Geld & Recht alle pijlers

Opnieuw aankoopmakelaar nemen: ja of nee?

04-06-2019 11:33 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk staat dit bericht op de goede pijler!
Een goede vriend van me wil in zijn eentje een huis kopen in een middelgrote stad. Hij is een halfjaar ongeveer op zoek en heeft een aankoopmakelaar. Nu komt onverwachts een van de huizen die hij eerder heeft bezocht opnieuw in de verkoop, voor een erg gunstige prijs. Alleen zijn eigen aankoopmakelaar verkoopt dit huis, dus kan niet met hem de koop doen. Er is al aangegeven dat er geen onderhandelingsruimte meer is en dat is prijs-technisch niet erg (dit huis is een stuk lager geprijsd dan gemiddeld voor dit type huis/wijk etc).
Nu vraagt mijn vriend zich af of hij een andere aankoopmakelaar in moet schakelen om de koop mee te doen. Zelf denk ik van niet: er is immers geen onderhandelingsruimte. Maar hij twijfelt, Hij gaat sowieso een bouwtechnische keuring laten doen en een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering. Het koopcontract kan nagekeken worden door een jurist in de familie.
Wat zou jullie advies zijn, wat voor voordelen heeft een aankoopmakelaar nog in dit stadium?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in wat de aankoopmakelaar nog aan voordelen zou hebben. Niet doen volgens mij, dat geld kan wrs beter besteedt worden
Alle reacties Link kopieren
Dat een verkoopmakelaar zegt dat er geen onderhandelingsruimte is, zegt natuurlijk niet zoveel. :-D
Onderhandelingsruimte is er altijd als je een bod doet zonder voorbehouden.Maar dat is dus maar voor enkelen weggelegd.
Als je aankoopmakelaar in dit geval ook de verkoopmakelaar,al tegen je zegt dat er niet veel minder meer mogelijk is is dat vaak ook zo.Als dit huis al lager geprijsd is dan de rest kun je 199.000 euro nog naar 195.000 euro krijgen maar minder zal niet gaan en is een ander je wel voor.
Ik ben zelf makelaar.Er waren eens bij een eerste open dag bezichtiging 6 biedingen.Verkoper ging voor het minimum bod,laagste bod wat hij kreeg dat gelijk zijn bodemprijs was.Alleen omdat deze bieder het bod deed zonder voorbehoud,geen financieringsaanvraag, zoals het pand was wat het was,geen keuring en niet achteraf klagen,zelf asbest verwijderen etc. Verkoper kan het zo achter zich laten,hoefde niet op te ruimen,niet schoon te maken ed.
Koper had 20.000 euro meer kunnen krijgen maar dan was het afwachten of de hypotheek rond kwam en er getaxeeerd moest worden,keuring etc. Had verkoper geen zin in.

Dus als je perse dat huis wilt kun je laag bieden maar dan op de manier zoals ik hier schreef dan maak je kans dat je met een lager bod wint van een hoger bod.
Wij hebben hetzelfde gehad al 2x, huis gekocht dat bij onze aankoopmakelaar te koop stond. We hebben geen andere makelaar meer in de arm genomen. Ging prima zo. Achteraf wel taart gebracht bij de makelaar, want die kreeg van ons uiteindelijk niets betaald terwijl ze wel werk aan ons hebben gehad :)
Alle reacties Link kopieren
@poppiejoppie dank voor je reactie, maar mijn vriend gaat het huis sowieso niet kopen zonder voorbehoud van financiering en van keuring. Hij kan het kopen tegen de aangeboden prijs, zo niet dan gaat het naar een ander op de wachtlijst (aangezien het huis dus recentelijk op de markt is gekomen)

@Whomi leuk van die taart, die tip ga ik ook doorgeven :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven