Geld & Recht alle pijlers

Rekentool gezocht hypotheek aflossen

15-01-2019 13:27 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een plan in ons hoofd, voor het 'binnen zoveel tijd' aflossen van de hypotheek.
Maar ik hou van echte cijfers, dus ik wil het narekenen en op tijd kunnen bijsturen.

Nu zoek ik een rekentool om dit te berekenen, maar ik kan het niet vinden en ben zelf te dom om een excelsheet goed in elkaar te zetten.

Ik wil kunnen berekenen wanneer ik op nul sta, terwijl ik tussendoor extra aflos (2x per jaar) en daarbij mijn maandlasten iedere keer (door de hypotheekverstrekker automatisch) een klein beetje omlaag gaan.

Kent iemand zo'n tool? Is iemand zo briljant om dit wel in een excelsheet te kunnen zetten of zijn er andere opties?
En ja, mijn hypotheekadviseur heeft ook die vraag gekregen, maar die is voorlopig afwezig en ik heb geen geduld :)
Alle reacties Link kopieren
Op berekenhet.nl kan je allemaal rekenmodellen vinden waarmee je dit soort dingen kan berekenen.
Alle reacties Link kopieren
Als je maandlasten iedere keer een beetje omlaag gaan door het extra aflossen dan los je toch niet sneller af? Sneller aflossen gebeurt toch alleen als naast het extra aflossen de maandlasten hetzelfde blijven?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waar je hypotheek loopt, maar bij ons (Nationale Nederlanden) kun je online fictief aflossingsbedragen invoeren en dan krijg je een exacte berekening van hoeveel dat scheelt op je maandlasten en/of hoeveel korter daarmee de looptijd wordt. Daar ben ik mee aan het hobby’en geweest.
Alle reacties Link kopieren
Gebruiker2016 schreef:
15-01-2019 13:40
Op berekenhet.nl kan je allemaal rekenmodellen vinden waarmee je dit soort dingen kan berekenen.
Ik kan dus niet iets vinden waar ik mijn tussentijdse extra aflossingen en veranderende maandlast in kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Muffin83 schreef:
15-01-2019 13:49
Als je maandlasten iedere keer een beetje omlaag gaan door het extra aflossen dan los je toch niet sneller af? Sneller aflossen gebeurt toch alleen als naast het extra aflossen de maandlasten hetzelfde blijven?
Jawel, mijn extra aflossing is bijvoorbeeld 5000 euro, dan scheelt dat 20 euro op de maandlasten.
Aan het eind van de riedel gaat het wel minder hard dan ik zou willen, maar de extra aflossing helpt wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
15-01-2019 13:51
Geen idee waar je hypotheek loopt, maar bij ons (Nationale Nederlanden) kun je online fictief aflossingsbedragen invoeren en dan krijg je een exacte berekening van hoeveel dat scheelt op je maandlasten en/of hoeveel korter daarmee de looptijd wordt. Daar ben ik mee aan het hobby’en geweest.
Mijn looptijd veranderd niet. Ik krijg wel nieuwe maandlasten en resterend bedrag te zien.
Kun je hier wat mee? http://geld-is-tijd.blogspot.com/p/spaa ... sie-3.html
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gecheckt of jouw hypotheekverstrekker zo'n tool op hun website hebben staan?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
15-01-2019 14:00
Kun je hier wat mee? http://geld-is-tijd.blogspot.com/p/spaa ... sie-3.html
Ik heb geen spaarhypotheek....ik weet niet of dit dan gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
15-01-2019 14:01
Heb je al gecheckt of jouw hypotheekverstrekker zo'n tool op hun website hebben staan?
Ik sluit niks uit, maar ik kan het niet vinden in ieder geval.
s-a-r-kast schreef:
15-01-2019 14:04
Ik heb geen spaarhypotheek....ik weet niet of dit dan gaat werken.


Aah ja suf van me, niet goed gekeken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mezelf zo'n excelsheet in elkaar laten zetten door iemand die er goed in is. Ik wil wel een poging wagen voor je of ik de gegevens zo kan aanpassen, dat ie voor jou ook op gaat.

Als je dat wil, stuur dan even een PM met daarin:
* Hypotheekbedrag
* Rente per jaar
* Nu maandelijkse afbetaling
* Emailadres waar ik het naar toe kan sturen

Dan kijk ik eens of het lukt.


Edit: in mijn geval gaat het wel om een annuïteitenhypotheek waarbij de maandlasten NIET worden bijgesteld tussendoor
Dus door extra af te lossen, ga je vanaf dan meer aflossen en minder rente betalen. Maar je maandlasten blijven gelijk.
Dus ik weet niet of je er wat aan hebt, nu ik zie dat je wil dat je maandlasten worden bijgesteld..
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
15-01-2019 13:56
Mijn looptijd veranderd niet. Ik krijg wel nieuwe maandlasten en resterend bedrag te zien.
Het is toch óf looptijdverkorting, óf maandlasten-reductie? Allebei is een beetje raar. Het klopt natuurlijk wel dat je eerder klaar bent dan normaal, doordat je op een gegeven moment nog maar een kleine hypotheeksom hebt staan die je met de laatste aflossing kwijt maakt.

Deze excel sheet is best prima: http://www.hypotheekinexcel.nl/downloads.html
Op het laatste tabblad kun je de aflossing per maand (handmatig) verhogen om een idee te krijgen wanneer hij is afbetaald (schuld < €0). Het verschil tussen maandelijks €1000 aflossen of per halfjaar €6000 (ik noem maar wat) zal niet echt veel uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje, ik stuur je een bericht.
Alle reacties Link kopieren
Is goed hoor! (heb nog niks gehad volgens mij?)
Alle reacties Link kopieren
Als je extra aflost kan je (soms) kiezen voor een lager maandbedrag of eerder klaar zijn met je hypotheek aflossen. Welke mogelijkheid wil je?
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
15-01-2019 13:55
Jawel, mijn extra aflossing is bijvoorbeeld 5000 euro, dan scheelt dat 20 euro op de maandlasten.
Aan het eind van de riedel gaat het wel minder hard dan ik zou willen, maar de extra aflossing helpt wel degelijk.

Bij ons is dit niet het geval op deze manier. De maandlasten werden pas aangepast toen we onder de 67.5% van de totale waarde van het huis kwamen (0,4% minder rente). Overigens ook onder de 80% meen ik, maar daar zaten we al op. Als we nu meer aflossen, krijgen we niet opeens een korting op onze maandlasten.

Wij mogen ook niet 2x per jaar extra aflossen. Bekijk dus even goed de kleine lettertjes.
Alle reacties Link kopieren
Om precies dezelfde redenen (lees: om na te rekenen wat de hypotheek-adviseur allemaal roep-toetert) heb ik ZELF zo'n Excel in elkaar gezet.
Zo ingewikkeld is dat allemaal niet, hoor.

Het is nu een annuitaire aflossingshypotheek, met een start-inleg.
En ook de stand van het opgebouwde kapitaal per maand over de komende 30 jaar. Een extra inleg (en de gevolgen ervan) zijn dan gemakkelijk in te voeren.
Vooropgesteld dat je Excel 'n beetje snapt natuurlijk....

PB voor meer info.
Alle reacties Link kopieren
In Excel office 365 staan standaard sjablonen. Een van die sjablonen heet " planning voor aflossing"
truusperenat schreef:
15-01-2019 17:14
In Excel office 365 staan standaard sjablonen. Een van die sjablonen heet " planning voor aflossing"
Deze inderdaad.
Geweldige tool.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
15-01-2019 16:16
Bij ons is dit niet het geval op deze manier. De maandlasten werden pas aangepast toen we onder de 67.5% van de totale waarde van het huis kwamen (0,4% minder rente). Overigens ook onder de 80% meen ik, maar daar zaten we al op. Als we nu meer aflossen, krijgen we niet opeens een korting op onze maandlasten.

Wij mogen ook niet 2x per jaar extra aflossen. Bekijk dus even goed de kleine lettertjes.
Oh dat is wel heel beperkt dan.
Vorig jaar overgesloten en sindsdien mogen we ipv 10% per jaar onbeperkt aflossen en gaat ook nog eens per aflossing het maandbedrag omlaag. Als ik dit zo lees mogen we daar blij mee zijn. Overigens blijf ik wel minimaal het oude maandbedrag betalen iedere maand.
Alle reacties Link kopieren
wij mogen 10% van het oorsprokelijke hypotheek bedrag aflossen per jaar (dus ruim 20K) dit redden wij echt niet.

Wij hebben een compleet aflossingsvrijehypotheek.
Alles wat wij aflossen gaat ons maandbedrag mee omlaag.

Wij lossen meestal elk jaar 5000 euro af (grootgedeelte komt uit belasting terug giften) en dan veranderd ons maandbedrag het verschil hierin storten wij gelijk ook naar aparte rekening en de volgende aflossen is 5000+12 keer het verschil) en nu naar aantal keer aflossen maar het maandbedrag voor jezelf hetzelfde houden loopt het langzaam op elke jaar gaan we hierdoor meer aflossen en dat is goed :P)

maar mocht het een jaar echt niet gaan door verbouwing of tegenslag of wat dan ook zitten we er niet aan vast, (zo hebben we 1 jaar gekozen op zonnepanelen hiervan naar te leggen en hebben we nu op jaarbasis meer besparing financieel) dus is gewoon reeele keuzes maken wat het beste bij je past :)

(En denk ook over 30jaar is je maandbedrag nog ongeveer hetzelfde terwijl alles in loon ed .flink duurder is geworden (inflatie) dus als zou je niks aflossen betaal je i.v.t. huren bijvoorbeeld nog steeds vrij weining :)

dus ach niet stressen erover.

En als je een beetje kan rekenen m et excell kan je wel iets simpels creeeeren welke je een richting geeft? :) s6
Met extra aflossen en verlaging van je maandbedrag wordt toch alleen je maandbedrag over het resterende deel van de looptijd lager? Als je dit bedrag vervolgens weer besteed aan extra aflossingen krijg je natuurlijk wel een sneeuwbaleffect.
Daarnaast is het inderdaad bij sommige hypotheken zo dat je rente verlaagd als je hypotheek nog een x% van de marktwaarde is. Maar dat is volgens mij niet standaard geregeld bij elke hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
15-01-2019 13:56
Mijn looptijd veranderd niet. Ik krijg wel nieuwe maandlasten en resterend bedrag te zien.
Waarom haal je het niet af van je looptijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven