Gezondheid alle pijlers

Wel of geen griepprik?

29-11-2017 14:19 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het heerst. Zelf ook geveld met allerlei klachten, verkoudheid, hoesten, longvliesontsteking en griepachtige klachten.
Ik hoorde over de griepprik en was benieuwd of het iets voor mij zou zijn.
Ik behoor niet tot risicogroep en werk niet in zkh. Maar even heel simpel gedacht; waarom zou ik er geen nemen? Ik zit er echt niet op te wachten flink ziek te zijn en een tijdje uit de running te zijn. Zeker niet als moeder van twee jonge kinderen. Ik ken alleen niemand die hem haalt. Partner werkt in zkh en krijgt de kans maar is niet verplicht. Hij heeft hem een keer gehaald en heeft de hele winter daarna lopen kwakkelen ( verkoudheid). Nu niet meer gehaald.
Waarom wel of niet? Denken jullie er wel eens aan?
Alle reacties Link kopieren
Bij de griepprik krijg je als ik het goed begrijp het virus van vorig jaar ingespoten. In een afgezwakte versie natuurlijk zodat je er niet ziek van wordt en zeg antistoffen maakt. Dat betekent dus dat je nog steeds ziek kan worden van het virus van dit jaar. Als je ongeveer een keer per jaar de griep krijgt is het dus ook niet nodig, want dan heb je die antistoffen al.

Ik werk wel in de zorg, maar neem ook nooit de griepsspuit, ik wordt namelijk bijna altijd ziek van inentingen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn stage een paar jaar geleden konden alle werknemers hem halen, toen heb ik dat ook maar gedaan en ben er echt hartstikke grieperig van geweest. Verder nooit de griepprik gehad. Ik ben dit jaar wel veel aan het kwakkelen geweest en toen ging het ook even door mijn hoofd, maar niet gedaan. Hoe zit dat eigenlijk als je er geen 'recht' op hebt, moet je dan dokken ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Bij mij raadde de verloskundige de griepprik aan omdat ik zwanger ben. Maar ik heb het niet zo op onnodige injecties en twijfel sterk, ook omdat ik de keren dat ik griep heb gehad de afgelopen jaren echt verwaarloosbaar zijn. En ik dus ook bang ben dat het meer kwaad dan goed doet.
Alle reacties Link kopieren
Javadeel schreef:
29-11-2017 14:24
Bij de griepprik krijg je als ik het goed begrijp het virus van vorig jaar ingespoten. In een afgezwakte versie natuurlijk zodat je er niet ziek van wordt en zeg antistoffen maakt. Dat betekent dus dat je nog steeds ziek kan worden van het virus van dit jaar. Als je ongeveer een keer per jaar de griep krijgt is het dus ook niet nodig, want dan heb je die antistoffen al.

Ik werk wel in de zorg, maar neem ook nooit de griepsspuit, ik wordt namelijk bijna altijd ziek van inentingen.
Niet perse (alleen) die van vorig jaar, ze maken een voorspelling wat dit jaar het meeste op gaat spelen. En die schatting kunnen ze én fout hebben én je kan gewoon besmet raken met een ander virus dan in het vaccin zit.

@TO: vraag het anders je huisarts, die moet hem toch voor je bestellen als je hem wilt hebben. Vaak kan dat wel af met een telefonisch consult.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de zorg brance. Maar ik haal hem ook niet. Waarom? Ben geen risicogroep: ouderen,ziektes of aandoeningen. Ik ben niet veel ziek en ben van mening dat het soms goed is voor je lichaam om de troep op te ruimen in je lichaam als je wel ziek wordt.
Vooral buiten de risicogroep hoort je lichaam zijn werk te doen. En je moest eens weten hoeveel mensen ziek worden juist door de griepprik.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik haal hem (risicogroep) altijd wel. Het is niet het virus van vorig jaar, maar het virus waarvan ze verwachten dat het toe gaat slaan dit jaar.
En soms gokken ze dan verkeerd, en slaat een ander virus toe waar tegen niet geënt is.
Omdat er geen risico´s zijn, haal ik hem (heb alleen een allergie tegen de vloeistof die mee naar binnen gaat, dus drie dagen een pijnlijke arm)
Alle reacties Link kopieren
Pingpong schreef:
29-11-2017 14:30
Ik lees even mee. Bij mij raadde de verloskundige de griepprik aan omdat ik zwanger ben. Maar ik heb het niet zo op onnodige injecties en twijfel sterk, ook omdat ik de keren dat ik griep heb gehad de afgelopen jaren echt verwaarloosbaar zijn. En ik dus ook bang ben dat het meer kwaad dan goed doet.

Ja zwangeren horen ook bij de risico groep. Maar persoonlijk zou ik het ook niet willen dan. Precies door wat jij zegt.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Javadeel schreef:
29-11-2017 14:24
Bij de griepprik krijg je als ik het goed begrijp het virus van vorig jaar ingespoten. In een afgezwakte versie natuurlijk zodat je er niet ziek van wordt en zeg antistoffen maakt. Dat betekent dus dat je nog steeds ziek kan worden van het virus van dit jaar. Als je ongeveer een keer per jaar de griep krijgt is het dus ook niet nodig, want dan heb je die antistoffen al.

Ik werk wel in de zorg, maar neem ook nooit de griepsspuit, ik wordt namelijk bijna altijd ziek van inentingen.
Je krijgt niet het virus van vorig jaar ingespoten, maar de virusstammen waarvan ze in april voorspellen dat die het komende jaar zullen circuleren. Daarbij nemen ze voor die voorspellingen uiteraard mee wat er het afgelopen jaar circuleerde, maar het gaat wel een stuk verder dan dat. Meestal zijn de voorspellingen redelijk accuraat, soms zitten ze ernaast en ontwikkelt zich een andere stam als dominant dan wat ze hadden gedacht.

Dat het niet nodig is als je ongeveer een keer per jaar de griep krijgt vind ik een vreemde redenatie. Inderdaad maak je dan de antistoffen aan, maar ik krijg toch stukken liever een inenting dan de griep zelf (als je net zo graag griep krijgt als de inenting dan is het natuurlijk sowieso onzinnig om je in te laten enten afgezien van hoe vaak je griep zou krijgen, want waarvoor doe je het dan?). Van griep ben je echt flink ziek, van een inenting heeft vrijwel niemand last (een heel enkele uitzondering daargelaten), hooguit een beetje spierpijn. Een griepvirus vermenigvuldigt zich namelijk in je lichaam, een vaccin bestaat uit kleine onderdeeltjes van het virus, die zich niet kunnen vermenigvuldigen en alleen je immuunsysteem zodanig aan zetten dat die het virus zal herkennen (en direct opruimen) als het binnenkomt. Wel is het zo dat je het vaccin krijgt in november, als er ook allerlei andere (verkoudheids)virussen heersen die qua symptomen enigszins op griep lijken. Ik ben bijv. al weken aan het hoesten. Heeft niks te maken met dat ik de griepprik gehad heb (ik krijg hem vanuit mijn werk aangeboden), maar het treedt wel ongeveer tegelijkertijd op, omdat het nou eenmaal het seizoen is voor luchtweginfecties.
No way in hell. Al kreeg ik geld toe. Je kan nog net zo goed ziek worden.
En daarbij ook nog eens van die hele spuit zelf. Ik bedank. En mijn dierbaren gelukkig ook.

Mexicaanse griep heb ik ook overleefd.
anoniem_279245 wijzigde dit bericht op 29-11-2017 15:06
6.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik de griepprik krijg (risicogroep) ben ik nooit meer ziek. Vorig jaar heb ik hem door omstandigheden niet gehad en drie keer raden: ziek!

Ik zou hem dus zeker nemen :)
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
29-11-2017 14:19
Partner werkt in zkh en krijgt de kans maar is niet verplicht. Hij heeft hem een keer gehaald en heeft de hele winter daarna lopen kwakkelen ( verkoudheid). Nu niet meer gehaald.
Verkoudheid heeft niets met de griepprik te maken, dus of je hem wel of niet haalt zorgt er niet voor dat je minder of meer verkouden bent. Wel of je meer of minder risico loopt op griep (influenza). Het is dus een illusie dat je met de prik niet ziek wordt of loopt te kwakkelen in de winter (was het maar zo!). Desondanks haal ik hem wel, want als ik het risico op griep kan beperken dan doe ik dat graag en ik werk soms met kwetsbare mensen voor wie wel of geen griep krijgen het verschil tussen leven of dood kan betekenen. Of je hem zelf haalt bij de huisarts is je eigen afweging: als je niet tot een risicogroep behoort moet je hem zelf betalen, maar als je dat ervoor over hebt om je risico op griep te verkleinen dan zou ik het zeker overwegen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
29-11-2017 14:42
Verkoudheid heeft niets met de griepprik te maken, dus of je hem wel of niet haalt zorgt er niet voor dat je minder of meer verkouden bent. Wel of je meer of minder risico loopt op griep (influenza). Het is dus een illusie dat je met de prik niet ziek wordt of loopt te kwakkelen in de winter (was het maar zo!). Desondanks haal ik hem wel, want als ik het risico op griep kan beperken dan doe ik dat graag en ik werk soms met kwetsbare mensen voor wie wel of geen griep krijgen het verschil tussen leven of dood kan betekenen. Of je hem zelf haalt bij de huisarts is je eigen afweging: als je niet tot een risicogroep behoort moet je hem zelf betalen, maar als je dat ervoor over hebt om je risico op griep te verkleinen dan zou ik het zeker overwegen.
Jij haalt de woordne uit mn mond.
Volgens mij halen veel mensen de griep en 'een griepje' a.k.a. verkoudheid en niet lekker voelen door elkaar. Van échte griep lig je wel een week op bed en duurt het een maand voordat je wee hersteld bent. Er gaan jaarlijks niet voor niets veel mensen dood aan griep. Het is echt niet zo onschuldig.
Alle reacties Link kopieren
Ycjoo- schreef:
29-11-2017 14:34
Ik werk ook in de zorg brance. Maar ik haal hem ook niet. Waarom? Ben geen risicogroep: ouderen,ziektes of aandoeningen. Ik ben niet veel ziek en ben van mening dat het soms goed is voor je lichaam om de troep op te ruimen in je lichaam als je wel ziek wordt.
Vooral buiten de risicogroep hoort je lichaam zijn werk te doen. En je moest eens weten hoeveel mensen ziek worden juist door de griepprik.
Werk je wel met mensen uit de risicogroep? Want dan vind ik eigenlijk wel dat je een verantwoordelijkheid daarvoor hebt. Je kunt die mensen al besmetten als je zelf er (nog) niet ziek van bent.

Verder is roepen dat je juist ziek wordt van die prik een broodje aap, verspreid en opgeklopt door de anti-vaxx / aluhoedjes maffia. Op mijn werk haalt de meerderheid van de mensen de griepprik, die bieden ze echt niet aan omdat we er massaal ziek van zouden worden. En als er ergens kennis is over hoe griep en vaccins werken is het wel op mijn werk, dus het is niet dat ze zomaar wat doen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 29-11-2017 14:50
0.33% gewijzigd
EHR schreef:
29-11-2017 14:39
No way in hell. Al kreeg ik geld toe. Javadeel omschrijft het goed. Je kan nog net zo goed ziek worden.
En daarbij ook nog eens van die hele spuit zelf. Ik bedank. En mijn dierbaren gelukkig ook.

Mexicaanse griep heb ik ook overleefd.
Dit. Mijn omaatje van in de 80 is behoorlijk ziek geworden van de griepprik.
Alle reacties Link kopieren
Hmm en elk jaar is of kan het virus weer anders zijn? Dan lijkt het me weinig zinvol.
Ik heb overigens nog nooit echt de griep gehad, even afkloppen! Wel flink verkouden en af en toe korte tijd wat griepverschijnselen maar die waren van korte duur. Echt een flinke griep nog nooit. Maar ik zit er echt niet op te wachten. Als ik zie hoe onthand ik nu ben en niet voor kind kan zorgen en dus andere mensen moet inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
29-11-2017 14:52
Hmm en elk jaar is of kan het virus weer anders zijn? Dan lijkt het me weinig zinvol.
Ik heb overigens nog nooit echt de griep gehad, even afkloppen! Wel flink verkouden en af en toe korte tijd wat griepverschijnselen maar die waren van korte duur. Echt een flinke griep nog nooit. Maar ik zit er echt niet op te wachten. Als ik zie hoe onthand ik nu ben en niet voor kind kan zorgen en dus andere mensen moet inschakelen.
Zijn de virussen weer anders, meervoud. En ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij behoud je de weerstand die je met de griepprik krijgt wel voor langer dan een jaar. Maar juist omdat het wisselt moet je hem elk jaar herhalen.

Gelukkig werden de ouderen op mijn afdeling allemaal gevaccineerd met de griepprik, zo kon ook de omgeving de cliënt niet per ongeluk besmetten.
Bij de griepprik wordt je met meerdere virussen ingeënt. Altijd beter dan dat je ze echt krijgt.

Dit jaar heb ik hem gehaald, ben zwanger en heb geen zin in de griep waarbij ik een maand beroerd ben.
Alle reacties Link kopieren
Javadeel schreef:
29-11-2017 14:24
Bij de griepprik krijg je als ik het goed begrijp het virus van vorig jaar ingespoten. In een afgezwakte versie natuurlijk zodat je er niet ziek van wordt en zeg antistoffen maakt. Dat betekent dus dat je nog steeds ziek kan worden van het virus van dit jaar. Als je ongeveer een keer per jaar de griep krijgt is het dus ook niet nodig, want dan heb je die antistoffen al.

Ik werk wel in de zorg, maar neem ook nooit de griepsspuit, ik wordt namelijk bijna altijd ziek van inentingen.
Nee, niet waar. Je krijgt een cocktail van diverse virussen ingespoten.
Ziek worden van de griepprik zelf is onmogelijk, het is een dood serum. Als je je er grieperig van voelt, had je al een verkoudheid onder de leden.

Als je in de zorg werkt vind ik het onverantwoordelijk om de griepprik niet te halen. Het gaat nl. niet alleen om jezelf, maar ook om je clienten/patienten die je met jouw griep aan kunt steken. Of je kinderen, je vader/moeder/oma/opa met verminderde weerstand/hartkwaal/longemfyseem/diabetes.
amarna wijzigde dit bericht op 29-11-2017 15:00
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vikhui schreef:
29-11-2017 14:24
Bij mijn stage een paar jaar geleden konden alle werknemers hem halen, toen heb ik dat ook maar gedaan en ben er echt hartstikke grieperig van geweest. Verder nooit de griepprik gehad. Ik ben dit jaar wel veel aan het kwakkelen geweest en toen ging het ook even door mijn hoofd, maar niet gedaan. Hoe zit dat eigenlijk als je er geen 'recht' op hebt, moet je dan dokken ofzo?
Nogmaals, je kunt niet ziek worden van de griepprik. Het is een dood virus.
Dan had je al een verkoudheid onder de leden. Een verkoudheid wordt vaak griep genoemd maar is het beslist niet.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
29-11-2017 14:39

En daarbij ook nog eens van die hele spuit zelf.
nee hoor
Alle reacties Link kopieren
@ TO: het "heerst" nu niet. Er is nu geen influenzaepidemie, maar er zijn veel mensen snipverkouden. Dat is niet hetzelfde.
dubbel.
anoniem_279245 wijzigde dit bericht op 29-11-2017 15:04
97.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ycjoo- schreef:
29-11-2017 14:34
Ik werk ook in de zorg brance. Maar ik haal hem ook niet. Waarom? Ben geen risicogroep: ouderen,ziektes of aandoeningen. Ik ben niet veel ziek en ben van mening dat het soms goed is voor je lichaam om de troep op te ruimen in je lichaam als je wel ziek wordt.
Vooral buiten de risicogroep hoort je lichaam zijn werk te doen. En je moest eens weten hoeveel mensen ziek worden juist door de griepprik.
Ook geen risicogroepen in jouw omgeving die jij kunt besmetten als je griep krijgt?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
29-11-2017 14:42
Verkoudheid heeft niets met de griepprik te maken, dus of je hem wel of niet haalt zorgt er niet voor dat je minder of meer verkouden bent. Wel of je meer of minder risico loopt op griep (influenza). Het is dus een illusie dat je met de prik niet ziek wordt of loopt te kwakkelen in de winter (was het maar zo!). Desondanks haal ik hem wel, want als ik het risico op griep kan beperken dan doe ik dat graag en ik werk soms met kwetsbare mensen voor wie wel of geen griep krijgen het verschil tussen leven of dood kan betekenen. Of je hem zelf haalt bij de huisarts is je eigen afweging: als je niet tot een risicogroep behoort moet je hem zelf betalen, maar als je dat ervoor over hebt om je risico op griep te verkleinen dan zou ik het zeker overwegen.
een verstandige reactie in dit topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven