Gezondheid alle pijlers

Hartkloppingen

18-04-2018 06:38 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds januari zit ik thuis onder de noemer overspannen.
Vorig jaar heb ik veel last gehad van hartkloppingen, opgejaagd gevoel. Ik ben onderzocht en er is niets gevonden.
Inmiddels blijf ik hartkloppingen houden en het voelt zo eng. Je wordt er zo zweverig van om het zo maar uit te drukken.
Maar goed er is dus niks mis. Toch haal ik me de naaste scenario's in mijn hoofd.
Ik probeer me echt te concentreren op een buikademhaling.
Iemand nog tips? Ik vind dit zo'n angstig iets.
Alle reacties Link kopieren
Heb je paniekaanvallen en/of hyperventilatie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Naar de huisarts gaan. Als lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten (begrijp ik uit je topic), kan hij/zij je doorverwijzen voor psychische hulp. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
18-04-2018 07:10
Naar de huisarts gaan. Als lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten (begrijp ik uit je topic), kan hij/zij je doorverwijzen voor psychische hulp. Sterkte!
Dat heb ik ook al een poosje.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-04-2018 07:07
Heb je paniekaanvallen en/of hyperventilatie?
Nee dat heb ik niet. Ik begreep wel dat ik op het randje zit daarvan. Maar dat het iets is wat je jezelf aandoet. En dus ook kan tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dan ademhalingsoefeningen?

Of doe je iets met yoga en/of ontspanning?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
binkie schreef:
18-04-2018 07:12
Dat heb ik ook al een poosje.
Oké; dat had ik niet begrepen. Bespreek je dit daar ook?
Alle reacties Link kopieren
Yoga, meditie, mindfulness.

Eet je gezond en beweeg je genoeg? Doe je leuke dingen en ontspan je?
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze je ook onderzocht op de ziekte van lyme?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-04-2018 07:15
Heb je dan ademhalingsoefeningen?

Of doe je iets met yoga en/of ontspanning?
Een buikademhalingsoefening heb ik meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
18-04-2018 07:17
Oké; dat had ik niet begrepen. Bespreek je dit daar ook?
Jawel dat bespreek ik zeker. En daar krijg ik dan ademhalingsoefeningen maar ook dat ik zelf degene ben die eventuele paniekaanvallen zou oproepen.
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
18-04-2018 07:23
Hebben ze je ook onderzocht op de ziekte van lyme?
Nee?
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
18-04-2018 07:19
Yoga, meditie, mindfulness.

Eet je gezond en beweeg je genoeg? Doe je leuke dingen en ontspan je?
Ik probeer sowieso elke dag 10.000 stappen of meer te zetten.
Gezond eten doen we hier bijna altijd.
Ontspannen lijkt wel of ik niet meer weet hoe, ik voel me altijd opgejaagd.
Ik ga wel regelmatig wat leuks doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dus nee, je doet geen yoga, meditatie of iets soortgelijks.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Onder invloed van stresshormonen gaat je hart nu eenmaal sneller kloppen. Je lichaam verwacht dat je in actie moet komen om te vechten of te vluchten. Dat is een normale gezonde reactie die je in staat stelt te overleven.

Overigens geven artsen wel beta blokkers aan mensen die zich voortdurend met hun hartslag bezighouden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De stress ontstaat meestal door een vaag maar intens onrustgevoel over iets wat van groot belang voor je is en wat voortdurend op de achtergrond aanwezig is. Bijvoorbeeld de dood van een geliefd persoon, angst dat je prestaties op je werk niet voldoende zijn, sociale angst, veronderstelde verwachtingen van anderen, angst dat je partner er vandoor gaat, vakantiestress en soms een combinatie.

Als de onrust oploopt tot een bepaald niveau en een bepaalde duur heeft dan krijg je paniekimpulsen waardoor je niet goed helder meer kan denken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Stress werkt volgens een tamelijk domme optelsom. Ineens (ook als je dat zelf niet verwacht) denken je hersenen: "en nu is de maat vol" en hup er wordt de opdracht gegeven om flink wat adrenaline aan te maken om de problemen eens goed aan te pakken. En verwonderd vraag je je af waarom je dezelfde morgen nog zo rustig was maar er nu niets zinnigs meer uit je handen komt.

Wel fijn is dat het in golven komt en een begin en einde heeft, behalve dus als je angst gaat krijgen voor de angstgolven zelf. Dan werkt het als een self-fulfilling prophecy.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
een versnelde ademhaling verhoogt je hartslag en geeft je een opgejaagd gevoel.

Ademhalingsoefeningen (ontspanningsoefeningen en yoga) zijn heel goed.

Of ga eens naar een (psychosomatische) fysiotherapeut die je weer leert meer vertrouwen in je lichaam te krijgen, je ademhaling te verbeteren en je algemene conditie te verbeteren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb PTSS en ook last van hartkloppingen.
Het voelt inderdaad heel naar, maar bedenk je dat er niks ergs aan de hand is en dit gewoon een lichamelijke reactie op stress is.
Er kan je niks ergs gebeuren ook al voelt het het wel heel eng.
Probeer het te zien als iets dat gewoon bij je hoort en het te accepteren.
Als ik het voel haal ik mijn schouders erover op en ga gewoon verder waar ik mee bezig was want hoe meer je erop let hoe erger het wordt.
Sterkte, ik weet hoe vervelend het is.
Schildklier gecheckt ?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-04-2018 07:39
Dus nee, je doet geen yoga, meditatie of iets soortgelijks.
Nee klopt, dacht dat ik alle reacties beantwoord had ;)
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
18-04-2018 08:40
Schildklier gecheckt ?
Ja dat is allemaal prima
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-04-2018 08:02
De stress ontstaat meestal door een vaag maar intens onrustgevoel over iets wat van groot belang voor je is en wat voortdurend op de achtergrond aanwezig is. Bijvoorbeeld de dood van een geliefd persoon, angst dat je prestaties op je werk niet voldoende zijn, sociale angst, veronderstelde verwachtingen van anderen, angst dat je partner er vandoor gaat, vakantiestress en soms een combinatie.

Als de onrust oploopt tot een bepaald niveau en een bepaalde duur heeft dan krijg je paniekimpulsen waardoor je niet goed helder meer kan denken.
Duidelijk verhaal.
Alle reacties Link kopieren
stippelbeestje schreef:
18-04-2018 08:34
Ik heb PTSS en ook last van hartkloppingen.
Het voelt inderdaad heel naar, maar bedenk je dat er niks ergs aan de hand is en dit gewoon een lichamelijke reactie op stress is.
Er kan je niks ergs gebeuren ook al voelt het het wel heel eng.
Probeer het te zien als iets dat gewoon bij je hoort en het te accepteren.
Als ik het voel haal ik mijn schouders erover op en ga gewoon verder waar ik mee bezig was want hoe meer je erop let hoe erger het wordt.
Sterkte, ik weet hoe vervelend het is.
Dat hou ik mezelf ook steeds voor, zo van hou je rustig er is niks aan de hand. Maar het blijft een naar gevoel.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-04-2018 08:25
een versnelde ademhaling verhoogt je hartslag en geeft je een opgejaagd gevoel.

Ademhalingsoefeningen (ontspanningsoefeningen en yoga) zijn heel goed.

Of ga eens naar een (psychosomatische) fysiotherapeut die je weer leert meer vertrouwen in je lichaam te krijgen, je ademhaling te verbeteren en je algemene conditie te verbeteren.
Goeie tips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven