Gezondheid alle pijlers

Imuran/azathioprine bijwerkingen?

26-04-2018 09:58 13 berichten
Iemand ervaring met dit medicijn? En heb je last van bijwerkingen? Ik heb dit voorgeschreven gekregen van de arts, maar als ik de bijwerkingen lees word ik niet vrolijk o_o
Alle reacties Link kopieren
Daarom geef ik de bijsluiter altijd aan mijn man. Bijwerkingen kunnen heel vervelend zijn, maar meestal zijn die tijdelijk. Ik weet niet waar deze medicijnen specifiek voor zijn, maar ik ga er altijd van uit dat een arts ze niet voor niets voorschrijft. En als je last hebt van bijwerkingen kun je altijd overleggen met de arts of er geen betere optie is voor jou.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
26-04-2018 10:13
Daarom geef ik de bijsluiter altijd aan mijn man. Bijwerkingen kunnen heel vervelend zijn, maar meestal zijn die tijdelijk. Ik weet niet waar deze medicijnen specifiek voor zijn, maar ik ga er altijd van uit dat een arts ze niet voor niets voorschrijft. En als je last hebt van bijwerkingen kun je altijd overleggen met de arts of er geen betere optie is voor jou.
Dit.
Als het goed is moet de werking de evt bijwerkingen overtreffen, daar zal een arts een afweging in maken.
Daarbij geeft zelfs paracetamol kans op nare bijwerkingen, dus is het idd meestal verstandig om de bijwerkingen niet te lezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb dit middel zeker 15 jaar geslikt. 3 tabletten per dag. Geen noemenswaardige last van bijwerkingen gehad behalve dat als ik verkouden was, of buikgriep had, ik er duidelijk langer last van had dan anderen omdat het middel je weerstand verlaagd. Ik was ook vaker ziek dan gemiddeld. Uiteindelijk ben ik met deze medicatie gestopt omdat het niet meer werkte voor de aandoening die ik heb. En soort resistentie opgebouwd. Na het stoppen merkte ik dat ik me wel veel sterker, fitter en energieker voelde dan in de jaren tijdens het gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een van de pechvogels die veel last had van dit middel, maar dat zegt niets over wat het met jou gaat doen natuurlijk. Het is een afweeronderdrukker, dus er zijn artsen die zeggen dat je er even mee moet stoppen als je een infectie zoals een griepje hebt of zo. Ook de bijwerking van levenslang een verhoogde kans op huid- of bloedkanker is niet om gelukkig over te worden. Maar juist omdat het een heftig middel is, zou de arts er goed over nagedacht moeten hebben om het jou te geven. Je zal het niet voor je zweetvoeten krijgen neem ik aan. Als het goed is, heb je ook een bloedonderzoek gehad of je niet een afwijking hebt waardoor je het middel niet goed kunt afbreken. Ik geloof dat het een enzym is dat hierbij essentieel is maar dat je verder prima kunt missen.
Spreek een termijn af waarna je samen beoordeelt of het wel of niet helpt en ten koste van welke bijwerkingen. Pas na een maand of 3 is daar iets over te zeggen.
Oh, en niet naar buiten zonder sunblock!
Nooit problemen mee gehad!
Alle reacties Link kopieren
Ik slik ook Azathioprine en heb nu niet zoveel last van bijwerkingen. Ik ben wel regelmatig misselijk erdoor, dat vind ik wel vervelend.

Je moet ook goed in de gaten houden ( eigenlijk je arts natuurlijk ;-) ) dat je niet een te hoge dosis slikt waardoor je lichaam zichzelf vergiftigd.
Dat heb ik gehad en toen voelde ik me echt wel beroerd. De aza is bij mij nu in dosering verminderd en ik heb er een ander middel bij gekregen dat de aza versterkt waardoor ik dus niet zo'n hoge dosis hoef te slikken. Ik slik nu 75 mg.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dat van die zonbescherming is wel een hele goede! Je huid wordt wat kwetsbaarder voor zonschade, en gezien je huidige woonplaats, is dat wel iets om goed op te letten.
Ik werk met patienten die imuran slikken, en het wisselt echt van onacceptabele bijwerkingen tot nergens last van. De meeste zitten gelukkig aan de niks/weinig kant van het spectrum, maar dat weet je pas als je het probeert.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het nu voor een maand gekregen. Maar wat het vooral ook is: een opstap naar Imuran zie ik weer als een stap dichter bij biologicals. En biologicals is al een soort van eindstation in mijn ogen. En het verlies van het vertrouwen in eigen lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Na de azathioprine kreeg ik de indicatie voor een biological ook van mijn behandelaar. Eerder haddende immunoloog en het expertisecentrum voor mijn ziekte (aan de andere kant van het land, daarom was het voor mij niet handig om daar onder behandeling te zijn) die indicatie al gegeven. Ik ben weer tot leven gekomen door die behandeling. Ik heb daardoor eindelijk mijn pred kunnen afbouwen en heb mijn energie weer terug. 4x een dagopname, verdeeld over een jaar, zonder noemenswaardige bijwerkingen. Voor mij was het heel erg de moeite waard, dus ik zou zeggen, wees er niet te bang voor...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je dat ook al eerder gezegd, je hebt wel een beetje extreme angst voor biologicals. Dat zijn ook maar gewoon medicijnen, die voor een deel van de patienten het verschil maken tussen heel ziek en een normaal leven. Inmiddels is het beleid ook steeds meer om niet al te lang te wachten met die behandeling, je bereikt meer als je het wat eerder inzet dan als je eerst jarenlang aan blijft modderen, maar er dus ook jarenlang schade ontstaat.
Is het het idee dat dit de laatste optie is? En als dat niet werkt, je dus niet meer beter kan worden? Dat is al lang niet meer waar hoor, er zijn ook al weer andere middelen voor als de anti-TNF niet aanslaat, ook dan ben je niet meer zonder opties.
Ik dacht ook altijd zo over de biologicals. Wou nu dat ik er eerder mee had kunnen beginnen. Wat een kwaliteit van leven krijg je daar voor terug zeg!
Alle reacties Link kopieren
In het begin heb ik na de prednison ook een tijdje immuran geslikt. Maar bij mij deed het niet wat het moest doen en mijn bloedwaarden werden er een puinhoop van.

Nu alweer 10 jaar aan de biologicals en man wat een verademing. Inmiddels een jaar geleden overgestapt op de biosimulars maar merk gelukkig geen verschil. Bloed en faeces waarden nog steeds top.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven