Geld & Recht alle pijlers

Welke auto?

04-05-2019 12:09 97 berichten
Ik moet een andere auto kopen. Nou ja, niets moet natuurlijk, maar deze raakt danig afgetakeld. Wat stom is, want zo oud is hij nog niet, maar goed.
Ik vind de automarkt echter verwarrend. Voor mij is moeilijk na te gaan of je betaalt voor het merk of voor daadwerkelijk betere prestaties/beter comfort.
Op dit moment rijd ik een auto die veel forummers haten. Ik ben geen modebewust type, dus dat is niet relevant.
Wat ik wil: liefst een station. Man wil graag een nieuwe auto, maar staat ook open voor een tweedehands, mits het merk zich daar voor leent (lees: is het extreem betrouwbaar). Ruim van binnen, want man is 1.98 meter en dochter wordt ook lang (is nu ruim 1.50, maar eindigt ergens rond de 1.80). Flinke kofferbak. Mogelijkheid voor een trekhaak/dakrail. Zuinig. Goedkoop. Stabiel en veilig. Wel een paar snufjes (vooral achteruitrijsensoren, airconditioning en cruise control).
Op dit moment twijfel ik tussen de Skoda Octavia, de Peugeot 308 sw en de oldschool Dacia Logan MCV.
Iemand de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
04-05-2019 19:00
Die Auris station had ook een flinke kofferbak. Vind ik best een optie!
Heb ik ook naar gekeken toen ik mijn huidige auto kocht. Zijn fijne auto's inderdaad
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je wilt 'de mogelijkheid voor een trekhaak'.
Als je wijs bent, zoek dan een auto uit mét trekhaak. Montage van een trekhaak is prijzig.
Beter.Laat schreef:
04-05-2019 19:05
Je wilt 'de mogelijkheid voor een trekhaak'.
Als je wijs bent, zoek dan een auto uit mét trekhaak. Montage van een trekhaak is prijzig.
Dat bedoelde ik, maar ik formuleerde het fout.
Of onderhandel hem bij de prijs in.. montage door het bedrijf is vaak goedkoper dan dat je zelf later een trekhaak moet monteren.
Ik zou gaan voor een ford mondeo station, geweldige auto's. Ruim, comfortabel..
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
04-05-2019 18:59
Als ik alleenstaand was, reed ik in rammelbakken. Maar ja, dat ben ik niet.
Het is geen rammelbak
Westerpaviljoen schreef:
04-05-2019 19:52
Het is geen rammelbak
Dat zeg ik toch ook niet, dan had ik wel "ook" gebruikt. Als ik alleen was, dan ging ik met 1500 Euro naar de plaatselijke autoboer en kocht ik een willekeurig autootje, dat zeg ik.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
04-05-2019 20:04
Dat zeg ik toch ook niet, dan had ik wel "ook" gebruikt. Als ik alleen was, dan ging ik met 1500 Euro naar de plaatselijke autoboer en kocht ik een willekeurig autootje, dat zeg ik.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Lijkt me wel lastig met een partner als de wensen zo ver uit elkaar liggen.
Westerpaviljoen schreef:
04-05-2019 20:09
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Lijkt me wel lastig met een partner als de wensen zo ver uit elkaar liggen.
Mwah. Als we er voor zouden moeten lenen, dan zou het een ruzie worden. Nu is het gewoon zijn wens (en hij wilde oorspronkelijk onze auto afrijden, dus als hij eenmaal iets koopt, is hij erg trouw) en het is een goede echtgenoot verder, dus ik gun hem zijn auto.
Kia Niro of Sportage. Wij zijn heel erg tevreden met onze niro en hij is redelijk betaalbaar.
Toyota lelijk? Dat valt wel mee toch? Fijne auto´s, en inderdaad zeer betrouwbaar.
Al zou ik voor een Mazda (CX-5 of 6) gaan. Mooi en goed.
NYC schreef:
04-05-2019 16:04
Of een Volvo?

Ik heb ook geen idee waar ik op moet letten hoor. Bij mijn volgende auto wil ik een grote kofferbak, lees: we gaan op vliegreis en er moeten zeker 3 grote koffers in. En er moeten drie mensen naast elkaar kunnen zitten op de achterbank.
Je kan ook een auto huren voor die ene keer dat je op vliegvakantie gaat. Hoewel het wel heerlijk is hoor, een grote kofferbak.
Wij hebben een Peugeot 508 station (stinkdiesel) en die is best wel groot. Octavia station ook, maar die durfden wij idd ook niet aan ivm motorissues.
Japanse auto's schijnen enorm betrouwbaar te zijn ja. Tenminste dat zegt iedereen.
NYC schreef:
04-05-2019 16:04
Ik heb ook geen idee waar ik op moet letten hoor. Bij mijn volgende auto wil ik een grote kofferbak, lees: we gaan op vliegreis en er moeten zeker 3 grote koffers in. En er moeten drie mensen naast elkaar kunnen zitten op de achterbank.
Een grotere auto voor een vliegvakantie :rofl:
Een Schipholtaxi is vast goedkoper dan een grotere auto.
COtweepuntnul schreef:
04-05-2019 21:00
Je kan ook een auto huren voor die ene keer dat je op vliegvakantie gaat. Hoewel het wel heerlijk is hoor, een grote kofferbak.
En voor de andere vakanties die we met de auto doen. We hebben nu een dakkoffer. Grote kofferbak heb ik verder niet nodig voor boodschappen, die worden namelijk bezorgd. Dus misschien is dat niet het belangrijkste criterium.

Ik las ook dat auto's met drie zitplaatsen naast elkaar niet echt standaard zijn. Is dat zo? Want wij hebben twee kinderen die nu nog in autostoeltjes zitten en toen ik ooit schreef dat daarmee de auto geen zitplek meer voor een derde passagier achterin heeft kreeg ik de reactie dat ik dan wel een heeeeeel kleine auto had. Terwijl zo'n stoel meer ruimte inneemt dan wanneer drie mensen gewoon naast elkaar moeten zitten (neem ik aan). Dus vandaar dat ik dacht, zo moeilijk moet het dan niet zijn om een auto te vinden waarbij er drie personen naast elkaar (al dan niet in autostoel) vervoerd kunnen worden?
In mijn Fabia (die dus compacte klasse is, volgens de officiele term), passen prima drie kinderstoeltjes naast elkaar (wel boosters, geen superluxe maxi cosi's) en ook drie volwassenen.
Rosalind schreef:
04-05-2019 21:07
Een grotere auto voor een vliegvakantie :rofl:
Een Schipholtaxi is vast goedkoper dan een grotere auto.
Is dat echt zo stom? :$ Wat ik meer bedoelde is een auto waarbij er op zo min mogelijk fronten op enig moment ergernis kan zijn. Dus ook niet op het moment dat je je hardschalen koffers in aan het laden bent en dan ineens tot de conclusie komt: oh het past niet.
Wij hadden hetzelfde vorig jaar. Geven weinig om auto’s en kozen voor praktisch. Het werd de Dacia Logan mcv stepway. De meest luxe uitvoering. Met extra garantie.
Man is lang en zit hier prima in. De kofferbak is flink ruim. Met de standaard gas tank is rijden goedkoop. Hij doet wat ie moet doen, voelt degelijk en veilig en was betaalbaar. We zijn nog steeds tevreden. Twee bevriende stellen hebben inmiddels dezelfde :)
Voor autovakanties rekening houden met het formaat van je auto vind ik dan weer heel logisch.

En met drie zitplaatsen op de achterbank, inclusief twee autostoeltjes, heb ik dezelfde ervaring. Dat past niet zo makkelijk, ook niet in onze twee middenklassers.
Als er één stoel weg gaat of zitverhogers wordt, is er meteen wat meer ruimte.
Tenzij je dus een auto hebt met drie aparte stoelen op de achterbank.
Betty_Slocombe schreef:
04-05-2019 21:45
In mijn Fabia (die dus compacte klasse is, volgens de officiele term), passen prima drie kinderstoeltjes naast elkaar (wel boosters, geen superluxe maxi cosi's) en ook drie volwassenen.
Drie volwassenen lukt wel, maar drie kinderstoelen dus niet. Twee kinderstoelen en 1 volwassene ook niet. Nu zijn het ook wel echt enorme kinderstoelen, dat is waar. En meestal vervoeren we maar twee kinderen en niet meer. Bovendien kan de oudste over een aantal kg/cm ook op een zitverhoger.
Rosalind schreef:
04-05-2019 21:50
Voor autovakanties rekening houden met het formaat van je auto vind ik dan weer heel logisch.
80% van de vakanties zullen we per auto afleggen vermoed ik ;)
NYC schreef:
04-05-2019 21:47
Is dat echt zo stom? :$ Wat ik meer bedoelde is een auto waarbij er op zo min mogelijk fronten op enig moment ergernis kan zijn. Dus ook niet op het moment dat je je hardschalen koffers in aan het laden bent en dan ineens tot de conclusie komt: oh het past niet.
Wij hebben dus bewust geen hardschalen koffers. Sowieso reizen we met maximaal twee grote stuks bagage, ook omdat we ter plekke altijd een auto huren. En dus geen overdreven grote auto willen huren vanwege de bagage.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
04-05-2019 21:05
Japanse auto's schijnen enorm betrouwbaar te zijn ja. Tenminste dat zegt iedereen.
Minstens zo belangrijk, dat zegt echt iedere test, met welke insteek ook
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Er is natuurlijk niet 1 Toyota, dus qua lelijkheid/mooiheid valt er niets over te zeggen. Persoonlijk vind ik de meeste Toyota’s niet lelijk, een enkele wel, maar dat heb je ook bij andere modellen.

Je zou voor een Auris kunnen gaan of een zuinige Prius.

Een Honda Jazz (ook hybride) kan ook een optie zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven