Gezondheid alle pijlers

Krachttraining en niet afvallen

19-03-2018 10:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik probeer mijn verhaal even kort te schetsen.
Ik ben sinds Mei 2017 begonnen met krachttraining omdat ik een slanker lichaam wou.

Later ben ik ook heel erg op mn eten beginnen letten. Tijden dat ik 1200 kcal at. Ik viel dan 1 kg af, maar later werd ik zwaarder.
Dan ben ik mijn voedingspatroon beginnen aanpassen. En viel ik terug wat af. Maar later kwam ik weer aan. Door hetzelfde te eten en nogsteeds 5 dagen in de week te trainen.

We zijn nu bijna een jaar later. Mijn gewicht gaat enkel omhoog en mijn broeken beginnen rond mijn benen te spannen. Rond mijn buik niet zo zeer.

Ik heb een trainer onder de armen genomen die me een voedingsschema maakte. Maar na anderhalve week nog steeds niets. En mijn broeken spannen nog harder.
Ik baal heel erg. Ik ben ook ten einde raad. En krijg een zeer negatief zelfbeeld. Ik zie mezelf als lelijk en dik. En voel me zeer slecht in mijn vel. En zit constant met stress ivm eten.
Hoe kan het dat ik maar niet afval als ik zo op mijn eten let en 5 dagen in de week sport.

Heeft iemand raad.
1200 kcal is te weinig.
Na anderhalve week kun je nog geen resultaten verwachten.
Je bouwt spiermassa op met krachttraining. Daardoor kan kleding strakker gaan zitten en kun je aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar een tijd 1200 kcal gegeten. Dan ben ik stilletjes omhoog gegaan tot 1800. Soms viel ik 2 kg af. Maar later kwamen deze er terug bij;

Bij het schema van mijn trainer , eet ik zo een 1500 kcal. Hij zei dat de meeste mensen nar 2 weken, 2 tot 3 kg verloren.
Maar bij mij is er zelfs bijgekomen

Ik snap er niets van.
Krachttraining is niet om af te vallen.

Van wandelen val je volgens mij beter af dan van krachttraining.

Wat volgens mij helpt wat betreft voeding is om voldoende vet te eten, dus vette vis en boter en volle yoghurt en kwark en om niet te veel eiwit en vooral laag te gaan zitten wat betreft koolhydraten.
Eiwitten boosten je verbranding tijdelijk maar ze versnellen je verouderingsproces en ze laten je groeien, wat niet helpt bij afvallen.
Koolhydraten geven je voornamelijk lege calorieën waardoor je lichaam ondanks calorieën niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en op de bewaarstand kan gaan staan.
Vetten geven je verzadiging en zorgen dat je bloedsuikerspiegel in balans komt zodat je lichaam eindelijk kan gaan los laten terwijl je niet zo veel honger hebt.
Alle reacties Link kopieren
1. Zoek een sport waar je plezier uit haalt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het anders echt een kwelling wordt en het misschien niet op de lange termijn gaat volhouden.

2. Om spiermassa op te bouwen moet je een calorie overschot hebben

3. Spieren wegen meer dan vet. Je kan best aankomen als je krachttraining doet, dat komt doordat je sterker wordt. Als je gespierder bent verbrand je overigens wel meer calorieën in rust modus.

Ik ben zelf het afgelopen halfjaar gewoon gezonder gaan eten, niet per se weinig (nog steeds iets van 1800 calorieën per dag, en af en toe chips of een drankje in het weekend moet kunnen). Verder doe ik aan een sport waarmee ik spieren opbouw. Ik ben niet lichter geworden, sterker nog ik ben zwaarder. Maar ik voel me sterker en fitter. En ben een stuk strakker geworden!

Bovendien is een anderhalve week echt niks he. Geef jezelf de tijd! Overleg dit probleem ook met je PT.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een trainingsschema gekregen waarbij ik kracht combineer met cardio.
Meer spiermassa wil zeggen een hogere verbranding.

Moet ik stoppen met trainen. Moet ik eens langs de dokter om bloed te laten trekken. Want zit echt niet lekker in mijn vel.
Ik eet het volgende op een dag:

ontbijt: 40 gr havermout met 20 gr proteine poeder
tussendoortje 1: 2 rijstwafels met 1 eitje
middag: 125 gr kip, 62 gr rijst, 100 gram champions, 400 gr tomaten uit blik
voor mijn training : 1 stuk fruit
na mijn training : 2 rijstwafels en 1 proteine shake
avond eten: 300 gr groenten met 125 steak
tussendoortje: 125 gr magere kwark, 20 gr noten, 10 gr proteine poeder.

Ben nu 2 weken bezig. Maar heb personeelsfeest gehad. En eet je natuurlijk meer.
Ik ben ook verjaard. En ze hebben me een feestje gegeven. Hier dufde ik zelfs geen stuk taart te eten.
Alle reacties Link kopieren
Ze is niet pas anderhalve week bezig met krachttraining, ze is sinds mei 2017 bezig, tien maanden dus. Ze doet het alleen sinds anderhalve week met een personal trainer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik doe ook fanatiek aan krachttraining. (crossfit en vooral heffen) Maar feit is dat je door krachttraining zwaarder wordt. Mijn broeken zitten bij mijn bovenbenen echt enorm strak momenteel. Logisch want de spiermassa in mijn bovenarmen en benen is met meer dan 10 tot bijna 15 cm toegenomen als ze op spanning staan. Het toned je lichaam wel mooi. Wil je afvallen in gewicht kun je er beter een duursport naast gaan doen ipv alleen maar krachttraining. naas mijn krachtraining loop ik hard en zwem ik. Ik ben 5 kilo zwaarder geworden door krachttraining, maar in mijn geval was dat dan ook echt de bedoeling. Er moest echt wel wat bij. Wel is mijn vetpercentage enorm verlaagd. Lichamelijk zie ik er overigens wel uit als in topvorm. Ik heb een 8 pack ben erg gespierd geworden en er zit geen gram te veel aan.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
19-03-2018 10:29
Ik doe ook fanatiek aan krachttraining. (crossfit en vooral heffen) Maar feit is dat je door krachttraining zwaarder wordt. Mijn broeken zitten bij mijn bovenbenen echt enorm strak momenteel. Logisch want de spiermassa in mijn bovenarmen en benen is met meer dan 10 tot bijna 15 cm toegenomen als ze op spanning staan. Het toned je lichaam wel mooi. Wil je afvallen in gewicht kun je er beter een duursport naast gaan doen ipv alleen maar krachttraining. naas mijn krachtraining loop ik hard en zwem ik. Ik ben 5 kilo zwaarder geworden door krachttraining, maar in mijn geval was dat dan ook echt de bedoeling. Er moest echt wel wat bij. Wel is mijn vetpercentage enorm verlaagd. Lichamelijk zie ik er overigens wel uit als in topvorm. Ik heb een 8 pack ben erg gespierd geworden en er zit geen gram te veel aan.
Bij mij was het de bedoeling om wat slankere benen en een platte buik te krijgen. Maar mijn broeken beginnen enorm te knellen. En voel me daar zo slecht mee.

Ik zit blijkbaar op 30% vet. Wat mijn trainer best veel vond. Hij wil me op 22% krijgen. En dan zou ik 10 kg moeten afvallen. Ik zou dan 51 kg wegen. En dat is veel te weinig. Ik ben al blij met 57 kg. En terug in mijn kleding passen.

Hou ik vol? of wat doe ik?
Ik was al aan het denken dat het door de stress kwam dat ik blijf aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Neem je vetpercentage als uitgangspunt ipv je gewicht en ga gewoon lekker trainen.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
19-03-2018 10:48
Neem je vetpercentage als uitgangspunt ipv je gewicht en ga gewoon lekker trainen.
Ik doe mijn best.
Wat doe ik met mijn kleding? Nieuwe broeken kopen? Of hopen dat er terug iets vanaf gaat?
Misschien ben je insuline resistent.
Hormonen kunnen je tegenhouden om gewicht te verliezen.
Dit verander je door meer vet te gaan eten en minder koolhydraten en eiwitten.
Stoppen met de proteïne shakes dus.

Vrouwen hebben over het algemeen hier sneller last van dan mannen, ook hormonaal bepaald.

Een calorie is niet gewoon een calorie.

Ook bij de weight watchers raden ze aan om voldoende vetten te eten om goed af te kunnen vallen.

Dus geen magere kwark eten, maar volle kwark bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
19-03-2018 10:52
Misschien ben je insuline resistent.
Hormonen kunnen je tegenhouden om gewicht te verliezen.
Dit verander je door meer vet te gaan eten en minder koolhydraten en eiwitten.
Stippen met de proteïne shakes dus.

Vrouwen hebben over het algemeen hier sneller last van dan mannen, ook hormonaal bepaald.

Een calorie is niet gewoon een calorie.

Ook bij de weight watchers raden ze aan om voldoende vetten te eten om goed af te kunnen vallen.

Dus heen magere kwark eten, maar hoe kwark bijvoorbeeld.
Ik wou deze week ook eens een afspraak maken met de dokter. Bloed laten trekken. Om te kijken hoe het zit met mijn hormonen en schildklier.
Misschien helpt dit ook. Of kom ik meer te weten.
Alle reacties Link kopieren
jufank schreef:
19-03-2018 10:21
2. Om spiermassa op te bouwen moet je een calorie overschot hebben
Nee, eiwitten. Energieoverschot wordt omgezet in vet.
Sara9876 schreef:
19-03-2018 11:07
Nee, eiwitten. Energieoverschot wordt omgezet in vet.
Dit... eiwitten, eiwitten en eiwitten. Koolhydraten zijn er om te verbranden TIJDENS de training want die geven je energie. Eiwitten zorgen ervoor dat de 'scheurtjes' in je spieren zich vullen met spierweefsel en zorgen voor een sneller herstel en een snellere spieropbouw. Ik eiwit me dus suf.

Ik eet overigens ook pas NA mijn training. Niet ervoor. Tenzij wat salade oid. Eerst trainen, dan eten. Omdat na krachttraining je een tijd lang blijft doorverbranden. En omdat als ik voor de training eet ik mijn maaginhoud op de mat neerleg. Zo wordt ons dat ook geleerd.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 11:43
13.80% gewijzigd
En er is niks mis met calorieeen er is veel mis met LOZE calorieen.

Dat wat je niet nodig hebt die dag, duw je niet in je mond. Er zijn dagen dat ik echt meer dan 3000 ckal naar binnen werk maar dat zijn bijna allemaal koolhydraten en eiwitten. Bijna geen vetten. Een bord pasta aop(zonder saus maar gewoon knoflook, peper en olie) geeft al snel 1000 ckal. Maar wordt allemaal verbrandt als ik train. Een punt slagroomtaart, toastjes met brie of dat soort dingen zijn loze calorieen en vetten en die daar heb je niks aan. Niet tijdens het trainen. Dan gaat je lichaam eerst die vetten wegwerken voor het aan de echte energiebommen waar het WEL wat aan heeft zoals koolhydraten gaat beginnen. Wat ik niet gebruik, stop ik er niet in. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk want ik kan het besthebben. Maar ik ben voornamelijk de hele dag bezig met mijn koolhydraten en eiwitten aanvullen. De rest laat ik zo veel mogelijk weg. De vetten die naar binnen gaan zijn 'goede' vetten omdat je nu eenmaal een beetje vet nodig hebt.

En die dagen dat ik 3000ckal wegwerk omdat ik weet wat voor een training ik heb die dag moet ik oppassen dat ik niet al te veel verbrand omdat ik dan alsnog afval. Wat niet de bedoeling is. Ik wil opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist echt afgevallen toen ik een meer keto voedingspatroon ging aanhouden.

Eerst sportte ik 3-4x per week, ook cardio en kracht, maar at ik wel de gangbare hoeveelheid koolhydraten.

Nu sport ik nog steeds evenveel, maar ben ik in 2 maanden 16 kg kwijtgeraakt en flink in vetpercentage verminderd.

Ik blijf al een aantal maanden stabiel nu, en eet zeker wel eens wat lekkers zoals pure chocola, of ijs, pizza, etc.

Dit werkt voor mijn lichaam. Mijn huid is er ook rustiger door geworden en ik heb sindsdien ook opeens een regelmatige menstruatiecyclus.

Misschien is het de moeite waard om dit ook eens te proberen.
Afvallen dmv krachttraining wordt tegenwoordig vaker aangeraden door trainers. Kan best zijn dat het bij bepaalde personen wel werkt maar krachttraining is in eerste instantie om spieren te kweken en dus groter te worden, het kan zijn dat je uiteindelijk daardoor ook afvalt maar als je al zolang bezig bent en ziet dat het bij jou niks uithaalt snap ik niet waarom je niet over bent gestapt op een andere training. De meeste mensen die ik ken vallen door krachttraining niet of weinig af. Richt je op cardio, denk dat je verbaast zult zijn hoe snel de kilos er dan vanaf zullen vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je afvallen of strakker worden? Die twee dingen zijn niet per se hetzelfde.
En waarom wil je afvallen, voor het mooi? Omdat je je niet goed voelt? Omdat je een ongezond gewicht hebt?
Er is niets mis met af willen vallen gewoon omdat je het mooi vindt, maar als het doorslaat in een obsessie en zelfhaat dan is dat ongezond.
mieke1988 schreef:
19-03-2018 10:19
Ik heb maar een tijd 1200 kcal gegeten. Dan ben ik stilletjes omhoog gegaan tot 1800. Soms viel ik 2 kg af. Maar later kwamen deze er terug bij;
Het klinkt alsof je steeds wisselt met wat je doet: dan weer erg weinig eten, dan weer wat meer, dieetplan van de trainer, plan loslaten... Dan is het ook heel logisch dat je weinig resultaat ziet. Als je wilt afvallen moet je minder eten dan je verbrandt. Maar als je aan krachttraining doet wil je niet tegelijk veel afvallen, want dan is het heel moeilijk om wel in spiermassa toe te nemen. De juiste balans in voedingsstoffen en manier van trainen is dus belangrijk.

Als je een tijdje calorie-arm eet en afvalt, maar later weer aankomt, is de logische vraag: wat deed je later dan anders?
Bij het schema van mijn trainer , eet ik zo een 1500 kcal. Hij zei dat de meeste mensen nar 2 weken, 2 tot 3 kg verloren.
Maar bij mij is er zelfs bijgekomen
4 tot 6 kg per maand een erg veel. Het kan hoor, maar het lijkt me moeilijk te combineren met stevig trainen. Vet verbranden gaat langzaam, en er is niets mis mee om daar de tijd voor te nemen. Ik vind je trainer niet klinken als iemand die jou op een gezonde en duurzame manier helpt om te bereiken wat je wilt.
Ik snap er niets van.
Wees consistent in trainen, doe dingen die je leuk vindt, eet niet te veel (als in: minder dan je verbruikt, maar genoeg om goed te functioneren) en heb geduld.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de info.
Ik moet zeggen dat het inderdaad een obsessie geworden is. Het is niet de bedoeling dat ik mager word. Maar wel 4 kg kwijt geraak.
Binnenkort ga ik op skivakantie. En het baart me nu al zorgen dat ik er ga verdikken.

Gisteren heb ik bloed laten trekken. Dus het resultaat weet ik morgen.

Men trainer heeft me nu ook een nieuw trainingsschema gemaakt. Met meer cardio en lichtere gewicht oefeningen.

Ik hoop dat het werkt. Want uit mijn broeken scheuren en 5 keer in de week sporten, is niet bepaald motiverend. En zeer slecht voor mijn zelfbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven