Septate Hymen, mijn verhaal.

26-09-2018 17:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben Noemi en ik ben 16 jaar oud. Twee jaar geleden gebruikte ik mijn eerste tampon, zodat ik gezellig met mijn vrienden mee kon zwemmen. Op deze dag kwam ik er achter dat ik geen "normale vagina" had. Toen ik tussendoor mijn tampon wou verwisselen, kreeg ik deze er niet uit door een stukje vel wat erover heen zat. Ik heb huilend geprobeerd hem eruit te krijgen maar dit is niet gelukt. Ik zei tegen mijn vrienden dat mijn moeder boos was en dat ik naar huis moest.

Eenmaal thuis ging ik voor mijn wandspiegel zitten en bekeek alles nog een keer goed daar beneden. Ik zag een stuk vel voor de tampon zitten wat het blokkeerde om eruit te kunnen. Ik heb met mijn handen de tampon naar de ene kant en het stukje vel naar de andere kant moeten duwen. Dit heeft me zeker drie kwartier gekost.

Hierna heb ik voor een jaar geen tampons in gehad en ik heb het aan niemand verteld. Toch was ik benieuwd wat ik had want ik heb altijd alleen geleerd dat je vagina gewoon 1 gat had en niet twee. Ik deed wat research en ik kwam op een vrouw uit met twee baarmoeders. Maar toen ik mezelf bekeek en een beetje ging voelen, merkte ik dat het 1 gat was alleen met twee openingen.

Toen kwam ik op een forum van Tina magazine, waar een meisje uit 2009 hetzelfde beschreef als wat ik had. Iemand had Septate Hymen gereageerd, dit is wat ik had!

Na een half jaar wetende wat ik had, heb ik mijn moed bij elkaar geraapt en heb ik alles aan mijn moeder verteld die natuurlijk heel lief voor me was. We zijn naar de huisarts geweest en zij heeft gekeken naar de situatie. Achteraf heeft ze verteld dat het vervelend voor me is, maar dat het waarschijnlijk vanzelf wel uit zal rekken en ik er minder last van zou hebben.

Dit is nooit gebeurd, en nu zijn we weer een jaar verder. Ik heb gisteren aan mijn moeder verteld dat ik het weg wil laten halen, en zij begreep dit. Volgende week woensdag ga ik naar de huisarts om alles uit te leggen en dan wordt ik waarschijnlijk doorverwezen naar een gynaecoloog om het tijdens een operatie weg te laten halen.

Ik deel dit verhaal omdat het niet bekend is onder meisjes en vrouwen. maar er zijn zoveel verschillende soorten maagdenvliezen. Dit is normaal om te hebben alleen verteld niemand erover. TIP: als jij dit ook hebt, vertel het aan je moeder zodat je er samen wat aan kan doen. Het is spannend, maar je krijgt er echt geen spijt van! Later kan je er alleen maar last van krijgen en het is maar een kleine ingreep om het weg te laten halen!

Ik hou jullie nog op de hoogte over hoe het gesprek woensdag is gegaan!

kusjes!
Noemi
anoniem_376669 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 12:57
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Noorwegen schijnen uitstekende gynaecologen te werken....
Alle reacties Link kopieren
Nou bedankt voor je verhaal..
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Waarom staat dit onder seks en niet gezondheid?
Alle reacties Link kopieren
Ja had ik ook. Ook aan geopereerd. Ze hebben het alleen niet heel netjes gedaan helaas. Ik heb nu losse 'flapjes' :-( :-(
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wat goed dat je dit onder de aandacht brengt.
Ik snap ook waarom onder de sextopic.
Als ik als 16 jarige zou gaan zoeken, zou ik daar ook zoeken.

*hou je er rekening mee dat het hier voor 18+ is en de mods je kunnen verwijderen?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Hee! Ik heb precies hetzelfde verhaal.

Ook ik kwam er een aantal jaren geleden achter dat ik Septate Hymen heb. De eerste keer dat ik een tampon inhad en hem er niet uit kreeg, raakte ik volledig in paniek. Ik heb het toen tegen niemand verteld omdat ik dacht dat ze het niet zouden begrijpen.

Toen ik na 2 jaar de moed had gevonden om het aan mijn moeder te vertellen ben ik naar de huisarts geweest. Zij vertelde mij ook dat ze er niks aan kon doen en het vanzelf 'uit moest rekken'. Na meer dan een jaar was dit nog steeds niet gebeurd en ik durfde bijna nooit tampons te gebruiken, alleen als ik wist dat ik binnen een paar uur weer thuis was zodat ik hem er dan uit kon halen (dit is nog steeds altijd een heel gedoe).
Ik ben later nog naar een andere huisarts gegaan, maar ook zij zei dat ze er niks aan kon doen. Ze kon me eventueel een doorverwijzing geven naar de gynaecoloog, maar ze heeft me zo erg benadrukt dat zij er ook niks aan zouden gaan doen dat ik nooit de moed heb gehad om daar een afspraak te maken, bang om weer met niks naar huis gestuurd te worden.

Toch ben ik er nu helemaal klaar mee, ik wil ook gewoon normaal tampons kunnen dragen en zonder zorgen seks kunnen hebben, want ja ook dit gaat niet zomaar.

Noemivhg, hoe is het bij jou bij de huisarts gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies dit ook meegemaakt!
Een tampon inbrengen lukte maar niet, en inderdaad zag ik vaak wel een stukje van de tampon uitkomen maar leek over de rest een stuk vel gespannen te zijn. Tot ik op een forum las wat septate hymen was en ik bij mezelf ontdekte dat ik inderdaad op twee manieren mijn vagina in kon.
De huisarts heeft er toen naar gekeken en gezegd dat het klopte, en dat zij het zelf had kunnen weghalen als het een dun stukje weefsel was, maar dat hij bij mij dermate stevig was dat ze me doorverwees naar het ziekenhuis.
Daar is het stukje weggebrand; ik heb nul pijn gehad tijdens de ingreep, af en toe een ongemakkelijk gevoel en achteraf wel wat gebloed, maar EINDELIJK kon ik gewoon tampons dragen en niet lang daarna ook een gezond seksleven hebben; iets waar ik me altijd veel zorgen over maakte.

@Femkehgf Het is dus zeker niet zo dat dit "gewoon moet uitrekken", ik was bijna 18 toen ik het ontdekte en liet opereren, was al lang uitgegroeid en het weefsel was bij mij heel dik. Gewoon jezelf laten doorverwijzen naar een gynaecoloog om het weg te laten halen! Is even een uurtje ongemakkelijk met je benen in die stoel maar vervolgens heb je de rest van je leven gewoon een normale vagina :)
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi!!

Een tijdje geleden dat ik jullie over mijn verhaal heb verteld. Ondertussen leef ik al een half jaar gelukkig met een "normale vagina" met maar een opening ;)

Na het gesprek bij de huisarts (en nadat ze had gekeken met zo'n grote lamp op je) heeft ze me verteld dat als ik er echt last van heb ik het waarschijnlijk weg kon laten halen en ze verwees mij door naar de gynaecoloog, wat ik en mijn moeder al hadden voorspeld. Bij dit gesprek heb ik ook gelijk de pil aangevraagd wat makkelijk verliep.

Ik zou pas bij een gynaecoloog kunnen worden ingedeeld na een half jaar! Dit vond ik wel genoeg na al die jaren met dit probleem zitten en omdat ik pas 16 was kon ik gelukkig ook doorverwezen worden naar een kinder-gynaecoloog wat ander halve maand wachttijd had.

Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis was de gynaecoloog (vrouwelijke gelukkig, want dit had ik aangevraagd. Vind ik toch wat prettiger) enorm aardig, wat me gelijk gerust stelde en ze vertelde me (na het kijken) dat dit inderdaad geopereerd kon worden maar dat ik wel zou moeten slapen, of dat ze een plaatselijk verdoving aan zou brengen om het weg te knippen.

Ik koos voor de laatste optie omdat ik het totaal niet eng vond om er 'bij te zijn' terwijl ze haar handelingen zou doen. EN ze zo enorm lief was om het gelijk voor mij te regelen, en dat ik er op diezelfde dag nog vanaf zal zijn!

Het was volledig pijnloos en ik heb de dagen erna even niet gefietst en heb een klein beetje spierpijn gehad maar verder nergens last van gehad en kan nu zorgeloos een tampon gebruiken en seksuele handelingen als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Heb je nog vragen aan mij? Stel ze gerust. Ik ben nu kenner op dit gebied :D haha!

kusjes,
noemi
Wat fijn Noemi!
Alle reacties Link kopieren
Noemivhg, ik heb het ook kwam k achter. Ik durf het aan niemand te vertellen. Ik schaam me ontzettend en vind het te ongemakkelijk. Heb je tips
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
27-09-2018 10:39
*hou je er rekening mee dat het hier voor 18+ is en de mods je kunnen verwijderen?
Huisregels zeggen 16+ of toestemming?
Uit de huisregels:
"Deelnemers onder de 16 jaar dienen toestemming te hebben van zijn/haar ouders of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger voor het deelnemen aan Viva.nl onder toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden. Viva.nl aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien dit niet het geval blijkt te zijn.

Viva.nl behoudt zich het recht voor om deelnemers onder de 16 jaar van deelname uit te sluiten en/of hun materiaal te verwijderen van Viva.nl indien zij niet op verzoek kunnen aantonen dat zij de vereiste toestemming hebben gekregen."

Edit: whoopsie, wel een oud topic.
Alle reacties Link kopieren
@Isabel1235
Sorry voor het late reageren. Zoals je misschien al hebt gelezen heb ik er ook lang mee gezeten. Maar hier kom je niet verder mee helaas. Ik het goede moment gewacht om het aan mijn moeder te vertellen, maar hier had ik wel echt ballen voor nodig! Uiteindelijk ben ik er wel vanaf.
Het klinkt cliché maar doe het gewoon. Zet je eroverheen, want daarna gaat alles vloeiend. Het is namelijk helemaal niet raar!! Het komt echt vaak voor, dus niemand zal raar opkijken.
Succes xx
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
26-09-2018 20:36
Waarom staat dit onder seks en niet gezondheid?
seks/hoort-dit-op-de-seks-pijler/list_m ... #p30740641
Alle reacties Link kopieren
@Noemivhg dankjewel, ik denk dat ik het inderdaad binnenkort moet gaan doen. Ik heb een vriendje die van niks weet en ik wil graag verder gaan met hem. Kan dit na zo’n operatie allemaal normaal zonder problemen? Vingeren lukt bij mijzelf al geen eens nu het er nog zit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven