Gezondheid alle pijlers

Te hoge cortisol

15-12-2018 19:08 39 berichten
Goedenavond dames,

Onlangs is er via bloedonderzoek uitgekomen dat mijn cortisol 1086 is, het bloed is rond half twee in de middag genomen. Ik heb bloed laten prikken wegens aanhoudende vermoeidheid. Er zijn ook andere dingen geprikt zoals hb, Mcv, leucocyten, trombocyten, differentiatie witte bloedcellen, kreatinine, kalium, alat, asat, TSH en FT4.

Uit deze dingen zijn geen bijzonderheden gekomen. Mijn TSH is 4,7 en kalium was 3,8 en vond de huisarts ook wat laag, dus advies meer kaliumrijk voedsel eten.

De huisarts wijt mijn verhoging van het cortisol aan stress, nu heb ik zelf het idee dat ik geen last heb van stress. Sinds een jaartje gaat het juist heel erg goed met mij. Ik heb het naar mijn zin op mijn opleiding, ik heb een stabiele relatie waarin we veel leuke dingen doen die ik erg leuk vind maar ook uitputtend zijn.

Eigenlijk ben ik de hele dag moe, ik slaap slecht/onrustig en als ik wakker moet worden ben ik haast niet wakker te krijgen. Ik heb vaak trek in zoetige etenswaren, en het is rond een uur of drie zo erg dat ik suiker in de thee moet doen om overeind te blijven. Mijn energiedip komt vaak rond half drie drie uur, dan ben ik nauwelijks vooruit te branden. En meestal na het avondeten heb ik tussen zes en zeven ineens genoeg energie en wandel ik vaak een flink eind met de hond. Daarna kakt het weer in.

Ik heb regelmatig last van duizeligheid bij het opstaan, vooral van liggen naar staan. Maar ook van stilzitten naar staan. Mijn bloeddruk is hoog normaal, volgens de huisarts kunnen de duizelingen daar niet aan liggen.

Ik heb aanstaande woensdag weer een afspraak met de arts, welke dingen zijn relevant om te vragen? Wat is wijsheid, afwachten of mijn klachten verbeteren of aanvullend onderzoek? Waar kan ik opletten, welke onderzoeken kunnen meer informatie opleveren?

Nogmaals ik ben niet opzoek naar medisch advies, wel ben ik opzoek naar ervaringen/tips hoe nu te handelen. Ook vraag ik mij af of de cortisol waarde ervoor kan zorgen dat ik mij zo belabberd voel. Ik ben al zeker twee jaar aan het klote met mijn gezondheid, vaak ziek en erg moe. Het zijn altijd al vage klachten.

Daarnaast ben ik 20 jaar, en heb ik een gezond BMI. Wel kom ik heel langzaam wat aan en heb ik last van striae op buik, benen en billen.
anoniem_64c938e68a44c wijzigde dit bericht op 15-12-2018 20:15
Reden: Foutje
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sport je?
https://www.fitengezondleven.nl/cortisol-verlagen/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, van het voorjaar wel een poging gedaan. Het sloopte mij alleen maar meer, en moest ruim een week herstellen van spierpijn. Ik heb nog een aantal keer gesport met een fysiotherapeute om het een en ander te leren over mijn eigen lichaam. Dit was het ook niet voor mij.
als je slecht slaapt is het niet raar dat je moe bent
beweging en buitenlucht zijn ook belangrijk, krijg je dat voldoende
Ik loop ongeveer drie a vier keer per dag 10 minuten buiten. Daarnaast loop ik rond een uur of zes zeker een rondje van een halfuur met mijn hond. Daarnaast fiets ik dagelijks, naar het station dat is ongeveer 8 kilometer enkele reis.

Ik beweeg niet het meeste maar wel dagelijks een uurtje.
Alle reacties Link kopieren
Pineapple19 schreef:
15-12-2018 19:13
Nee, van het voorjaar wel een poging gedaan. Het sloopte mij alleen maar meer, en moest ruim een week herstellen van spierpijn. Ik heb nog een aantal keer gesport met een fysiotherapeute om het een en ander te leren over mijn eigen lichaam. Dit was het ook niet voor mij.
Kort sporten en niet te vaak. Dus liever 3x 3o min per week dan 2x een uur.

Er zijn wel zeldzame aandoeningen waarbij je cortisol raar doet zoals de ziekte van Cushing maar vaak heb je dan wel forse klachten. Heeft je arts daar al aan gedacht of het uitgesloten? https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item35286

Rustige ademhaling en naar buiten is inderdaad ook belangrijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alles wat je beschrijft heb ik ook (of mee te maken gehad).

Als tip wil ik je meegeven om goed naar je voeding te kijken. Ik ben naar een diëtiste gegaan om samen uit te zoeken hoe ik mijn suikerspiegel zo stabiel mogelijk kan houden. Nu ik die balans heb gevonden voel ik me een stuk beter.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Deze vragen zijn toch precies wat je met de arts gaat bespreken neem ik aan?
.
Kijk eens in je familie rond wat de mankementen zijn, bij een aantal familileden en mijzelf is het Men-1 syndroom vast gesteld en bij een zus van mij (die dat ook heeft) was de cortisol te hoog doordat ze een kleine tumor in een bijnier van haar had,die bijnier is inmiddels verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar verkeerd topic.
anoniem_pje_x wijzigde dit bericht op 15-12-2018 19:34
Reden: Foutje
81.94% gewijzigd
Een enkele bloedwaarde van cortisol zegt niet zo heel veel. Bij een verdenking op bijvoorbeeld Cushing zal een endocrinoloog meerdere en andere metingen uitvoeren. Je zou kunnen kijken of je symptomen herkent. Is dat niet zo, dan zou ik vooralsnog vertrouwen op het oordeel van de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog normaal is jouw bloeddruk? Als die veel schommelt kan je daar ook last van krijgen. Voeding is inderdaad interessant om eens kritisch naar te kijken. Misschien zou je meer eiwitrijke voeding kunnen overwegen. En je zou kunnen overleggen over een doorverwijzing naar een internist als je het idee hebt niet zo door te kunnen.
Je zegt dat je geen stress hebt omdat je leuke dingen doet, maar leuke dingen kunnen ook voor stress zorgen. Kan je wel goed ontspannen?
Alle reacties Link kopieren
Een nog niet ontdekte infectie kan ook een stressbron zijn voor je lichaam. Stress hoeft niet mentaal te zijn. Mankementen in je lichaam kunnen ook stress zijn waardoor je cortisol voortdurend te hoog is.
Alle reacties Link kopieren
Ft4=4,7? Weet je zeker dat dit klopt? Bedoel je niet tsh? En zo nee weet je ook je tsh?
Alle reacties Link kopieren
wat stelde je huisarts voor om te gaan doen?

bespreek dit verder met je huisarts, en kijk of dat er bij jou een andere oorzaak is dan stress die de hoge cortisol waarde kunnen verklaren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt voor jullie reacties. Mijn huisarts heeft als afwijking om mij niet uit te laten praten, ook weet hij op heel veel vragen geen antwoord. Deze punten wat ik in de openingswinst heb geschreven heb ik de vorige keer ook aan hem verteld en gevraagd. En wil ik ook woensdag weer meenemen.

De leuke dingen zijn voor mij ook echt ontspannend, je maakt mij niet gelukkig met een dagje pretpark. Dit probeer ik ook te vermijden. Ik en mijn vriend vinden het heerlijk om een dagje naar een sauna te gaan of naar een ander wellness resort om te ontspannen, na afloop ben ik dan vaak heel zen en rustig maar ook moe. Ook een boswandeling en een bezoek aan een thee huis in het bos vinden we heerlijk ontspannend. Daarnaast probeer ik iedere avond voor het slapen gaan een boek te lezen, dit lukt niet altijd omdat ik mijn concentratie er niet bij kan houden.

Kan er ook sprake zijn van een onontdekte infectie als mijn BSE normaal is? Deze is 16 mm/uur.
Hazzie schreef:
15-12-2018 20:09
Ft4=4,7? Weet je zeker dat dit klopt? Bedoel je niet tsh? En zo nee weet je ook je tsh?
Sorry ik bedoel mijn TSH, mijn FT4 is 16.
Een jaar of vijf geleden heeft mijn huisarts een bloedonderzoek gedaan naar coeliakie, hier is destijds niks uitgekomen. En er nooit meer naar omgekeken. Dit onderzoek is toen aangevraagd omdat ik veel buikpijn had, opstipatie en diarree en toen was ik ook vaak moe.
Alle reacties Link kopieren
Pineapple19 schreef:
15-12-2018 20:12
Bedankt voor jullie reacties. Mijn huisarts heeft als afwijking om mij niet uit te laten praten, ook weet hij op heel veel vragen geen antwoord. Deze punten wat ik in de openingswinst heb geschreven heb ik de vorige keer ook aan hem verteld en gevraagd. En wil ik ook woensdag weer meenemen.

Kun je een keer naar een andere huisarts? Niet dat ik concludeer dat je huidige niet goed is ofzo, maar als je geen klik hebt en het gesprek verloopt stroef is dat heel lastig. En als je het gevoel hebt geen antwoorden op je vragen te krijgen ook niet heel nuttig.
.
Alle reacties Link kopieren
Als er ongebruikelijke symptomen komen dan zou ik naar de arts gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
15-12-2018 19:27
Alles wat je beschrijft heb ik ook (of mee te maken gehad).

Als tip wil ik je meegeven om goed naar je voeding te kijken. Ik ben naar een diëtiste gegaan om samen uit te zoeken hoe ik mijn suikerspiegel zo stabiel mogelijk kan houden. Nu ik die balans heb gevonden voel ik me een stuk beter.

Succes!
Voeding, daar dacht ik ook gelijk aan. Ooit een hele periode futloos geweest, nu eet ik sinds enkele jaren zo min mogelijk snelle koolhydraten (dus geen aardappels, brood, witte rijst, pasta, junkfood,...) en een pak meer groenten en fruit en voel me 10 keer energieker.
Alle reacties Link kopieren
je tsh is toch iets verhoogd? trage schildklier?
Langelady schreef:
15-12-2018 21:12
je tsh is toch iets verhoogd? trage schildklier?
Dat is niet helemaal waar, mijn schildklier moet wel harder werken om een gezond FT4 neer te zetten. Daardoor is de TSH iets boven de referentiewaarden.
Alle reacties Link kopieren
Pineapple19 schreef:
15-12-2018 21:28
Dat is niet helemaal waar, mijn schildklier moet wel harder werken om een gezond FT4 neer te zetten. Daardoor is de TSH iets boven de referentiewaarden.
Dit kan ik niet volgen. Waarom moet jouw schildklier harder werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven