Geld & Recht alle pijlers

Wanneer is een auto 'op' ?

12-05-2019 20:23 76 berichten
Ik twijfel over een nieuwe (tweedehands) auto. En of mijn huidige auto 'op' is, ook al rijdt hij nog als een zonnetje.

Mijn huidige autootje (oranje Nissan Micra uit 2001 met 200.000 op de teller) rijdt nog prima. Hij ziet er alleen niet meer uit (o.a. een flinke deuk, en vlekken in de lak, mist een wieldop en als ik een nieuwe neem vliegt die er altijd binnen een paar maanden weer af). Hij is in februari voor 200,- door de APK gefietst en hij heeft me de afgelopen 12 jaar nooit in de steek gelaten. Goedkoper rijden dan nu gaat me nooit meer lukken (aanschafprijs destijds 5.500).

Ik geef niets om auto's, vind het superhandig dat -ie- zo klein is en gebruikte hem jaren alleen maar voor de boodschappen en visite naar mijn moeder.

Nu gebruik ik hem af en toe voor zakelijk verkeer voor mijn werk en dan rijdt er iemand mee. En dan schaam ik me een beetje voor hem. Maar ik heb een jaarcontract waarvan ik nog niet weet of het wordt verlengd.

Ik denk dat dit autootje hooguit nog 250,- waard is. Een nieuwe auto zal weer een klein gebakje zijn (Max 5.000,- euro) maar heeft dan geen deuken. Dus er komt geen statusbak voor in de plaats. Maar wel iets fatsoenlijker.

Ik twijfel of ik hem wegdoe. Hij doet het immers gewoon nog en ik ben een beetje aan hem gehecht. En om nou voor een incidentele collega een nieuwe auto te gaan kopen........

Maar wanneer is een auto dan wel 'op'?
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 20:27
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jouwe is nog niet op, dan was je hem wel zat. Lekker ik door crossen!
Internagelaktisch
Als hij niet meer start in jouw geval denk ik.

Ik zou er in ieder geval nog tot de volgende keuring mee doorrijden.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 20:26
6.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
12-05-2019 20:24
Jouwe is nog niet op, dan was je hem wel zat. Lekker in door crossen!
Internagelaktisch
Lijkt me niet dat je een andere auto gaat kopen voor als er een keer iemand mee kan/wil rijden.

Hij is op als hij niet de keuring kan zonder er bakken geld tegen aan te gooien. Of als hij stuk gaat en de reparatie echt te duur is.
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet meer door de keuring komt, lijkt me? Gewoon houden joh!
Life is short. Eat dessert first.
Als ie 240.000 km heeft moet de aandrijf-riem waarschijnlijk vervangen.
Kost een bom geld.

Ik zou hem dus helemaal leegrijden tot dan of tot je echt voor andere grote kosten staat.

Een wieldop en een deuk zou mij toch echt weinig kunnen schelen, zolang ie maar door de keuring raakt.
Mijn auto hebben we 'OP' verklaard toen de reparatiekosten hoger waren dan de waarde van de auto.

Suzuki Alto van 19 jaar, 11 maanden en 10 dagen.

Ooit aangeschaft om op de rijden en na 20 jaar pas naar de sloop te brengen. In september nog een tweedehands dynamo in gezet in januari niet meer te repareren toen het raam/deurmechaniek stuk ging. Kosten: 400 euro. Tien jaar in gereden. Nu een wagentje aangeschaft van slechts zes jaar, dat moet dus zeker 15 jaar meegaan.
Als de garagist zegt bij de volgende reparatie of APK (net wat eerder komt): "nou, mevrouwtje! Da's n duur grappie voor zo'n oud bakkie!"

En dan nog zou ik kijken hoe duur, en gaan denken en gaan rekenen.

En tegen je meerijdende collega zeg je dat je, zolang je geen vast contract hebt, geen grote investering wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang reparaties overzichtelijk zijn en veel minder kosten dan een andere auto is de auto nog niet op. Je zegt dat een andere auto tot 5000 euro mag kosten, dan zou ik reparaties tot 1000 euro per jaar nog acceptabel vinden (dan heb je nog steeds maar een "afschrijving" van 80 euro per maand).
Maar als de auto slechts 200 euro waard is en een reparatie van 300 euro geeft je weer een jaar rijplezier....waarom dan verkopen? Da's vele malen goedkoper dan 5000 euro voor een tweedehandsje die waarschijnlijk ook zo nu en dan voor 300 euro gerepareerd moet worden.

Nee, de enige reden om je gebakje weg te doen is het aanzien. Dat is een prima reden verder, maar je auto is niet op.
Gewoon rijden tot het niet meer gaat. En als iemand commentaar heeft zeg je 'het is maar een auto hè?'.
Als je gebakje nog gelukkig is, netjes zijn brokken eet en nog blij achter een bal aanrent... Oh wacht.

Ach, de strekking is hetzelfde!
kadanz schreef:
12-05-2019 20:33
Nee, de enige reden om je gebakje weg te doen is het aanzien. Dat is een prima reden verder, maar je auto is niet op.

Ja, klopt. En ik twijfel erg over dat 'aanzien'.
Vind het zonde om hem bijna voor niets weg te doen terwijl hij tot nu toe 100% betrouwbaar was en altijd rijdt.
Maar ik ga me steeds vaker voor hem generen.....
Hillegonda1 schreef:
12-05-2019 20:37
Ja, klopt. En ik twijfel erg over dat 'aanzien'.
Vind het zonde om hem bijna voor niets weg te doen terwijl hij tot nu toe 100% betrouwbaar was en altijd rijdt.
Maar ik ga me steeds vaker voor hem generen.....
Niet doen! Het is een karakterbak.
Alle reacties Link kopieren
Niet schamen, maar er lekker in rijden. Heerlijk om zo goedkoop op de weg te zijn in een betrouwbare autootje. Als mensen je er op aankijken, zegt het meer over hen.
Hallo?!
Hillegonda1 schreef:
12-05-2019 20:37
Ja, klopt. En ik twijfel erg over dat 'aanzien'.
Vind het zonde om hem bijna voor niets weg te doen terwijl hij tot nu toe 100% betrouwbaar was en altijd rijdt.
Maar ik ga me steeds vaker voor hem generen.....
Hij heeft toch 4 wielen, een motor, een stuur, een gaspedaal en een paar stoelen?

En hij brengt je ook nog es van plaats A naar plaats B zonder veel problemen.


Als iemand hem niet kan aanzien rijdt ie maar zelf met zijn eigen bak.
Als hij je te veel gaat kosten aan onderhoud. Zo heb ik er ooit een weggedaan met ruim 300.000 km op de teller. Dus jij kan nog even vooruit ;-D maar je mag ook gewoon een nieuwe kopen als je er wat fatsoenlijker bij wil rijden voor je werk.

Of als hij super onzuinig rijdt.
Alle reacties Link kopieren
O joh lekker oprijden en doorsparen voor een supersnelle bak straks. Dan mogen ze nu lekker kijken naar je gedeukte vriendje en zijn ze straks allemaal jaloers op je.
Belg007 schreef:
12-05-2019 20:41
Hij heeft toch 4 wielen, een motor, een stuur, een gaspedaal en een paar stoelen?

En hij brengt je ook nog es van plaats A naar plaats B zonder veel problemen.


Als iemand hem niet kan aanzien rijdt ie maar zelf met zijn eigen bak.

Ja, je hebt gelijk.

De auto past alleen totaal niet bij mijn functie/status. Ik heb een soort 'coachingsfunctie' in een chique/zakelijke omgeving en er rijden soms jonge collega's met me mee. Die kunnen er altijd wel om lachen (al weet ik niet wat ze echt denken).

Maar een 'nieuw' gebakje van rond de 5.000,- zal nog altijd niet bij die 'status' passen, dus wat dat betreft is het maar de vraag hoeveel ik er op vooruit ga.
En echt geld uitgeven aan een auto wil ik niet.

Misschien dat ik, als mijn contract verlengd wordt, een klein cabriootje neem. Of zijn die heel duur in onderhoud (gaat dat cabrio mechanisme snel kapot?).
Ik heb een oudje gehad met 7 ton op de teller (oude mercedes)
Toen de motor kapot ging is ie in delen naar het oostblok vertrokken.
Jaren en jaren in gereden en aangeschaft voor 3 en een half duizend.
Hillegonda1 schreef:
12-05-2019 20:49
Ja, je hebt gelijk.

De auto past alleen totaal niet bij mijn functie/status. Ik heb een soort 'coachingsfunctie' in een chique/zakelijke omgeving en er rijden soms jonge collega's met me mee. Die kunnen er altijd wel om lachen (al weet ik niet wat ze echt denken).
Nou en? Gewoon poep aan hebben. Ik zal nooit vergeten dat mijn man zijn leidinggevende moest vervangen op een zakelijk uitje. Ik mocht mee, we moesten ergens verzamelen en dan zouden we in colonne naar de bestemming rijden. We hebben zonder blikken of blozen onze oude Toyota, volgens mij nog de Corolla, in de rij gezet. Gewoon tussen de nieuwe dikke Mercedessen, BMW's, en Volvo's. Zonder gêne.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon echt oprijden. 'Voor anderen/status' vind ik echt wel de domste reden om wat dan ook te vernieuwen, maar vooral een auto.

Ik ken trouwens meerdere hooggeplaatste mensen met 'status' die een oude ragbak verkiezen boven een splinternieuwe leaseauto. Gewoon omdat ze geen waarde hechten aan een auto/uiterlijk vertoon, of omdat ze van hun ragbakkie houden. Die hebben er lak aan wat anderen daarvan vinden, en het heeft echt geen invloed op hun verdere reputatie (obv karakter en professionele kwaliteiten).
Alle reacties Link kopieren
Een auto is voor mij op als er kosten aan zijn die niet meer te verantwoorden zijn (bvb. noodzakelijke herstelling die duurder is dan wat je ooit nog voor de auto kan krijgen)
Zoals het nu is zou ik er gewoon mee blijven rijden, zeker als je eraan gehecht bent! En intussentijd misschien al eens rustig rondkijken wat je zou willen als deze echt op is, zodat je niet halsoverkop ineens moet beslissen wanneer het echt zo ver is!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-05-2019 20:30
Mijn auto hebben we 'OP' verklaard toen de reparatiekosten hoger waren dan de waarde van de auto.
Precies dat.

Maar je mag natuurlijk best een andere auto zonder deuken kopen voor de huidige op is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven