Geld & Recht alle pijlers

Aanrecht en huurhuis

18-12-2018 12:31 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en wellicht heeft een van jullie een soortgelijke situatie gehad. Onlangs heb ik een klacht ingediend over de keuken bij mijn verhuurder.

De klacht gaat hoofdzakelijk om het aanrecht. Er is namelijk er, naast de gaskookplaat nota bene, een houten aanrechtblad geplaatst wat überhaupt niet hittebestendig is. Hierdoor is er ook aan de zijkant van het aanrechtblad een brandplek ontstaan, wat zeker verwacht kan worden na 9 jaar gebruik. Verder kan hout niet goed tegen vocht, waar ik dus ook last van heb en ontstaat er schimmel.

De keuken is geplaatst voordat we in het huis woonden.

Nu heeft de verhuurder tweemaal gezegd dat ze konden zeggen dat WIJ de schade aan het aanrecht hebben aangericht en dit uit 'coulance' niet bij ons zouden verhalen. Dit vond ik belachelijk, omdat de brandplek aan de zijkant zit (en dus niet bovenkant) en wij dagelijks koken. Daarnaast doe ik elke dag de afwas en hout is niet goed voor vocht.

De optie was volgens de verhuurder een RVS aanrechtblad. Toen ik heb gezegd dat ik dat niet wou in verband met krassen en schoonmaak, was de enige andere optie opnieuw een houten aanrechtblad (wat ik überhaupt vreemd vind dat ze dat nog een keer voorstellen). Ik begrijp niet dat ik hier als huurder geen keus in heb en de voorgestelde opties vind ik simpelweg niet praktisch.

Ik weet dat bij mijn ouders en kenissen (wel andere verhuurders) een heel ander soort aanrecht mogelijk is.

Weten jullie hoe dit precies zit of hebben jullie ervaringen hiermee?
ik vind het vreemd dat jij denkt dat hout niet kan
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een rvs aanrechtblad?

En qua hout, lijkt me dat deze vast wel bewerkt is om te kunnen dienen als aanrechtblad.

Ik zou zeggen, wees blij dat je een nieuw aanrecht krijgt. En als het je niet bevalt dan betaal je toch gewoon zelf een andere.

Ik vind dat je behoorlijk verwend overkomt
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou hout niet kunnen? En hoe staat jullie kookplaat?
Toen wij nog een huurhuis hadden hebben we het gasfornuis iets hoger geplaatst met een plank omdat anders het vuur tegen het aanrecht kwam en waardoor er dus een brandplek kon komen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het houten blad niet schuren en in de (boot)lak zetten om het waterbestendig te maken?
Wat voor aanrechtblad zou jouw voorkeur hebben dan? Je zou kunnen vragen of het een blad naar keuze mag zijn en dan de kosten 50/50 verdelen. Is hij uiteindelijk goedkoper uit en jij hebt een blad naar keuze.
Alle reacties Link kopieren
OldWood schreef:
18-12-2018 12:39
Waarom zou hout niet kunnen? En hoe staat jullie kookplaat?
Toen wij nog een huurhuis hadden hebben we het gasfornuis iets hoger geplaatst met een plank omdat anders het vuur tegen het aanrecht kwam en waardoor er dus een brandplek kon komen.
We hebben vanwege de kleine keuken niet de mogelijkheid om de gasplaat ergens anders te plaatsten. Hoger plaatsen kan wel, maar dan zou deze te hoog zijn voor ons en daarnaast blijft het probleem met de vocht nog steeds.
Sunshinebrightt schreef:
18-12-2018 12:41
We hebben vanwege de kleine keuken niet de mogelijkheid om de gasplaat ergens anders te plaatsten. Hoger plaatsen kan wel, maar dan zou deze te hoog zijn voor ons en daarnaast blijft het probleem met de vocht nog steeds.
hout kan best tegen vocht. goed ventileren en afnemen.
maar als je twijfels dan zou ik voor een rvs of aluminium blad gaan
marmer is ook mooi
of graniet
goud is ook mooi
Alle reacties Link kopieren
Als huurder ben je verplicht om goed voor de woning te zorgen. Het beschermen van het aanrechtblad tegen brand- en vochtschade hoort daar dus gewoon bij. Het is natuurlijk wel heel makkelijk om dat zomaar op het bordje van de verhuurder te schuiven. De verhuurder heeft gelijk dat het heel coulant is om de schade niet aan jou in rekening te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je accepteert een huurwoning met een houten aanrechtblad, nou gaat de verhuurder op jouw verzoek een nieuw aanrechtblad plaatsen en dan wil je ineens geen houten aanrechtblad meer. En dan komt de verhuurder met rvs als alternatief en is dat ook weer niet goed genoeg. Ik vind dat je zeurt, plaats zelf op eigen kosten een ander aanrechtblad of accepteer gewoon het aanbod van de verhuurder.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Sunshinebrightt schreef:
18-12-2018 12:41
We hebben vanwege de kleine keuken niet de mogelijkheid om de gasplaat ergens anders te plaatsten. Hoger plaatsen kan wel, maar dan zou deze te hoog zijn voor ons en daarnaast blijft het probleem met de vocht nog steeds.
Het hoeft maar 5 cm hoger hoor.
Je kan ook een strip plaatsen langs de kant van het aanrecht.
Gebruik je wel een afdruiprek en leg je er een theedoek onder? Droog je het aanrecht af na gebruik?
9 jaar en het zat er al in toen jullie erin trokken, op een gegeven moment is het wel afgeschreven ja.
Wat is er mis met een rvs aanrechtblad?
doreia* wijzigde dit bericht op 18-12-2018 12:49
0.47% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nummer*Zoveel schreef:
18-12-2018 12:45
Als huurder ben je verplicht om goed voor de woning te zorgen. Het beschermen van het aanrechtblad tegen brand- en vochtschade hoort daar dus gewoon bij. Het is natuurlijk wel heel makkelijk om dat zomaar op het bordje van de verhuurder te schuiven. De verhuurder heeft gelijk dat het heel coulant is om de schade niet aan jou in rekening te brengen.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ja je moet goed voor je huis zorgen maar dan moet het wel een deugdelijk product zijn, je hebt te maken met leeftijdsgebonden slijtage en aan sommige zaken kan je gewoon niets doen. Als de kookplaat bijvoorbeeld niet juist is gemonteerd dan is dat niet de schuld van de huurder. Helaas willen teveel verhuurders er zich met een Jantje van Leiden vanaf maken tegenwoordig.
Hout kan prima, je moet het alleen wel regelmatig in de olie zetten en zorgen dat er geen water op blijft liggen.
Ik vind het al luxe dat de woningbouw een nieuw blad aanbiedt!

Als jullie die brandplek niet veroorzaakt hebben, heb je die dan niet gezien toen je het huis accepteerde?

Als je geen zin hebt in de zorg die hout nodig heeft is rvs toch ideaal? Ik heb het en ik vind het spuuglelijk, maar met schoonmaken/onderhoud is het juist supermakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
18-12-2018 12:47
Tja, je accepteert een huurwoning met een houten aanrechtblad, nou gaat de verhuurder op jouw verzoek een nieuw aanrechtblad plaatsen en dan wil je ineens geen houten aanrechtblad meer. En dan komt de verhuurder met rvs als alternatief en is dat ook weer niet goed genoeg. Ik vind dat je zeurt, plaats zelf op eigen kosten een ander aanrechtblad of accepteer gewoon het aanbod van de verhuurder.
Toen we in het huis trokken was de keuken en badkamer niet geplaatst dus hebben we deze niet kunnen bekijken.

Maar 50/50 lijkt me wel goeie optie
Maar.... hoe kan je nou zeggen dat jij de brandplek niet veroorzaakt hebt als jij de eerste huurder bent sinds dat aanrechtblad er in zit?!
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden, het houten blad heb je nooit onderhouden.
Een houten aanrechtblad kan prima, heel prima zelfs.En dat het verbrand is aan de zijkant had je bij het accepteren van de woning aan moeten geven. Of zat het er toen nog niet en is het idd jullie schuld.
Verder mag je blij zijn dat jouw verhuurder er een blijkbaar redelijke keuken in heeft geplaatst. De keukens van ymere..... Afbeelding Gekrast blad, stukkende handvatten en scheve deurtjes. Maar géén nieuwe krijgen hoor.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
18-12-2018 12:48
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ja je moet goed voor je huis zorgen maar dan moet het wel een deugdelijk product zijn, je hebt te maken met leeftijdsgebonden slijtage en aan sommige zaken kan je gewoon niets doen. Als de kookplaat bijvoorbeeld niet juist is gemonteerd dan is dat niet de schuld van de huurder. Helaas willen teveel verhuurders er zich met een Jantje van Leiden vanaf maken tegenwoordig.
Dit dus. Daarom leek me opnieuw een houten blad ook niet echt verstandig gezien de leeftijd duur en de kwaliteit van het huidige blad..

Dan heb ik binnen de kortste keren weer een brandplek en dezelfde problemen en is het ‘mijn schuld’
anoniem_379859 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 12:56
7.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-12-2018 12:53
Maar.... hoe kan je nou zeggen dat jij de brandplek niet veroorzaakt hebt als jij de eerste huurder bent sinds dat aanrechtblad er in zit?!
scherp!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Dus je brengt schade toe aan een keukenblad en eist nu ook nog een luxer blad? :rofl:

Je zou voor een nieuw blad en werkuren mogen betalen van mij.

Ben jij mal. En als hout/RVS niet goed genoeg is dan moet je gaan kopen. Kan je zelf je blad uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-12-2018 12:53
Maar.... hoe kan je nou zeggen dat jij de brandplek niet veroorzaakt hebt als jij de eerste huurder bent sinds dat aanrechtblad er in zit?!
Omdat de brandplek niet boven zit dat door een hete pan of iets komt, maar aan de zijkant vanwege de constructie en niet praktisch/kwaliteit. De schade is een gevolg van zaken waar ik niets aan kan doen.
anoniem_379859 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 12:59
8.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
18-12-2018 12:47
Tja, je accepteert een huurwoning met een houten aanrechtblad, nou gaat de verhuurder op jouw verzoek een nieuw aanrechtblad plaatsen en dan wil je ineens geen houten aanrechtblad meer. En dan komt de verhuurder met rvs als alternatief en is dat ook weer niet goed genoeg. Ik vind dat je zeurt, plaats zelf op eigen kosten een ander aanrechtblad of accepteer gewoon het aanbod van de verhuurder.
Dit. Bij particuliere verhuur kun je 50/50 overleggen of het bedrag dat een nieuw houten/rvs blad zou kosten en zelf het verschil met het materiaal naar keuze bijleggen. Als verhuurder zou ik ook niet 50/50 gaan doen voor een granieten werkblad oid.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-12-2018 12:43
goud is ook mooi
Haha, een schande dat verhuurder dit niet aangeboden heeft natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Koop een huis, heb je al dat geouwehoer niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-12-2018 12:58
Dit. Bij particuliere verhuur kun je 50/50 overleggen of het bedrag dat een nieuw houten/rvs blad zou kosten en zelf het verschil met het materiaal naar keuze bijleggen. Als verhuurder zou ik ook niet 50/50 gaan doen voor een granieten werkblad oid.
Ik ben wel bereid om mee te betalen dus dit lijkt me wel een goede optie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven