Geld & Recht alle pijlers

Welke auto?

04-05-2019 12:09 97 berichten
Ik moet een andere auto kopen. Nou ja, niets moet natuurlijk, maar deze raakt danig afgetakeld. Wat stom is, want zo oud is hij nog niet, maar goed.
Ik vind de automarkt echter verwarrend. Voor mij is moeilijk na te gaan of je betaalt voor het merk of voor daadwerkelijk betere prestaties/beter comfort.
Op dit moment rijd ik een auto die veel forummers haten. Ik ben geen modebewust type, dus dat is niet relevant.
Wat ik wil: liefst een station. Man wil graag een nieuwe auto, maar staat ook open voor een tweedehands, mits het merk zich daar voor leent (lees: is het extreem betrouwbaar). Ruim van binnen, want man is 1.98 meter en dochter wordt ook lang (is nu ruim 1.50, maar eindigt ergens rond de 1.80). Flinke kofferbak. Mogelijkheid voor een trekhaak/dakrail. Zuinig. Goedkoop. Stabiel en veilig. Wel een paar snufjes (vooral achteruitrijsensoren, airconditioning en cruise control).
Op dit moment twijfel ik tussen de Skoda Octavia, de Peugeot 308 sw en de oldschool Dacia Logan MCV.
Iemand de gouden tip?
Ga gewoon naar de garages van de gewenste merken en ga proefrijden, laat een offerte opmaken en beslis.
gizzmo-returns schreef:
04-05-2019 12:14
Ga gewoon naar de garages van de gewenste merken en ga proefrijden, laat een offerte opmaken en beslis.
Ja, dat begrijp ik ook wel, maar ik was benieuwd of ik misschien een merk/type totaal over het hoofd zie. Daarnaast heb ik hier helaas geen garages in de buurt, dus moet ik echt een hele dag inplannen voor proefrijden.
Nissan Quasquai wat? Veel auto voor relatief weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik had precies dezelfde wensen vorig jaar en kocht voor 10.000

Een Chevrolet Cruze uit 2013 met 50.000 op de teller navigatie en 140 pk.
Alle reacties Link kopieren
Lancia Delta.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je budget?
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat die gewenste snufjes op een Dacia zitten ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
04-05-2019 12:19
Ik had precies dezelfde wensen vorig jaar en kocht voor 10.000

Een Chevrolet Cruze uit 2013 met 50.000 op de teller navigatie en 140 pk.
Incluis achteruitrijcamera cruise control en dakrails
ik heb jaren opel Zafira gereden
simpel maar veel ruimte en hoge instap
Alle reacties Link kopieren
Geen gouden tip, ken alleen de Peugeot 308 sw want die heb ik als lease auto gehad. Fijne wagen, hoop snufjes (bijv achteruitrijcamera in de uitvoering die ik had) en heel fijn voor lange mensen, ben zelf 1.80m. Door het panoramadak was de auto heel licht van binnen en voelde lekker ruim. Succes met kiezen!
koekie3 schreef:
04-05-2019 12:47
en heel fijn voor lange mensen, ben zelf 1.80m.
Dat noem ik niet lang. De gemiddelde lengte van een Nederlandse man is 1.84. Dus zo bekeken ben je ruim onder het gemiddelde. Nou ga jij waarschijnlijk zeggen dat je een vrouw bent, maar dat doet er in dit geval niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je bij de Dacia en Peugeot op het zitcomfort moet letten i.v.m. de lengte van je man. Ik ben net zo lang als je man, als ik nu een auto kon uitzoeken werd het een Kia Niro (hybride). De kofferbak valt tegen maar verder voorzien van alle opties incl. automaat voor relatief weinig geld en nog zuinig ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Skoda heel ruim van binnen. En veel auto voor je geld!
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de achterbank. Ik ken wel wat lange mannen die heel comfortabel zitten in een Fiat 500 of een Mini. Maar dan is er geen ruimte meer op de achterbank. Maar ook bij grotere auto's kun je op de achterbank problemen krijgen als je lang bent. Als het dak te schuin naar achteren loopt, zit je soms klem met je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Hier komt als mijn huidige station de deur uitgaat een Skoda Octavia Combi.
Ivm de ruimte, ook achterin, en prijs/kwaliteitverhouding. Volvo vind ik ook heel fijn rijden maar is een stuk duurder, dus helaas.
Mijn vriend heeft qua onderhoud geen voorkeur voor franse wagens en aangezien hij het sleutelwerk eraan mag doen als er wat is... ;)
-red- wijzigde dit bericht op 04-05-2019 13:39
1.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft wegblijven van de Skoda Octavia zeker tweedehands.
De TSI motoren (Volkswagen) zijn tot nu toe niet de meest betrouwbare gebleken en na de garantieperiode kunnen er dure reparaties aan komen ( turbo en distributieketting)
Ik heb er zelf eentje gehad (nieuw) mijn ervaring is op zijn zachts gezegd bedroevend.
Google maar eens op tsi en problemen.

Kijk ook eens bij de Japanse merken, over het algemeen complete auto’s, zuinig en super betrouwbaar.
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een Aziatische auto gaan ivm de betrouwbaarheid.
Ik vond de Mazda CX5 een heel fijne auto.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
TO is naar de garage :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Of de Mazda 6! Ruim zitten achterin. De zitting van de voorstoelen is redelijk kort waardoor je ook lekker zit als je kleiner bent dan je man. Ik heb de vorige generatie 5 jaar probleemloos gereden (180.000km) en heb nu weer een nieuwe.
gizzmo-returns schreef:
04-05-2019 12:18
Nissan Quasquai wat? Veel auto voor relatief weinig geld.
Deze staat op onze wensenlijst voor als we onze auto willen gaan vervangen voor een andere.
Alle reacties Link kopieren
En een Citroen C4 Picasso?
Bedankt voor de tips, ik heb een aantal merken al opgezocht, de andere zoek ik nog op. Een Qashqai ziet er wat SUV-erig uit en daar voel ik me ongemakkelijk in, alhoewel ik heel fijn in een SUV gereden heb, onlangs. Voelt te duur en luxe, ofzo.
De Chevrolet leek me gaaf (en de anwb is er enthousiast) maar die is altijd minimaal 6 jaar oud en dat vind ik echt te oud.
Het budget is vooral wat ik de auto waard vind en ik wil liever niet 40.000 Euro voor een auto uitgeven.

De Octavia was eerst onze keuze, maar onze huidige auto (een kleinere Skoda) krijgt steeds meer last van specifieke Skodaproblemen, dus dat heeft ons vertrouwen iets geschaad.

C4 Picasso heet tegenwoordig anders, maar wat een grote auto is dat! Er zit in mijn hoofd dat Franse auto's onbetrouwbaar zijn, maar is dat echt waar of zo'n verjaardagsverhaaltje?
Alle reacties Link kopieren
Als betrouwbaarheid je voornaamste argument is, en prijs/kwaliteit ook nog meetelt, kom je op een Toyota uit. Spijt me, ik kan het ook niet helpen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
04-05-2019 15:43
Als betrouwbaarheid je voornaamste argument is, en prijs/kwaliteit ook nog meetelt, kom je op een Toyota uit. Spijt me, ik kan het ook niet helpen.
Vind je ze zo erg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven