Gezondheid alle pijlers

Pijn in maag (meestal in de nacht)

19-02-2018 10:13 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar jaar heb ik last van mijn maag. Eerst eens in de zoveel maanden en nu helaas steeds vaker (afgelopen week bijvoorbeeld 4 x per week).
De pijn begint altijd als ik lig te slapen, door de pijn word ik wakker.
Als ik wakker word neem ik gelijk aspirine in maar helaas helpt dat vrij weinig. Meestal duurt de pijn zo een 2 a 3 uur en zakt het dan vanzelf weg. Afgelopen week had ik zelfs van 01.30 tot 06.00 uur pijn.
Bij de pijn moet ik meestal ook overgeven (puur vanwege de pijn). Ik heb dan verder geen diarree.

Uiteraard ben ik al bij de HA geweest, die niks kon vinden. Ook is er vorig jaar een echo gemaakt waar helaas niets uitkwam.

Nu had ik gisteren weer zo een last dat ik samen met mijn man naar de spoedhulp ben geweest. Daar konden ze helaas niets voor mij doen. Ze gaven mij alleen wat sterkere pijnstilling mee (Tramadol) wat ook helaas niet hielp.

Woensdag heb ik weer een afspraak bij de HA. Herkent iemand dit toevallig? ik weet gewoon niet meer wat het eventueel kan zijn.
Heb je zo'n scopie laten doen waar ze met 'n slangetje in je maag kijken?
Helpt een maagzuurremmer niet beter dan een pijnstiller?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso wat verhoogt en op je linkerzij slapen..
Heb je er al eens opgelet of het zich voordoet na bepaalde voeding e.d. ?
En ipv pijnstilling kun je denk ik dan beter maagtabletten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Scopie lijkt mij echt de hel, maar als het moet dan is het niet anders.

Maagzuur remmers helpen helemaal niets.

Ik heb idd opgelet of het samenvalt met bepaalde voeding, maar daar is echt geen lijn op te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Is er een echo gemaakt? Want daar zou ik anders om vragen. Deze klachten herken ik van een galblaasontsteking waar ik ook een paar weken mee heb gelopen en bij de huisarts in eerste instantie werd weggestuurd met pijnstillers en laxeermiddel. :roll: Dus als ze nog niet hebben gekeken zou ik aandringen op een echo van je bovenbuik.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar! Je topic viel me op omdat mijn vriend enkele jaren geleden precies dezelfde klachten had (hoewel niet zo heftig als jij, hij moest niet overgeven en naar de spoedeisende hulp zijn we gelukkig nooit geweest). Net als bij jou kwam er uit scans en echo's niets bijzonders. Hij heeft toen een coloscopie gehad, maar ook dat leverde eigenlijk niets op. Ja, de diagnose "spastische darm", maar dat is zo'n vage verzamelnaam voor klachten als ze het verder ook niet weten, heb ik wel eens het idee. Hij heeft toen wel een tijdlang vezels (Metamucil) gebruikt voor zijn stoelgang, weet ik nog.
Het goede nieuws; het is op een gegeven moment vanzelf overgegaan (nadat hij een keer een heftige aanval van buikgriep heeft gehad - ik denk zelf dat dat toeval is).
Maarja, daar heb jij natuurlijk niets aan nu. Ik wou het toch even schrijven, omdat ik het herken en het je misschien toch hoop geeft. Maar hopelijk is er bij jou wel een oorzaak - en remedie - voor je klachten. Sterkte!
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
19-02-2018 10:21
Is er een echo gemaakt? Want daar zou ik anders om vragen. Deze klachten herken ik van een galblaasontsteking waar ik ook een paar weken mee heb gelopen en bij de huisarts in eerste instantie werd weggestuurd met pijnstillers en laxeermiddel. :roll: Dus als ze nog niet hebben gekeken zou ik aandringen op een echo van je bovenbuik.
.
Ja, bij mijn man ook. Steeds weer weggestuurd met maagzuurremmers, totdat een weekendarts ineens een helder moment had.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
19-02-2018 10:20
Scopie lijkt mij echt de hel, maar als het moet dan is het niet anders.

Maagzuur remmers helpen helemaal niets.

Ik heb idd opgelet of het samenvalt met bepaalde voeding, maar daar is echt geen lijn op te trekken.
Daar kan je gewoon een roesje voor eisen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dank dames,
Ik heb even gegoogeld op galblaas ontsteking en het lijkt er wel verdomd veel op.

MwTheelepel ben jij er nu vanaf? is er een goede remedie tegen?

Goed om te weten dat ik een roesje kan eisen voor een scopie, is weer een geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen bloed geprikt? Ik heb 5 dagen aan een infuus gelegen voor een galblaasontsteking.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ja is ook gedaan, ook daar kwam niets uit. Ik weet natuurlijk niet waar ze naar gezocht hebben.
Jee wat heftig, en nu? ben je er vanaf?
Alle reacties Link kopieren
In t bloed moeten dan wel de ontstekingswaardes verhoogd zijn.
Bij mij is 6 weken later de galblaas verwijderd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de dezelfde week geopereerd om de galblaas te verwijderen, het ding was zo groot (van buiten voelbaar wat echt niet de bedoeling is bij een galblaas) en zat compleet vol stenen (de chirurg kwam vragen of ik mijn grindpad mee naar huis wilde..) dus een andere optie was er niet. Ik heb verder niet in het ziekenhuis gelegen trouwens, ook geen antibiotica gehad. Tussen de diagnose en operatie gewoon naar huis geweest en poliklinisch geopereerd. Het herstel koste wel enkele weken helaas. Als je de klachten herkent zou ik zeker aandringen op een echo.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Een roesje hoef je waarschijnlijk niet eens te eisen hoor, is zeer gebruikelijk in de meeste ziekenhuizen. En wel apart dat er nog geen scopie is gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij het bloed prikken waren er geen ontstekingswaarden kan ik mij herinneren, dus waarschijnlijk is het dan geen galblaas ontsteking.
Alle reacties Link kopieren
Nog enkele bedenkingen:

- aan maagzuurremmers wen je en dan werken ze minder, werkten ze in het begin beter?
- is het 's nachts erger omdat je dan lang niet gegeten hebt? Als het een zweer is in het begin van je dunne darm (zichtbaar via zo een buisje in je keel), kan dat de reden zijn. Doordat je niks eet, is er niets dat dat 'buffert' zeg maar en krijg je pijn. Gaat het beter na eten?

Sowieso een belangrijke vraag om jezelf te stellen is of eten iets invloed heeft
- erger bij vettig eten? dan denk je richting galblaas
- erger bij eten in het algemeen? maagzweer kan
- erger bij niet eten? zweer in dunne darm kan

etc

En als je bv overdag in de zetel plat ligt, voel je je dan zoals 's nachts?

Kan ook dat je een ontsteking van je maag hebt, bv door een bacterie (helicobacter pylori) waardoor je een speciaal antibioticaschema moet volgen.

Ik zou toch maar een gastroscopie doen, ken meerderen die er érg tegenop keken maar die door een roesje er niks meer van herinneren als het ware ;)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad even een scopie laten doen! Al is het maar om mogelijke oorzaken uit te sluiten. En het valt echt reuze mee, heb het zelf ook een aantal keer gedaan. De eerste keer vond ik het ook spannend maar het is gewoon goed gedaan, zelfs zonder roesje of iets.
Het hoofdeinde van je bed verhogen of op een paar kussens slapen wil ook wel eens helpen, met name als de klachten dus optreden als je ligt.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
19-02-2018 11:10
Nog enkele bedenkingen:

- aan maagzuurremmers wen je en dan werken ze minder, werkten ze in het begin beter?
- is het 's nachts erger omdat je dan lang niet gegeten hebt? Als het een zweer is in het begin van je dunne darm (zichtbaar via zo een buisje in je keel), kan dat de reden zijn. Doordat je niks eet, is er niets dat dat 'buffert' zeg maar en krijg je pijn. Gaat het beter na eten?

Sowieso een belangrijke vraag om jezelf te stellen is of eten iets invloed heeft
- erger bij vettig eten? dan denk je richting galblaas
- erger bij eten in het algemeen? maagzweer kan
- erger bij niet eten? zweer in dunne darm kan

etc

En als je bv overdag in de zetel plat ligt, voel je je dan zoals 's nachts?

Kan ook dat je een ontsteking van je maag hebt, bv door een bacterie (helicobacter pylori) waardoor je een speciaal antibioticaschema moet volgen.

Ik zou toch maar een gastroscopie doen, ken meerderen die er érg tegenop keken maar die door een roesje er niks meer van herinneren als het ware ;)

Gisteren was de 1e keer dat ik maagzuurremmers in heb genomen, daarvoor nam ik ze nooit. Ik had ze toevallig in huis en had er gelijk 2 ingenomen, zonder resultaat.

Als ik de afgelopen 4 x onder de loep neem zou je zeggen dat het eten iets te vettig was. Ik denk dat ik eerder last krijg als ik te vet eet. Alhoewel het ook wel eens is voorgekomen op dagen dat ik heel vetvrij/arm at.
Bij weinig eten heb ik weinig tot geen last. Ik doe sinds kort 2 dagen vasten, en op die dagen heb ik tot nu toe nog nooit last gehad. Dus ik vermoed wel dat het te maken heeft met (bepaalde) voedselinname.
Alle reacties Link kopieren
Overigens helpt anders liggen of zitten helemaal niets. Ik heb ook daarin van alles geprobeerd. De pijn blijft hevig en zakt niet weg hoe ik ook ga liggen. Warme kruik ook geprobeerd helaas zonder resultaat.

Mijn collega opperde ook al een hp bacterie. Ik ga dat ook voorleggen aan de HA woensdag.

Lief dat jullie meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de hp bacterie kan je trouwens ook een stoelgangstest doen, als je niet meteen een scopie met bioptname wilt ;)
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update: vandaag naar de HA geweest, zij vermoedt ook een hp bacterie maar twijfelt nog aangezien je dan ook overdag last zou hebben.
Ze heeft bloed laten prikken en ik moest mijn ontlasting inleveren.
Volgende week hoor ik dus meer.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gebeld met de uitslag. Het is idd een bacterie die gevonden is in mijn maag. Mijn huisarts twijfelt nog wel of het de HP bacterie is omdat je ook overdag last zou moeten hebben. Ik ga wel starten met een kuur (die volgens mijn ha best heftig kan zijn) en na die kuur van 1 week moet ik nog 1 maand lang maagbeschermers innemen en dan kijken we weer verder.

Heeft iemand ervaring met deze kuur? hoe is dat gegaan? ik zie er eerlijk gezegd wel tegenop.
Wat is de naam dan van het medicijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven