Geld & Recht alle pijlers

Poort op gemeentegrond

29-06-2019 08:33 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs hebben wij een leuke nieuwe woning gekocht. Momenteel huren de huidige eigenaren echter een klein strookje grond van de gemeente omdat zij dmv dit extra stukje grond hun camper onder de carport kunnen plaatsen. Zij hebben deze huur onlangs opgezegd, en wij kregen afgelopen week via hen te horen dat de gemeente deze grond niet opnieuw wenst te verhuren vanwege de ligging van de riolering. De schutting naar de tuin staat precies op de perceel grens. De poort naar de carport, en een aantal voor ons minder belangrijke zaken, staat echter wel op gemeentegrond en dient voor overdrachtsdatum verwijderd te worden. Dan zou er dus ineens een paar meter ‘niets’ staan. Nu vraag ik me echter het volgende af. We wisten van de poort die niet op onze grond staat, maar hebben wel gekocht onder wat ze zeggen ‘wat is aangeboden en we hebben gezien tijdens de bezichtiging’. Kunnen wij van de huidige bewoners verwachten dat zij de poort verzetten (en eventueel passend maken aan hun perceel) of is dit onze zaak na overdracht om hier iets nieuws te plaatsen. Wat vinden jullie?

Het stuk grond van de gemeente vind ik overigens niet spannend, zolang we de toegang tot onze carport maar behouden en onze tuin afgesloten is met een poort. Worst case moeten we hier zelf mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even contact opnemen met de afdeling grondzaken van je gemeente. Zij kunnen je vaak goed uitleggen welke stappen je kunt ondernemen. Misschien willen ze het stuk grond bijvoorbeeld niet meer verhuren, maar wel aan jullie verkopen. Sowieso beter om direct contact te hebben mdt de gemeente hierover dan via via.
Alle reacties Link kopieren
Streepjeskom schreef:
29-06-2019 08:38
Ik zou even contact opnemen met de afdeling grondzaken van je gemeente. Zij kunnen je vaak goed uitleggen welke stappen je kunt ondernemen. Misschien willen ze het stuk grond bijvoorbeeld niet meer verhuren, maar wel aan jullie verkopen. Sowieso beter om direct contact te hebben mdt de gemeente hierover dan via via.
ja dat is wel het plan maar de gemeentelijke medewerker die in de brief erbij staat als contactpersoon is alleen op wo/do werkzaam dus nog even geduld. Verkopen zullen ze niet doen, om dezelfde reden als dat ze niet meer willen verhuren. Er ligt riolering.
Alle reacties Link kopieren
Maar jij verwacht dan dat de vorige eigenaren de poort gaan aanpassen? Waarom? Zij hadden een overeenkomst met de gemeente en hebben daarnaar gehandeld met de plaatsing van hun poort. Die overeenkomst is opgehouden te bestaan zodra jullie de woning kochten. Dus waarom zouden de vorige eigenaren dan voor de aanpassing van schuttingen en poort moeten zorgen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
We wisten van de poort die niet op onze grond staat, maar hebben wel gekocht onder wat ze zeggen ‘wat is aangeboden en we hebben gezien tijdens de bezichtiging’. Kunnen wij van de huidige bewoners verwachten dat zij de poort verzetten (en eventueel passend maken aan hun perceel) of is dit onze zaak na overdracht om hier iets nieuws te plaatsen. Wat vinden jullie?

Wat wij ervan vinden is niet zo van belang aangezien wij geen partij zijn. Maar bij ''what you is what you get'' hoort ook dat je heel goed wist welk stuk grond inclusief opstallen/bouwwerken je ging kopen. Daar hoorde duidelijk de gehuurde grond inclusief bouwwerken niet bij. Die poort hebben jullie dus niet gekocht.

Ik zou de verkopers vriendelijk vragen of ze de materialen die vrijkomen bij het leeg opleveren van het door hen gehuurde achter willen laten, eventueel tegen vergoeding en dat is dan al meer dan waar je daadwerkelijk recht op hebt lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-06-2019 08:54
Maar jij verwacht dan dat de vorige eigenaren de poort gaan aanpassen? Waarom? Zij hadden een overeenkomst met de gemeente en hebben daarnaar gehandeld met de plaatsing van hun poort. Die overeenkomst is opgehouden te bestaan zodra jullie de woning kochten. Dus waarom zouden de vorige eigenaren dan voor de aanpassing van schuttingen en poort moeten zorgen?
ik verwacht momenteel helemaal niets hoor, maar het is niet helemaal compleet wat je zegt. Ik heb een overeenkomst met de verkopers die een huis hebben verkocht met de mogelijkheid het stukje grond waar de poort op staat kunnen huren zodat de situatie blijft zoals hij is. Dit blijkt een aantal maanden na aankoop dus niet het geval. De schutting staat overigens gewoon goed dus het gaat om een paar meter poort die ten opzichte van wat eerder afgesproken is niet daar mag blijven staan. Ik was gewoon benieuwd hoe iedereen hier tegenaan kijkt, we gaan in overleg voor een passende oplossing en hebben genoeg middelen om er iets moois van te maken. Het zou alleen fijner zijn als de situatie nog wat langer kan blijven zoals hij is of de huidige mensen meedenken zodat we niet na ontvangst sleutel direct met de poort aan de slag moeten.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben de woning gekocht, maar wonen er nog niet? Is de overdracht bij de notaris nog niet geweest?
Ik neem even aan van niet.
De verkopers moeten de bouwwerken op de gehuurde grond zelf verwijderen voordat de woning aan jullie wordt overgedragen. Dat de huur van de grond is opgezegd door de gemeente nadat de koopovk is gesloten, is voor hun rekening en risico. Zij zouden jullie daarnaast zelfs een vergoeding moeten betalen omdat jullie een poort kochten die weg moet.
lucie78 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 09:36
30.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
29-06-2019 09:24
Die poort hebben jullie dus niet gekocht.
Jawel de poort staat zelfs benoemd in de verkoopbrochure, die hebben we dus wel gekocht. Maar dank voor je visie. We gaan in overleg met de gemeente zodra dit kan en dan komt het vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet eens met bovenstaande ik denk dat het voornamelijk gaat over wat je hebt gekocht. Is de woning aangeboden met poort en afscheiding dan is het m.i. aan de verkopende partij dit op orde te maken. Ik zou de makelaar ook eens contacteren over wat hij hier van vind.

Mocht de woning verkocht zijn met een voorbehoud dan is het anders maar ligt volgens mij voornamelijk aan op welke wijze je het gekocht hebt en beschreven is.
Alle reacties Link kopieren
Grrrlstar schreef:
29-06-2019 09:35
Jawel de poort staat zelfs benoemd in de verkoopbrochure, die hebben we dus wel gekocht. Maar dank voor je visie. We gaan in overleg met de gemeente zodra dit kan en dan komt het vast goed.

Dan moeten ze hem achterlaten. Maar er zijn dus geen duidelijke afspraken gemaakt over hoe ze die poort achter moeten laten dus het lijkt me genoeg als ze hem los neerzetten op jullie grond.
Alle reacties Link kopieren
Zou natuurlijk mooi zijn als jullie eruit komen dat ze de poort weer netjes installeren, maar zoveel werk is het nou ook weer niet dus ik zou er geen halszaak van maken (maar dat doe je ook niet denk ik).
Alle reacties Link kopieren
Is jullie bod reeds geaccepteerd of zijn jullie in onderhandeling? Indien het laatste zou je het als onderhandelspunt mee kunnen nemen afhankelijk van hoe graag je het wil en hoeveel kapers er op de kust zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh mosterd, ik lees nu dat het al gekocht is. Vraag het eerst eens wat her plan van hun is met de poort, je kan het niet meer eisen dat zij het oplossen maar vragen staat vrij.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees: verkopende partij heeft stuk grond gehuurd, en ook opgezegd. Zij moeten dus zorgen dat de grond op de juiste manier wordt opgeleverd. Jullie zijn geen partij in deze.

Kopers hebben huis en toebehoren gekocht, waarbij de poort (oa) ook is meegekocht (want staat in verkoopbrochure). M.i. moeten de verkopers dit dan ook op een juiste manier opleveren (lees poort weer opgebouwd op correcte plek).

Maar ik ben geen jurist, dus neem vooral contact op met makelaar en juridisch loket.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Nee we zijn niet uit op gedoe, helemaal niet. Dus mochten de bewoners van nu de poort achterlaten op eigen grond is dat prima. Maar fijner als we niet tijdelijk met open tuin zitten.

De koop is al een tijdje definitief zonder voorbehouden en de overdracht aankomende maand. Koop kan van beide kanten niet meer ontbonden worden en dit is ook zeker niet de wens.

Conclusie is sowieso dat er hierover niets vast ligt dus er zal gewoon afstemming plaats moeten vinden, maar juist daarom ben ik benieuwd naar de visie van buitenstaanders. ☺️
Zoek hierover eens contact met de rechtsbijstand.
Alle reacties Link kopieren
Over hoe de huurders het gehuurde stuk grond moeten achterlaten, is iets tussen hen en de gemeente. Wil de gemeente opstal weg (die poort) dan zal dat moeten. Vanwege het riool willen ze niet opnieuw verhuren dus verkopen zal ook niet gebeuren. Vraag de gemeente wel of jullie nog wel over de grond mogen om jullie carport te bereiken en hoe het zit met de huidige bestrating.

Echter jullie hebben een huis gekocht met poort volgens de brochure. Iedereen, inclusief de makelaar, is er blijkbaar van uitgegaan dat de bestaande situatie met stukje huurgrond voortgezet kon worden. De makelaar heeft verzuimd dit uit te laten zoeken of als beding in het voorlopig koopcontract op te nemen. Jullie kunnen je beroepen op dwaling en mededelen dat jullie uitgaan van een carport met poort zodat de tuin afgesloten is, maar de carport wel toegankelijk blijft. Kan de poort niet verplaatst worden naar de carport dan heb je recht op een redelijke schadevergoeding. Immers de verkoper kan niet leveren wat er is geadverteerd en wat jullie is verkocht. Stel nu dat de gemeente het recht van overpad niet toestaat dan wordt de schade nog groter, de carport is daarmee onbereikbaar en dus nutteloos.

Je zou ook de notaris om advies kunnen vragen over een opstal dat niet als zodanig geleverd kan worden, maar wel deel uitmaakt van de verkoopbrochure.
Grrrlstar schreef:
29-06-2019 09:30
Ik heb een overeenkomst met de verkopers die een huis hebben verkocht met de mogelijkheid het stukje grond waar de poort op staat kunnen huren zodat de situatie blijft zoals hij is. Dit blijkt een aantal maanden na aankoop dus niet het geval.
.
Je maakt een denkfout: de oude eigenaar kan je alleen zijn eigendom overdragen, maar nooit de mogelijkheid dat extra stuk grond te huren want zij kunnen daar geen enkel recht over uitoefenen nadat hun huurovereenkomst is gestopt.

Je zou de oude eigenaar evt kunnen aanbieden op jullie kosten de poort te laten verplaatsen (als dat mogelijk is). Scheelt hen een klus en jullie materiaalkosten en het is de snelste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt wat wij ervan vinden, nou ik vind dit false advertising. Je weet dat het stukje grond huren is, maar dus niet vooraf dat jullie het niet kunnen huren. En daarnaast koop je iets met schutting en poort, als je het dan krijgt zonder, is dat niet zoals afgesproken.
Maar TO wist dat de poort op gemeentegrond stond. Ze had dus ook zelf voor de koop kunnen informeren bij de gemeente.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 29-06-2019 13:32
6.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de verkopers vragen wanneer ze de poort en schutting gaan verwijderen en proberen een afspraak te maken met hen. Om samen de boel te verplaatsen. Zij extra handen hulp, jij extra handen hulp en een dichte tuin. Beide partijen zullen genoeg regelwerk en 1001 klusjes te doen hebben rond verhuizen dus dat zou mij de meest logische oplossing lijken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-06-2019 12:45
Maar TO wist dat de poort op gemeentegrond stond. Ze had dus ook zelf voor de koop kunnen informeren bij de gemeente.
Ja dat hebben wij inderdaad niet gedaan. Achteraf hadden we al eerder afspraken moeten maken over ‘wat als’. Maar in de advertentie staat letterlijk: De huidige eigenaar huurt aan de achterzijde van de woning een extra stuk grond van ca. 45m2 van de gemeente (dit contract is over te nemen), de kosten hiervoor bedragen ca. € 16,00 per maand. De gemeente heeft past deze maand ‘opgezegd’. Ach, het komt wel goed maar is gewoon even iets wat we snel moeten regelen. Samen met hen het hel verplaatsen (als dit past) zou het fijnst zijn inderdaad en gaan we voorstellen. En anders gaan we aankomende week de gemeente vragen voor een aantal weken uitstel zodat wij het zelf meteen goed kunnen aanpakken. (Ps de 45m2 gaat dus om een groter stuk grond dan alleen de paar meter van de poort, maar de rest van deze grond valt buiten de schutting en gebruikten zij dus ook niet)
Alle reacties Link kopieren
Grrrlstar schreef:
29-06-2019 09:30
ik verwacht momenteel helemaal niets hoor, maar het is niet helemaal compleet wat je zegt. Ik heb een overeenkomst met de verkopers die een huis hebben verkocht met de mogelijkheid het stukje grond waar de poort op staat kunnen huren zodat de situatie blijft zoals hij is. Dit blijkt een aantal maanden na aankoop dus niet het geval. De schutting staat overigens gewoon goed dus het gaat om een paar meter poort die ten opzichte van wat eerder afgesproken is niet daar mag blijven staan. Ik was gewoon benieuwd hoe iedereen hier tegenaan kijkt, we gaan in overleg voor een passende oplossing en hebben genoeg middelen om er iets moois van te maken. Het zou alleen fijner zijn als de situatie nog wat langer kan blijven zoals hij is of de huidige mensen meedenken zodat we niet na ontvangst sleutel direct met de poort aan de slag moeten.
De enige die jou kan garanderen dat je dat stukje grond kunt huren, of de huur daarvan kunt overnemen, is de eigenaar van de grond. Dus de huidige eigenaren van die woning hebben daar niks over te zeggen. Zodra zij het huis verlaten en de huurovereenkomst beëindigen, staat het verhuurder van dat stukje grond geheel vrij al dan niet een nieuwe overeenkomst aan te gaan met de nieuwe eigenaren van de woning.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven