Gezondheid alle pijlers

Te hoge cortisol

15-12-2018 19:08 39 berichten
Goedenavond dames,

Onlangs is er via bloedonderzoek uitgekomen dat mijn cortisol 1086 is, het bloed is rond half twee in de middag genomen. Ik heb bloed laten prikken wegens aanhoudende vermoeidheid. Er zijn ook andere dingen geprikt zoals hb, Mcv, leucocyten, trombocyten, differentiatie witte bloedcellen, kreatinine, kalium, alat, asat, TSH en FT4.

Uit deze dingen zijn geen bijzonderheden gekomen. Mijn TSH is 4,7 en kalium was 3,8 en vond de huisarts ook wat laag, dus advies meer kaliumrijk voedsel eten.

De huisarts wijt mijn verhoging van het cortisol aan stress, nu heb ik zelf het idee dat ik geen last heb van stress. Sinds een jaartje gaat het juist heel erg goed met mij. Ik heb het naar mijn zin op mijn opleiding, ik heb een stabiele relatie waarin we veel leuke dingen doen die ik erg leuk vind maar ook uitputtend zijn.

Eigenlijk ben ik de hele dag moe, ik slaap slecht/onrustig en als ik wakker moet worden ben ik haast niet wakker te krijgen. Ik heb vaak trek in zoetige etenswaren, en het is rond een uur of drie zo erg dat ik suiker in de thee moet doen om overeind te blijven. Mijn energiedip komt vaak rond half drie drie uur, dan ben ik nauwelijks vooruit te branden. En meestal na het avondeten heb ik tussen zes en zeven ineens genoeg energie en wandel ik vaak een flink eind met de hond. Daarna kakt het weer in.

Ik heb regelmatig last van duizeligheid bij het opstaan, vooral van liggen naar staan. Maar ook van stilzitten naar staan. Mijn bloeddruk is hoog normaal, volgens de huisarts kunnen de duizelingen daar niet aan liggen.

Ik heb aanstaande woensdag weer een afspraak met de arts, welke dingen zijn relevant om te vragen? Wat is wijsheid, afwachten of mijn klachten verbeteren of aanvullend onderzoek? Waar kan ik opletten, welke onderzoeken kunnen meer informatie opleveren?

Nogmaals ik ben niet opzoek naar medisch advies, wel ben ik opzoek naar ervaringen/tips hoe nu te handelen. Ook vraag ik mij af of de cortisol waarde ervoor kan zorgen dat ik mij zo belabberd voel. Ik ben al zeker twee jaar aan het klote met mijn gezondheid, vaak ziek en erg moe. Het zijn altijd al vage klachten.

Daarnaast ben ik 20 jaar, en heb ik een gezond BMI. Wel kom ik heel langzaam wat aan en heb ik last van striae op buik, benen en billen.
anoniem_64c938e68a44c wijzigde dit bericht op 15-12-2018 20:15
Reden: Foutje
0.09% gewijzigd
De huisarts heeft destijds uitgelegd dat de TSH aangestuurd wordt door de hypofyse, en de TSH de aanmaak van onder ander FT4 weer regeld. Onder normale omstandigheden ligt de TSH onder de 4 en is de FT4 daarbij normaal. Bij mij is het zo dat er meer moeite nodig is om de juiste waarde van het FT4 te bereiken. Er is dus meer aansporing nodig, daardoor is de TSH iets hoger. Dit is wat de huisarts heeft uitgelegd. Volgens de huisarts hoef ik mij geen zorgen te maken en heb ik geen schildklierhormoon nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ok dat is duidelijk. Over bij welke waarde nu wel of niet medicatie nodig is, is heel veel gezegd en geschreven op het internet. Bij twijfel gewoon weer terug naar de huisarts gaan hoor.
Oh wacht, je gaat woensdag al. Succes.
Of er een verborgen infectie kan zijn met een normale BSE. Ja, dat komt voor. Maar of het zeldzaam is dat de bezinking normaal is terwijl er wel een infectie is, weet ik niet. Misschien is iets anders wel voor de hand liggender.
Heb je toevallig ook last van pollen in de lente?
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 21:36
74.68% gewijzigd
Ik heb al jaren hooikoorts in het voorjaar, soms ook in het najaar. Mijn bloeddruk is meestal 140/80. Ik zal jullie tips meenemen naar het gesprek van de huisarts.
Ook als nu alles in balans is, kan er stress van eerder uit komen, uit je jeugd of van een jaar terug.

Juist, in periodes van balans/alles op orde hebben komt stress er uit.
Verder hielpen bij mij deze tips tegen een te hoog cortisol;
Geheel stoppen met cafeïne
Ook met theeine.

Eventueel afbouwen met cafeïne vrije koffie.

Mediteren, via YouTube bv.

Toegeven aan middagdutjes.

Meer rust in plannen. Afspraken afzeggen. Kritisch naar agenda kijken.

Elke dag korte wandeling in je buurt. Al is het maar 1 straat.

Proberen zoet juist te minderen, lastig. Elke dag fruit en groente.

Als je dit dan een half jaar of jaar vol houd, zakt je cortisol waarde vanzelf weer langzaam.
Eventueel met een coach praten om te kijken of er toch dingen zijn, die onbewust spanning op roepen.
Laat je doorverwijzen naar een internist het beste 1die in een academisch ziekenhuis werkt.
Ik zou het woensdag navragen of een doorverwijzing mogelijk is en welke stappen er ondernomen kunnen worden.

Nog even over voeding. Ik weet van mijzelf dat ik redelijk eentonig eet, dit komt doordat ik een voedsel allergie heb voor aardbeien, bananen, appels, ananas (ondanks dat ik het zo lekker vind) en voor paprika. Van paprika krijg ik de meest heftigste reactie, hele erge buikpijn in combinatie met opstipatie of diarree.

Wat ik wel eet is dagelijks brood met bijvoorbeeld vlees of kaas, soms hagelslag of iets anders zoet. Dit wissel ik af. Qua fruit eet ik niet zo veel, ik durf het ook niet echt aan om iets nieuws te proberen. Ik eet aardappelen, vlees of vis en twee flinke lepels groenten. Salade of sla eet ik soms, wanneer er paprika inzit moet ik ervan af blijven. Het eten wat ik eet word altijd vers bereid zonder zakjes en pakjes.

Koffie, frisdrank en energie drankjes drink ik nooit. Ik drink vooral water, thee en ranja. De thee die ik drink is rooibos thee, volgens mij zit daar niet zo veel cafeïne in dan normale thee. Zo heel af en toe drink ik een zoet wit wijntje, dan laat ik het ook maar bij een of twee in het weekend.
Pineapple19 schreef:
16-12-2018 12:02
Ik heb al jaren hooikoorts in het voorjaar, soms ook in het najaar. Mijn bloeddruk is meestal 140/80. Ik zal jullie tips meenemen naar het gesprek van de huisarts.
Hoe reageer je op rode wijn? Witte wijn drink je af en toe lees ik. En alcohol in het algemeen? Wat krijg je voor reactie op eten? Neusproblemen? Heb je wel eens gelezen over immunotherapie voor hooikoorts? Is een erg lange behandeling, maar schijnt effect te hebben.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 21:36
23.23% gewijzigd
Ik heb vooral last van een opgezette tong/hals. Mijn lippen worden dik en rood, ik begin spontaan rood aan te lopen en ik krijg moeite met slikken tijdens zo reactie. Deze symptomen treden vrijwel direct op als het mt mijn tong in contact komt.
Dat is een stuk heftiger dan waar ik mee bekend ben. Persoonlijk zou ik me niet laten afschepen met stress als jezelf het idee hebt dat het iets anders is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven