Geld & Recht alle pijlers

Wat kan ik het best doen? Iemand verstand van arbeidsrecht?

24-12-2018 14:14 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Na heel lang niet meer actief te zijn geweest op het viva-forum, zit ik nu met iets, waar ik graag advies over zou willen.

Situatie is als volgt;
Mijn contract (zorggerelateerde functie) loopt af op 23 januari aanstaande.
Afgelopen juli ben ik ziek thuis komen te zitten door een Burn Out.
Afdeling waar ik werk sluit per februari aanstaande.
Contract wordt niet verlengt.
Opzich prima, want het is niet voor niets dat ik ziek ben geworden en ben daarbij ook niet zo enthousiast over de organisatie.

Echter, nu had ik 3 weken geleden een gesprek met mijn manager en zij kondigde aan dat het beter voor me zou zijn om me gewoon beter te melden (heel lang juridisch verhaal).
Rationeel weet ik dondersgoed dat ik nog lang niet volledig hersteld ben, maar doordat ik deze organisatie zo graag achter me wil laten, leek me het op dat moment ook maar het best om me beter te melden (ik weet nog steeds niet hoe ik me zo heb kunnen laten ompraten, zo naïef van me).
Maar om een lang verhaal kort te maken; ik heb me telefonisch beter gemeld bij de bedrijfsarts :facepalm:
Doordat door nadere sluiting van de afdeling geen cliënten meer worden opgenomen, ben ik vrijgesteld van (reintegratie)arbeid.
Daarover zou ik na kerst nog een formulier ondertekenen, dit is dus nog niet gebeurd.

Nu begreep ik van collega’s (waar ik overigens een prima band mee heb), dat mijn manager aan een van hen heeft verteld dat ze blij is dat ik me beter heb gemeld, want het scheelt de organisatie zo mooi een hoop premie en rompslomp (omdat ik nu dus niet ziek uit dienst zou gaan).
Oftewel; ik voel me nu extra genaaid.

Nog een bijkomende ‘complicatie’.
Na 3 jaar proberen, en een heel traject in mmm, blijk ik zwanger!
Maar ik ben ondertussen al 2 weken aan bed gekluisterd door intense misselijkheid en overgeven. Heb ondertussen medicatie gekregen van de HA, maar deze lijken hun werk nog niet te doen.
Met andere woorden; intens gelukkig met dit nieuws, maar niet in staat om nu te werken (al weet ik uiteraard dat het over een paar weken wellicht anders kan zijn).

Mijn excuses voor de vele info.
Wat kan ik nu het best doen? Wat zouden jullie doen?
Opnieuw ziek melden, aangeven dat er ‘complicaties’ zijn en dat ik me zeker nog niet volledig hersteld voel?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen juridische kennis maar opnieuw ziekmelden lijkt me geen slecht idee...
Live long and prosper
opnieuw ziekmelden, dit keer zwangerschapsgerelateerd.
Je krijgt dan 100% doorbetaald zolang je zwangerschapsgerelateerd ziek bent.
Opnieuw ziek melden.
Geen idee voor wat betreft de juridische kant, volgens mij geef je daar ook niet voldoende informatie voor. Dus gebaseerd op aannames/gevoel; het lijkt mij een vreemde constructie om vanuit 100% ziek zijn, je ineens 100% beter te melden in het geval van een burnout. Normaal gesproken ga je dan langzaam weer opbouwen.

Ik denk dat jij je prima weer opnieuw kunt ziek melden met de mededeling dat je je onder druk gezet voelde en in paniek/ondoordacht aan het verzoek van je leidinggevende hebt voldaan. Maar dat dit je direct weer zoveel stress oplevert en dat je je nu realiseert dat je helemaal van de één op de andere dag "beter" bent.
Stelde je bedrijfsarts hier dan ook helemaal geen vraagtekens bij?

Volgens mij staat je zwangerschap er los van. Zou ik er ook buiten laten.
Aanvulling: en even juridische info inwinnen natuurlijk!
Rechtsbijstand inschakelen. En opnieuw ziekmelden. Zorg dat je dat binnen 4 weken na het beter melden doet, dan wordt het bij de vorige ziekteperiode opgeteld.
Alle reacties Link kopieren
Binnen 4 weken ziek melden zodat je een samengestelde ziekmelding hebt zorgt voor minder rompslomp voor het bedrijf en daardoor ook enigszins voor jou. Weet je toevallig of je organisatie eigen risicodrager is? Zo ja, als je aangeeft ziek te zijn door zwangerschap zijn ze wellicht coulanter omdat ze daarvoor geld kunnen krijgen van het UWV bij ziek uit dienst gedurende je ziekte door zwangerschap.
Per direct weer volledig ziekmelden. Bij de bedrijfsarts aangeven dat je zwanger bent en dat je je onder druk van je manager hersteld hebt gemeld terwijl je dat nog niet bent.
Als je dat niet doet, kan je straks problemen krijgen met het uwv. Je gaat bij hersteld uit dienst de ww in en moet dan solliciteren op je eigen werk. Jij kan dat nog niet. Het uwv komt er dan achter dat je ten onrechte beter bent gemeld. Jij hoort straks gewoon de ziektewet in te gaan en je zet je re-integratie voort via het uwv. Je hebt er dus ook niks aan dat je nu bent vrijgesteld van re-integratie. Dit vertraagt mogelijk je herstel.

Verder idd even juridisch advies inwinnen. Wat je manager doet klopt van geen kant.
Vraag ook een consult aan bij de bedrijfsarts om dit hersteld en weer ziek melden te bespreken. Zodat het goed gedocumenteerd wordt dat je echt niet hersteld bent.
Alle reacties Link kopieren
Het is al gezegd; direct weer ziekmelden en dan met de bedrijfsarts bespreken dat je a) nog niet hersteld bent van de burn-out (en overvallen werd door het verzoek) en b) dat je er bovendien net achter bent dat je ook zwanger bent en daar op dit moment eveneens klachten van ondervindt.

Als je beter gemeld uit dienst gaat, dan kan jou dat een hoop ellende met het UWV opleveren (omdat de rekening dan bij hen komt te liggen i.p.v. bij de werkgever). Kortom, echt zsm weer ziekmelden.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt heel dom gehandeld door jezelf beter te melden. Je moet je vandaag nog opnieuw ziekmelden. Dit zou nog wel eens een staartje kunnen krijgen. Een werkgever die zo handelt kan straks nog een loonsanctie krijgen. Je moet na je nieuwe ziekmelding wel heel goed opletten wat je doet. Als iemand jou iets vraagt dan zeg je dat het je teveel wordt en dat je daar een dag over moet nadenken. Eventueel neem je iemand mee. Je hebt jezelf op dit moment giga in de vingers gesneden. Veel sterkte!
En vraag om een bevestiging (per mail bv) van de ziekmelding.

Het is al wel vaker gebeurd dat bij aanmelding bij het UWV bleek dat men toch niet ziekgemeld was...
Alle reacties Link kopieren
Dan meldt je je toch weer zoek en vraag meteen een gesprek aan bij de bedrijfsarts. Dan vertel je daar hoe de werkgever met je omgaat en dat je zwanger bent opgelost.
Wanneer men de ziekmelding niet wil accepteren dan vraag je alsnog om gesprek met de bedrijfsarts, men mag je dat niet weigeren. Dan brengt hij advies uit aan de werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-12-2018 15:32
Dan meldt je je toch weer zoek en vraag meteen een gesprek aan bij de bedrijfsarts. Dan vertel je daar hoe de werkgever met je omgaat en dat je zwanger bent opgelost.
Wanneer men de ziekmelding niet wil accepteren dan vraag je alsnog om gesprek met de bedrijfsarts, men mag je dat niet weigeren. Dan brengt hij advies uit aan de werkgever.
Het niet accepteren van een ziek melding is niet mogelijk!
Het enige dat een werkgever kan doen is een controlebezoek laten uitvoeren.
Gefeliciteerd met je zwangerschap :)

Ik zou me wederom ziekmelden.
Het is al gezegd, meteen weer ziekmelden. Met daarbij duidelijk de reden van beter. melden. Heb je dat overigens zwart op wit?
Ik zou me weer ziek melden.

Het klopt dat je werkgever de ziekmelding niet kan weigeren. Wacht gewoon een oproep van de bedrijfsarts af na je ziekmelding. Mijn advies is ook, neem een jurist bij de arm! bel het juridisch loket (0900-8020) voor een advocaat (van onvermogen). je kunt hier wel wat hulp bij gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
24-12-2018 15:41
Het niet accepteren van een ziek melding is niet mogelijk!
Het enige dat een werkgever kan doen is een controlebezoek laten uitvoeren.
Ja wel hoor dat kan wel. Hoezo is dat niet mogelijk? Ook een advies van de arbodienst is maar een advies wat een werkgever naast zich neer kan leggen. Mensen die zich niet aan afspraken houden mbt reintegratie of wanneer er sprake is van een conflict: er zijn legio redenen waarmee een werkgever een ziekmelding kan weigeren. Zoals de afspraak over het vrijstellen van werkzaamheden en reintegratie zolang zij beter gemeld is. Zij hebben een afspraak daarover dus de werkgever kan de ziekmelding weigeren.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-12-2018 15:55
45.99% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-12-2018 15:52
Ja wel hoor dat kan wel. Hoezo is dat niet mogelijk?
Omdat de werkgever niet gerechtigd is een oordeel te vellen over de ziekmelding van de werknemer. De werkgever heeft immers geen medische kennis en mag daar zelfs niet naar vragen.
Daar is een bedrijfsarts voor.
viva-amber schreef:
24-12-2018 15:52
Ja wel hoor dat kan wel. Hoezo is dat niet mogelijk? Ook een advies van de arbodienst is maar een advies wat een werkgever naast zich neer kan leggen. Mensen die zich niet aan afspraken houden mbt reintegratie of wanneer er sprake is van een conflict: er zijn legio redenen waarmee een werkgever een ziekmelding kan weigeren. Zoals de afspraak over het vrijstellen van werkzaamheden en reintegratie zolang zij beter gemeld is. Zij hebben een afspraak daarover dus de werkgever kan de ziekmelding weigeren.
gelul!!
je kan gewoon weer ziek worden en dit melden!
anoniem_352904 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 16:07
3.76% gewijzigd
Girlnextdoor30 schreef:
24-12-2018 15:51
Wacht gewoon een oproep van de bedrijfsarts af na je ziekmelding.


Ik zou dat niet afwachten maar zelf al een afspraak regelen. Je hebt gewoon recht op een consult met een bedrijfsarts. TO had die bedrijfsarts ook moeten consulteren voordat ze zich beter meldde. Nu kan ze dat alsnog direct zelf aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Waar staat het dat een werkgever geen ziekmelding mag weigeren?

Officieel moet de werkgever je inderdaad naar een bedrijfsarts sturen omdat de werkgever niet over de medische situatie mag oordelen. Toch gebeurd het regelmatig. De toegang tot de bedrijfsarts kan de werkgever werknemer niet ontzeggen want daar heb je altijd recht op zelfs vanuit preventief oogpunt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Meteen doen wat Nummer Zoveel zegt (en vele anderen eigenlijk ook).
Meteen dus nu, ziek melden
Een zebra is geen paard met strepen
viva-amber schreef:
24-12-2018 16:08
Waar staat het dat een werkgever geen ziekmelding mag weigeren?

Officieel moet de werkgever je inderdaad naar een bedrijfsarts sturen omdat de werkgever niet over de medische situatie mag oordelen. Toch gebeurd het regelmatig. De toegang tot de bedrijfsarts kan de werkgever werknemer niet ontzeggen want daar heb je altijd recht op zelfs vanuit preventief oogpunt.
Officieel moet een werkgever helemaal niets behalve je loon door betalen (soms 1 wachtdag er af).
Hij kan een arbodienst inschakelen als hij twijfelt aan de eerlijkheid van de werknemer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven