Gezondheid alle pijlers

Extreem slecht slapen

16-10-2017 22:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!

Ik slaap al een paar dagen heel erg slecht. Gemiddeld tussen de 2 en 4 uur per nacht. Door dat slechte slapen is er een soort angst ontstaan om nog eens slecht te slapen, wat het natuurlijk nog erger maakt.

Wat jullie ook moeten weten is dat ik al ruim 10 jaar enorme last van mijn bovenrug/nek/schouders heb, wat meestal erger word door stress en nu dus door dat slechte slapen. Het doet ontzettend veel pijn en ik ben bijna op het punt dat het ondraaglijk is.

Ik ben al jaren terug bij de dokter geweest, foto's gemaakt, 3x fysio geprobeerd, spierverslappers enz. enz.
En het komt steeds terug.

Anyway... op het moment heb ik niet echt het idee dat ik meer stress heb dan normaal. Ik heb wel een stressvolle baan, maar die heb ik al een tijdje, er zijn privé wat dingen, maar die spelen ook al een aantal jaren. Waarom dan nu ineens?

Ik kreeg de tip van een collega om te gaan zwemmen, gewoon simpel baantjes trekken, voor de spieren en voor beter slapen. Je zou er wat rustiger en moeier van worden, waardoor het slapen ook beter gaat (hopelijk).

Verder heb ik net Valdispert Nacht gehaald. Dat schijnt ook te helpen.

Maar wat als dat allemaal niet helpt? Zijn er hier mensen die dit ook hebben of hebben gehad!?
Mensen met tips?

Ik word nu een beetje gek, ik heb mijn slaap nodig om te kunnen functioneren! Vandaag eerder naar huis gegaan, omdat ik het niet meer volhield!

Gr. Nien
Alle reacties Link kopieren
Bleeh! Herkenbaar. Overleg even met je huisarts. Ik heb ook wel eens periodes gehad dat slapen niet lukte. Heb toen slaappillen gekregen voor 5 dagen als een soort reset.

En nek en schouders.... herkenbaar. Als ik stress heb en moe wordt ook dat erger. Maar ik weet waar de pijn vandaan komt en heb van de fysio goede oefeningen gekregen.

Maar sowieso morgen eerst de huisarts bellen en overleggen. Sterkte!
Herkenbaar. Ik slaap al jaren zo slecht helaas. Slaappillen zou ik persoonlijk niet aan beginnen, heb er wel een aantal nachten heerlijk door geslapen maar daarna duurde het weken voor ik weer eens “ normaal” (slecht) dus sliep.

Zwemmen is erg persoonlijk, als ik ga zwemmen krijg ik juist extra energie en ik moet alle lichamelijk dingen echt niet doen als ik wil slapen want zodra ik iets doe slaap ik niet meer ( zoals schoonmaken etc).

Wat bij mij werkt is solitair op mijn telefoon spelen. Als ik bijvoorbeeld om 00.30 in bed lig dan speel ik nog tot een uur of 02.15 en dan val ik uiteindelijk in slaap. Dus mijn advies is om gewoon iets saais te doen.

En als ik echt niet kan slapen dan ga ik ook niet slapen. Dan blijf ik maar 1 a 2 dagen wakker en dan ben ik uiteindelijk doodmoe en dan zorg ik dat ik rond middernacht in bed lig en om 6 uur weer opsta om toch een ritme te behouden. En val ik een x in slaap op de bank dan blijf ik daar ook liggen, als ik dan wakker wordt en naar boven loop ben ik alweer klaar wakker.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens op zoek naar een Triggerpoint/dry needling therapeut. Die kunnen een wereld van verschil maken in rug/schouders/nekproblemen.

Ook magnesium citraat kan helpen om te ontspannen en beter te slapen
Alle reacties Link kopieren
Valdispert werkt bij mij altijd goed. Van zwemmen krijg ik juist nekklachten vanwege het omhoog houden van hoofd (boven water).

Als de Valdispert vannacht niet werkt zou ik morgen zeker de huisarts bellen. Van niet slapen word je gek... Sterkte en hopelijk slaap lekker!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie snelle reacties!
Over dat zwemmen begrijp ik wel ja, ik denk dat ik het wel ga proberen. Al is het niet voor het slapen, maar voor mijn spieren. Ik vind zwemmen sowieso heel leuk, dus misschien werkt het voor mij wel ontspannend, zo niet, heb ik het in elk geval geprobeerd!

Triggerpoint/dry needling nooit van gehoord, ik ga het zo meteen even opzoeken!

1 of 2 nachten niet of slecht slapen is inderdaad niet echt een ramp, maar het zijn er nu al wat meer en ik ben bang dat ik er niet meer uitkom, ook door de stress van het slecht slapen (zo gaat het maar door).

Als ik vannacht weer slecht slaap ga ik morgen meteen de dokter bellen!
Alle reacties Link kopieren
Yoga eens proberen?
Verder slaap ik ook slechter vlak voordat ik ongesteld moet worden, miss ligt daaraan?
Alle reacties Link kopieren
Temazepam aan de huisarts vragen , dat zijn inslapers.
Niet elke dag gebruiken , 1x per week of per 2 weken gebruik ik ze zelf.
Gewoon even lekker bijslapen.
In jou geval , nog een pijnstiller erbij.
Het lijkt misschien niet alles , maar in tijden van stress heb je ook je slaap nodig.
Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Je zit nu in een spiraal: ik heb nu al (bijv) vijf nachten slecht geslapen, dus nu MOET ik echt goed slapen, waardoor het weer niet lukt want je bent te gespannen. En dan is het de volgende nacht nog iets erger, want dan heb je al zes nachten slecht geslapen, etc,, etc.
Om uit die spiraal te komen kun je kortdurend medicatie gebruiken, vooral om wat rustiger te worden. Wat mij het meest heeft geholpen is acceptatie. Dus niet denken: nu moet ik slapen, maar: ik ga straks heel lekker in mijn bedje liggen genieten en dan merk ik vanzelf wel of ik wel of niet in slaap val. En zo niet, dan heb ik toch lekker liggen uitrusten. Als je echt die acceptatie kan vinden, en het ook accepteert als je toch nog een slechte nacht hebt, kun je uiteindelijk die spiraal wel doorbreken en ga je langzaamaan wat beter slapen.
Alle reacties Link kopieren
Rode_trui schreef:
16-10-2017 22:54
Temazepam aan de huisarts vragen , dat zijn inslapers.
Niet elke dag gebruiken , 1x per week of per 2 weken gebruik ik ze zelf.
Gewoon even lekker bijslapen.
In jou geval , nog een pijnstiller erbij.
Het lijkt misschien niet alles , maar in tijden van stress heb je ook je slaap nodig.
Sterkte :hug:
Ik denk dat als ik eenmaal door heb geslapen een nachtje, dat alles meteen wat beter is! Het is gewoon erg frustrerend! Morgen dan maar de huisarts bellen!
Dankjewel
Alle reacties Link kopieren
titta schreef:
16-10-2017 22:56
Je zit nu in een spiraal: ik heb nu al (bijv) vijf nachten slecht geslapen, dus nu MOET ik echt goed slapen, waardoor het weer niet lukt want je bent te gespannen. En dan is het de volgende nacht nog iets erger, want dan heb je al zes nachten slecht geslapen, etc,, etc.
Om uit die spiraal te komen kun je kortdurend medicatie gebruiken, vooral om wat rustiger te worden. Wat mij het meest heeft geholpen is acceptatie. Dus niet denken: nu moet ik slapen, maar: ik ga straks heel lekker in mijn bedje liggen genieten en dan merk ik vanzelf wel of ik wel of niet in slaap val. En zo niet, dan heb ik toch lekker liggen uitrusten. Als je echt die acceptatie kan vinden, en het ook accepteert als je toch nog een slechte nacht hebt, kun je uiteindelijk die spiraal wel doorbreken en ga je langzaamaan wat beter slapen.
Precies dit inderdaad! Ik heb echt wel vaker van die nachten dat ik slecht slaap, maar nooit zo veel. En ik werk in de horeca, dus echt veel tijd om te rusten heb ik niet. Ik waardeer alle tips, fijn om te horen dat er meer mensen zijn dit die herkennen en gelukkig is het meestal maar tijdelijk. Dat maakt het niet minder frustrerend en vermoeiend natuurlijk, maar hopelijk heb ik wat aan alle tips en kan ik snel weer normaal slapen en word de pijn ook weer wat minder.
Alle reacties Link kopieren
3 x fysiotherapie zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. ik ga wekelijks naar masseur voor dezelfde klachten. slaap dan in ieder geval een paar nachten beter.
Alle reacties Link kopieren
Helpt massage bij de pijn aan je rug en schouders?
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
16-10-2017 23:17
3 x fysiotherapie zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. ik ga wekelijks naar masseur voor dezelfde klachten. slaap dan in ieder geval een paar nachten beter.
Ik bedoelde meer dat ik 3 verschillende fysio therapeuten heb gehad! Toen de pijn begon op mijn 15e heb ik fysio gehad, dat was geloof ik 6 afspraken.
Daarna kwam de erge pijnen terug op mijn 19e, weer terug naar de dokter, weer fysio. Toen kwam er ook een stukje psycholoog bij. Waar komt de pijn vandaan, waarom heb je stress, dat soort dingen. Ik weet niet meer hoe vaak ik toen geweest was, wel vaker dan de eertse keer in ieder geval.
En vorig jaar voor het laatst. Dat was een pijnbank haha. Was ook de bedoeling, maar echt hel! Het werd even iets beter, maar eigenlijk vrij snel kwam de pijn weer terug.
Dat bedoelde ik met 3x, niet 3 afspraken! Had het inderdaad een beetje onduidelijk neergezet!
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
16-10-2017 23:18
Helpt massage bij de pijn aan je rug en schouders?
Als het zo veel pijn doet mag er van mij niemand aanzitten; als ik er zelf aanzit beginnen de tranen al te komen, laat staan als iemand anders dat doet.
Een professional is natuurlijk anders, dat doet ook pijn, maar dan weet je dat het daarna een beetje kan zakken.

Maar nu is de pijn er door het slechte slapen, de oorzaak is erg duidelijk nu, dus ik denk dat het belangrijkste nu het beter slapen is, dan word de pijn vanzelf ook wel minder denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het, hier ook een extreem slechte slaper - al jaaaaaren en met periodes erger dan anders. Ik ben om het uur wakker, slaap zeer slecht in en ben overdag ook vaak erg gaar.

De tip van dry needling is een goeie; heb ik ook gedaan voor nek/schouders/onderrug. Kan wel echt pijnlijk zijn en werkt meestal nog niet na 1 behandeling. Als je een goede fysio uitzoekt, zou hij/zij het moeten kunnen declareren bij de ZV.

Verder: als je onrustig wordt omdat je merkt dat je niet kunt slapen dan meteen het bed uit. Je raakt zo opgefokt anders dat je adrenaline ook gaat stijgen. Wat mij soms helpt is iets heel zoets eten - een koekje of zo. Dan stijgt je bloedsuiker even, maar daarna zakt die vrij snel en bij mij werkt dat om suffig te worden.

En verder: wie de gouden tip heeft .... heel graag. Ik lees mee.
Twalingmutske schreef:
16-10-2017 22:29
Ga eens op zoek naar een Triggerpoint/dry needling therapeut. Die kunnen een wereld van verschil maken in rug/schouders/nekproblemen.

Kwakzalverij!
TO: sterkte, hopelijk slaap je binnenkort weer beter.
Heel erg vervelend om bang te zijn niet te kunnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en temazepam/oxazepam enz werkten bij mij niet. HA vertelde dat ik moest gaan liggen als ik ze innam, omdat je vrij snel suf zou worden. Nope. Er gebeurde niks.

Heel soms helpt het me om te denken aan wat wijlen oma altijd zei: "Als je ligt rust je ook uit." Dat zorgt ervoor dat ik niet compleet over de emmer ga omdat ik weer eens uren wakker lig.
Alle reacties Link kopieren
Kwakzalverij? Zou ik niet meteen zeggen; terwijl ik echt anti-zweverij ben. Het is geen acupunctuur he. En al zou het een placebo-effect zijn: so be it. Hier merkte ik duidelijk verschil, zeker in combi met andere fysio-handelingen.
Hetisallemaalwat schreef:
16-10-2017 23:37
Kwakzalverij? Zou ik niet meteen zeggen;
Ik zeg het wel meteen: het is kwakzalverij!
Alle reacties Link kopieren
Ik merk het, dat je het meteen zegt. Nou, niet aan jou besteedt dan!
Hier ook, vooral in periodes. Ik ga nu naar een zoutkamer. Helpt niet echt. Als ik de kerkklok half 3 hoor slaan neem ik een half pilletje. Maar da's ook niet de bedoeling. Maar overdags niet functioneren kan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen werkt iets anders! Fysio werkte bij mij niet. Dus wie weet werkt dat triggerpoint needling wel! Het is het proberen waard!
Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik ga wel eerst even rondvragen enzo voor ik zomaar iets ga doen, maar zoals ik al zei zijn alle tips welkom!
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
16-10-2017 23:42
Hier ook, vooral in periodes. Ik ga nu naar een zoutkamer. Helpt niet echt. Als ik de kerkklok half 3 hoor slaan neem ik een half pilletje. Maar da's ook niet de bedoeling. Maar overdags niet functioneren kan ook niet.
Heb je het dan over temazepam?
Dat niet functioneren komt echt in stapjes. Toen ik vanmiddag op mijn werk kwam had ik heel veel pijn, was ook wel moe, maar had er wel zin in, het was gezellig, veel te doen. En ineens zakt het helemaal in.
Mijn collega zei om 19:00 dat ik wel naar huis mocht als het niet ging, maar daar hou ik niet van. Maar ik ben uiteindelijk om 20:45 weggegaan. Terwijl ik eigenlijk tot 21:30 zou moeten werken. Het ging gewoon niet meer. Gelukkig was het rustig; dat ze mij ook konden missen
Alle reacties Link kopieren
Ook al gedacht aan een ander kussen en/of matras om die nekklachten te verminderen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven