Geld & Recht alle pijlers

Geven vrouwen minder fooien? Waarom?

13-09-2021 20:39 576 berichten
Ik werk 2 of 3 keer per week in de bediening van een restaurant. Een redelijk deel van mijn inkomen bestaat uit fooien die over het personeel worden verdeeld.

Ik krijg redelijk veel fooi. De laatste 2 maanden ben ik er wat meer op gaan letten. Zit er een patroon in? Is er een voorspelling te doen?

Een deel van de klanten (30% ongeveer) geeft geen fooi. Ongeveer 20% geeft zoveel fooi dat ze goed zijn voor 50% of meer van het totale bedrag. Dan heb je de helft van de klanten die goed zijn voor de helft van de waarde van de fooien, meestal een paar euro, of 5% van de rekening of zo.

Wat me opvalt, is dat mannen veel genereuzer zijn dan vrouwen. De ‘geen fooi’ klanten zijn bijna altijd vrouw. Tegelijkertijd zijn dit klanten die soms veel tijd kosten omdat ze doorvragen of iets wel glutenvrij genoeg is en zo. De topfooien zijn bijna altijd van mannen.

De fooien in de avond zijn hoger dan die bij de lunch. De kans op een fooi is dan ook groter. Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik denk dat alcohol er iets mee te maken heeft.

Nu de vraag: klopt mijn steekproef een beetje en geven vrouwen inderdaad minder fooi dan mannen? En hoe komt dat dan?

Het kan eraan liggen dat ik een vrouw ben, maar een mannelijke collega met wie ik het er wel eens over heb heeft dezelfde ervaring.
Service in Amerika is echt meer Klant is Koning. Bevalt een gerecht je niet? No questions asked, je krijgt wat anders. Water hoef je niet om te vragen, wil je gerechten anders bereid dan op de kaart? —geen probleem. En toch echt wel met stip op 1 qua verschillen, snelheid en gezien worden door de bediening, vergeleken met Nederland over het algemeen. En wil je weg, dan ligt je rekening altijd klaar om direct te kunnen betalen. Dat is in Nederland echt wel eens anders.

Maar wat betreft die snelheid is het ook wel weer de bedoeling dat je niet al te lang blijft natafelen, die tafel moet veel meer omzet draaien dan hier. Het gaat om asses per seat per night.
Ik ben overigens absoluut geen voorstander van de Amerikaanse tipcultuur. Horeca of de kapper is tot daar aantoe. Maar om ook voor iedereen die je in het hotel tegen komt dollars in je zak te moeten hebben, en met kerst ook de vuilnisman en de postbode een fooi te geven, nee dank je.

En vooral die gênante handeling van iemand wat dollars toe te moeten stoppen, echt vreselijk. Voor kamermeisjes kun je het tenminste achterlaten, maar de bagagejongens moet toch ter plekke. Echt afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
16-09-2021 14:56
Als je geen fooi geeft kost het ze geld, want ze betalen er wel belasting op en moeten vaak een deel aan de bar afstaan.

Maar dat is de basisfooi, want een Amerikaan geeft meer dan de basis aan fooi voor goede service. Dus bij slechte service geef je die fooi om op het standaard loon uit te komen, nog niet speciaal voor de service.
Dat weet ik, daarom heb ik ook gewoon fooi gegeven (15%, normaal gaf ik 20-25%). Maar ik vind het heel ongemakkelijk dat de bediening in feite afhankelijk is van hoe gul ik ben, en niet een keer een off day ofzo kan hebben zonder dat meteen in hun salaris te merken. Als ik in Nederland fooi geef, weet ik tenminste dat het een extraatje is en de bediening wel gewoon betaald krijgt.

Edit: wat ik ook belachelijk vond was dat er ook voor clubs enzo bij de entree om fooi werd gevraagd. Je hebt nog niks voor me gedaan en ik moet al betalen voor de service om me naar binnen te laten?
Alle reacties Link kopieren
Eva-020 schreef:
13-09-2021 20:48
Echt? Zonder fooien blijft er een minimumloon over, terwijl het werk in de horeca best veel van je vraagt.
je brengt op verzoek een kopje koffie naar een tafel, dat is toch prima voor minimumloon?
tortelduif schreef:
16-09-2021 15:18
Edit: wat ik ook belachelijk vond was dat er ook voor clubs enzo bij de entree om fooi werd gevraagd. Je hebt nog niks voor me gedaan en ik moet al betalen voor de service om me naar binnen te laten?
In Nederland zijn er toch ook genoeg clubs waar je entree moet betalen? Of met fooi naar voren kan in de rij (hoewel die tijd achter me ligt). En in Amerika heb je ook nog dat gedoe met valet parking en daar dan ook weer fooi voor. Ben altijd blij dat anderen dat regelen, want dat is me echt te ingewikkeld.

Komt meteen weer de discussie of je de uitsmijter fooi geeft bij vertrek bij me op. Daar had ook iedereen een mening over, pertinent wel of niet, of alleen de man die de uitsmijter fooi geeft, etc.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
16-09-2021 15:24
In Nederland zijn er toch ook genoeg clubs waar je entree moet betalen? Of met fooi naar voren kan in de rij (hoewel die tijd achter me ligt). En in Amerika heb je ook nog dat gedoe met valet parking en daar dan ook weer fooi voor. Ben altijd blij dat anderen dat regelen, want dat is me echt te ingewikkeld.

Komt meteen weer de discussie of je de uitsmijter fooi geeft bij vertrek bij me op. Daar had ook iedereen een mening over, pertinent wel of niet, of alleen de man die de uitsmijter fooi geeft, etc.
Ik betaal liever gewoon entree, dan allerlei schimmige fooi constructies.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Voor de goede orde, het Amerikaanse systeem zie ik ook niet zitten hoor. Zoals al opgemerkt, je hebt geen zekerheid. Als door slecht weer of andere redenen er weinig gasten komen, heb je dus ook geen inkomen. Dat risico behoort natuurlijk (terecht) bij de ondernemer te liggen.
Wat dat betreft denk ik dat we het hier niet slecht doen in NL.
Maar het geheel afschaffen van fooien in de horeca en deze vervangen door een vast salaris... Afgezien dat ik niet zou weten hoe je dat zou kunnen gaan afdwingen, heb ik heb daar sterk mijn twijfels over.
Het systeem zoals het nu is werkt best goed. Degenen die niet veel te besteden hebben en moeten sparen voor een avond uit eten, kunnen dat nu ook prima, zonder (al dan niet impliciet vast) fooi. Ook gierigaards, vrekken en principieel weigeraars kunnen zonder fooi te geven.
Voor het bedienend personeel zijn er toch sukkels genoeg, zoals ik, die hen wel een extraatje gunnen als ze hun best doen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
16-09-2021 15:24
In Nederland zijn er toch ook genoeg clubs waar je entree moet betalen? Of met fooi naar voren kan in de rij (hoewel die tijd achter me ligt). En in Amerika heb je ook nog dat gedoe met valet parking en daar dan ook weer fooi voor. Ben altijd blij dat anderen dat regelen, want dat is me echt te ingewikkeld.

Komt meteen weer de discussie of je de uitsmijter fooi geeft bij vertrek bij me op. Daar had ook iedereen een mening over, pertinent wel of niet, of alleen de man die de uitsmijter fooi geeft, etc.
Ja natuurlijk, maar ik heb persoonlijk in Nederland nog nooit meegemaakt dat me bij een club om entreegeld werd gevraagd en me daarnaast werd gevraagd om fooi te geven (dus als % bovenop het entreegeld). Wat mij betreft haalt dat ook het idee van fooi als waardering voor de dienst onderuit, want die dienst is nog niet geleverd. Als je het doet, vraag het dan wanneer mensen weggaan.
Alle reacties Link kopieren
PaulP schreef:
16-09-2021 15:27
Voor de goede orde, het Amerikaanse systeem zie ik ook niet zitten hoor. Zoals al opgemerkt, je hebt geen zekerheid. Als door slecht weer of andere redenen er weinig gasten komen, heb je dus ook geen inkomen. Dat risico behoort natuurlijk (terecht) bij de ondernemer te liggen.
Wat dat betreft denk ik dat we het hier niet slecht doen in NL.
Maar het geheel afschaffen van fooien in de horeca en deze vervangen door een vast salaris... Afgezien dat ik niet zou weten hoe je dat zou kunnen gaan afdwingen, heb ik heb daar sterk mijn twijfels over.
Het systeem zoals het nu is werkt best goed. Degenen die niet veel te besteden hebben en moeten sparen voor een avond uit eten, kunnen dat nu ook prima, zonder (al dan niet impliciet vast) fooi. Ook gierigaards, vrekken en principieel weigeraars kunnen zonder fooi te geven.
Voor het bedienend personeel zijn er toch sukkels genoeg, zoals ik, die hen wel een extraatje gunnen als ze hun best doen.
Goh, misschien met het minimumloon in de Horeca dat al geldt? Wat formeel volgens mij iets hoger ligt dan het gewone minimumloon.
Dus het is of aan de werknemers om te zeggen; ik wil meer of aan de werkgever; ik betaal meer.
Nogmaals verhoging van het salaris maakt het voor de klant niet veel duurder, want jongeren staan daar al voor een habbekrats. En het is gewoon fair dat ze betaald worden voor wat ze doen en niet voor hoe aardig ze gevonden worden. En als ze alleen maar hun best willen doen als ze fooi denken te krijgen, dan kunnen ze beter een andere baan zoeken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
16-09-2021 15:33
Goh, misschien met het minimumloon in de Horeca dat al geldt? Wat formeel volgens mij iets hoger ligt dan het gewone minimumloon.
Dus het is of aan de werknemers om te zeggen; ik wil meer of aan de werkgever; ik betaal meer.
Nogmaals verhoging van het salaris maakt het voor de klant niet veel duurder, want jongeren staan daar al voor een habbekrats. En het is gewoon fair dat ze betaald worden voor wat ze doen en niet voor hoe aardig ze gevonden worden. En als ze alleen maar hun best willen doen als ze fooi denken te krijgen, dan kunnen ze beter een andere baan zoeken.
Ik bedoel ermee dat het huidige fooi component geheel wordt verwerkt in het vaste salaris en dat dan iedereen in NL ook direct ophoudt met fooien geven. En reken maar dat dat wel een prijsstijging tot gevolg heeft. Moeten degenen die weinig te besteden hebben nog weer langer sparen voor een avondje uit eten. ;-D
PaulP schreef:
16-09-2021 15:40
Ik bedoel ermee dat het huidige fooi component geheel wordt verwerkt in het vaste salaris en dat dan iedereen in NL ook direct ophoudt met fooien geven. En reken maar dat dat wel een prijsstijging tot gevolg heeft. Moeten degenen die weinig te besteden hebben nog weer langer sparen voor een avondje uit eten. ;-D
Ik snap dat je dat bedoelt, maar hun vaste loon is gebasseerd op wat ze doen en moeten kunnen voor dit vak.
Sec gezien hoeft er helemaal geen geld bovenop.

Hoe leuk het ook is om het wel te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
16-09-2021 15:45
Ik snap dat je dat bedoelt, maar hun vaste loon is gebasseerd op wat ze doen en moeten kunnen voor dit vak.
Sec gezien hoeft er helemaal geen geld bovenop.

Hoe leuk het ook is om het wel te krijgen.
Dat vind ik wel een goede vraag voor degenen hier die in de horeca werken of hebben gewerkt.
Zouden jullie dat werk ook doen of gedaan hebben zonder de fooi component?
Ik ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
en met de fooi lokken ze de werknemers he?
Even snel opgezocht, als je 16 bent, krijg je 3,50 per uur in de horeca en 5 euro bij de Aldi
Lijkt een klein verschil, maar procentueel toch flink
Alle reacties Link kopieren
PaulP schreef:
16-09-2021 15:52
Dat vind ik wel een goede vraag voor degenen hier die in de horeca werken of hebben gewerkt.
Zouden jullie dat werk ook doen of gedaan hebben zonder de fooi component?
Ik ben erg benieuwd.
Ik had verschillende bijbaantjes als student, maar al mijn horeca-klussen waren veruit favoriet vanwege de fooi. En ik kon lekker veel uren maken, dat tikte ook aan. Daarom ben ik het ook toen ik was afgestudeerd nog jaren ernaast blijven doen.

En ik vond het erg gezellig werk, dat ook. De meeste gasten waren leuk en vriendelijk en vrolijk en positief. Maar die fooi maakte het financieel een stuk aantrekkelijker dan appels plukken of aan de lopende band staan in de dropfabriek (hoewel we daar onbeperkt drop mochten eten dus dat leek ook geweldig, maar geloof mij, daar kom je na dag twee al van terug en ik lust nog steeds geen trekdrop).
Wat eten we vanavond?
tortelduif schreef:
16-09-2021 15:29
Ja natuurlijk, maar ik heb persoonlijk in Nederland nog nooit meegemaakt dat me bij een club om entreegeld werd gevraagd en me daarnaast werd gevraagd om fooi te geven (dus als % bovenop het entreegeld). Wat mij betreft haalt dat ook het idee van fooi als waardering voor de dienst onderuit, want die dienst is nog niet geleverd. Als je het doet, vraag het dan wanneer mensen weggaan.
Bij Deliveroo moet je ook vooraf fooi bepalen, en gaat het allemaal helemaal mis, dan krijg je die naderhand terug. Maar dat is inderdaad anders dan bij de deur op de entree. Ik denk dat het in Amerika op sommige plekken ook bedoeld is om publiek te filteren. De eerste dienst is dus al dát je naar binnen mag.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 16-09-2021 16:16
3.48% gewijzigd
makreel schreef:
16-09-2021 16:14
(hoewel we daar onbeperkt drop mochten eten dus dat leek ook geweldig, maar geloof mij, daar kom je na dag twee al van terug en ik lust nog steeds geen trekdrop).
Daarom zeggen ze ook dat dat mag, dan eet je je lens en dan wil je nooit meer.

Ik heb in een bonbon fabriek gewerkt, zelfde verhaal..

Al kan ik nu wel weer een goede praline waarderen :-D
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2021 15:56
en met de fooi lokken ze de werknemers he?
Even snel opgezocht, als je 16 bent, krijg je 3,50 per uur in de horeca en 5 euro bij de Aldi
Lijkt een klein verschil, maar procentueel toch flink
Dit beweerde jij al eerder met grote stelligheid, maar dat hangt nogal af van de werkgever. Er bestaat toch helemaal niet zoiets als 'de horeca'.
Ik heb ook al eerder geschreven dat mijn dochter in haar horeca bijbaantje bijna € 2,00 per uur meer verdient dan een vriendin die bij de AH werkt.
Een klasgenoot werkt in een klein koffietentje en verdient per uur inderdaad stukken minder dan dochter.
Het is op dit moment echt wel een keuze: je hoeft niet voor het minimum aan de gang.

Je gaf al eerder aan dat jouw referentiekader een studentenstad is, met veel goedkoop personeel. Maar ook studenten kunnen kiezen uit bijbaantjes, dus ik geloof er niks van dat er massa's mensen te vinden zijn die voor het minimumloon gaan werken. En waarom zouden ze ook?
Felidaes schreef:
16-09-2021 14:57
Ik snap dat mensen harder (willen) werken als ze meer betaald krijgen.

Maar je krijgt hier NL vaak betaald naar wat je doet.

Een dokter krijgt een ruim salaris, en een schoonmaker minder.

Als je in de horeca gaat werken neem ik aan dat je het een beetje leuk vind klantvriendelijk en gastvrij te zijn. Ongeacht een variabele fooi die je wel of niet krijgt.
Je krijgt niet betaald naar wat je doet, je krijgt betaald naar hoe inwisselbaar je bent en naar schaarste. Er zijn uiteindelijk meer mensen die, als het écht moet, het werk van een schoonmaker onder de knie kunnen krijgen, dan mensen die chirurg kunnen worden.

En genoeg mensen die gewoon in de horeca werken voor het geld, waarom zou dat nou weer een roeping moeten zijn. Sterker nog, het geld is voor de meesten de motivatie. Zodra opleidingen en studies zijn afgerond stoppen velen er direct mee. Dus in Nederland, waar werk in de gemiddelde horeca vaak niet als volwaardige baan wordt gezien, hoef je er niet op te rekenen dat daar altijd iemand staat die het persé leuk vindt om gastvrij te zijn.
novaviva schreef:
16-09-2021 16:24
Je krijgt niet betaald naar wat je doet, je krijgt betaald naar hoe inwisselbaar je bent en naar schaarste. Er zijn uiteindelijk meer mensen die, als het écht moet, het werk van een schoonmaker onder de knie kunnen krijgen, dan mensen die chirurg kunnen worden.


Ok, fair point!
Dus in Nederland, waar werk in de gemiddelde horeca vaak niet als volwaardige baan wordt gezien, hoef je er niet op te rekenen dat daar altijd iemand staat die het persé leuk vindt om gastvrij te zijn.
Dat vind ik toch vrij bijzonder bij zo'n dienstverlendend beroep.
Felidaes schreef:
16-09-2021 16:30
Ok, fair point!



Dat vind ik toch vrij bijzonder bij zo'n dienstverlendend beroep.
Hoezo zou je een dienstverlenend beroep niet voor het geld kunnen doen? Het is gewoon een beroep, net als veel andere beroepen. En velen zullen het oprecht leuk vinden, maar veel staan er gewoon voor het geld. Net als in andere beroepen.

Vriendinnen van me in het onderwijs en gezondheidszorg ergeren zich er ook altijd aan dat dan wordt aangenomen dat het je roeping is. Nee hoor, het is gewoon werk. Als je het als een roeping ziet, gaat men er meteen al vanuit dat je wel met minder salaris toe kunt, het is immers ook je roeping. Nee, alleen non wordt je vanwege een roeping.

Zelf zou ik onder geen beding in de horeca willen werken. Blij dat anderen dat wel doen. Wat hun drijfveer is, maakt mij niet uit.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 16-09-2021 16:38
37.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PaulP schreef:
16-09-2021 15:52
Dat vind ik wel een goede vraag voor degenen hier die in de horeca werken of hebben gewerkt.
Zouden jullie dat werk ook doen of gedaan hebben zonder de fooi component?
Ik ben erg benieuwd.
Ik heb hiervoor een nieuw topic, een opinie topic, geopend:
werk-studie/ex-horeca-personeel-zonder- ... ges/482133
novaviva schreef:
16-09-2021 16:34
Hoezo zou je een dienstverlenend beroep niet voor het geld kunnen doen? Het is gewoon een beroep, net als veel andere beroepen. En velen zullen het oprecht leuk vinden, maar veel staan er gewoon voor het geld. Net als in andere beroepen.
Jawel, maar dan mag je ook toch een beetje dienstverlenend en vriendelijk zijn?

Het is niet een beroep zoals vele andere beroepen want je hebt met mensen te maken, en die willen een leuke tijd op een terrasje of restaurant.

Die hebben een uitje.

Dan wil je toch geen chagerijnig mens aan je tafeltje omdat zij/hij ook alleen maar werkt voor het geld.

En helaas heb ik dat hier in NL regelmatig meegemaakt. Ik vind dat echt erg.
Felidaes schreef:
16-09-2021 16:37
Jawel, maar dan mag je ook toch een beetje dienstverlenend en vriendelijk zijn?

Het is niet een beroep zoals vele andere beroepen want je hebt met mensen te maken, en die willen een leuke tijd op een terrasje of restaurant.

Die hebben een uitje.

Dan wil je toch geen chagerijnig mens aan je tafeltje omdat zij/hij ook alleen maar werkt voor het geld.

En helaas heb ik dat hier in NL regelmatig meegemaakt. Ik vind dat echt erg.
Nou, en daar komt die fooi om de hoek kijken. Dat stuk chagrijn krijgt dan dus geen fooi.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
16-09-2021 16:21
Dit beweerde jij al eerder met grote stelligheid, maar dat hangt nogal af van de werkgever. Er bestaat toch helemaal niet zoiets als 'de horeca'.
Ik heb ook al eerder geschreven dat mijn dochter in haar horeca bijbaantje bijna € 2,00 per uur meer verdient dan een vriendin die bij de AH werkt.
Een klasgenoot werkt in een klein koffietentje en verdient per uur inderdaad stukken minder dan dochter.
Het is op dit moment echt wel een keuze: je hoeft niet voor het minimum aan de gang.

Je gaf al eerder aan dat jouw referentiekader een studentenstad is, met veel goedkoop personeel. Maar ook studenten kunnen kiezen uit bijbaantjes, dus ik geloof er niks van dat er massa's mensen te vinden zijn die voor het minimumloon gaan werken. En waarom zouden ze ook?
don't shot the messenger. Ik heb gewoon gegoogled hoor
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
16-09-2021 16:37
Jawel, maar dan mag je ook toch een beetje dienstverlenend en vriendelijk zijn?

Het is niet een beroep zoals vele andere beroepen want je hebt met mensen te maken, en die willen een leuke tijd op een terrasje of restaurant.

Die hebben een uitje.

Dan wil je toch geen chagerijnig mens aan je tafeltje omdat zij/hij ook alleen maar werkt voor het geld.

En helaas heb ik dat hier in NL regelmatig meegemaakt. Ik vind dat echt erg.
novaviva schreef:
16-09-2021 16:40
Nou, en daar komt die fooi om de hoek kijken. Dat stuk chagrijn krijgt dan dus geen fooi.
Precies! Dus eigenlijk zorgen de fooigevers ervoor dat degenen die het alleen maar doen voor het geld, misschien ook wat klantvriendelijker te werk gaan, wegens mogelijk financieel gewin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven