Gezondheid alle pijlers

Stoppen met Seroxat/paroxetine

11-02-2018 09:14 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar lang de halve dosering Seroxat (10 mg) te hebben genomen, heb ik ingestemd met het voorstel van mijn HA om over te stappen op Citalopram.
De Citalopram lijkt tot nu toe qua bijwerkingen een lachertje vergeleken bij Seroxat.
Alleen heb ik bij inname Citalopram soms last van mijn ogen.

Ben nu dus 4 dagen zonder Seroxat.
En ik heb last van derealisatie, oorsuizen, een zeef van een geheugen, onrust , enorm prikkelbaar, en duizeligheid.
Ik wil graag ervaringen van anderen horen.
Misschien kunnen we elkaar steunen.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 11:29
2.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
He miedo, ik weet niet of je op fb zit. Er zijn een aantal groepen met mensen die afbouwen.
Klinkt heel bekend wat jij opnoemt.

Heb je afgebouwd of ben je in 1 keer overgestapt?
Lieve Miedo,

Je zult er doorheen moeten helaas
Ik herken dat gevoel van de-realisatie! is best even raar en ook een beetje eng.
Maar... het gaat weg!
Ik ben zelf afgebouwd van de zoloft. maar toch weer terug op een hele lage dosis.

Ik denk wel dat citalopram minder slecht is dan paroxetine dus goed dat je bent overgestapt!

Hopelijk worden de onttrekkingsverschijnselen gauw minder!
sterkte en :hug:
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
11-02-2018 09:42
He miedo, ik weet niet of je op fb zit. Er zijn een aantal groepen met mensen die afbouwen.
Klinkt heel bekend wat jij opnoemt.

Heb je afgebouwd of ben je in 1 keer overgestapt?

In 1 keer van 10 mg naar 0 mg.
Bedankt voor tip Fb. Zal eens kijken.
Miedo, ik heb dezelfde overstap gemaakt in december. Ik heb ruim een week een soort algehele malaise-gevoel gehad, of ik flink grieperig was. Daarna ging het goed. Het verbaasde mij dat het zo gemakkelijk ging.
Duizeligheidsklachten had ik al (veel) langer, dat is niet verergerd tijdens of na het afbouwen.
Wel merk ik dat ik minder last heb van de vermoeidheid die ik met paroxetine wel ervoer.
Ik hoop dat het bij jou ook gauw weer wat beter gaat, sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miedo,

Ik weet niet wie dit heeft aangeraden, maar dit lijkt me toch echt niet de manier... veel te heftig!!

Als je oorspronkelijk van plan was om paroxetine in z’n geheel af te bouwen en niet te starten met iets anders, is geleidelijker afbouw veel humaner. Bij paroxetine kan dat met een drank, je kan zelfs per Mg afbouwen dan. Paroxetine is een van de meest heftige AD om af te bouwen😢. Knap dat het je gelukt is, hoor!! Ik word er wel een beetje boos van dat sommige behandelaren dit nog doen!!!

Als je oorspronkelijk van plan was om te switchen, wordt vaak een soort dakpanconstructie aangeraden: beetje afbouwen van paroxetine en dan op een bepaalde dag overstappen op een bepaalde dosis vh andere middel. Let op: is wel per combinatie van middelen verschillend. Bij paroxetine> citalopram wordt aangeraden om af te bouwen tot 10, dan gedurende 8 dagen doorgaan en dan bv 20 Mg citalopram starten.

Ik weet dat het nu al anders is gegaan, alle sterkte gewenst!!

Ps is dit wel door (of in overleg met) een psychiater gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Dat wirdt cross tapering genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Pb!
Alle reacties Link kopieren
Rosamendosa schreef:
11-02-2018 10:35
Hoi Miedo,

Ik weet niet wie dit heeft aangeraden, maar dit lijkt me toch echt niet de manier... veel te heftig!!



Als je oorspronkelijk van plan was om te switchen, wordt vaak een soort dakpanconstructie aangeraden: beetje afbouwen van paroxetine en dan op een bepaalde dag overstappen op een bepaalde dosis vh andere middel. Let op: is wel per combinatie van middelen verschillend. Bij paroxetine> citalopram wordt aangeraden om af te bouwen tot 10, dan gedurende 8 dagen doorgaan en dan bv 20 Mg citalopram starten.



Ps is dit wel door (of in overleg met) een psychiater gegaan?
Ik ben er nog niet he....4 dagen pas.
Ik had al jaren 10mg paroxetine, en nu begonnen met 10 mg Citalopram.Dus de dakpankconstructie klopt bij mij wel.
Mijn ervaring met psychiaters is dat ze niet veel meer verstand hebben van antidepressiva dan HA.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
11-02-2018 10:46
Pb!
Heb ik niet gehad.
Alle reacties Link kopieren
up!
Alle reacties Link kopieren
Hmmm. Ik kijk nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Weer pb!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miedo, was toch wel benieuwd hoe het met je is. Is wel al heul lang geleden, maar toch... Hoop dat je hebt kunnen afbouwen zoals je wilde :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven