Geld & Recht alle pijlers

Schuldhulp via kreditbank.. wat te doen * vraag vriendin

12-01-2019 14:41 21 berichten
Hoi Viva forum!
Heb weer even een vraagje en dit gaat over een vriendin van mij... zij zit in schuldhulp traject via de kreditbank en nu gaat er een schuldeisser niet akkoord.. wat kan zij nog doen? Gaat het dan via de wettelijke schuldhulp of kan zij die ene schuld niet laten opnemen in de regeling of dat kreditbank deze overneemt.. zij baalt hier erg van natuurlijk omdat zij er al een jaar in zit en de schuldhulp regeling dus nog niet van straks is gegaan de 3 jaren aflossen... Als zij naar de rechter moet gaan wilt zij deze verzoeken het jaar mee te nemen volgens kreditbank maken soms rechters uitzondering hierin en kan zij dit altijd verzoeken of het ook echt gaat gebeuren is een tweede, heeft zij hiervoor een advocaat nodig en zo ja aanraders? ( deze zal dan haar ouders voor haar betalen, ook willen haar ouders die ene schuld overnemen evt) zodat zij gewoon het traject in kan gaan.

Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet niet zo goed hoe en wat, lees wel echt horrorverhalen dus ben benieuwd of er mensen zijn die er wel ervaring mee hebben?
De gemeente kan haar dit heel goed uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat zij al daadwerkelijk bezig is met haar minnelijke traject naar aanleiding van een schuldenakkoord, zal in dit geval dus sprake zijn van een 'vergeten' schuldeiser. De schuldhulpverlener kan haar inderdaad zoals hierboven al genoemd het beste adviseren. Meestal is een dwangakkoord via de rechter mogelijk, en anders eventueel een WSNP (wettelijke schuldsanering). Eén schuld afbetalen zonder de andere schuldeisers hierin mee te nemen is niet verstandig, omdat dit paulianeus is (benadeling van schuldeisers). Kortom: advies vragen bij de schuldhulpverlener. De informatie die wij hier hebben is te summier.
Als zij maandelijks een bedrag overmaakt naar de schuldeiser die niet akkoord gaat, dan kunnen ze haar niets maken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-01-2019 14:50
Als zij maandelijks een bedrag overmaakt naar de schuldeiser die niet akkoord gaat, dan kunnen ze haar niets maken.
Dat kan wel degelijk. Tijdens het saneringstraject mogen geen nieuwe schulden ontstaan. Daarnaast is de voorwaarde dat alle schuldeisers (vrijwillig dan wel gedwongen) akkoord gaan met het voorstel. Op het moment dat zij een schuldeiser buiten het traject 100% voldoet, en de schuldeisers in het traject slechts een percentage van de som, worden de meewerkende schuldeisers benadeeld en dat mag dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Zit ze al in de MSNP en komt die schuld nu bovendrijven of zit ze nog niet in de MSNP?
POISONxIvy schreef:
12-01-2019 14:55
Dat kan wel degelijk. Tijdens het saneringstraject mogen geen nieuwe schulden ontstaan. Daarnaast is de voorwaarde dat alle schuldeisers (vrijwillig dan wel gedwongen) akkoord gaan met het voorstel. Op het moment dat zij een schuldeiser buiten het traject 100% voldoet, en de schuldeisers in het traject slechts een percentage van de som, worden de meewerkende schuldeisers benadeeld en dat mag dus niet.
Ik heb het niet over in één keer afbetalen, maar maandelijks een deel zoals zij dat bij de andere schuldeisers ook doet. Als zij dat doet dan kan de schuldeiser alleen maar op de handen gaan zitten, want dan toont zij goede wil.
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf de vriendin.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
12-01-2019 15:04
Je bent zelf de vriendin.
Ach zeur niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-01-2019 15:05
Ach zeur niet.
:rofl:
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
12-01-2019 15:04
Je bent zelf de vriendin.
Doet het ertoe?
Bij msnp hoeven ze niet akkoord te gaan, gaat ze traject in voor wettelijke schuldsanering en is dit rond moeten ze wel akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-01-2019 15:02
Ik heb het niet over in één keer afbetalen, maar maandelijks een deel zoals zij dat bij de andere schuldeisers ook doet. Als zij dat doet dan kan de schuldeiser alleen maar op de handen gaan zitten, want dan toont zij goede wil.
Dat begrijp ik, maar dan ontvangt die ene schuldeiser uiteindelijk toch meer dan de 'brave' schuldeisers die meewerken aan de schuldenregeling? Dat levert dan een oneerlijke situatie op wat dus niet mag. Het komt maar heel zelden voor dat er een schuldenregeling plaatsvindt waarbij alle schuldeisers volledig worden afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
12-01-2019 16:15
Bij msnp hoeven ze niet akkoord te gaan, gaat ze traject in voor wettelijke schuldsanering en is dit rond moeten ze wel akkoord gaan.
Als ze wordt toegelaten tot de WSNP, dat is ook niet altijd het geval natuurlijk en dan blijven alle schulden dus gewoon bestaan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
12-01-2019 14:56
Zit ze al in de MSNP en komt die schuld nu bovendrijven of zit ze nog niet in de MSNP?
Dit is van belang inderdaad.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Madeliefjees schreef:
12-01-2019 15:04
Je bent zelf de vriendin.
Zucht. Als dat zo was had ik niet gezegd vraag voor vriendin... ik zou mij niet schamen daarvoor.. niemand kent mij hier op t forum.. bizar dat je dat denjt zegt, alles over jou
minnimouse schreef:
12-01-2019 14:56
Zit ze al in de MSNP en komt die schuld nu bovendrijven of zit ze nog niet in de MSNP?
Nee zo ver ik weet... hebben ze haar schulden aangeschreven, spaar ze wel al elke maand en is er dus een niet akkoord gegaan waardoor dus msnp dreigt te mislukken. Balen voor haar want ze is er al een jaar mee bezig
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
13-01-2019 19:10
Als ze wordt toegelaten tot de WSNP, dat is ook niet altijd het geval natuurlijk en dan blijven alle schulden dus gewoon bestaan.
Als ze inderdaad wordt toegelaten én de WSNP met een schone lei afrondt. Al dan niet met een slotuitkering.
Pas daarna worden alle schulden ontstaan voor de ingangsdatum kwijtgescholden.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-01-2019 14:50
Als zij maandelijks een bedrag overmaakt naar de schuldeiser die niet akkoord gaat, dan kunnen ze haar niets maken.
Dit is niet correct. Een schuldeiser hoeft niet akkoord te gaan met een voorstel.
Hartstikke leuk dat je je goede wil laat zien maar als je € 20 aflost pm op een schuld van € 50.000 (voorbeeld) dan loopt het incassotraject gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-01-2019 14:50
Als zij maandelijks een bedrag overmaakt naar de schuldeiser die niet akkoord gaat, dan kunnen ze haar niets maken.
Dit is niet correct. Een schuldeiser hoeft niet akkoord te gaan met een voorstel.
Hartstikke leuk dat je je goede wil laat zien maar als je € 20 aflost pm op een schuld van € 50.000 (voorbeeld) dan loopt het incassotraject gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
huurvrouwtje schreef:
13-01-2019 20:47
Nee zo ver ik weet... hebben ze haar schulden aangeschreven, spaar ze wel al elke maand en is er dus een niet akkoord gegaan waardoor dus msnp dreigt te mislukken. Balen voor haar want ze is er al een jaar mee bezig
Als ze al in de MSNP zit en die schuld komt nu bovendrijven, dan zal de bewindvoerder contact moeten hebben met de schuldregelaar van de MSNP. Soms is het zo dat ze dan besluiten dat de schuldregelaar hetzelfde voorstel naar die nieuwe schuldeiser stuurt als dat er naar de rest van de schuldeisers is gestuurd. Als ze daarmee akkoord gaan moet je vriendin of de bewindvoerder dat betalen van je VTLB.

Als ze nog niet in de MSNP zit en deze schuldeiser geeft nu als enige niet akkoord, dan kan er besloten worden WSNP aan te vragen.

Hoe dan ook zal je vriendin dit met de schuldregelaar moeten bespreken (en bewindvoerder als ze die heeft).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven