Gezondheid alle pijlers

Tandartsperikelen

28-12-2007 14:43 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net bij de tandarts vandaan.

Gisteravond neem ik nog even een dropje, en krak zei er iets links boven. Ik herkende het meteen, dat was mijn kroon die losliet.



Dit is bij deze kies al een paar keer eerder gebeurd, en steeds zette de tandarts hem er dan weer op: zo, en nu zal hij de eerstkomende 10 jaar wel blijven zitten hoor!



Bij de controle een paar weken geleden hebben we er nog een geintje over gemaakt, muurvast zattie toen.



Dus vanochtend, getverdegetver, heb helemaal geen zin weer in die k*tstoel te zitten, de tandarts gebeld, hij heeft een weekje vrij, ik kon gelukkig vanmiddag bij een vervanger terecht.



"Oh, mevrouw, dat is niet zo mooi, een kroon eraf....trok een bedenkelijk gezicht. Mondje open, sja, nou wat ik zie, ik zie maar een heel dun randje met heel weinig houvast, ik plak 'em er voor je op, maar ik vrees dat dat vast niet definitief is als ik het zo inschat...

Het toontje waarop kwam een beetje denigrerend over ten opzichte van het werk van zijn collega.

Komtie met de kroon aan, om hem te plaatsen, hmm...hij lijkt ook niet goed te passen...hij weer weg, zegt ie tegen de assistente, ik ga iets dieper prepareren, en een randje tandvlees weghalen...



Ik vergat spontaan mijn buikademhaling. Ik ben al zo bang bij de tandarts, als ie dan ook nog van die dingen gaat zeggen.



Gelukkig viel de behandeling erg mee qua pijn. Het is sowieso voor mij al een opgave met een stel hypermobiele kaken ze goed open te houden zonder gekraak en geknak.



Toen ik wegging zei hij nog: nou hij zit weer vast, hopelijk kom je de jaarwisseling er wel mee door. Knipoogje.



Ik heb nou net het gevoel alsof ik een auto moet kopen en de verkoper niet vertrouw.

Ik wil deze wijsheid niet zonder meer bij mijn eigen tandarts gaan uiten, maar het zou fijn zijn als er wel een permanente oplossing zou zijn voor een steeds loslatende kroon.

Dat het toeval is dat het steeds bij deze kies gebeurt (wat eerder gezegd werd) daar ga ik nou ook wel een beetje aan twijfelen.



Ik durf eigenlijk niet eens meer aan die kant te kauwen.

Heb net maar een bakkie soep genomen, ik baal hiervan als een stekker.



Heeft iemand dit ook wel eens gehad?

En is dat toen opgelost?



Perel.
Alle reacties Link kopieren
Hier even een wijs adviesje van een tandartsassisitente....



Het kan best hoor wat die tandarts daar zegt.

Als je zelf al aangeeft dat de kroon al vaker los heeft gelaten betekend dat meestal maar 1 ding.

Hij heeft geen houvast genoeg...vervelend maar waar.



Wat je zou kunnen doen is in januari een afspraak maken bij je eigen tandarts en de mogelijkheden bespreken

Eventueel een nieuwe kroon met daaronder een nieuwe opbouw (een nepstuk eigen kies zeg maar)

Dan is de houvast veel beter en zal de kroon ook niet meer zo makkelijk loslaten.



Duur grapje dat wel, maar elke keer met angst en beven in de stoel gaan zitten lijkt me ook niets...



Oja, klein dingetje nog, als de kroon niet goed meer past dan lekt hij als het ware.

Dat betekend dat er bacterieen onder de kroonrand kunnen doorglippen en je dus in je stukkie eigen kies ONDER de kroon een gaatje kan krijgen



Wel iets aan laten doen hoor!!!



Heel veel succes!!!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Perel,



We kunnen elkaar de hand schudden geloof ik. Ik at met Kerst een dropje en beet toen in iets heel hards en dat hoort toch echt niet bij zachte drop.... Inderdaad lag mijn kroon eruit, maar de kies eronder zag er nog goed uit. Gezocht op internet of dit enorme spoed had (tja, ik had echt geen zin om met Kerst te liggen zweten in de tandartsstoel) en ik ben toch maar gegaan. De dienstdoende tandarts wist me te vertellen dat je met kapotte kronen niet te lang moet blijven lopen, omdat de onderliggende kies(-opbouw) ofwel kapot kan gaan ofwel ontstoken o.i.d. raakt en dan ben je verder van huis. Zoals de tandartsassistente al zegt: wel iets aan laten doen dus!



De vervanger heeft trouwens een bericht gestuurd naar mijn eigen tandarts dat hij mij heeft behandeld met Kerst. Wellicht heeft jouw vervangende tandarts dat ook gedaan? Dan kun je er misschien wat gemakkelijker over beginnen, hij/zij weet dan al dat er iets is misgegaan met de kroon.



In ieder geval sterkte ermee! Ik ga even een dropje pakken en mijn gerepareerde kroon eens flink testen :smile:.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie zo snel reakties geven.

Ik ga het er zeker met mijn eigen tandarts over hebben.



Natuurlijk ben ik een van de velen die niet graag naar de tandarts gaan, ik vind het gewoon doodeng, hoe lief ze er ook voor me zijn; maar ik had ook bij die laatste controle waar ik het over had het advies meegekregen om mijn verstandskiezen te laten trekken.



Ik was net aan dat idee een beetje gewend geraakt, en heb besloten die stap in januari te zetten, komt dit er nog even bij.



En, Aine, is het goed gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja het blijft vervelend om naar de tandarts te moeten! Ik ben nog nooit zo vaak geweest als het afgelopen jaar. Een paar wortelkanaalbehandelingen mogen ondergaan, barst twee weken later de kies. Die moest toen alsnog worden getrokken. In 2008 wordt er een brug geplaatst, dus de volgende afspraken zijn alweer gemaakt. En jij moet ook alweer voor niet al te leuke dingen dus....



Maar het goede nieuws: de kroon zit er nog in en de dropjes zijn lekker :cheer: !
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer mist 2 kiezen (blijvende kiezen niet aanwezig, melkkiezen zaten er wel.) Hij heeft op die melkkiezen een kroon gekregen die deels vast zit aan de kies die ernaast zit. Zit er nu al vanaf zijn 10 en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad.

Misschien een oplossing voor jou?
Alle reacties Link kopieren
ik heb dit ook gehad! en gebeurde mij ook steeds bij het snoepen grrrrrrr!

heel onprettig zo n losse kroon. bij is er een jaar of 8 geleden een brug gemaakt en die blijft wel zitten, kost wat, maar dan heb je ook wat ; ))



Succes, want het is lastig met deze feestdagen als er zoiets gebeurd en je naar een vervanger moet.



ik lees nu wat peppermint zegt, dit is dus een kroon! : )
Na -tig antibiotica/penicillinekuren dacht ik dat mijn klachten van mijn kroon kwamen en niet van een nog steeds aanwezige ontsteking. Wat een opluchting dat een half jaar geleden tijdens de wortelkanaalbehandeling in het ziekenhuis door de kaakchirurg werd geconstateerd dat het hele zootje eruit moest.

Heerlijk, een olifantenverdoving met een extra dosis dinosaurusslaapmiddel, een paar dagen een mal gevoel van de hechtingen en nooit meer last gehad. Voorlopig weiger ik een "hersteloperatie", implantaat, brug o.i.d. Zo'n opluchting dat de ellende eruit is, letterlijk.



Helaas net een slapeloze nacht gehad van een "nieuwe" ontsteking, nu aan de andere kant ( I love Brufen 600 mg), kon ik eindelijk in slaap vallen. De tandarts is vanzelfsprekend nu op de wintersport, maar ik had nog een "voor de zekerheid" recept liggen voor penicilline, en dat heb ik vandaag bij de apotheek gehaald, met tekst en uitleg waarom ik pas na zeven maanden een recept inlever. Mooi nog in dit jaar, mijn no-claim was ik toch al kwijt vanwege die kaakchirurg.



Nu maar hopen dat dit géén twee jaar sluimerende ellende wordt, want aan élke kant een kies kwijt wordt toch wat lastig met eten. Dan móet ik wel een oplossing zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ach Moppetoetje wat een ellende.

Ik dacht dat antibiotica op zich ook al slecht was voor je gebit, ook al haalt het de infectie weg.



Aine, niet te overmoedig worden hoor.

Maar wel fijn voor je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven