Tinnitus: laatste poging
maandag 24 augustus 2020 om 16:51
Hallo,
Dit is mijn tweede topic over dit onderwerp. Helaas is het oorsuizen (na een paar weken neusspray en stomen) nog steeds aanwezig. Het vocht achter mijn trommelvlies is weg maar het suizen is er nog. Over een paar weken kan ik terecht bij een KNO arts en ik bid dat deze iets kan doen.
Mede-tinnitus mensen: hoe doen jullie dit? Hoe slapen jullie? Ik ben constant angstig en gestrest door dit geluid en weet gewoon niet meer hoe ik mijn leven normaal moet leiden. Zijn er dingen die voor jullie geholpen hebben (verhelpen of verminderen)?
En is er echt niemand waarbij dit tijdelijk is geweest en het uiteindelijk over ging?
Ik knars trouwens ook ‘s nachts (al jaren) en heb hiervoor een knarsplaatje. Kan dit ermee te maken hebben?
Dit is mijn tweede topic over dit onderwerp. Helaas is het oorsuizen (na een paar weken neusspray en stomen) nog steeds aanwezig. Het vocht achter mijn trommelvlies is weg maar het suizen is er nog. Over een paar weken kan ik terecht bij een KNO arts en ik bid dat deze iets kan doen.
Mede-tinnitus mensen: hoe doen jullie dit? Hoe slapen jullie? Ik ben constant angstig en gestrest door dit geluid en weet gewoon niet meer hoe ik mijn leven normaal moet leiden. Zijn er dingen die voor jullie geholpen hebben (verhelpen of verminderen)?
En is er echt niemand waarbij dit tijdelijk is geweest en het uiteindelijk over ging?
Ik knars trouwens ook ‘s nachts (al jaren) en heb hiervoor een knarsplaatje. Kan dit ermee te maken hebben?
'You can't always get what you want'
maandag 24 augustus 2020 om 17:01
Wat mij hielp was Tinnitus Retraining Therapy: alleen al weten dat je angst getriggerd wordt door het geluid, maar dat het geluid op zich niet gevaarlijk is, kan helpen. Een goede therapeut kan helpen om de angstreactie los te koppelen zodat je het geluid (soms) nog wel hoort, maar er niet meer bang van wordt. Na verloop van tijd kun je er zelfs zo aan wennen dat je het dan minder waarneemt. Omdat je er nu zo bewust mee bezig bent is het ook meer aanwezig. Het heeft wat tijd nodig, maar je hersenen wennen er als het goed is na verloop van tijd aan. Sterkte! (En niet teveel googlen, want je leest vooral de verhalen van mensen die angstig zijn, dat helpt niet).
maandag 24 augustus 2020 om 17:02
Ik heb al een aantal jaar een ruis in mijn oor en gehoorvermindering aan dat oor. Ik lig er niet wakker van gelukkig. 's Nachts vind ik het eigenlijk best fijn dat ik minder hoor aan dat oor, want als ik op mijn goede oor ga liggen dan heb ik geen last meer van geluiden. Verder heb ik het geaccepteerd. Mijn ruis is ook niet zo extreem, als je echt een harde piep hebt oid lijkt het me ook heel lastig. Maar therapie is dan inderdaad een optie, zodat je er mee leert leven.
maandag 24 augustus 2020 om 17:07
Ik ben overigens ook naar de KNO arts geweest een aantal jaar terug, maar daar konden ze niks vinden. Ze weten niet waar het door komt en er was voor mij dus ook geen oplossing. Ze boden toen eigenlijk drie opties aan: 1) Een ooroperatie om te kijken wat het is en het mogelijk te verhelpen. 2) In therapie gaan. 3) Niets doen / accepteren.
Opereren wilde ik niet, want daar zit veel risico aan en in therapie gaan vond ik in mijn geval niet nodig.
Opereren wilde ik niet, want daar zit veel risico aan en in therapie gaan vond ik in mijn geval niet nodig.
maandag 24 augustus 2020 om 17:09
vraag om therapie om hier beter mee om te gaan.
wanneer je langs het spoor woont, hoor je vaak de treinen niet meer langs komen. behalve wanneer je je eraan ergert, dan hoor je het kreng elke 10 minuten voorbij komen.
zo kan je heel vaak ook leren om de tinnitus te "negeren" en niet meer gestresst te raken door de tinnitus.
wanneer je langs het spoor woont, hoor je vaak de treinen niet meer langs komen. behalve wanneer je je eraan ergert, dan hoor je het kreng elke 10 minuten voorbij komen.
zo kan je heel vaak ook leren om de tinnitus te "negeren" en niet meer gestresst te raken door de tinnitus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 24 augustus 2020 om 17:17
Welke risico's?Heleris schreef: ↑24-08-2020 17:07Ik ben overigens ook naar de KNO arts geweest een aantal jaar terug, maar daar konden ze niks vinden. Ze weten niet waar het door komt en er was voor mij dus ook geen oplossing. Ze boden toen eigenlijk drie opties aan: 1) Een ooroperatie om te kijken wat het is en het mogelijk te verhelpen. 2) In therapie gaan. 3) Niets doen / accepteren.
maandag 24 augustus 2020 om 17:29
Bedankt voor de reacties. Ik mag begin september naar de KNO arts. Ik zal dan ook gelijk vragen naar therapie. Ik hoop nog steeds dat het over gaat. Mijn oren kraken als ik gaap (wat ik niet had voor ik mijn oren had laten uitspuiten) en soms als ik gaap voel ik mijn linkeroor “ploppen”.
maandag 24 augustus 2020 om 18:12
Ik heb deze besteld voor mijn vader (heeft ook al heel lang hele heftige tinnitus en is niet te verhelpen):
https://www.flareaudio.com/blogs/press/ ... ces-stress
https://www.flareaudio.com
Hij moet ze nog gaan gebruiken en het werk niet voor iedereen. Maar wellicht het proberen waard?
https://www.flareaudio.com/blogs/press/ ... ces-stress
https://www.flareaudio.com
Hij moet ze nog gaan gebruiken en het werk niet voor iedereen. Maar wellicht het proberen waard?
sunshineandblueskies wijzigde dit bericht op 24-08-2020 18:13
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
22.52% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen.
maandag 24 augustus 2020 om 18:15
Omgevingsgeluid en bezig blijven helpt mij.
Beneden hebben wij een aquarium wat je hoort "druppelen" en boven staat de ventilator altijd op de laagste stand.
Verder kan ik weinig zitten, zitten in stilte daar word ik gek van. Dus heb ik 1001 hobby's. Van tuinieren, tot breien, tot aquascaping en anders verzin ik iets, als er maar iets van geluid bij komt kijken.
Beneden hebben wij een aquarium wat je hoort "druppelen" en boven staat de ventilator altijd op de laagste stand.
Verder kan ik weinig zitten, zitten in stilte daar word ik gek van. Dus heb ik 1001 hobby's. Van tuinieren, tot breien, tot aquascaping en anders verzin ik iets, als er maar iets van geluid bij komt kijken.
maandag 24 augustus 2020 om 18:18
Aanvullende info:
https://flareaudio.freshdesk.com/suppor ... -tinnitus-
https://flareaudio.freshdesk.com/suppor ... -tinnitus-
Nee heb je, ja kun je krijgen.
maandag 24 augustus 2020 om 18:42
Ik vraag me altijd af met tinnitus of ze geen tegengeluid kunnen maken. Zoiets als een noise cancelling headphone maakt ook tegen geluid, waarom zou zoiets niet kunnen met tinnitus. Overigens heb ik zelf wel regelmatig een piep in mijn oren gehad na een feestje. En die was niet continue dezelfde toonhoogte, misschien dat het daarom niet kan.
Lijkt me heel vervelend TO, ik hoop dat de KNO-arts je verder kan helpen.
maandag 24 augustus 2020 om 19:11
Ik heb geen piep maar een heel krekelconcert of flinke regen op een glazen dak (beter uitleggen kan ik het niet) een toonhoogte met tegengeluid snap ik maar wat ik heb verwacht ik geen remedie voor, wellicht dat het TO helpt om niet naar een oplossing te zoeken maar naar acceptatie.madamecannibale schreef: ↑24-08-2020 18:42Ik vraag me altijd af met tinnitus of ze geen tegengeluid kunnen maken. Zoiets als een noise cancelling headphone maakt ook tegen geluid, waarom zou zoiets niet kunnen met tinnitus. Overigens heb ik zelf wel regelmatig een piep in mijn oren gehad na een feestje. En die was niet continue dezelfde toonhoogte, misschien dat het daarom niet kan.
maandag 24 augustus 2020 om 19:53
Er is wel een apparaatje dat een tegengeluid geeft. Maar dat is meer ter afleiding.madamecannibale schreef: ↑24-08-2020 18:42Ik vraag me altijd af met tinnitus of ze geen tegengeluid kunnen maken. Zoiets als een noise cancelling headphone maakt ook tegen geluid, waarom zou zoiets niet kunnen met tinnitus. Overigens heb ik zelf wel regelmatig een piep in mijn oren gehad na een feestje. En die was niet continue dezelfde toonhoogte, misschien dat het daarom niet kan.
Het is ook heel lastig om zoiets te maken omdat je niet echt iets hoort, er komt geen geluid van buiten. Het is een beschadiging van bijvoorbeeld de trilharen in het oor of een zenuw.
In mijn geval is het veroorzaakt door een disbalans van de vloeistoffen in mijn hoofd (te hoge hersendruk). Hierdoor hoor ik dus mijn eigen bloed stromen. Whoosh, whoosh, whoosh. Soms icm een piep.
Mijn vader heeft de hele dag ruis van een tv op sneeuw. (Na een kaakoperatie)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 24 augustus 2020 om 21:11
Ik hoor datzelfde geluid! Alsof ik water door een leiding hoor stroming en een soort niet constante piep er doorheen. Vind het een zwaar idee dat ik nooit meer stilte kan “horen”...suzyqfive schreef: ↑24-08-2020 19:53Er is wel een apparaatje dat een tegengeluid geeft. Maar dat is meer ter afleiding.
Het is ook heel lastig om zoiets te maken omdat je niet echt iets hoort, er komt geen geluid van buiten. Het is een beschadiging van bijvoorbeeld de trilharen in het oor of een zenuw.
In mijn geval is het veroorzaakt door een disbalans van de vloeistoffen in mijn hoofd (te hoge hersendruk). Hierdoor hoor ik dus mijn eigen bloed stromen. Whoosh, whoosh, whoosh. Soms icm een piep.
Mijn vader heeft de hele dag ruis van een tv op sneeuw. (Na een kaakoperatie)
maandag 24 augustus 2020 om 21:21
madamecannibale schreef: ↑24-08-2020 18:42Ik vraag me altijd af met tinnitus of ze geen tegengeluid kunnen maken. Zoiets als een noise cancelling headphone maakt ook tegen geluid, waarom zou zoiets niet kunnen met tinnitus. Overigens heb ik zelf wel regelmatig een piep in mijn oren gehad na een feestje. En die was niet continue dezelfde toonhoogte, misschien dat het daarom niet kan.
Ik heb een tinitusmaskeerder. Ding kost iets van € 700 , deel werd wel vergoed door zorgverzekeraar. Het hielp bij mij niet want de maskeerder moet de tinitus overheersen met een ander geluid. Vond ik net zo irritant want een nog hardere ruis dat binnenkomt.
Ik heb nu last van 2 geluiden. Ruis en een pieeeeeeep. Maar in het begin (20 jaar geleden) waren het meer geluiden : lijkt op krekels of kikkergekwaak, belletjes met hoge tonen. Ik heb deze nog steeds op het moment dat ik bijvoorbeeld ziek ben of oververmoeid raak.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 24-08-2020 21:21
0.10% gewijzigd
maandag 24 augustus 2020 om 21:25
Ik heb het ook geprobeerd, maar het apparaatje in mijn oren irriteerde me letterlijk en figuurlijk.
Ik heb nu last van 2 geluiden. Ruis en een pieeeeeeep.
Hier ook. Links nog net wat harder dan rechts.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje