Gezondheid alle pijlers

Borstverkleining -> Verlof?

14-02-2018 12:37 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje..

Ik wil graag gaan kijken of ik in aanmerking kom voor een medische borstverkleining. Ik vraag mij alleen af hoe het zit met ziektevverlof. Ik werk fulltime en heb niet zo heel veel vrije dagen. Wanneer je een goedkeuring hebt voor een medische borstverkleining, is de werknemer verplicht om jou ook ziekteverlof te geven? Mijn baas is behoorlijk moeilijk over verlof (huisarts, fysio, tandarts in eigentijd).

Alvast bedankt :-)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij dat je gewoon in de ziektewet komt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ziek is ziek. Van een borstverkleining moet je behoorlijk lang herstellen en je kunt dan gewoon niet werken. Zie bijvoorbeeld hier: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... roces.html
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Met een medische indicatie is het gewoon ziekteverlof. Het zou anders zijn als je een borstvergroting laat doen omdat je dat zo mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf nooit één gehad, maar wel van redelijk nabij meegemaakt en het kwam op mij over als een heftige operatie waar je echt goed van moet herstellen. Dus het lijkt me dat je je gewoon ziek kan melden. Je doet die verkleining niet voor je eigen plezier, lijkt me, maar omdat je er echt last van hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Daar word je gewoon ziek voor gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je baas eens normaal gaan doen i.p.v. moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties! Ik ga ook eens goed opzoek naar wat informatie op internet en het laten opschrijven door de arts zodat ik het mee kan nemen. Ik moet nog langs de huisarts maar een gerust gevoel als het dan gewoon ziekteverlof is.

Ik begrijp ook heel goed dat als het van cosmetische aard is dat het binnen verlof valt. Ik had al gelezen dat het herstellen wel 3 weken kan duren en dan 15 verlofdagen van de 21 is wel een hele aanslag. Hopelijk werkt mijn baas mee want hij doet er alles aan om er onder uit te komen, want alle dingen (huisarts, tandarts etc) werk plannen met een niet flexibel 40 uurig contract is soms best pittig.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-02-2018 12:43
Met een medische indicatie is het gewoon ziekteverlof. Het zou anders zijn als je een borstvergroting laat doen omdat je dat zo mooi vindt.
Lijkt mij ook. Zelf heb ik een borstvergroting gedaan, in mijn vakantie. Daarna gewoon weer volledig kunnen werken. Maar ik vind cosmetische of medische ingrepen wel een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Nicko schreef:
14-02-2018 13:16
Dank allemaal voor de reacties! Ik ga ook eens goed opzoek naar wat informatie op internet en het laten opschrijven door de arts zodat ik het mee kan nemen. Ik moet nog langs de huisarts maar een gerust gevoel als het dan gewoon ziekteverlof is.

Ik begrijp ook heel goed dat als het van cosmetische aard is dat het binnen verlof valt. Ik had al gelezen dat het herstellen wel 3 weken kan duren en dan 15 verlofdagen van de 21 is wel een hele aanslag. Hopelijk werkt mijn baas mee want hij doet er alles aan om er onder uit te komen, want alle dingen (huisarts, tandarts etc) werk plannen met een niet flexibel 40 uurig contract is soms best pittig.
Wel langer dan drie weken hoor, pas na zes weken mag je weer autorijden, zware dingen tillen en sporten. Wat afhankelijk van je beroep misschien wel kan betekenen dat je na drie weken weer aan de slag zou kunnen, maar dan ben je in elk geval nog niet de oude.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Collega van mij heeft dit onlangs laten doen. Kwam inderdaad gewoon in de ziektewet.

Baas kan hoog of laag springen, ziektewet is ziektewet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens niet helemaal waarom je baas dwars zou liggen, want hij lijdt er financieel niet onder; jouw loon wordt door het UWV doorbetaald, voor zover ik weet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
14-02-2018 13:51
Ik snap trouwens niet helemaal waarom je baas dwars zou liggen, want hij lijdt er financieel niet onder; jouw loon wordt door het UWV doorbetaald, voor zover ik weet.
Nee hoor, het is geen zwangerschap ...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-02-2018 13:55
Nee hoor, het is geen zwangerschap ...
Aha, weer wat geleerd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
14-02-2018 13:56
Aha, weer wat geleerd.

Zou alleen opgaan als de werkgever geen eigen risico drager is.
Woon je in NL? Dan is het voor zo er ik weet ZW.

Je bent een tijdje uit de running, echter je psychische en lichamelijke gezondheid gaan voor.

Ga ook niet te vroeg weer vanalles doen. Risico van complicaties is dan groter en dat gun ik je niet.

Ken iemand die het heeft laten doen en die is ontzettend blij! Jaaaaaaaren eerder moeten doen zegt ze.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat jou baas zo moeilijk doet. Je hebt gewoon recht om ziek te zijn na de operatie.
Mocht je de medische indicatie krijgen gewoon duidelijk naar je baas zijn dat je geopereerd moet worden en wat de verwachtte herstel tijd is.
Alle reacties Link kopieren
het is soms moeilijk om moeilijk te doen.... maar het is lastig om altijd de 'strijd' aan te gaan. Vandaar dat ik het vraag :-) Ik moest een tijdje geleden in verband met een ongeval fysiotherapie krijgen en dat mocht absoluut echt niet in de baas zijn tijd! gratis overwerken mag natuurlijk altijd van de baas ... haha

Ik heb een voornamelijke kantoorbaan (af en toe afspraken buiten de deur maar kunnen ook vaak op afstand). er zijn eventueel wel mogelijkheden (thuiswerken, laten brengen etc.)

Ok, niet onderschatten dus hoelang het herstel kan zijn. Goed om te weten. bedankt. Eerst maar eens met de huisarts praten wat de mogelijkheden zijn!
anoniem_256075 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 14:25
Reden: typo
0.46% gewijzigd
Na mijn borstverkleining ben ik zo'n 4 weken thuis geweest, daarna weer langzaam opgebouwd met werken. Gelukkig had mijn leidinggevende een zus met een borstverkleining dus die wist hoe heftig het herstelproces is en dan het niet iets is dat je voor je lol doet....

Dit soort vragen (of je in aanmerking komt voor ziekteverlof) lees ik nou nooit over andere aandoeningen, men doet vaak net alsof je een borstverkleining voor je lol doet :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Nicko schreef:
14-02-2018 13:16
Dank allemaal voor de reacties! Ik ga ook eens goed opzoek naar wat informatie op internet en het laten opschrijven door de arts zodat ik het mee kan nemen. Ik moet nog langs de huisarts maar een gerust gevoel als het dan gewoon ziekteverlof is.

Ik begrijp ook heel goed dat als het van cosmetische aard is dat het binnen verlof valt. Ik had al gelezen dat het herstellen wel 3 weken kan duren en dan 15 verlofdagen van de 21 is wel een hele aanslag. Hopelijk werkt mijn baas mee want hij doet er alles aan om er onder uit te komen, want alle dingen (huisarts, tandarts etc) werk plannen met een niet flexibel 40 uurig contract is soms best pittig.
Je hoeft jouw werkgever niet eens te vertellen waarom je een operatie ondergaat. En als je 40 uur werkt is het heel normaal om af en toe onder werktijd naar de tandarts of huisarts te gaan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Marmo schreef:
14-02-2018 12:54
Misschien moet je baas eens normaal gaan doen i.p.v. moeilijk.
Ja joh, de baas betaalt wel voor al je ongemakken, kat die dood is en je oma die op sterven ligt. Dat kost gewoon geld hoor. Je baas heeft geen geldboom in de tuin staan.
Alle reacties Link kopieren
Frankdeman schreef:
14-02-2018 15:51
Ja joh, de baas betaalt wel voor al je ongemakken, kat die dood is en je oma die op sterven ligt. Dat kost gewoon geld hoor. Je baas heeft geen geldboom in de tuin staan.
In Nederland is nou eenmaal zo geregeld dat je verlof krijgt als je ziek bent. Of je nou onder de bus bent gekomen of dat je een borstverkleining ondergaat. Daar kan je als werkgever van alles vinden, maar het is gewoon de wet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-02-2018 15:59
In Nederland is nou eenmaal zo geregeld dat je verlof krijgt als je ziek bent. Of je nou onder de bus bent gekomen of dat je een borstverkleining ondergaat. Daar kan je als werkgever van alles vinden, maar het is gewoon de wet.
kan prima in de coa geregeld zijn, dat als je parttime werkt, je huisarts etc op je vrije dag bezoekt
Alle reacties Link kopieren
Precies, maar het is een kwestie van geven en nemen. Dus ik plan tandartsbezoeken etc. ook altijd op mijn vrije dag of 's ochtends heel vroeg, maar in dit geval gaat dat niet op. TO is waarschijnlijk een week of twee drie uit de running en daar zij, noch haar werkgever iets aan doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-02-2018 15:59
In Nederland is nou eenmaal zo geregeld dat je verlof krijgt als je ziek bent. Of je nou onder de bus bent gekomen of dat je een borstverkleining ondergaat. Daar kan je als werkgever van alles vinden, maar het is gewoon de wet.
Ja maar je kan het ook zo inplannen dat je er geen vrij voor hoeft te vragen en dus niet je werkgever belast. Je hoeft niet op maandagmorgen naar de tandarts te gaan, je hoeft je niet meteen ziek te melden als je een beetje hoofdpijn hebt, je hoeft je niet ziek te melden als je ongesteld bent. Je kan ook op je vrije dag naar de tandarts, je kan je ook op vrijdagmiddag laten opereren en er maandag weer zijn. Kan allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven