Geld & Recht alle pijlers

Bieden vanaf.....koophuis

20-04-2019 19:52 23 berichten
We zijn ons aan het oriënteren op een ander huis en nu zien we op funda regelmatig woningen met een bieden vanaf....prijs.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik.zag bv een woning met een vanaf prijs die al 4 mnd te koop staat. Wanneer wordt er dan beslist wie wint? Er staat geen sluitingsdatum.bij namelijk.
Bij een andere woning was de sluiting 2 weken geleden maar het staat nog steeds te koop. Ook niet 'verkocht onder voorbehoud'.

Ik vind het kortom nogal vaag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een bod doen als het huis al zo lang te koop staat. Misschien willen ze er wel graag vanaf. Ons huis staat net te koop, als iemand een bod doet ga ik geen anderen afwachten. Weg is weg.
Het valt mij ook op dat je dat steeds vaker ziet. In feite zeggen ze hiermee dat ze het huis niet onder de vraagprijs weg willen doen. Maar bij menig huis vraag ik me af of ze dat kunnen volhouden. Het lijkt een prijsopdrijvende truc.
Jest schreef:
20-04-2019 20:16
Het valt mij ook op dat je dat steeds vaker ziet. In feite zeggen ze hiermee dat ze het huis niet onder de vraagprijs weg willen doen. Maar bij menig huis vraag ik me af of ze dat kunnen volhouden. Het lijkt een prijsopdrijvende truc.
Weet ik niet. Op zich zijn die prijzen lager dan bij huizen met gewoon een vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
Het houdt gewoon in dat alles onder die prijs sowieso niet als bod geaccepteerd wordt. Alles wat boven de bieden vanaf prijs geboden wordt, zal in overweging genomen worden. Het staat verder los van een eventuele sluitingsdatum.
Wij hebben zo 2 woningen verkocht.
toffifee schreef:
20-04-2019 20:05
Ik zou gewoon een bod doen als het huis al zo lang te koop staat. Misschien willen ze er wel graag vanaf. Ons huis staat net te koop, als iemand een bod doet ga ik geen anderen afwachten. Weg is weg.
Nou, we zijn nog erg aan het oriënteren. Concreet bieden is nog niet echt aan de orde. Ik vroeg me gewoon een en ander af.
Alle reacties Link kopieren
Onze makelaars hebben ons dit aangeraden omdat er in de omgeving niet heel veel vergelijkbare huizen te koop stonden. Ze vonden het daarom, in combinatie met de huidige markt, lastig de juiste prijs te bepalen, dus er wordt min of meer aan de potentiële koper gevraagd “wat vind je het waard?”.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn huis verkocht met een bieden vanaf prijs.

De vanaf prijs was het minimale wat ik er voor wilde hebben, en ik heb het verkocht voor het hoogste bod wat werd gedaan door een serieuze partij.

Er waren twee hogere biedingen, maar we voelden al aan dat die na een voorlopig koopcontract dat alsnog af gingen blazen of zouden gaan onderhandelen. Want te hoog geboden, hypotheek dan niet rond kunnen krijgen, etc. en hopen dat we dan toch nog zouden gaan zakken want je bent al met elkaar in gesprek.

Doe een bod wat het huis jou waard is en laat je niet gek maken.
Alle reacties Link kopieren
Bieden vanaf doen makelaars vaak om veel mensen over de vloer te krijgen. Vaak houden ze dan 1 a 2 kijkdagen. Ze prijzen het huis in eerste instantie iets lager zodat er veel mensen op af komen. Dan hopen ze dat ze tegen elkaar op gaan bieden. Niemand weet natuurlijk wat een ander bied maar als ze veel kijkers hebben ze gezien toen ze het huis bezichtigden neigen veel mensen naar wat hoger bieden dan ze eigenlijk van plan waren.

Als een huis langer te koop staat werkt dit vaak niet meer. Ik zou dan gewoon een bod doen, desnoods iets onder de vraagprijs. je kan altijd nog omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Hoeft niet hoor. Vrienden van ons maakten een 'vanaf' prijs omdat ze veel onzinbiedingen kregen. En rustige kijk afspraken bestaan hier sowieso al niet meer, altijd met meerdere mensen omdat er gewoon teveel kijkers zijn.
In de regio waar wij kijken is er geen gekte hoor. Huizen staan daar rustig maanden te koop.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
20-04-2019 19:52


Ik.zag bv een woning met een vanaf prijs die al 4 mnd te koop staat. Wanneer wordt er dan beslist wie wint? Er staat geen sluitingsdatum.bij namelijk.
Je wint geen huis hoor. Dat moet gewoon afgerekend worden in keiharde euro's. En de verkoper bepaald pas dat er verkocht gaat worden als ze in hun ogen het juiste bod krijgen.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-04-2019 20:49
Ik heb mijn huis verkocht met een bieden vanaf prijs.

De vanaf prijs was het minimale wat ik er voor wilde hebben, en ik heb het verkocht voor het hoogste bod wat werd gedaan door een serieuze partij.

Er waren twee hogere biedingen, maar we voelden al aan dat die na een voorlopig koopcontract dat alsnog af gingen blazen of zouden gaan onderhandelen. Want te hoog geboden, hypotheek dan niet rond kunnen krijgen, etc. en hopen dat we dan toch nog zouden gaan zakken want je bent al met elkaar in gesprek.

Doe een bod wat het huis jou waard is en laat je niet gek maken.
Maar had je er dan een termijn op geplakt?
Want je kan toch moeilijk verwachten dat het bod van eerdere bieders geldig blijft terwijl jij wacht op eventueel hogere bieders?
Alle reacties Link kopieren
Als het bod hoog genoeg is wordt het verkocht. Staat los van een einddatum.
Wij hebben ons huis gekocht met een vanaf prijs. Ze onderhandelen dan alleen als je vanaf dat bedrag gaat bieden. Is al een aantal jaar geleden toen de woningmarkt niet zo'n gekte was als nu. Ze deden een tegenbod waar wij niet mee akkoord zijn gegaan en hebben uiteindelijk de vanaf prijs betaald.
Ik hoorde dat een bieden vanaf tactiek ingaat op de makelaars ethiek. Dat het eigenlijk niet mag van de NVM.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
22-04-2019 07:51
Maar had je er dan een termijn op geplakt?
Want je kan toch moeilijk verwachten dat het bod van eerdere bieders geldig blijft terwijl jij wacht op eventueel hogere bieders?
Het werkt verder gewoon het zelfde als bij een normale vraagprijs. Dus een potentiële koper doet een bod, en dan ga je met elkaar in onderhandeling. Denk je als verkoper dat je er meer uit kunt halen dan wat deze koper wil bieden, dan kom je uiteindelijk gewoon niet tot een akkoord en blijft het huis gewoon in de verkoop.
Alle reacties Link kopieren
Dan zie ik niet zoveel verschil met de vraagprijs ruim hoog te zetten, en dan "naar omkaag" te onderhandelen tot je het eens bent?
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
22-04-2019 09:21
Dan zie ik niet zoveel verschil met de vraagprijs ruim hoog te zetten, en dan "naar omkaag" te onderhandelen tot je het eens bent?
Er is ook niet zo heel veel verschil, dus het is ook onzin dat het van NVM niet zou mogen (sterker nog, genoeg NVM makelaars doen dit).
Het grootste voordeel aan bieden vanaf is dat mensen eerder geneigd zijn om te gaan kijken bij een huis met een bieden vanaf prijs van € 200.000,- dan bij een huis met een vraagprijs van € 225.000,-
Op deze manier valt je woning op Funda namelijk in een groter zoekgebied.
Ik vind dat er wel een verschil is. Met een vraagprijs - ook al is die te hoog - mag je zo laag bieden als je zelf wilt. Een 'bieden vanaf' prijs dwingt je om minstens dat bedrag neer te leggen. Ik ken de Amsterdamse woningmarkt en daar zag ik het heel weinig. Was ook helemaal niet nodig. Mensen boden sowieso wel boven de vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
Je mag met een bieden vanaf prijs ook zo laag bieden als je wil, maar de verkoper zegt met die prijs eigenlijk gewoon “bespaar je de moeite, want daarmee ga ik toch niet akkoord”.
En in steden zoals Amsterdam en Utrecht is de markt zo oververhit dat zo’n vraagprijs bijna altijd hetzelfde is als een bieden vanaf prijs.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
22-04-2019 07:51
Maar had je er dan een termijn op geplakt?
Want je kan toch moeilijk verwachten dat het bod van eerdere bieders geldig blijft terwijl jij wacht op eventueel hogere bieders?
Nee, geen termijn. Bij een redelijk bod ga je met elkaar praten, net als bij een vraagprijs.

Mijn reden om het zo te doen dat is omdat we de eerste ronde van verkoop wel met een vraagprijs werkten. ( Snel verkocht maar uiteindelijk kregen de kopers het niet rond dus terug op de markt). Ik kreeg toen heel veel lage biedingen, onzinbiedingen, van huisjesmelkers en mensen die eigenlijk geen huis kunnen betalen en dan maar hun geluk beproeven op de kleine huisjes die niet al te duur zijn.

Met die vanafprijs en een open huis-bezichtiging had ik wel binnen een week een heel goed bod. Voor ons dus een goede tactiek.
sugarmiss schreef:
22-04-2019 07:30
Je wint geen huis hoor. Dat moet gewoon afgerekend worden in keiharde euro's. En de verkoper bepaald pas dat er verkocht gaat worden als ze in hun ogen het juiste bod krijgen.
De veiling winnen. Zo noemen ze dat toch ook bij vakantieveiling? Ik ben heus geen ei die denkt dat ze een gratis huis krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven