Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigen, tips

05-05-2019 18:08 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk eentje die al vaak is langsgekomen maar ik vraag het toch.
Tot nu toe heb ik het financiëel ruim gehad, hoefde niet op te letten met boodschappen
We waren niet rijk en ik kon ook niet iedere maand uitgebreid gaan winkelen maar we hadden het goed.
Dat zal gaan veranderen als ik het alleen moet gaan redden.
Nu ben ik op zoek naar zaken die ongemerkt geld op slurpen en waar je op kunt bezuinigen. Ik wil vanaf het begin een goede start maken zodat het niet na een paar maanden vies tegenvalt.
Kinderen zullen bij mij evenveel tijd doorbrengen denk ik als bij nu nog man.
Maar wat is je uitgave patroon dan?
stop abonnementen die niet noodzakelijk zijn,
loterijen, kleine bedragen per maand die naar goede doelen gaan, sportify, netflix (die 2 kunnen altijd wel weer als je meer geld hebt).
Kijk naar je verzekeringen, welke kunnen goedkoper.
Evenals tv/internet aanbieder.
Alle reacties Link kopieren
- Kijk kritisch naar abonnementen en zeg op wat kan.
- Boodschappen doen met een lijstje en je eraan houden, geen boodschappen doen met trek.
- Weekmenu maken volgens de aanbiedingen.
- Grote porties koken en in bakjes invriezen.
- Groente en fruit van het seizoen eten.
Inzicht hebben in je uitgavepatroon, weten wat je precies uitgeeft. En dan besparen.
Alle reacties Link kopieren
Abonnementen.
Goedkoop is duurkoop. Dus dingen kopen omdat ze zo goedkoop zijn, maar weg moeten gooien omdat niemand ze echt lust. de aardbeien zijn nu 2 voor de prijs van 1 maar iedereen heft liever appels. Koop dan die appels.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Alles de helft en dan zo doorvoeren tot jij het genoeg vindt. Wasmiddel, vaatwastabletten, shampoo etc. Maar ook de helft korter douchen, lagere temperatuur wassen enzo.

Bukken voor de budgetmerken in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kijk naar je verzekeringen. Stop bijvoorbeeld je doorlopende reis- en annuleringsverzekering als je toch niet of maar heel kort op vakantie gaat.
Combineer je tv, internet, telefoon en smartphone abo bij een provider, geeft vaak kortingen.
Koop rijst, couscous, bulgur e.d. in grootverpakking bij een Turkse winkel en niet losse pakjes van een merk. Scheelt echt heel veel.
Neem vaker de fiets in plaats van de auto.
Gebruik een menstruatiecup in plaats van tampons of maandverband. Aankoop is eenmalig duurder maar daarna heb je het er al snel uit.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Kijk op zaterdag/zondag de nieuwe aanbiedingen van de supermarkten online. Baseer daarop je weekmenu. Een pan macaroni bv hoeft niet veel te kosten. Kook voor meerdere dagen en vries in. Na 5 uur is er bij heel veel supermarkten 35% korting op vlees vis en brood, ook bij de Hema is dan heel veel afgeprijsd. Investeer in een (tweedehands) vriezer mocht je die niet hebben.


Witte eieren zijn veel goedkoper dan bruine, even lekker en zelfs beter voor het milieu dan bruine. Aanbiedingen zijn voor de riken zei mijn oma, koop dus alleen aanbiedingen die je normaal ook gebruikt. Kijk op mp voor kinderkleding etc. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Maandelijks huishoudboekje maken zodat je inzicht hebt in inkomsten en uitgaven!
Alle reacties Link kopieren
Stop onmiddellijk met liflafjes buiten de deur. Koffietje, broodje, frutseltje hier en daar op het station, in de winkelstraat.
Alle reacties Link kopieren
Auto zal ik straks niet meer hebben
Telefoon van mijn werk niet privé
Vanwege de kinderen zou ik wel graag Netflix en spotify houden
Sportabonnementen heb ik verder niet, goede doelen ook niet

Qua boodschappen, als we zin in iets hebben dan kopen we het. We stellen heg eten ervan niet een week uit als het een week later in de aanbieding is
We kopen niet perse merkproducten en kopen ook bij diverse winkels

We zijn voor een deel afhankelijk van dieetproducten ivm allergie en die zijn behoorlijk duur. Maar dat kan eigenlijk nauwelijks anders
Alle reacties Link kopieren
Probeer de kachel lager te zetten, met name in koudere periodes. Gas wordt steeds duurder
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Verwarming een graad naar beneden en een plaidje gebruiken of lekkere dikke sokken. (Bij kouder weer natuurlijk). I.p.v. 22 dan 21 graden.
Opletten dat je deuren en ramen goed sluit (buiten het luchten om) want die tocht laat je thermostaat ook werken.
Brood invriezen in porties en steeds eruithalen wat je nodig hebt.
Grote porties koken en invriezen
Eetplanning maken voor een week. Weekboodschappen doen met een lijstje. Wel iets eten van tevoren.
Water eerst in de waterkoker, dan kookt het sneller in de pan. Scheelt weer gas.
Van tevoren al cadeautjes inslaan met bv 50% korting. Gewoon vooruitdenken wie is er jarig.
Wowdeal etc. gebruiken voor uitstapjes e.d. Beter dan de volle mep betalen. Check wel altijd even wat het normaal echt kost.
Tweedehands spullen aanschaffen. In een winkel of via een Facebookgroep.Heb je vaak nog in goede staat spullen hoor. Waarom iets voor de volle mep betalen als het ook voor veel minder kan.

En vast nog veel meer. Dit doe ik zo'n beetje. Al hoeft het niet persé. Maar vind bij sommige dingen duurder onnodig als het goedkoper kan. En als het dan ook nog eens weinig moeite kost.
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
05-05-2019 18:23
Qua boodschappen, als we zin in iets hebben dan kopen we het.
Ik denk dat je hier wel winst kan behalen. Ik maak zelf vaak een weekplanning voor mijn avondeten en daar houd ik me aan. Het geeft overzicht en ik kan gericht inkopen doen. Hierdoor zit ik nooit met restjes die ik weg moet gooien en koop ik nooit te veel. Misschien is het voor sommige mensen saai, maar plannen scheelt echt veel geld. Bovendien kan je dan ook makkelijker voor meerdere dagen koken, of dingen invriezen.
....
anoniem_54958 wijzigde dit bericht op 05-05-2019 19:37
Reden: Dubbel
99.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom Netflix en Spotify? Op Youtube kun je net zo goed muziek luisteren en Netflix vind ik persoonlijk ook overbodige luxe. Er is genoeg op televisie te zien en anders kijk je het maar terug via internet.
Hoe zit het met eventuele telefoonabonnementen van je kinderen? Wie betaalt die?

Je hoeft niet altijd direct te kopen waar je zin in hebt. Een week later smaakt het toch nog net zo goed? Of je legt een voorraadje aan in huis als het houdbare dingen zijn.
Ik ga geen 2,50 euro voor een bloemkool betalen als hij drie dagen later de helft kost.
Kun je de kosten voor die dieetproducten misschien nog opgeven bij je inkomstenbelasting?

Weet je verder precies wat erin komt en eruit gaat? Welke kosten je maandelijks, per kwartaal, half jaar of jaarlijks hebt? Ik heb zelf alles in een Excel-bestand gezet. Daarbij ook de abonnementen die lopen per wanneer en wanneer ik ze eventueel op kan zeggen (gas/elektriciteit/internet/tv/verzekeringen). Sommige aanbieders zoals internet/tv kun je na een paar jaar best eens vragen of ze je een korting te bieden hebben of dat je anders overstapt, vaak kan er dan tijdelijk wel wat af.

Afhankelijk van welke bank je hebt, kun je je pinuitgaven ook gelijk in een categorie laten zetten zodat je per maand precies kunt zien of je je aan je budget hebt gehouden of niet.
Alle reacties Link kopieren
Begin met voor jezelf op papier (of in excel) zetten wat je uitgaven en inkomsten zijn. Vaak geeft dat al veel overzicht en zie je direct waar je op kunt bezuinigen.
Vergeet in het overzicht ook de jaarlijkse uitgaven niet.

De verwarming consequent een graadje lager kan enorm besparen, niet te lang douchen (er zijn zandlopers voor geloof ik), geen half lege trommels was draaien. Eigenlijk heel voor de hand liggend allemaal. Met logisch nadenken kom je een heel eind.

En onthoud dat goedkoop vaak duurkoop is.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben beide een telefoon abonnement maar dat abonnement is niet zo duur
Spotify omdat ik ermee sport fiets wandel . Idem voor kinderen, het wordt heel veel gebruikt
Netflix zou ik zonder kunnen maar gewone tv kijk ik bv al nooit alleen NPO gemist of Netflix
Kosten wil ik vanaf komende maand eens goed bijhouden maar ik kan natuurlijk niet alles inschatten omdat ik niet weet wat ik straks aan maandelijkse lasten kwijt ben
Het aller-allerbelangrijkste is budgetteren. Kijk waar je op kunt bezuinigen wbt vaste lasten. Verzekeringen, abonnementen enz.

Maak een jaaroverzicht van al je vaste lasten, deel die door 12 maanden. Kijk wat je maandinkomen is en trek daar dat maandbedrag van de vaste lasten af.
Het bedrag wat je nu overhoudt kun je gaan onderverdelen in posten als boodschappen, kleding, enz.
Deze budgetten moet je streng hanteren. Nog 5 euro op de kledingpost? Dan geen 15 euro uitgeven voor een kledingstuk, maar wachten tot het nieuwe salaris gestort is.
Hetzelfde met de boodschappen. Op is op dus creatief zijn met restjes en inkopen doen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik koop veel in de aanbieding, met name pasta, zoet broodbeleg, blikjes peulvruchten, wasmiddel en wc-papier. Zo heb ik altijd voorraad en het scheelt geld. Ook vlees, groente en fruit koop ik in de aanbieding, maar daar let ik wel op of ik het echt ga gebruiken. Vaak kook ik grote porties en vries die in.

Nog een tip is om een of twee keer per week geen vlees/vis te eten, maar ei of peulvruchten. En om je portie vlees terug te brengen tot zo’n 100 gram bij het avondeten. Goed voor het milieu en goed voor je portemonnee.

Investeer in een bieb-abo. Voor de kinderen is het wss gratis. Bij de bieb hebben ze niet alleen boeken, maar ook luisterboeken, cd’s en dvd’s met films en series. Scheelt weer met dat spotify Netflix-abo.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eetkosten/
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
05-05-2019 18:48
Kinderen hebben beide een telefoon abonnement maar dat abonnement is niet zo duur
Spotify omdat ik ermee sport fiets wandel . Idem voor kinderen, het wordt heel veel gebruikt
Netflix zou ik zonder kunnen maar gewone tv kijk ik bv al nooit alleen NPO gemist of Netflix
Kosten wil ik vanaf komende maand eens goed bijhouden maar ik kan natuurlijk niet alles inschatten omdat ik niet weet wat ik straks aan maandelijkse lasten kwijt ben
Je wil wel bezuinigen, maar je wil niet bezuinigen.

Netflix en spotify zijn samen rustig 20 euro per maand, maar dat wil je niet wegdoen.

Boodschappenlijstje maken en aanbiedingen afwachten scheelt echt enorm, maar je wil iets meteen kunnen kopen.

Wat ben je wel bereid om in te leveren?
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
05-05-2019 18:23
Auto zal ik straks niet meer hebben
Telefoon van mijn werk niet privé
Vanwege de kinderen zou ik wel graag Netflix en spotify houden
Sportabonnementen heb ik verder niet, goede doelen ook niet

Qua boodschappen, als we zin in iets hebben dan kopen we het. We stellen heg eten ervan niet een week uit als het een week later in de aanbieding is
We kopen niet perse merkproducten en kopen ook bij diverse winkels

We zijn voor een deel afhankelijk van dieetproducten ivm allergie en die zijn behoorlijk duur. Maar dat kan eigenlijk nauwelijks anders
Ik ken geen enkel dieet dat speciale producten echt nodig heeft. Daar kun je dus prima op bezuinigen. In mijn geval, glutenvrije brownies brood en crackers alleen in de aanbieding. Vaak bij ah 2 voor 1 en dan inslaan. Crackers zijn lang houdbaar en brood kan in de vriezer. Buiten dat eet zoon gewoon veel pure dingen Vlees vis groente fruit. Het is in ons huis een toevoeging, extraatje en geen dagelijkse kost.
Verder idd alle abo's opzeggen, opletten met licht aanlaten, droger niet meer gebruiken (waslijn voldoet echt prima)
En boodschappen lijstjes maken. Kijk wat die week in de grote winkels in de aanbieding is en pas daar je menu op aan. Zeker 2 x p week een goedkope maaltijd (ook omdat het gewoon lekker is :D ) van pasta en nasi.
Alle reacties Link kopieren
Je bekijkt gewoon aandachtig je online bankafschriften en bedenkt of je iets kan schrappen of een goedkopere leverancier kan vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven