Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie irritatie

15-08-2019 09:17 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Mijn ex loopt weer eens achter met alimentatie (voor kids) betalen

(vorig jaar mei een maand overgeslagen en in mrt pas ingelopen)
Nu de 15e en nog steeds niets erbij en dit is regelmatig zo
Wel zit hij 2weken in Frankrijk ik ben een beetje klaar met zijn vakanties te financieren
Hij betaald al minder dan de rechter bepaald had (in overleg) partneralimentatie heb ik van af gezien
Maar voor mijn gevoel wordt ik gewoon gena**d

Lbio kan pas na een maand achterstand en die heeft hij (nog) niet

Weet iemand of ik op een of andere manier het voor elkaar kan krijgen dat het automatisch geïnd wordt iedere maand (zoiets al lbio of advocaat)
Als ik hem app of mail reageerd hij niet en telefoon neemt hij niet op (niet dat ik hem op vakantie bel maar normaal)
Alle reacties Link kopieren
Nope, pas bij een maand kun je het lbio inschakelen. Dus op 1 augustus kun je hen inschakelen als hij juli niet betaald heeft, of te weinig heeft betaald. Andere opties hebben geen zin, een paar weken te laat betalen daar kunnen ze niet veel mee. En ik zou er niet achteraan bellen of appen, de afspraak is toch duidelijk?

Mijn ex betaalt nooit uit zichzelf, ik schakel om de paar maanden het lbio in, die waren er op een gegeven moment ook klaar mee en hij kreeg een brief dat als hij nog een keer niet of niet tijdig of volledig betaalt, ze meteen beslag gaan leggen. Dat hielp drie maanden (hij betaalde toen drie maanden ineens vooruit), en toen was het weer zover. Je moet wel iedere keer steeds het lbio inschakelen als er achterstand is, maar goed, ik vind het een principekwestie: ook zijn kind, als je dan al geen zorg wil dragen kun je op zijn minst financieel een druppel op de gloeiende plaat bijdragen dan doe je nog iets.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens
Ik draai op voor bijna alle zorg en alle kosten

Zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat zon instantie bij zulke laat betalers standaard mogen/kunnen incasseren
Deurwaarder kun je wel direct inschakelen
Alle reacties Link kopieren
De gedachte dat jij zijn vakantie financiert, zou ik loslaten. Daar gaat het niet om. Heel zakelijk: Er zijn afspraken gemaakt en die komt hij niet na. Dus zodra het kan, doorzetten naar het lbio. En niet erachteraan bellen, het is een volwassen vent die zelf deze afspraken heeft gemaakt, en zelf in staat is om een overschrijving te doen. No way dat ik iedere maand ga vragen of en wanneer het hem behaagt om zijn bijdrage te betalen, echt niet. Dat doet de huurbaas of de hypotheekbank ook niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Red klopt moet ik loslaten
Maar als hij weer eens met het lulverhaal aan komt heb het nu “even” niet en wel op vakantie gaat of andere auto koopt dan steekt dat toch wel.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor bedrag gaag het als jij het ziet als zijn vakantie of auto financieren? Zo zal ik het inderdaad ook niet gaan zien.
Alle reacties Link kopieren
Met gemiddeld minder dan een maand achterstand zou ik vooral doorgaan met de rest van m’n leven TO. En jij financiert zijn vakantie niet, vreemd dat je het zo ziet.

Voor zover ik weet is een onderlinge afspraak om minder te betalen niets waard; wanneer je een derde achter de betaling van de alimentatie aan zou zetten moet de alimentatieplichtige gewoon betalen wat er op de beschikking van de rechtbank staat.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
16-08-2019 15:04
Red klopt moet ik loslaten
Maar als hij weer eens met het lulverhaal aan komt heb het nu “even” niet en wel op vakantie gaat of andere auto koopt dan steekt dat toch wel.
Dus zet je de boel door naar het lbio zodra je dat kan. Niet om vragen, niet ingaan op smoesjes. Ga er vanuit dat je het geld op zijn vroegst pas op de laatste dag van de maand krijgt, dat scheelt irritatie. En heb je het dan niet, doorsturen. En dat structureel volhouden. Ooit valt het kwartje. Of niet, maar het geduld van het lbio is ook eindig.
Alle reacties Link kopieren
Alles bij elkaar loopt het aardig op
(Heb nog meer van hem tegoed)

Dus dan heb ik wel het idee dat ik zijn vakantie financier want hij heeft geen geld om mij te betalen maar wel om op vakantie te gaan
loekie80 schreef:
17-08-2019 15:12
Alles bij elkaar loopt het aardig op
(Heb nog meer van hem tegoed)

Dus dan heb ik wel het idee dat ik zijn vakantie financier want hij heeft geen geld om mij te betalen maar wel om op vakantie te gaan
deurwaarder
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je het lbio ook inschakelen als hij standaard te weinig betaalt. Mits dit is vastgelegd door de rechtbank.

Mijn ervaring met het lbio is dat je er regelmatig zelf achteraan moet bellen. Maar dan doen ze wel hun best voor je.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
15-08-2019 09:36
Deurwaarder kun je wel direct inschakelen
Volgens mij ook.
Maar het lost het helaas niets op, op de lange termijn.
Misschien toch mediation traject ingaan?
Gesprek is neem ik aan niet echt mogelijk? Hoe is jullie communicatie verder?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven