Geld & Recht alle pijlers

Verdeling in financien.

19-12-2018 17:17 22 berichten
Hoi, hoi!
Een van de vele topics over dit onderwerp, maar ook ik zit in een dilemma en ontvang graag advies :)

Samenwonend met vriend in een koophuis, sinds 2 jaar. Huis is gekocht door mijn schoonvader.

Verdeling financiën is nu als volgt:

Vriend betaald:
- Hypotheek
- Gas, water licht
- Ziggo

Ik betaal:
- Boodschappen (350 euro ongeveer).
- Maar haal ook nieuwe sokken, deo's, cadeautjes voor familie etc.

Nu is het zo dat mijn vriend ontzettend veel giften krijgt van zijn ouders, oma etc. Hij kan dus makkelijk alles betalen, door alleen al het ontvangen van giften. Ook betaald hij veel vaste lasten, zoals zijn auto etc, niet zelf. Ik betaal dit wel allemaal zelf en ontvang geen giften.

Vorig jaar zijn we naar de notaris geweest om wat op papier te zetten, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Want als wij wat op papier zetten, dan lopen we onze zorgtoeslag mis, hij wat huurtoeslag? etc. Het was dus gunstiger voor ons beide om het zo te houden.

Nu wil ik absoluut niet uitgaan van het slechte, maar stel je voor dat ik over 10 jaar er alleen voor kom te staan. Dan heb ik al deze jaren geld geleverd en dat staat nergens op papier.. Hij betaald dan meer, maar het levert hem ook meer op.

Ook al is de verhouding wat scheef, ik denk toch dat het wijs is dat wij wat op papier zetten, ook al lopen we dan toeslagen mis. Wat denken jullie? Graag jullie advies!
Hypotheek maar wel huurtoeslag krijgen..?
Alle reacties Link kopieren
jullie hebben voldoende inkomen, maar toch willen jullie de zorgtoeslag ontvangen?

Daar is de zorgtoeslag toch niet voor?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hij kan als alternatief misschien een testament opmaken?

Ik vind 2 jaar samen zonder kids niet genoeg om te verwachten dat er voor je gezorgd moet worden mocht hem iets overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Jij woont nu dus voor niks, zet het geld dat je anders voor huur kwijt zou zijn op een spaarrekening op jou naam.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Jullie huren dus van schoonvader, dus jullie betalen huur?
Of doet je vriend net alsof hij huurt en lost schoonvader de hypotheek af? Op wiens naam staat de koopakte? Heel het hypotheekhurenverhaal is enorm onduidelijk.

Verder: Als je de financieen gescheiden wilt houden om toeslagen te krijgen, dan kun je nog wel kijken naar wat de gezamenlijke uitgaven precies zijn, een gezamenlijke rekening openen en daar 50/50 of naar rato storten.

Aangezien er verder geen 'partnerschap' tussen jullie bestaat zou ik niet alles op een hoop gooien.
Als jij 350 + wat, 200 euro per maand? betaalt, dan leef je goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
19-12-2018 18:31
Jij woont nu dus voor niks, zet het geld dat je anders voor huur kwijt zou zijn op een spaarrekening op jou naam.
Dit. Ik denk dat je er wel redelijk bij zit. Als je zelf wat op wilt bouwen zou je zelf wat moeten kopen. De meeste mensen komt het nou eenmaal niet aanwaaien.
PS: bereken eens wat alleen wonen zou kosten.
Alle reacties Link kopieren
Puur en alleen op basis van wat jij betaalt: Je woont voor nop en kan dus sparen. Dat is dan jouw appeltje voor de dorst en een ontzettende luxe. Je schrijft alsof jij je blauw betaalt, maar dat zie ik niet echt terug hoor.
Ik weet niet wat jouw sokken en deo budget precies is, maar volgens mij woon je voor een schijntje.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil jij aanspraak maken op geld dat hij van zijn familie krijgt?

Wanneer je alleen woont dan moet je ook alles zelf betalen en de woonlasten. Ik denk dat je je handen echt maf dicht knijpen met deze verdeling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hij betaalt hypotheekrente, verzekeringen (denk aan oa een opstalverzekering), gemeente belasting, gas, water licht en jullie tv en internet abonnement waar hij ook niks van terug ziet in bakstenen. Het zou zomaar kunnen dat hij naast de daadwerkelijke aflossing wel meer kwijt is oer maand dan jij. Als je fulltime werkt kan je prima sparen van je salaris met deze kosten. Als je op jezelf woont is de huur wel hoger dan dit en moet je ook gewoon gas, water licht, boodschappen ed betalen. Dus als je niet kan sparen nu moet je of meer gaan werken of minder gaan uitgeven naast de gemeenschappelijke kosten.
To wil ook profiteren van alle giften
Alle reacties Link kopieren
Of zoek een baan die meer betaald, investeer in extra scholing voor jezelf. Doe iets met budgetteren tav boodschappen e.d., gebruik een app als toogoodtogo..shop bij de Lidl.

Waarom zou de enige oplossing om te sparen zijn dat het uit zijn portemonnee moet komen?

Mocht je kinderen krijgen dan zou je kunnen afspreken dat je samen voor de kinderen spaart en de overige extra kosten deelt waarbij hij bijvoorbeeld meer bijdraagt. Maar nu zie ik daar niet echt reden voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als jij een eerlijke verdeling wilt, zul jij meer moeten betalen. Dat hij giften krijgt is fijn voor hem, maar extra en geen inkomen. Als jullie huren van zijn vader is en blijft het van zijn ouders/van hem. Dus zul jij zelf moeten sparen om een buffer op te bouwen, zodat je niet met lege handen staat als het uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je het heel erg goed voor elkaar..
Dus je woont gratis en dan wil je ook nog een stuk van zijn huis?


Kijk es wat een klein flatje huren kost.
En zet dat geld elke maand opzij op een spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Heb het idee dat jullie niet helemaal netjes zijn qua betalen van de belasting. Als hij zoveel giften krijgt dat hij daar riant van rond kan komen en dan wel allerhande toeslagen ontvangt, dan is dat natuurlijk apart. Net zoals een constructie waarbij je een huis krijgt, daarvoor betaalt, maar ook een huur int zodat je huurtoeslag kunt krijgen.

Maar jij hebt het over iets samen opbouwen en dat je over 10 jaar met niets zit. Volgens mij betaal je op dit moment praktisch alleen voor jezelf. Volgens je eigen overzicht is jouw bijdrage aan hem die 175 euro aan boodschappen die je voor hem koopt en af en toe eens een cadeautje. Hij aan de andere kant zorgt ervoor dat je een dak boven je hoofd hebt, de verwarming het doet en dat je tv kunt kijken.

Dus ik begrijp niet zo goed waar jij dan nog meer recht op wil hebben over zoveel jaar? Hij betaalt dat toch allemaal en jij toch niets? Het is toch zijn huis?

Als je iets wil opbouwen moet je zelf ook geld opzij gaan zetten en sparen. Dat hij van zijn ouders een huis cadeau krijgt betekent niet automatisch dat hij dan ook een deel van dat huis maar aan jou moet geven.
Alle reacties Link kopieren
Zorgtoeslag en huurtoeslag echt te erg dit, om dat op zo’n manier te ontvangen >:-(
Alle reacties Link kopieren
Het huis is van schoonouders begrijp ik en je vriend betaalt huur aan hun? Bij huurtoeslag wordt gekeken naar jullie beiden inkomens, ook als er geen samenlevingscontract is. Jij bent immers medebewoner en daar gaat het om bij huurtoeslag.

Ik vind jouw vriend en zijn familie wel erg berekenend. Zet samen eens alle gezamenlijke vaste lasten op een rij. Open een gezamenlijk rekening en stort daar allebei een deel van het geld voor vaste lasten op. Geld dat jij uitgeeft aan jouw familie hoort daar niet op, geld dat jij besteedt aan hem (sokken?) en zijn familie hoort ook niet op dat lijstje.

Verder woon je wel goedkoop, realiseer je je dat wel?
Alle reacties Link kopieren
Je woont gratis en hebt alleen je eigen rekeningen te betalen + ongeveer 200 euro aan boodschappen die dan niet voor jezelf zijn. Je kunt voor zo'n bedrag nog niet eens een kamer huren. Ik ben echt benieuwd waaraan jij dan geld geleverd hebt dat je niet terug ziet, volgens jou.
Het lijkt me dan ook dat je met zo'n lage vaste lasten, genoeg kans hebt om flink te sparen waardoor je dus altijd nog een buffer hebt, mocht het fout gaan.

En wat al eerder gezegd is, dat samenlevingscontract staat los van het wel of niet krijgen van toeslagen. Jullie wonen op hetzelfde adres en dat is waar naar gekeken wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven