Gezondheid alle pijlers

Vrijleggen tand in verhemelte bij 30+ 40+

25-05-2017 13:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben Vero - 38 jaar :hello:
In mei mijn eerste consult gehad bij de orthodontist. Ze zouden 2 tanden trekken bovenaan links en rechts om plaats te maken.
Bovendien heb ik nog een melktand en de 'echte' tand zit verborgen in mijn verhemelte en hij zit bovendien gedraaid dus de "volwassen tand" zouden ze bloot leggen.
Vind t allemaal veel ineens.... en ik ben een eeuwige twijfelaar. Redenering "heb nu geen last, heb ik de last en pijn er wel voor over" (zeker omdat ik ook zo graag eet :popcorn: )
Begin juli zullen ze foto's nemen en begin augustus wordt de behandeling besproken en mag ik fiat geven aan de orthodontist of niet.

Nu is mijn vraag.... is er iemand onder jullie (bij de 30 of 40 plussers bij voorkeur) die een dergelijke "echte tand" heeft laten blootleggen in zijn of haar verhemelte? En liep dit vlotjes? Zijn er mensen met ervaring om op 30+ 40+ leeftijd tanden te laten trekken "om plaats te maken" en waren die "gaten" dan naderhand mooi opgevuld?
Ik zou ontzettend dankbaar zijn met wat ervaringen!
Welgemeende merci op voorhand!
vriendelijke groetjes
Vero :nerd:
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp is dit enkel cosmetisch?
Ik had een voortand die nooit doorgekomen was, die zat nog ter hoogte van mijn neus. Maar toen ik 8-10 jaar oud was hadden ze mijn melktand daar wel al getrokken. Ik liep dus echt met een gat rond in mijn boven voortanden. Dat was echt niet fraai. Op de middelbare school hebben ze ook mijn tand boven bloot gelegd en daar een plaatje op gemaakt en vastgezet aan mijn beugel om hem vervolgens iedere 3 weken bij de orthodontist strakker te draaien, zodat hij uiteindelijk beneden zou komen.
De pijn bij de orthodontist iedere drie weken was een hel. Gevoelig tandvlees en daar dan wroeten om strakker te trekken. De tranen sprongen iedere keer in mijn ogen. Maar die pijn had ik alleen in de stoel.
Nu heb ik een mooie tand voor zitten. En ik ben er super blij mee! Achteraf was voor mij die pijn wel waard.

Een andere situatie dan bij jou. Maar wellicht heb je er iets aan.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
zeker @reep chocolade, bedankt voor je verhaal en blij voor je met je mooie resultaat !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies dit laten doen, wel toen ik een stuk jonger was dan jij (18). Het blootleggen gebeurde bij de kaakchirurg in het ziekenhuis en was zo gepiept: door de verdoving voelde ik niets, het was snel gebeurd en ik had er naderhand weinig last van. Het beugelverhaal vond ik vervelender: elke keer dat gewroet in je mond als het draadje weer strakker moest en een dag lang gevoelige tanden na afloop. Maar al met al was het goed te doen en ik ben er blij mee: mijn gebit staat nu mooi recht en het ziet er keurig uit. Kortom: het is niet vreselijk maar wel irritant, en je bent er wel even mee zoet voor die tand op z'n plek staat. Maar ik vond het resultaat zeer de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
@cerulli bedankt voor je moedgevende verhaal en oprechte visie. Blij dat alles mooi is bij jou !
Ik heb het ook gedaan, maar was ook een stuk jonger (18). Het blootleggen was zo gebeurd bij de kaakchirurg. Weinig last van gehad ook, alleen eten was lastig de eerste dag. Eerst is alleen de bovenbeugel geplaatst, want de tand was mijn rechter boven snijtand. Dat was echt een hel. De eerste week na het plaatsen was echt vreselijk. Het aandraaien vond ik dan weer ontzettend goed te doen. Uiteindelijk omdat alles is gaan verschuiven ook onder nog een blokjesbeugel gemoeten. Al met al ben ik twee jaar bezig geweest van het moment dat de tand is vrijgelegd, tot het moment dat mijn beugel eruit mocht en ik een draadje achter mijn tanden kreeg.
Alle reacties Link kopieren
@defyinggravity super bedankt om je eerlijke ervaring te delen ! Merci !
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
25-05-2017 14:05
Ik heb precies dit laten doen, wel toen ik een stuk jonger was dan jij (18). Het blootleggen gebeurde bij de kaakchirurg in het ziekenhuis en was zo gepiept: door de verdoving voelde ik niets, het was snel gebeurd en ik had er naderhand weinig last van. Het beugelverhaal vond ik vervelender: elke keer dat gewroet in je mond als het draadje weer strakker moest en een dag lang gevoelige tanden na afloop. Maar al met al was het goed te doen en ik ben er blij mee: mijn gebit staat nu mooi recht en het ziet er keurig uit. Kortom: het is niet vreselijk maar wel irritant, en je bent er wel even mee zoet voor die tand op z'n plek staat. Maar ik vond het resultaat zeer de moeite waard.
Ik heb precies dezelfde ervaring, alleen was is 16 toen het gedaan werd. Bij mij werd mijn melktand getrokken en mijn grote tand, midden in mijn verhemelte, is vrijgelegd. Tegelijkertijd is er nog een kies achterin mijn mond vrijgelegd. Ingreep viel mee, kon ook al heel snel gewoon weer eten. De tandarts heeft de vrijgelegde tand even de tijd gegeven (ik geloof een half jaar) om de goede kant op te 'wandelen' en toen hij bijna op de goede plek stond, heb ik een beugel gekregen. Strakker draaien van de beugel vond ik ook pijnlijk en ik ging ook elke keer wat slissen totdat ik weer gewend was. Twee jaar een beugel gehad en heel blij met het resultaat.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik had toen ik ongeveer 13 of 14 was een extra tand uit tandvlees laten halen, tandvlees was ook dik, dus eerst moest het blijvende snijtand eruit, tandvlees later door kaakchirurg laten vrijmaken.
Alle reacties Link kopieren
@DG2015 bedankt voor je heel duidelijke uitleg ! Grappig hoe je schrijft 'tijd om te wandelen'. Mercikes

@nartjie lijkt me een pijnlijke ervaring die je meemaakte. Bedankt voor je reactie
Ik heb dit gehad op 16 jarige leeftijd. 1 snijtand in mijn gehemelte en twee melkhoektanden waar geen volwassen tand boven zat.

Een beugel dus. Ze hebben het gehemelte blootgelegd en langzaam maar zeker die snijtand getrokken. Vervolgens twee implantaten waar de twee hoektanden moesten.

Ik denk dat dat alles bij elkaar 1,5 jaar heeft gekost. Het blootleggen ging onder narcose (ik ben bang voor de tandarts) en heb ik echt heel weinig last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
@spaatje25 dank je wel voor je reactie en verhaal !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven