Geld & Recht alle pijlers

Medisch dossier sluiten hetzelfde als vernietigen?

05-03-2019 13:21 33 berichten
Aanleiding van topic van gister besloten niet verder te gaan bij een orthodontist en een ander uit te zoeken. Ik heb ze net gebeld om dit ze te melden. Alleen, ik vroeg of zij mijn gegevens konden vernietigen want ik had een formulier/vragenlijst ingevuld waarop ik toestemming gaf dat ze contact mochten opnemen met andere zorginstellingen voor relatieve informatie voor hun. De telefooniste gaf aan dat er dan wel nog stond dat ik langs zou zijn geweest en dat het dus niet kon. Ze zei telkens het te sluiten. Maar volgens mij is dit anders dan daadwerkelijk de informatie te verwijderen. Ik heb geen duidelijk antwoord uit haar gekregen en vraag mij af of ik het nu wel bij het rechte eind heb.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 13:51
0.87% gewijzigd
Je bedoelt dat je je toestemming tot inzage herroept? Dat is toch wat anders dan je dossier vernietigen?
Sluiten is wat anders dan vernietigen.
kadanz schreef:
05-03-2019 13:24
Je bedoelt dat je je toestemming tot inzage herroept? Dat is toch wat anders dan je dossier vernietigen?
Oh had ik dat ook nog specifiek aan moeten geven? Ik wil namelijk ook dat mijn gegevens, die ik bij hun heb achtergelaten verwijderd worden.
vreemd, als je verandert van orthodontist dan wil je toch dat je dossier naar je nieuwe behandelaar gaat.
ik was niet meer tevreden over mijn tandarts, heb een andere gevonden en mijn vorige tandarts mijn dossier laten opsturen.
dat was geen enkel probleem.
Speelt hier meer dan je vertelt? Ik heb je eerdere topic niet gelezen namelijk.
kadanz schreef:
05-03-2019 13:30
Speelt hier meer dan je vertelt? Ik heb je eerdere topic niet gelezen namelijk.
Ik heb alleen een intake gehad, intake duurde 10 minuten en ik kon niet al mijn vragen kwijt want na stipt 10 minuten werd ik de kamer uitgewerkt. Dat vind ik geen prettige manier van zaken doen.
ouwewijsneus schreef:
05-03-2019 13:30
vreemd, als je verandert van orthodontist dan wil je toch dat je dossier naar je nieuwe behandelaar gaat.
ik was niet meer tevreden over mijn tandarts, heb een andere gevonden en mijn vorige tandarts mijn dossier laten opsturen.
dat was geen enkel probleem.
Als het nou om mijn medische gegevens en achtergrond ging was ik het met je eens. Maar het gaat om basis informatie die ik gewoon opnieuw aan de volgende behandelaar moet geven.
Maar waarom wil je zaken vernietigen? Je kunt toch niet verwachten van een behandelaar dat hij/zij doet alsof het gesprek nooit plaatsgevonden heeft? Wie weet mag dat niet eens!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 13:41
1.94% gewijzigd
whitewolves schreef:
05-03-2019 13:35
Als het nou om mijn medische gegevens en achtergrond ging was ik het met je eens. Maar het gaat om basis informatie die ik gewoon opnieuw aan de volgende behandelaar moet geven.
dan je vorige behandelaar laten weten dat je dossier vernietigd moet worden. Gewoon zonder omwegen vernietigen en niet sluiten en bewaren.
kadanz schreef:
05-03-2019 13:37
Maar waarom wil je zaken vernietigen? Je kunt toch niet verwachten van een behandelaar dat hij/zij doet alsof het gesprek nooit plaatsgevonden heeft? Wie weet mag dat niet eens!
Daarom staat deze vraag bij geld en recht :-D

Maar goed, dat er ergens staat dat ik er ben geweest is wat anders dan dat ze mijn gegevens hebben toch? Waarom zouden mijn antwoorden die op de vragenlijst staan niet gewoon vernietiged kunnen worden? Dat is wat anders dan naam, adres etc.
Alle reacties Link kopieren
Je bent als behandelaar verplicht om medische gegevens minimaal 15 jaar te bewaren. https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... ch-dossier
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Verzoek tot vernietiging moet je schriftelijk doen.
.
Alle reacties Link kopieren
Jij moet toestemming geven dat zij jouw gegevens naar je nieuwe behandelaar mogen doorsturen.

Ik weet niet precies hoeveel tijd er bij een orthodontist voor staat, maar vaak moeten zij ook volgens een protocol de gegevens minimaal zoveel tijd bewaren.

Waarom wil je dat het vernietigd wordt?
Wat denk jij dat zij met jouw gegeven doen?
Alle reacties Link kopieren
Oh en sluiten is niet hetzelfde als vernietigen.
hamerhaai schreef:
05-03-2019 13:42
Je bent als behandelaar verplicht om medische gegevens minimaal 15 jaar te bewaren. https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... ch-dossier
Tenzij de patient aangeeft dat het vernietigt moet worden dacht ik!
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 13:51
0.32% gewijzigd
whitewolves schreef:
05-03-2019 13:44
Tenzij de patient aangeeft dat het verniegt moet worden dacht ik!

Het verklaart wel waarom ze het niet zomaar doen. Waarschijnlijk moet je het verzoek schriftelijk indienen, je dossier wordt dan vernietigd en die brief wordt bewaard (zodat ze kunnen bewijzen waarom het dossier is vernietigd). In de artsenrichtlijn van het KNMG wordt zelfs geadviseerd een gesprek met de patiënt aan te gaan als zo'n verzoek binnenkomt. Dat zal bij jou niet zo snel gebeuren, maar het geeft wel aan dat je vraag best uitzonderlijk is.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... ossier.htm
whitewolves schreef:
05-03-2019 13:33
Ik heb alleen een intake gehad, intake duurde 10 minuten en ik kon niet al mijn vragen kwijt want na stipt 10 minuten werd ik de kamer uitgewerkt. Dat vind ik geen prettige manier van zaken doen.
Dan is er weinig wat vernietigd moet worden toch?
whitewolves schreef:
05-03-2019 13:44
Tenzij de patient aangeeft dat het vernietigt moet worden dacht ik!
Klopt
Alle reacties Link kopieren
Wetboek 7, artikel 455 (WGBO).
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel455/

Al vraag ik me af waarom je persé vernietiging wilt, er staat nauwelijks iets in en niemand kan er wat mee?
.
kadanz schreef:
05-03-2019 13:24
Je bedoelt dat je je toestemming tot inzage herroept?
Hoe doe ik dat dan? Of gebeurt dat automatisch na sluiting dossier?
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
05-03-2019 14:01
Hoe doe ik dat dan? Of gebeurt dat automatisch na sluiting dossier?

Artikel 457: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel457

Maar waar ben je nou bang voor? Wat valt er voor wereldschokkends te lezen? Denk je echt dat de orthodontist/assistenten nog in jouw dossier gaan neuzen als je geen behandeling aan gaat, waarom zouden ze?
.
whitewolves schreef:
05-03-2019 14:01
Hoe doe ik dat dan? Of gebeurt dat automatisch na sluiting dossier?
Ze gaan geen informatie opvragen als jij daadwerkelijk wil dat ze je gaan behandelen.
Een telefoontje dat je afziet van verdere behandeling, lijkt me voldoende.
lise1985 schreef:
05-03-2019 14:08
Ze gaan geen informatie opvragen als jij daadwerkelijk wil dat ze je gaan behandelen.
Een telefoontje dat je afziet van verdere behandeling, lijkt me voldoende.
Oke dan weet ik voldoende.

Bedankt voor het reageren.
whitewolves schreef:
05-03-2019 14:01
Hoe doe ik dat dan? Of gebeurt dat automatisch na sluiting dossier?

Je hebt toestemming gegeven dat zij relevante informatie mogen opvragen bij andere zorgverleners. Je wil daar geen verdere behandeling, dus van relevante informatie is geen sprake meer. Ik zou er niet al te bang voor zijn dat ze nu allerlei zorgverleners gaan bellen om informatie op te vragen. Waarom zouden ze daar nog tijd insteken? Maar als je het 100% zeker wil weten, kun je ze natuurlijk altijd nog een brief/e-mail sturen waarbij je die toestemming intrekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven