Gezondheid alle pijlers

verschil sterkte bril en lenzen

27-05-2018 13:25 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst mijn ogen laten meten voor lenzen. De uitslag verbaast mij nogal, want het voorschrift voor mijn ene oog is 0.5 hoger dan mijn bril en andere oog is het juist 1.5 lager dan mijn bril. Hoe kan dit? Ik maak mij nu zorgen dat mijn ene oog erg veel slechter geworden is. Van de opticien kreeg ik een onduidelijk antwoord en heb stom genoeg niet doorgevraagd hoe dit zit. Weet iemand toevallig wat een normaal verschil is tussen bril en lenzen? Ik ben trouwens verziend (plus-sterktes dus).
enwatnu wijzigde dit bericht op 27-05-2018 20:54
4.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zit verschil tussen sterkte van een bril en lenzen. Dit komt omdat lenzen op je ogen liggen en bril stukje ervan af is.
Mijn lenzen en brilmeting zijn ook totaal verschillend, is volgensmij altijd zo.
Alle reacties Link kopieren
ik heb -6 in de lenzen en in de bril -7, dus bij mij is dat ook zo.
Alle reacties Link kopieren
ik snap dat de sterke van lenzen (waarschijnlijk?) lager is omdat ze dichter bij het oog zitten. maar waarom is de lens-sterkte bij mijn ene oog dan toch 0.5 hoger dan mijn brilsterkte?
Alle reacties Link kopieren
Vraag het de opticien. Die kan het je precies uitleggen. En misschien klopt jw brilsterkte niet. Dan check je die even
Een brilmeting als je altijd lenzen draagt is sowieso niet aan te raden. Moet je eerst de lenzen een paar weken niet dragen.
Alle reacties Link kopieren
Alle opticiens/oogartsen/orthoptisten die ik gezien heb geven nooit ergens duidelijk antwoord op, maar ik ga nog wel een poging doen dan als niemand het hier snapt.

Wat bedoel je met brilsterkte checken?
Alle reacties Link kopieren
ik heb nog nooit lenzen gedragen
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
27-05-2018 14:49
Een brilmeting als je altijd lenzen draagt is sowieso niet aan te raden. Moet je eerst de lenzen een paar weken niet dragen.
Nee hoor, ik hoefde mijn lenzen "maar" 24 uur uit te laten en daarna opmeten voor een bril.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
27-05-2018 13:29
Er zit verschil tussen sterkte van een bril en lenzen. Dit komt omdat lenzen op je ogen liggen en bril stukje ervan af is.
En dit.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu pas dat je nog nooit lenzen hebt gehad vergeet mijn berichten dan maar :$
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
27-05-2018 14:23
ik snap dat de sterke van lenzen (waarschijnlijk?) lager is omdat ze dichter bij het oog zitten. maar waarom is de lens-sterkte bij mijn ene oog dan toch 0.5 hoger dan mijn brilsterkte?
Omdat je plus lenzen/bril hebt. Je ziet dichterbij slechter. Logisch dat je lenzen dan een hogere sterkte hebben dan je bril. Bij min is het precies andersom
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel heel dom zijn, maar ik snap het nog steeds niet. Als het logisch is dat ik met lenzen op een hogere sterkte uitkom, dan kan het toch niet dat ik nu een voorschrift heb dat juist 1.5 lager is voor mijn linkeroog?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
27-05-2018 14:49
Een brilmeting als je altijd lenzen draagt is sowieso niet aan te raden. Moet je eerst de lenzen een paar weken niet dragen.
een dag is genoeg
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
27-05-2018 16:51
Ik zal wel heel dom zijn, maar ik snap het nog steeds niet. Als het logisch is dat ik met lenzen op een hogere sterkte uitkom, dan kan het toch niet dat ik nu een voorschrift heb dat juist 1.5 lager is voor mijn linkeroog?
Als je niet 100% scherp ziet met een lens dan maken ze gratis een nieuwe.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-05-2018 20:13
Als je niet 100% scherp ziet met een lens dan maken ze gratis een nieuwe.
Ik moet de lenzen nog ophalen, maar ik hoop dat ik er gewoon goed mee zal zien.

Ik verbaas mij er gewoon over dat de sterktes totaal anders waren dan bij mijn vorige meting. Mijn vorige meting was dan wel voor een bril, dus ik snap dat het dan sowieso niet hetzelfde kan zijn. Maar ik ging ervan uit dat dat verschil klein zou zijn (dat is wat ik lees op internet), zeker omdat mijn ogen geen grote afwijking hebben.

Echter, ze gaan mij nu voor mijn linkeroog een lens geven die veel minder sterk is dan mijn bril (ruim 1.5 lager) en voor mijn rechteroog juist een sterkere lens (0.5 sterker dan wat mijn bril nu is). Dat is toch vreemd?

Ik, als leek, denk dan dat mijn rechteroog in korte tijd enorm achteruit is gegaan (want de sterkte van lenzen ligt toch lager dan die van een bril? en ze willen mij juist een sterkere lens geven voor dat oog...), maar waarom vertellen ze mij dat dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer was je voorlaatste meting?

Ik vind 1,5 punt verschil niet zo heel erg groot. Mijn ogen variëren soms nog meer. Ondertussen heb ik het opgegeven om daar een goede verklaring voor te zoeken. Het is al 35 jaar zo. En geen opticien, optometrist noch oogarts kan dit verklaren.

Ogen zijn niet iets statisch en ze kunnen wat vervormen waardoor de sterkte wat gaat afwijken,

Heb je een setje proeflenzen gekregen om uit te proberen? Mijn opticien geeft mij altijd een proefsetje mee om te zien of dat ik in het dagelijks leven goed kan kijken. Zeker wanneer mijn ogen weer een andere sterkte hebben gekregen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
oke dan zal het wel normaal zijn.

mijn vorige meting was ruim een jaar geleden.
Ik krijg eerst proeflenzen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ooh er zit een jaar tussen! Dan valt het verschil reuze mee. Ik heb echt wel grotere verschillen gehad hoor. Bovendien verschilt het per controle wel bij mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven