat voor mn 4daagse training nog gemiddeld 4,8 was). De pijn in mn benen is redelijk te doen maar de ballen van mn voeten... dat is ook de plek dat als ik een blaar loop dat het daar is.

Goed bezig allemaal! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey wat leuk!

Ik was ook al op Reddit aan het kijken voor een groep, maar deze nu gevonden. Ik loop dit jaar voor het eerst mee. 50km. Ik ben heel benieuwd. Ik heb gister 22 km gewandeld, en ik moet zeggen dat het me echt tegenviel. Ik ben een hardloper, ren marathons en heb ooit een ultramarathon gedaan en trainde daar ook veel voor, maar dit is toch wel even andere koek.

Ik heb audioboeken gedownload en een leuke playlist, maar ik zat er nog niet echt in. Dat is natuurlijk met long runs ook wel eens zo, dus hopelijk gaat het volgende keer beter. Ik ben van plan om aankomend weekend 25km te wandelen, en wandel ongeveer 1 a 2x per week 1-1,5 uur.

Gaan jullie ook twee dagen achter elkaar lopen ter voorbereiding? En doen jullie dan de hele afstand, of iets daaronder? Met marathons train je eigenlijk nooit de volledige afstand, je stopt op maximaal 30-35km.

Heeft iemand trouwens nog goede tips voor sokken? Ik had gister gelopen op (dikke) merinowollen sokken, maar die waren te dik (denk ik). Ik had ook echt last van de onderkant van mijn voeten. Misschien vergelijk ik het teveel met rennen, maar na een lange afstand rennen heb ik dat dus totaal niet!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe meer zielen hoe meer vreugd! Wat een prestatie zeg! (Ultra)marathons... Maar wat je zegt klopt wel Een vriendin van mij loopt ook hard en dat is echt ander spiergebruik dan wandelen. Als je googled op afbeeldingen van trainingsschema viavierdaagse dan kom je een end! Dat is iig voor de 40km het schema wat ik aan ga houden. Ook met 3x 2 dagen achter elkaar.

Waarschijnlijk raden ze hier aan om wel een keer 45/55 aan te tikken omdat je echt meerdere dagen achter elkaar loopt wat een andere belasting vraagt. Ik heb wel eens gehoord dat men een kennedymars "makkelijker" vind omdat, dat maar 1x 80km knallen is ipv 4x minimaal 40.

Qua sokken, ik vind de Falke TK2 cool heel fijn! Die zijn mooi slank. Er is ook een wollen variant. Daarvoor had ik simpele wandelsokken van nomad. Die zijn ook best prima maar die van Falke zijn onverslaanbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed Miep!
Welkom Toetsenbord!

Ja, die lange afstanden wandelen is wel even andere koek hè? Je staat ook ipv 3/4 uurtjes opeens 10 uur op de benen.

Ook ik krijg vooral last van mijn voeten. Ik heb dezelfde sokken als Miep en ben ook fan! Belachelijk duur maar maakt écht verschil.

Inmiddels heb ik te veel gewandeld want een beginnende slijmbeursontsteking in mijn heup. Baal er flink van want wilde morgen eigenlijk 25km wandelen en denk ook dat ik het wel red maar ben bang dat ik het dan alleen maar erger maak. Dus morgen een klein rondje en misschien van het weekend wat verder weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de tip Miep, ik ga eens even kijken. Ik moet ook echt nieuwe wandelschoenen aanschaffen, ik heb nu best wel zware schoenen die ik gebruik voor de trails hier (ik woon in de VS).

Op welke schoenen lopen jullie? Nog tips? Toen ik hier naar de VS versie van de Bever Sport ging, werd mij aangeraden om op hardloopschoenen te lopen. Dat lijkt me totaal niks. Het argument was dat het asfalt trail/hike schoenen snel zou doen slijten. Ik ben nu dus nog op zoek. Ik zit er over na te denken om de Lowa Innox Pro GTX Lo TF Ws aan te schaffen.

Dankjewel Swampi! Nou, inderdaad. Ik had ook echt even onderschat hoe lang ik er mee bezig zou zijn (dat wist ik natuurlijk wel, maar het echt uitvoeren is toch anders..) Wat balen zeg, hopelijk lost het snel op. Kan je daar wat aan doen met koude of warme kompressen of iets dergelijks? Wanneer besluit jij of je het gaat omzetten naar de 4x50?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven