Geld & Recht alle pijlers

Werkgever probeert me langer te houden dan opzegtermijn

03-06-2019 09:48 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn arbeidsovereenkomst opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn die in mijn contract stond, namelijk 1 kalendermaand. Dit zou betekenen dat ik per 1-7 uit dienst ga (en bij mijn nieuwe werkgever in dienst treed).

Nu probeert mijn werkgever me langer te houden en wil dat ik pas per 1-8 weg ga. Ik zit er echter al lang ongelukkig te wezen en wil het liefste z.s.m. weg. Op verlofdagen opnemen hoef ik ook niet meer te rekenen, maar dat is begrijpelijk.
Mijn werkgever is echt boos en vind het belachelijk dat ik me, zonder enig overleg, beroep op mijn opzegtermijn. Deze staat echter in mijn contract dus ik ben me echt van geen kwaad bewust. Zij vinden een contract iets waar je op terugvalt in conflictsituaties en dat je de rest in overleg doet.

Ik heb al een nieuw contract getekend bij een nieuwe werkgever per 1-7.

Wat moet ik nu doen?

Bedankt voor jullie advies.
Voet bij stuk houden. Als jij je aan de opzegtermijn hebt gehouden is daarmee de kous af.
Alle reacties Link kopieren
Niks doen.

Jij staat in de volste recht.
Je heb het op tijd aangegeven en je werkt je maand uit, dan vertrek je dus gewoon naar je nieuwe werkgever..
Niets. Het is helemaal niet raar om je baan op te zeggen en je daarbij te houden aan de regels in je contract zoals een opzegtermijn. Je kan zeggen dat je het betreurt dat jouw goed bedoelde nette opzegging zo verkeerd valt, maar dat je niets aan deze situatie gaat veranderen. Omdat je dat niet wilt en omdat je dat niet kan.
Niets. je houdt je keurig aan de regels. En dus lekker per 1/7 bij je nieuwe werkgever beginnen. Je werkgever maakt van zijn probleem het jouwe. Je hoeft je totaal niet schuldig te voelen. Voet bij stuk houden.
Overigens moet jouw werkgever zwaarwegende redenen hebben om je te weigeren om de verlofdagen op te nemen die je nog hebt staan. Dus ook daarin sta je wellicht nog gewoon in je recht.
Alle reacties Link kopieren
Pff wat fijn jullie berichten. Ik was echt totaal verrast en snapte er helemaal niks van. Ze schuiven inderdaad alles in mijn schoenen, hoe ik hun dit "kon aandoen". Alsof ze mij altijd zo slecht behandeld hadden etc. etc.

Nu nog de moed verzamelen om het gesprek aan te gaan..
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dat je werkgever je een schuldgevoel aan probeert te praten.

Gewoon gaan als de maand om is. Natuurlijk ga je uit van die maand, de afspraken zijn er niet voor niets. Bovendien is het nu een conflictsituatie geworden, dus hoe dan ook kun je gaan na die maand 😁

En je andere, nieuwe werk rekent op je. Daar wil je geen gedoe over, je wil je van je goede kant laten zien toch?
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
03-06-2019 09:56
Overigens moet jouw werkgever zwaarwegende redenen hebben om je te weigeren om de verlofdagen op te nemen die je nog hebt staan. Dus ook daarin sta je wellicht nog gewoon in je recht.
Ik denk dat ze dat wel zullen proberen. Zeker aangezien we maar met 6 man in het bedrijf werken waarvan 1 in dezelfde functie als ik. Dus de zwaarwegende redenen zullen dan zijn dat de bedrijfsvoering verstoord wordt omdat het werk niet door kan gaan..
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
03-06-2019 09:57
Belachelijk dat je werkgever je een schuldgevoel aan probeert te praten.

Gewoon gaan als de maand om is. Natuurlijk ga je uit van die maand, de afspraken zijn er niet voor niets. Bovendien is het nu een conflictsituatie geworden, dus hoe dan ook kun je gaan na die maand 😁

En je andere, nieuwe werk rekent op je. Daar wil je geen gedoe over, je wil je van je goede kant laten zien toch?
Ja, precies dit! Hoe moet het nu overkomen voor mijn nieuwe werkgever dat ik toch later wil beginnen omdat mijn huidige werk belangrijker is ofzo..
Het contract is natuurlijk leidend. Dat vindt de werkgever ook, want je hebt al een conflictsituatie en dus kan je ook volgens de werkgever je op het contract beroepen.
Alle reacties Link kopieren
‘Beste baasmevrouw, we hebben bij aanvang van mijn indiensttreding gezamenlijk een contract getekend. In dit contract, overigens door uw partij opgesteld, wordt gesproken van 1 maand opzegtermijn. Hier zijn beide partijen dus mee akkoord gegaan. Als u wilde dat er sprake was van twee maanden opzegtermijn had u dit in het contract op moeten nemen. Dan had ik geweten waar ik me aan had moeten houden volgens uw verwachting, zoals ik nu ook netjes heb gedaan. Goedemiddag.’
Alle reacties Link kopieren
kirstenh1992 schreef:
03-06-2019 09:56


Nu nog de moed verzamelen om het gesprek aan te gaan..
Je hoeft helemaal het gesprek niet aan te gaan. Je hebt opgezegd volgens de regels. Zij proberen je te overtuigen om langer te blijven. Dat ga je niet doen. Niets om op terug te komen.

Ze kunnen je inderdaad die verlofuren weigeren als jij de enige bent met deze functie omdat het noodzakelijk is dat je je opvolger inwerkt.
Alle reacties Link kopieren
En in gesprek gaan al helemaal niet doen. Je gaat gewoon weg per 1/7, je hebt je prima aan de afspraak gehouden. Je opzegging is gewoon rechtsgeldig, tenminste ik mag hopen dat je het schriftelijk hebt gedaan?
kirstenh1992 schreef:
03-06-2019 09:58
Ik denk dat ze dat wel zullen proberen. Zeker aangezien we maar met 6 man in het bedrijf werken waarvan 1 in dezelfde functie als ik. Dus de zwaarwegende redenen zullen dan zijn dat de bedrijfsvoering verstoord wordt omdat het werk niet door kan gaan..
Je zou het hooguit nog als een soort goodwill kunnen gebruiken: ik hou me aan mijn opzegtermijn, maar uit coulantie zal ik geen aanspraak maken op mijn vakantiedagen. Maar dan ben je dus gewoon heel aardig naar je werkgever.

Snap overigens dat dit voor jou allemaal heel vervelend is hoor!
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
03-06-2019 10:07
En in gesprek gaan al helemaal niet doen. Je gaat gewoon weg per 1/7, je hebt je prima aan de afspraak gehouden. Je opzegging is gewoon rechtsgeldig, tenminste ik mag hopen dat je het schriftelijk hebt gedaan?
Ja is zeker schriftelijk gegaan. Echter moeten zij het nog bevestigen en dat hebben ze nog niet gedaan. Daar zit het m in nu..
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
03-06-2019 10:10
Je zou het hooguit nog als een soort goodwill kunnen gebruiken: ik hou me aan mijn opzegtermijn, maar uit coulantie zal ik geen aanspraak maken op mijn vakantiedagen. Maar dan ben je dus gewoon heel aardig naar je werkgever.

Snap overigens dat dit voor jou allemaal heel vervelend is hoor!
Thanks :-)
Idd echt niet fijn, ik werd er ook nog eens van beschuldigd dat ik zijn weekend verpest had. Hij zat echt ff een partij tegen me te schreeuwen.
Toen ik binnen kwam in zijn kantoor glimlachte ik vriendelijk (doe ik altijd, ik lach graag). Zegt ie: ja je kan nou wel lachen maar ik ben echt diep teleurgesteld hoor..
Alle reacties Link kopieren
kirstenh1992 schreef:
03-06-2019 10:10
Ja is zeker schriftelijk gegaan. Echter moeten zij het nog bevestigen en dat hebben ze nog niet gedaan. Daar zit het m in nu..
Dat maakt volgens mij niks uit hoor. Als jij kan aantonen dat ze voor/op 1/6 kennis hebben genomen van je opzegging dan is het gewoon geldig. En ook zo’n vreemde protestreactie van je werkgever is een aantoonbare kennisneming.
Alle reacties Link kopieren
kirstenh1992 schreef:
03-06-2019 10:12
Thanks :-)
Idd echt niet fijn, ik werd er ook nog eens van beschuldigd dat ik zijn weekend verpest had. Hij zat echt ff een partij tegen me te schreeuwen.
Toen ik binnen kwam in zijn kantoor glimlachte ik vriendelijk (doe ik altijd, ik lach graag). Zegt ie: ja je kan nou wel lachen maar ik ben echt diep teleurgesteld hoor..
Oh het is een man, geen idee waarom maar in mijn hoofd had ik er direct een vrouw van gemaakt. Ik vind het maar vreemd gedrag, ik snap wel dat je daar weg wil en gaat.
Maar hij probeert je dus eigenlijk gewoon te intimideren. Niks van aantrekken, hij heeft geen poot om op te staan.
kirstenh1992 schreef:
03-06-2019 10:10
Ja is zeker schriftelijk gegaan. Echter moeten zij het nog bevestigen en dat hebben ze nog niet gedaan. Daar zit het m in nu..
Dat maakt niets uit. Je kan een contract eenzijdig opzeggen (zou een mooie boel zijn als dat niet zou kunnen). Het feit dat ze nu piepen is bevestiging genoeg dat je opzegging luid en duidelijk is overgekomen.
Het is erg vervelend allemaal, maar laat het van je afglijden. Sommige werkgevers vatten een opzegging heel persoonlijk op. Daar moet je je niets van aantrekken. Het is niet nodig om nu nog een stapje extra te zetten of goede wil te tonen of whatever. Dit is het werkgeversrisico en jij hoeft je baas niet te redden.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 03-06-2019 10:20
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
03-06-2019 10:16
Oh het is een man, geen idee waarom maar in mijn hoofd had ik er direct een vrouw van gemaakt. Ik vind het maar vreemd gedrag, ik snap wel dat je daar weg wil en gaat.
Maar hij probeert je dus eigenlijk gewoon te intimideren. Niks van aantrekken, hij heeft geen poot om op te staan.
Haha ja snap ik ergens wel.. :P
Inderdaad en laat ik daar nou juist super gevoelig voor zijn altijd. Ik wil altijd netjes blijven en alles netjes houden enzo en ik dacht dat hij dat ook wilde, maar helaas heb ik me daarin vergist.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
03-06-2019 10:19
Dat maakt niets uit. Je kan een contract eenzijdig opzeggen (zou een mooie boel zijn als dat niet zou kunnen). Het feit dat ze nu piepen is bevestiging genoeg dat je opzegging luid en duidelijk is overgekomen.
Het is erg vervelend allemaal, maar laat het van je afglijden. Sommige werkgevers vatten een opzegging heel persoonlijk op. Maar daar moet je je niets van aantrekken. Het is niet nodig om nu nog een stapje extra te zetten of goede wil te tonen of whatever. Dit is het werkgeversrisico en jij hoeft je baas niet te redden.
Oh echt? Dat wist ik niet! Thanks :-)
kirstenh1992 schreef:
03-06-2019 10:12
Thanks :-)
Idd echt niet fijn, ik werd er ook nog eens van beschuldigd dat ik zijn weekend verpest had. Hij zat echt ff een partij tegen me te schreeuwen.
Toen ik binnen kwam in zijn kantoor glimlachte ik vriendelijk (doe ik altijd, ik lach graag). Zegt ie: ja je kan nou wel lachen maar ik ben echt diep teleurgesteld hoor..
Bah, dat is gewoon pure emotionele chantage. En blijkbaar weet hij dat jij je daar rot van gaat voelen. Wat een nare werkgever. Het lijkt me een lastige situatie, maar ik zou proberen om het vanaf nu echt zo zakelijk mogelijk te houden. Het is wat het is. Hij mag met zo'n houding blij zijn dat jij je nog vier weken voor ze gaat inzetten. Hoop dat je het bij je nieuwe werkgever beter treft!
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
03-06-2019 10:24
Bah, dat is gewoon pure emotionele chantage. En blijkbaar weet hij dat jij je daar rot van gaat voelen. Wat een nare werkgever. Het lijkt me een lastige situatie, maar ik zou proberen om het vanaf nu echt zo zakelijk mogelijk te houden. Het is wat het is. Hij mag met zo'n houding blij zijn dat jij je nog vier weken voor ze gaat inzetten. Hoop dat je het bij je nieuwe werkgever beter treft!
Ja inderdaad ik bleef echt super netjes en rustig en zei iedere keer als hij zo schreeuwde: dat mag je vinden, ik wil niet voor je bepalen hoe jij dingen ziet, maar ik zie het anders. En daar werd ie nog linker van, hoe ik zo koel kon blijven alsof het me niets deed en dat was belachelijk. En hoe ik mijn collega zo kon behandelen waar ik iedere dag naast zat door haar zo te belasten met mijn werk als ik weg was. Ik dacht echt HUH?

Maargoed ik blijf inderdaad netjes en ga gewoon aangeven dat ik bij mijn keuze blijf. Ze hebben namelijk morgen een gesprek ingepland met directe collega om de datum af te stemmen maar dat is dan niet nodig.

Hopen idd dat het bij de nieuwe werkgever beter is :)
kirstenh1992 wijzigde dit bericht op 03-06-2019 10:35
Reden: spelfout
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Let even op die vakantiedagen: als ze jou die weigeren (wat niet zo makkelijk is, ze moeten daar aantoonbaar zwaarwegende redenen voor aanvoeren) moeten ze die in ieder geval in geld aan je uitkeren.
Spreuken 18:2

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven