Gezondheid alle pijlers

Puistjes en kapotte huid

25-05-2018 20:34 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb jaren geleden altijd last gehad van puistjes. Gelukkig ging het de laatste tijd een stuk beter. Maar wanneer ik last heb van mijn hormonen, spelen de puistjes toch weer op.

Nu weet ik, echt, dat ik ervan af moet blijven. Maar helaas heb ik afgelopen zaterdag toch aan drie puisten op mijn kin gezeten. Stom, stom, stom. Kan mezelf wel voor de kop slaan.

Ik heb de plekjes ingesmeerd met sudocreme, alleen ook tussen de plekjes in (midden van kin). Die huid droogde zo uit dat daar vervolgens een wond kwam. Gevolg: nog verder van huis en nog meer een rotgevoel.

Wat kan ik nu het beste doen? Heb heel internet al afgelezen. Niks erop smeren? Of calendula zalf of nestosyl? De puisten zijn nu paarse vlekjes geworden en de wond ertussenin roze/rood gekleurd droge huid met vellen. God wat ben ik stom geweest.. Maar daar doe ik nu niks meer aan. Ik heb mezelf al duizend keer vervloekt..

Ik wil dus graag weten hoe ik een litteken op m'n hele kin kan voorkomen.. Als dat nog enigszins kan..

Liefs x
anoniem_270113 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 20:40
0.94% gewijzigd
Vaseline doet wonderen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
O, wat erg, ik herken het... ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan daarna.
denk je dat het ontstoken is geraakt? Als het heel rood is, dan laat ik weleens een asperine uit elkaar vallen op een lepeltje, met een heel klein beetje water. Dat leg ik er dan op, zolang als ik het volhou. Het helpt heel goed tegen de rode kleur en het werkt ontstekingsremmend.
Daarna doe ik er bepanthen op. Of niks.
Maar eigenlijk werkt maar 1 ding: eraf blijven. Ook van de velletjes. Maar o, wat moeilijk....
Alle reacties Link kopieren
Zizozaza schreef:
25-05-2018 21:17
O, wat erg, ik herken het... ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan daarna.
denk je dat het ontstoken is geraakt? Als het heel rood is, dan laat ik weleens een asperine uit elkaar vallen op een lepeltje, met een heel klein beetje water. Dat leg ik er dan op, zolang als ik het volhou. Het helpt heel goed tegen de rode kleur en het werkt ontstekingsremmend.
Daarna doe ik er bepanthen op. Of niks.
Maar eigenlijk werkt maar 1 ding: eraf blijven. Ook van de velletjes. Maar o, wat moeilijk....
Het is inderdaad vreselijk.. De plekjes zelf gaan vast uiteindelijk wel weg. Maar de huid ertussenin is gewoon zo kapot nadat ik er sudocreme op had gesmeerd. En toen was ik ook nog zo stom om tijdens het gezicht wassen dit te hard te doen waardoor de vellen meekwamen. Daarna was het knalrood en nu zitten er nieuwe vellen op. Maar ben heel bang dat m'n kin één litteken wordt..
Alle reacties Link kopieren
En, hoe is het ermee TO? Al wat beter?
Alle reacties Link kopieren
Zizozaza schreef:
27-05-2018 20:17
En, hoe is het ermee TO? Al wat beter?
Vergeleken met een week geleden, ziet het er rustig uit en is de wond dicht. Maar ik vrees dat ik er wel een litteken aan over houd.. En ik heb nog steeds enorm last van een schuldgevoel, dat gaat maar niet weg..
Alle reacties Link kopieren
Ik onderga zelf momenteel behandelingen in mijn gelaat.

Van mijn dermatoloog krijg ik Alhydran mee, best prijzig maar werkt prima. Speciaal om littekens te verminderen/voorkomen. Volgens mij ook niet perse gelaat, ook van operaties e.d. Het voelt een beetje zalf achtig. Ik heb al heel wat geld in verschillende dingen gestoken, maar dit is het eerste waarvan ik echt verschil lijk te merken.
Alle reacties Link kopieren
Even een update.

De plekken zijn wat rustiger. Ik heb contact gehad met een huidtherapeut in opleiding die mij advies heeft gegeven en ik ben naar de apotheek geweest. In de apotheek vonden ze het er netjes uitzien en moest ik vooral geduld hebben. Het is nog maar anderhalve week geleden en de huid vernieuwt zich om de 28 dagen. Omdat het alleen het bovenste laagje van de huid was dat eraf is gegaan, zeggen ze dat ik me geen zorgen hoef te maken over littekens. Van puisten uitdrukken kun je wél littekens overhouden, maar dat wacht ik maar af..

Volledig gerustgesteld ben ik nog niet en ook kan ik mezelf het nog steeds vreselijk kwalijk nemen. Een dergelijke reactie (ontvelling) door sudocreme hebben ze in de apotheek nog nooit gezien en vonden ze erg raar.

Ik moet nu voorlopig uit de zon blijven, goed insmeren als ik wel naar buiten ga. De plek soepel en gehydrateerd houden met een dagcrème en de tijd geven. Één ding heb ik geleerd: ik knijp nooit maar dan ook nóóit meer een puist uit!! Dit ga ik niet meer vergeten. Ik heb er zoveel stress van dat ik zelfs ben afgevallen, ik weeg 49,5 kg nu en dat is echt niet goed.

Daarnaast zit ik na te denken over microdermabrasie of een peeling bij een kliniek. Maar eerst afwachten. Echt, zit nóóit aan een puist. Je krijgt er achteraf zo ontieglijk veel spijt van!!
Hope96 schreef:
30-05-2018 00:11
Dit ga ik niet meer vergeten. Ik heb er zoveel stress van dat ik zelfs ben afgevallen, ik weeg 49,5 kg nu en dat is echt niet goed.
Ik weet hoe vervelend huidklachten kunnen zijn, maar wat een drama! Als jij hiervan gewicht verliest zou ik psychische hulp gaan zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven