Geld & Recht alle pijlers

Geld verdelen samenwonen

05-08-2019 12:07 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vriend en ik willen binnenkort onze inkomsten en uitgaven opnieuw berekenen omdat ik een nieuwe baan heb en onze woonsituatie veranderd is.
In principe verdelen we het naar rato. Echter, vriend vind dat hij te weinig overhoud voor zichzelf. Vriend heeft tot hij mij leerde kennen nooit gespaard en heeft weinig inzicht in zijn eigen uitgaven. Hij wil het liefst zo veel mogelijk voor zichzelf overhouden. Hij voelt zich erg bemoederd bij het idee dat we het over geld moeten hebben. Zelf denk ik dat hij meestal bij alle veranderingen in het leven gewoon moet wennen aan de nieuwe situatie en daarvoor erg ageert, maar daarna het wel prima vind.

Voor de nabije toekomst hebben we een aantal plannen die best wat geld kunnen gaan kosten en daarom vind ik sparen belangrijk. Vriend is meer van: we zien het dan wel. Al staat hij erg achter deze plannen en wil dit net zo graag als ik (huis kopen, auto kopen, trouwen, baby, lange reis maken).

Ok, tot zo ver. Hij verdient p.m. 1935 netto, is vrijwel constant soms iets meer soms iets minder (ivm ort). Hij krijgt vakantiegeld en een 13e maand. Ik verdien nu tussen de 900 en 1250 netto, en vanaf volgende maand variërend tussen de 1500 en 1900 netto (ort en extra werken). Ik werk meer dan vriend. Doe een studie (250 p.m.). De huur is 630 p.m. (geen toeslagen). GWL is 140 p.m. Vriend betaald nu 630 huur. Ik betaal 200 aan de vaste lasten.

Een grove berekening van wat hij nu p.m. overhoud na sparen en vaste lasten is:
1935 minus: .........
630 huur
200 boodschappen
350 sparen ( 200 reserveringen, 200 aankoop woning, 50 voor kleine uitjes of cadeautjes vrienden, 100 vakantiegeld).
telefoon 30
sportschool 20
Duo 90
zorgverzekering 120
eigen risico 35
gem. belastingen 25
overige abbo totaal 45
tandarts 15
= ongeveer 375 over per maand zonder 13e maand en vakantiegeld (beiden zo rond de 1000 a 1200, dus jaarlijks 2000 extra). Dit erbij gerekend zou hij ongeveer 540 pm overhouden.

Hij wil graag nog minimaal 100 euro voor zichzelf sparen, nog 100 pm om kleding te kopen en nog 100 voor om leuke dingen te doen per maand. Wat vinden jullie hier van? Is dit redelijk.
Ik zou nog graag zien dat we allebei wanneer ik mijn nieuwe baan/salaris heb 150 ieder dus 300 totaal extra sparen aan onze andere doelen (baby/auto/trouwen). Wanneer ik mijn nieuwe salaris heb ga ik ongeveer ook 150 euro pm meer bijdragen aan de vaste lasten/huur, dus totaal: 350.

Ter info mijn huidige vaste lasten zijn
1000 a 1200 inkomen pm:
200 boodschappen
350 sparen (gezamenlijke doelen).
250 studie
200 gwl, internet en verzekeringen (inboedel/ rechtsbijstand e.d.).
120 reiskosten OV naar studielocatie pm
telefoon 26
zorgverzekering 110
eigen risico 35
grafkosten 10
tandarts 15
gem. belastingen 25
minus - 141. (ik moet uit mijn spaarpotje geld overmaken maandelijks om rond te komen).

Ik hou eigenlijk haast geen geld over voor kleding, leuke dingen doen, en sparen voor mijzelf.

Hoe zouden jullie het verdelen? Ook met oog op de doelstelling voor aankomende 2 a 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo voor rato. Ik ben voor elk x aantal euro per maand voor jezelf (sparen, leuke dingen) en rest allemaal op de gemeenschappelijke.
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n inkomen vind ik maandelijks €700 sparen een goed streven, maar wel erg veel. Net als €400 per maand aan boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Gooi alles op 1 hoop, en geef jezelf zakgeld voor leuke dingen en kleding.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik vind dat hij veel spaart ten opzichte van zijn inkomen, en dan moet hij ook nog deels jou onderhouden (huur betalen). Mijn inkomen is ongeveer wat jullie samen hebben, en ik heb gemerkt dat 350 euro sparen soms niet eens lukt. Voorheen zat ik op 250 en die 100 extra is net teveel. Nu is mijn hypotheek ook wel wat hoger en ik heb twee grote kinderen (waarvan een student zonder stufi).
Bij zo’n inkomensverschil als jullie hebben is de grote hoop met een vast bedrag ‘zakgeld’ voor beide het meest eerlijk, lijkt me. Waarbij ik sport en telefoons e.d. als vaste lasten zie en niet persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor zelfstandigheid.
Je bent een jonge, gezonde meid, neem ik aan?
Dus: reken de gezamenlijke lasten uit: huur (630), GWL (200), gemeentebelastingen (25), verzekeringen, boodschappen (200).
Jij betaalt 50% en hij betaalt 50%. Dat is eerlijk.
Je maakt er toch ook voor de helft gebruik van?
wortelsoep wijzigde dit bericht op 05-08-2019 12:19
Reden: boodschappen vergeten... en eten is best nuttig...
5.24% gewijzigd
chentolove schreef:
05-08-2019 12:09
Ik ben niet zo voor rato. Ik ben voor elk x aantal euro per maand voor jezelf (sparen, leuke dingen) en rest allemaal op de gemeenschappelijke.

Ik niet per se. Maar in het geval van TO kan het wel eens de beste oplossing zijn.

Berekenen wat je nodig hebt voor alle gezamelijke lasten. Kijk wat je overhoudt, zet een spaarbedrag opzij. Kijk wat er dan nog te verdelen valt. Deel dat gewoon door 2.

Want denk dat het anders scheef gaat lopen, dat worden hele discussies over wie gaat sparen en wat gaat betalen van welke rekening als ik TO zo lees.

Wees dat voor TO.
wortelsoep schreef:
05-08-2019 12:18
Ik ben voor zelfstandigheid.
Je bent een jonge, gezonde meid, neem ik aan?
Dus: reken de gezamenlijke lasten uit: huur (630), GWL (200), gemeentebelastingen (25), verzekeringen. Jij betaalt 50% en hij betaalt 50%. Dat is eerlijk. Je maakt er ook voor de helft gebruik van.
Denk dat de problemen meer zit in hoeveel en wie wanneer sparen en dure gezamelijke uitgaven die ze willen doen als ik de OP lees.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je dit verdeelt is voor ieder stel anders.

Veel belangrijker is het om de zelfde inzichten te hebben en het zelfde denken over de financiën.

Wat vinden jullie eerlijk? 50/50, na rato, alles op 1 hoop, op 1 hoop met ieder het zelfde bedrag om vrij te besteden?

Hoe zien jullie de toekomst samen? Wat gaat er gebeuren wanneer iemand op eens veel meer of juist veel minder inkomen krijgt? Willen jullie samen een gezin, hoe ga je dat regelen?

Ga samen om de tafel zitten en bespreek jullie doelen. Waar willen jullie voor sparen? Voor individuele doelen of voor een gezamenlijk doel (huis, auto, verbouwing, vakantie, tv, etc) Waar zien jullie jezelf over 5 jaar wonen? Hoeveel geld komt er binnen en wat gaat eruit? Zijn jullie het er samen over eens hoeveel geld eruit gaat? Moet er voor meer/minder geld boodschappen gedaan worden? Meer of minder gezamenlijke uitjes? Geld om vrij te besteden is dit om samen iets mee te doen, of om alleen iets te gaan doen? etc

Je moet oppassen dat jij hem niet gaat bemoederen omdat jij het allemaal al uitgerekend hebt en meer ervaring hebt in financiën. Laat hem ook een berekening maken, en ga samen kijken wat haalbaar is.

Wanneer je een duidelijk beeld hebt wat er inkomt en welke vaste en variabele lasten er zijn, pas dan kan je goed beslissen hoe je dit gaat verdelen zodat jullie er beide een goed/eerlijk gevoel over hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind jou verstandig maar begrijp hem ook want het lijkt er een beetje op dat jij bepaalt hoe hij zijn salaris uitgeeft.
Terwijl hij tot nu toe het dubbele van jou verdiende, en dus ook een stuk meer vaste lasten betaalde.

Ik zou om de tafel gaan en samen bespreken hoe jullie de financiën in de toekomst willen regelen. Misschien sparen jullie dan niet zoveel als jij zou willen maar het is ook zijn leven en zijn geld.
Voorstel: Jij betaalt 45% van de gezamenlijke lasten en hij betaalt 55% van de gezamenlijke lasten. Wat hij overhoudt kan hij besteden of sparen naar eigen inzicht. Misschien zijn de auto, de lange reis, een baby of een koopwoning alleen jouw persoonlijke doelen en niet de zijne.
Waarom spaart hij nog eens 100 euro extra per maand voor de vakantie terwijl hij vakantiegeld krijgt. Betaald hij ook jou vakantie?

Ik vind het weinig liefdevol dat hij volop spaart en jij je spaarrekening aan het plunderen ben. Als je dadelijk door je afgeronde studie meer gaat verdienen wil hij dan ook minder betalen door naar rato te doen?
Alle reacties Link kopieren
Om dit soort ‘gedoe’ te voorkomen zijn wij direct toen we gingen samenwonen duidelijk geweest: alles gezamenlijk, 1 grote hoop. Als ik iets nodig heb, heb ik iets nodig, als hij iets nodig heeft idem.

Zéker als je een huis gaat kopen, kinderen krijgt, samen op vakantie gaat is dit gewoon het makkelijkst. Uiteindelijk kies je voor een leven samen toch :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dit geval zorgen dat je allebei even veel overhoud aan 'zakgeld'. Dus nadat samen sparen er af is. Dat klinkt het eerlijkst en dan kunnen jullie allebei doen waar je zin in hebt met je geld en voelt hij zich ook wat minder bemoederd.
Alle reacties Link kopieren
Pandala schreef:
07-08-2019 09:53
Om dit soort ‘gedoe’ te voorkomen zijn wij direct toen we gingen samenwonen duidelijk geweest: alles gezamenlijk, 1 grote hoop. Als ik iets nodig heb, heb ik iets nodig, als hij iets nodig heeft idem.

Zéker als je een huis gaat kopen, kinderen krijgt, samen op vakantie gaat is dit gewoon het makkelijkst. Uiteindelijk kies je voor een leven samen toch :)
Wij ook, maar zou ik nu (uit elkaar) nooit meer doen. Ik had altijd het gevoel dat ik aankopen (kleding ed) moest verantwoorden, terwijl ik meer verdiende. Rondom de scheiding heeft hij het onderste uit de kan gehaald wbt partneralimentatie, krijg er met terugwerkende kracht nog steeds een zuur gevoel bij.
Ik vind het een rare verdeling dat hij per maand ruim aan zichzelf kan uitgeven terwijl jij maandelijks op je spaargeld inteert.
De spaardoelen naar beneden afstellen tot jij klaar bent met je studie en ook een gelijkwaardig salaris hebt. Dan samen flink gaan sparen.
Nu kom jij tekort en hij is ontevreden over de verdeling.
Alle reacties Link kopieren
Rosamendosa schreef:
08-08-2019 20:51
Wij ook, maar zou ik nu (uit elkaar) nooit meer doen. Ik had altijd het gevoel dat ik aankopen (kleding ed) moest verantwoorden, terwijl ik meer verdiende. Rondom de scheiding heeft hij het onderste uit de kan gehaald wbt partneralimentatie, krijg er met terugwerkende kracht nog steeds een zuur gevoel bij.
Ja dat snap ik ook wel weer. Wij hebben dat gevoel beiden niet. We weten wat ‘kan’. Uiteindelijk hebben we alles ook samen opgebouwd (waren 17 en 19 toen we samen kwamen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven