Wanneer is de minipil veilig?

10-07-2018 21:20 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum.
Gisteren ben ik na een pilvrije periode en miskraam weer begonnen met de minipil.
Nu staat echter nergens wanneer de minipil weer veilig is!?
Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Ook niet in de bijsluiter?
Alle reacties Link kopieren
Nee lilalinda,
Er staat alleen in wanneer je kan beginnen na een bevalling (aangezien het eigenlijk geschikt is bij borstvoeding)
en overstappen van de combinatiepil
Alle reacties Link kopieren
Even informeren bij de assistente van je HA? Of je apotheek? Zeker als de bijsluiter niet genoeg info geeft...
Dit staat in het Farmaceutisch Kompas:
Wanneer in de voorafgaande maand geen hormonaal anticonceptivum is gebruikt: beginnen op de eerste dag van de natuurlijke cyclus (= eerste dag van de menstruatie). Eventueel op dag twee tot vijf beginnen; in dat geval tijdens de eerste 7 dagen van de eerste cyclus aanvullend een barrièremiddel gebruiken.

Na een abortus in het eerste trimester: de vrouw kan direct beginnen, aanvullende anticonceptieve maatregelen zijn niet nodig.

Na een abortus in het tweede trimester of een bevalling: de vrouw kan beginnen tussen dag 21 en dag 28 na de abortus of de partus. Indien later wordt begonnen de eerste 7 dagen van tabletinname aanvullend een barrièremiddel gebruiken. Indien inmiddels geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden, zwangerschap uitsluiten of de eerste menstruatie afwachten alvorens te starten met het gebruik.

Bij overschakelen van een combinatie hormonaal anticonceptivum: starten op de dag na inname van de laatste actieve tablet; van een hormonale vaginale ring of transdermale pleister: starten op de dag van verwijdering. Aanvullende anticonceptieve maatregelen zijn niet nodig. De vrouw kan ook uiterlijk starten op de dag na de gebruikelijke tablet-, pleister-, ringvrije of placeboperiode van het vorige anticonceptivum; in dat geval tijdens de eerste 7 dagen van tabletinname aanvullend een barrièremiddel gebruiken.

Bij overschakelen van een andere progestageenmethode: starten op elke gewenste dag zonder inlassen van een tabletvrije periode; van een implantaat of IUD: starten op de dag van verwijdering; van een injectiepreparaat: starten op de dag waarop de volgende injectie zou moeten worden gegeven. Aanvullende anticonceptieve maatregelen zijn niet nodig.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... esogestrel


Voor meer informatie zou ik de apotheek bellen.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 10-07-2018 21:48
1.05% gewijzigd
Dit staat in de bijsluiter:

Na een miskraam of een abortus
-
Uw arts kan u hierbij adviseren.


https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h106016.pdf
Wanneer in de voorafgaande maand geen hormonaal anticonceptivum is gebruikt: beginnen op de eerste dag van de natuurlijke cyclus (= eerste dag van de menstruatie). Eventueel op dag twee tot vijf beginnen; in dat geval tijdens de eerste 7 dagen van de eerste cyclus aanvullend een barrièremiddel gebruiken.

Bron: Farmacotherapeutisch kompas


Hoewel dit dus eigenlijk niet compleet is, er staat niets over beginnen op een ander moment van je cyclus. Zelf zou ik voor de zekerheid overigens 2 weken aanhouden.

edit: ik ben mosterd zie ik...
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
10-07-2018 21:43
Dit staat in het Farmaceutisch Kompas:


Na een abortus in het eerste trimester: de vrouw kan direct beginnen, aanvullende anticonceptieve maatregelen zijn niet nodig.

Geld dit ook als je de eerste pil inneemt nadat het bloeden van de mk gestopt is?


@Pansje-ansje
De tekst die jij nu citeert gaat over starten direct na een abortus.
TO heeft het over een pilvrije periode, ze heeft niet gisteren die miskraam gehad. Dat is dus een andere situatie.
Alle reacties Link kopieren
ika35 schreef:
10-07-2018 22:03
@Pansje-ansje
De tekst die jij nu citeert gaat over starten direct na een abortus.
TO heeft het over een pilvrije periode, ze heeft niet gisteren die miskraam gehad. Dat is dus een andere situatie.
Dan gelden de aanwijzingen alsof je halverwege je cyclus begint
Alle reacties Link kopieren
Ika35,
Ik heb vorige week dinsdag miskraam gehad en zondag verloor ik nog een beetje bloed. Gisteren (maandag) ben ik weer begonnen met de pil 🙃
Alle reacties Link kopieren
Deze maand nog niet. Je hebt vorige week de miskraam gehad. Dit kun je zien als dag 1 van je nieuwe cyclus. Als je dan een week later begint is hij nog niet veilig genoeg. Ik zou het er de eerste maand nog niet op gokken. Sterkte met de verwerking, heb het zelf helaas ook meegemaakt.
I’m all about the fairytail baby
Pansje-ansje schreef:
10-07-2018 22:10
Ika35,
Ik heb vorige week dinsdag miskraam gehad en zondag verloor ik nog een beetje bloed. Gisteren (maandag) ben ik weer begonnen met de pil 🙃
Oeps, ik reageerde op je laatste post zonder me te realiseren dat je zelf de TO was. :-$
Maar die tekst "direct beginnen, aanvullende anticonceptieve maatregelen zijn niet nodig" is dus van toepassing, want je bent niet direct begonnen. Dus wel aanvullende anticonceptie nodig de eerste week dat je de minipil gebruikt (of voor de zekerheid de eerste twee weken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven