Geld & Recht alle pijlers

Kindgebonden budget

09-07-2019 21:56 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik snap er helemaal geen bal van. Wij moeten nu het 3e jaar op rij terugbetalen. Het bedrag dat wij maandelijks ontvangen is inmiddels elk jaar verlaagt maar moeten het steeds terug betalen. Prima als we teveel verdienen en er geen recht op hebben maar waarom wordt het dan elke maand wel gestort. Net even snel een proefbereking gemaakt en we zouden volgens die berekening maandelijks een flink bedrag krijgen. Ik ga vandaag of morgen maar eens een telefoontje wagen aan de belastingdienst. Weet iemand er hier iets meer van?
Alle reacties Link kopieren
Bij de proefberekening tel je wel je vakantiegeld mee? Eventuele 13e maand of andere structurele bonus? En je vult de bruto bedragen in?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb het niet helemaal precies gedaan maar wel ruim
Alle reacties Link kopieren
En als je nu met de exacte bedragen van je bruto loon van vorige jaar de berekening maakt over vorig jaar ... Geeft hij dan nog steeds aan dat je recht hebt op toeslag?

Ik heb met die screenshots eens succesvol bezwaar aangetekend.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat het bedrag waar je maandelijks recht op hebt niet klopt of het bedrag wat je op je rekening krijgt?

Er kan daar namelijk een fors verschil in zitten door de terugbetaling. Als je te veel hebt gehad kun je kiezen voor in 1x betalen, in 24 termijnen zelf betalen of 24 termijnen verrekenen.

Stel, je moet 50 per maand terug betalen over 2017 en nog eens 75 over 2018. Je kiest er voor om dat door middel van verrekenen te doen.
Normaal gesproken heb je recht op 250 kgb per maand. Maar je krijgt maar 125 op je rekening omdat er 50+75 = 125 wordt ingehouden.

Soms kan het zelfs over 3 of meer jaren gaan die tegelijk verrekend worden, dat ligt aan op welk moment je begonnen bent met terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Rosaliane schreef:
09-07-2019 22:04
Bedoel je dat het bedrag waar je maandelijks recht op hebt niet klopt of het bedrag wat je op je rekening krijgt?

Er kan daar namelijk een fors verschil in zitten door de terugbetaling. Als je te veel hebt gehad kun je kiezen voor in 1x betalen, in 24 termijnen zelf betalen of 24 termijnen verrekenen.

Stel, je moet 50 per maand terug betalen over 2017 en nog eens 75 over 2018. Je kiest er voor om dat door middel van verrekenen te doen.
Normaal gesproken heb je recht op 250 kgb per maand. Maar je krijgt maar 125 op je rekening omdat er 50+75 = 125 wordt ingehouden.

Soms kan het zelfs over 3 of meer jaren gaan die tegelijk verrekend worden, dat ligt aan op welk moment je begonnen bent met terugbetalen.
We krijgen gewoon elk jaar een aanslag en dat is het exacte bedrag wat we dat jaar daarvoor ontvangen hebben.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
09-07-2019 22:02
En als je nu met de exacte bedragen van je bruto loon van vorige jaar de berekening maakt over vorig jaar ... Geeft hij dan nog steeds aan dat je recht hebt op toeslag?

Ik heb met die screenshots eens succesvol bezwaar aangetekend.
Daar moet ik dan is rustig voor gaan zitten en regelen. Maar ik heb zo’n hekel aan dat soort klusjes
Alle reacties Link kopieren
Bezwaar moet binnen 6 weken dus daar zou ik niet te lang mee wachten.

Ga je uit van het verzamelinkomen? Dus incl. persoonsgebonden aftrek, en inkomen in box 2, 3 en buitenlandse inkomsten? Dat wordt uiteindelijk door de BD gebruikt om de aanslag op te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Rosaliane schreef:
09-07-2019 22:11
Bezwaar moet binnen 6 weken dus daar zou ik niet te lang mee wachten.

Ga je uit van het verzamelinkomen? Dus incl. persoonsgebonden aftrek, en inkomen in box 2, 3 en buitenlandse inkomsten? Dat wordt uiteindelijk door de BD gebruikt om de aanslag op te leggen.
Dat is het punt dus. Ik snap er geen bal van! Buitenlandse inkomsten zijn er niet. Dat weet ik dan wel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen dan :) het is een stuk makkelijker om uitleg te krijgen als iemand je gegevens in kan zien. En mocht je er dan niet uit komen kun je ook vragen om een afspraak op een belastingkantoor bij jou in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
09-07-2019 22:08
Daar moet ik dan is rustig voor gaan zitten en regelen. Maar ik heb zo’n hekel aan dat soort klusjes
Je kunt ook alles op 0 zetten. Kost weinig moeite.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet elk jaar mijn inkomen een stuk hoger in voor de toeslagen dan het is want anders elke keer weer verassingen.

Alleen dit jaar mag ik toch gaan betalen want mijn ex werkgever had even verzuimd de laatste drie maanden van het jaar op de jaaropgave te zetten :facepalm: (en nee, doordat ze mij eerst volledig volgens de ziektewet weigerden te betalen hebben ze er zelf een zooi van gemaakt en is het zelfs voor de vakbond onduidelijk geweest).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heb je belastingaangifte gedaan over 2018 en de definitieve aanslag inkomstenbelasting al binnen?
Daar staat je verzamelinkomen op. Bij Toeslagen noemen ze dat bedrag 'toetsingsinkomen'.

Vul dat bedrag én die van je partner in bij de proefberekening voor 2018 en kijk wat daar uitkomt.

Als je al voor de derde keer op rij moet terugbetalen, dan doe je dus iets niet goed. Mijn vermoeden is dat je je (jullie) inkomen niet goed wijzig.

Voor 2019:
Log ook in op het burgerportaal en kijk rechtsboven in bij 'actuele berekening' en kijk welk inkomen erbij staat. Mijn gok is dat je nog nooit je inkomen hebt gewijzigd en daar ook een verkeerd inkomen staat.
Wijzigen is kinderlijk eenvoudig.
Links in het veld staat 'er wijzigd wat in mijn inkomen'. De rest wijst zich vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon alles stopzetten. Blijkt achteraf dat je er toch recht op had, krijg je het dan alsnog.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik moet ook ieder jaar kgb terugbetalen. Als alleenstaande ouder krijg je ook nog eens best veel, en het is compleet ondoorzichtig hoe dat precies wordt berekend. Over 2017 moest ik zelfs 700 euro terugbetalen. Volgend jaar ga ik hem lager zetten want mijn werkgever voert individueel keuzebudget in dus dan krijg ik eenmalig 1,5 keer zoveel vakantiegeld.
Voor afgelopen jaar heb ik de rekening nog niet gekregen want ik heb ook nog geen voorlopige of definitieve aanslag. Daarmee zit ik kennelijk in een foute selectie want dit is al het derde jaar op rij dat hij wordt aangehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort voor 't eerst kindgebondenbudget ontvangen. Nou ja binnenkort als de scheiding eindelijk definitief is.
Is het handiger om 't eerste jaar niet aan te vragen zodat je 't achteraf ontvangt?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
MinkeDeWit schreef:
09-07-2019 23:43
Ik moet ook ieder jaar kgb terugbetalen. Als alleenstaande ouder krijg je ook nog eens best veel, en het is compleet ondoorzichtig hoe dat precies wordt berekend. Over 2017 moest ik zelfs 700 euro terugbetalen. Volgend jaar ga ik hem lager zetten want mijn werkgever voert individueel keuzebudget in dus dan krijg ik eenmalig 1,5 keer zoveel vakantiegeld.
Voor afgelopen jaar heb ik de rekening nog niet gekregen want ik heb ook nog geen voorlopige of definitieve aanslag. Daarmee zit ik kennelijk in een foute selectie want dit is al het derde jaar op rij dat hij wordt aangehouden.
Dit ja. Ik kreeg in december op de valreep nog een transitievergoeding. Daardoor mag ik van het hele jaar terug gaan betalen omdat mijn inkomen op de valreep nog ff omhoog ging. Snap werkelijk niet waarom de belastingdienst dit op deze manier zo doet.
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
10-07-2019 17:46
Ik ga binnenkort voor 't eerst kindgebondenbudget ontvangen. Nou ja binnenkort als de scheiding eindelijk definitief is.
Is het handiger om 't eerste jaar niet aan te vragen zodat je 't achteraf ontvangt?
Als je financieel die ruimte hebt zou ik ja zeggen. Als je inkomen wijzigt zijn de toeslagen meestal niet eerste waar je aan denkt om aan te passen p
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
10-07-2019 17:46
Ik ga binnenkort voor 't eerst kindgebondenbudget ontvangen. Nou ja binnenkort als de scheiding eindelijk definitief is.
Is het handiger om 't eerste jaar niet aan te vragen zodat je 't achteraf ontvangt?
Als je dat financieel kan lijden zou je het kunnen overwegen. Het gaat bij alleenstaande ouders om een hoog maandelijks bedrag ivm de' alleenstaande ouderkorting' die er in verwerkt zit. Dit kan wel tot € 340 euro voor één kind per maand zijn.

Aan de andere kant, als je dit jaar geen gekke dingen verwacht qua inkomen omdat je bijvoorbeeld een vast maandsalaris ontvangt, dan is het echt enorm eenvoudig om je inkomen gewoon redelijk juist te schatten.

Verwacht je wel inkomensverschillen dan kan je ook wachten tot eind december en al je (bruto) maandinkomens overnemen van je loonstroken en dan pas de KGB aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven