Gezondheid alle pijlers

Afvallen, tips?

26-12-2018 21:57 25 berichten
Hallo allemaal,
Ik wil graag wat afvallen en twijfel over hoe ik het aan moet pakken. Heb al meerdere dieten geprobeerd maar steeds komt er in de loop vd jaren toch weer wat bij... heb 2 jonge kinderen en ben er nu wel aan toe om echt wat te doen aan de zwangerschapskilo's (want die zijn er nooit allemaal af gegaan...)

Liefst geen crashdieet of iemand waarmee ik afspraken moet plannen (coach of diëtist) ik werk 4 dagen in de week en op de dag dat ik thuis ben zijn de kinderen ook thuis. We wandelen graag, maar ik heb niet het idee dat dat echt zoden aan de dijk zet.

Ik twijfel tussen Personal body plan en de Disq.

Wat ik niet wil is:
weekmenu's of maaltijdshakes; tenslotte moet ik toch koken voor mijn kinderen en man
Iedere dag/avond buiten de deur sporten
Afspraken met coach of diëtist; die tijd steek ik liever in het sporten. Heb al zo weinig me-time

Wat ik wel wil;
mezelf fit en gezond voelen en 10-15 kilo afvallen.
Thuis oefeningen doen en misschien gaan hardlopen al ben ik bang voor blessures omdat ik nu te zwaar ben...

Iemand tips? Ideeën of ervaringen zijn zeer welkom! Wil de komende week aangrijpen om een plan te maken en evt. Boodschappen te doen zodat ik meteen goed kan beginnen. Heb natuurlijk met kerst wel al opgelet.
Gewoon minderen met aardappelen, brood, rijst en pasta en veel groenten eten, dan gaat het als vanzelf.
Bijhouden wat je eet in zo'n app. En dan je aan een bepaald maximum houden.
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten.
Wat eet je zoal op een dag?
Kinderen hebben vast een gezond schema. (Ontbijt, fruit, lunch, snackje, dinner met zuiveltoetje) Hou je ook aan dat schema. Simpel genoeg.

Kans om naar een sportschool in de buurt te gaan? Krachttraining doet wonderen is mijn ervaring.
Been there, done that, got the T-shirt.
Minder eten en niet snoepen. Werkt als een tierelier. Het is echt geen hogere wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Online weight watchers gaf mij eindelijk het inzicht in wat ik eigenlijk at. Ik dacht dat het wel meeviel, maar ik zag toen pas echt wat er fout ging. Ik bleef alles eten, maar met mate en binnen een half jaar was ik 17 kilo kwijt. Nu een jaar later blijf ik stabiel. Ik houd mn eten met fases bij, ik merk als ik het niet bijhoud dat ik ongemerkt toch weer 'verkeerd' en teveel ga eten.
Wat mij hielp was geen dieet meer, maar gewoon alles kunnen blijven eten. Maar dan met mate. Ik at en eet dus ook brood met hagelslag bijvoorbeeld, maar de laag hagelslag is 3x zo dun als 'vroeger'
Alle kleine beetjes helpen...het is nu of of ipv en en
Alle reacties Link kopieren
Ik had nooit gedieet, onlangs besloten om toch te proberen vijftien kilo er af te krijgen, ondertussen, 7 kilo en 5 maanden later door op mijn snoepgedrag te letten.
inin wijzigde dit bericht op 22-01-2019 19:49
24.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op YouTube zijn hele leuke workouts te vinden. Optima vita zet leuke filmpjes online met voedingstips en leuke oefeningen om thuis te doen.

Onderschat het wandelen niet. Dat is een fijne manier om in beweging te zijn. Ik probeer zelf de auto zo veel mogelijk te laten staan.

Qua eten ben ik het eens met bovenstaande reacties. Alles moet kunnen maar dan met mate. Zelf heb ik een lijstje op de koelkast met gezonde snack alternatieven. En ik zorg dat er doordeweeks alleen gezonde dingen in huis zijn. Ik probeer me te richten op dingen die ik wel wil eten ipv op dingen die ik niet "mag".

Laatste tip; meten ipb wegen. Om echt bij te houden of bent afgevallen heb je meer aan meetlint. Gewicht schommelt heel erg en als je ineens zwaarder bent terwijl je wel goed je best hebt gedaan kan dat demotiveren. Ik ben bijv 2.5. Aangekomen maar wel 4 centimer kwijt. Ik sport dan ook veel.

Al met al, veel succes!
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Personal body plan is voor mij geen aanrader. Heb het in de twee weken bedenktijd die ik had weer opgezegd. Ze zeggen 'personal' te zijn, maar uiteindelijk werk je een standaard programma af. Ik kwam van totaal niet sporten met echt geen conditie en kracht. Dit heb ik ook aangegeven bij de online vragenlijst. De oefeningen die ik moest doen waren gewoon echt op een veel te hoog instapniveau. Dit heb ik aangegeven maar kon niets aan veranderd worden. Dan moest ik maar doen wat ik dacht dat ik aan kon. Als ik het zelf allemaal zo goed wist was ik echter niet aan dat programma begonnen. Gezien de enorme bedragen die je er voor betaalt wist ik niet hoe snel ik moest stoppen en mijn geld terug eisen.
Alle reacties Link kopieren
Waar ging het eerder niet goed: lukte afvallen niet, of kwam je na afvallen weer aan?

Algemene tips:
- Eet minder dan je verbruikt (om inzicht te krijgen in hoeveel dat is, kun je je eten bijhouden in een app, of een vast weegmoment nemen en kijken of je afvalt en zo niet je dieet aanpassen)
- Eet veel groenten: die zijn gezond en leveren weinig calorieën
- Lees etiketten en wees kritisch op wat je binnenkrijgt. Let vooral op bij light-producten: dat kunnen echt betere opties zijn, maar het kan ook dat vet vervangen is voor suiker. Minder calorieën, niet per se gezonder.
- Eet gevarieerd: groenten, fruit, koolhydraten, vet en proteïne heb je allemaal nodig. Als je al dingen compleet wil schrappen, kies dan alcohol en producten met veel suiker en verzadigd vet. Maarbedenk dat gezond afvallen niet afhangt van één product if één maaltijd, maar van je complete dieet. En in een gevarieerd dieet is met mate ruimte voor alles (tenzij je allergisch bent, natuurlijk).
- Gewicht schommelt. Vochtinname, zoutgehalte, cyclus, hebben allemaal invloed op je gewicht. De lange termijn geeft een beter beeld van je vooruitgang dan dagelijks wegen. Je kan ook de weegschaal sowieso weglaten, en afgaan op hoe je kleding zit en hoe je je voelt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dan denk ik toch dat fitness (liefst ergens waar ook een fysio te raadplegen is) een hele goede voor je is.

Meer spieren = hogere ruststofwisseling.
Als je veranderingen ziet aan lijf maakt het je ook meer gemotiveerd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
26-12-2018 22:52
Personal body plan is voor mij geen aanrader. Heb het in de twee weken bedenktijd die ik had weer opgezegd. Ze zeggen 'personal' te zijn, maar uiteindelijk werk je een standaard programma af. Ik kwam van totaal niet sporten met echt geen conditie en kracht. Dit heb ik ook aangegeven bij de online vragenlijst. De oefeningen die ik moest doen waren gewoon echt op een veel te hoog instapniveau. Dit heb ik aangegeven maar kon niets aan veranderd worden. Dan moest ik maar doen wat ik dacht dat ik aan kon. Als ik het zelf allemaal zo goed wist was ik echter niet aan dat programma begonnen. Gezien de enorme bedragen die je er voor betaalt wist ik niet hoe snel ik moest stoppen en mijn geld terug eisen.
Ik heb wel een goede ervaring met PBP, ook als complete aardappelzak. Het standaard riedeltje - minder eten enmeer bewegen - kent iedereen wel. Wat fijn aan pbp is dat je een coach hebt die werkt als vraagbaak en stok achter de deur.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-12-2018 22:14
Minder eten en niet snoepen. Werkt als een tierelier. Het is echt geen hogere wiskunde.

Zo simpel als dit.

En dan niet na één of twee weken opgeven omdat je nog niets merkt.
, want dat heeft gewoon tijd en een lange adem nodig. Beter nog, nu 1x wegen en dan een paar weken niet. Je merkt het toch vanzelf aan je kleding.
.
Het is goed dat je zoveel verschillende adviezen krijgt, want ieder lichaam is anders en wat voor de één goed werkt hoeft voor jou niets te doen, dus het is een kwestie van trial and error om erachter te komen wat goed werkt en waar goed mee te leven valt.
Zalmsnipper schreef:
26-12-2018 23:16
Ik heb wel een goede ervaring met PBP, ook als complete aardappelzak. Het standaard riedeltje - minder eten enmeer bewegen - kent iedereen wel. Wat fijn aan pbp is dat je een coach hebt die werkt als vraagbaak en stok achter de deur.
Dat werkte bij mij echt totaal niet. Ik ken(de) ook het standaardriedeltje en alle vragen die ik haar stelde kreeg ik nét binnen de 24 uur antwoord op en het antwoord was meestal dat ze het niet wist of niet echt advies had wat ik moest doen dan. Maar ik weet dat er genoeg zijn die wel een positieve ervaring hebben met PBP, maar vraag me wel af hoe ze dat bij jou dan met sporten hebben gedaan? Of kon jij wel vanaf het begin mee in het niveau dat zij van jou verwachtten?
Alle reacties Link kopieren
Tips:
- bereid je voor dat je eten minder smakelijk gaat worden en accepteer dat de tijden van boter en room voorlopig over zijn.
- bereken je hoeveelheid benodigde calorieën per dag en ga daar ruim onder zitten (richtlijn 500 kcal minder)
- ga niet zitten of lopen waar je eten ziet of ruikt, lees geen recepten en vraag aan je omgeving je niets lekkers aan te bieden
- doe dit per dag. Alleen vandaag houd je je aan je rantsoen, morgen hoeft niet. En de volgende dag zeg je hetzelfde tegen jezelf.
- bedenk dat je je morgen niet hetzelfde hoeft te voelen als vandaag. Een heel leven jezelf matigen is geen fijn toekomstbeeld en je wordt ook boos en opstandig als je dat gaat zeggen tegen jezelf. Dat moet je dus niet doen.
- ga over op etenswaren die weinig calorieën bevatten, maar bedenk dat die wel minder lekker zijn. Dat moet je er gewoon voor over hebben. Niets krijg je voor niets en het duurt niet altijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
27-12-2018 00:04
Dat werkte bij mij echt totaal niet. Ik ken(de) ook het standaardriedeltje en alle vragen die ik haar stelde kreeg ik nét binnen de 24 uur antwoord op en het antwoord was meestal dat ze het niet wist of niet echt advies had wat ik moest doen dan. Maar ik weet dat er genoeg zijn die wel een positieve ervaring hebben met PBP, maar vraag me wel af hoe ze dat bij jou dan met sporten hebben gedaan? Of kon jij wel vanaf het begin mee in het niveau dat zij van jou verwachtten?
Ik zat ook in een Whatsapp groep met een stuk of 50 deelnemers. Er zitten grote verschillen tussen de individuele coaches helaas.

Ik deed pbp at home en kon vanaf het begin meekomen. Later bleek dat ik in het begin van de meest simpele stretch en warmup oefeningen al een aantal dagen heftige spierpijn had. Maar je lichaam past zich vrij snel aan.

Ik heb eigenlijk van niemand gehoord dat ze het niveau van sport niet aankonden. Misschien stond je idd verkeerd ingesteld?

Hoe gaat het nu met je?
Zalmsnipper schreef:
27-12-2018 12:07
Ik zat ook in een Whatsapp groep met een stuk of 50 deelnemers. Er zitten grote verschillen tussen de individuele coaches helaas.

Ik deed pbp at home en kon vanaf het begin meekomen. Later bleek dat ik in het begin van de meest simpele stretch en warmup oefeningen al een aantal dagen heftige spierpijn had. Maar je lichaam past zich vrij snel aan.

Ik heb eigenlijk van niemand gehoord dat ze het niveau van sport niet aankonden. Misschien stond je idd verkeerd ingesteld?

Hoe gaat het nu met je?
Heb toevallig gisteren weer eens op hun site gekeken n.a.v. dit topic maar ze hebben nu weer alles omgegooid. Je kan nu ook kiezen voor wekelijkse coaching in plaats van dagelijkse. Ik deed ook PBP at home. Al was dat niet de bedoeling aangezien ze zeiden dat je hier gratis gebruik kon maken van de sportschool en uiteindelijk bleek dat dit nog €25,- extra kostte per maand. Dat was dus al gelijk aan het begin vrij demotiverend voor me, want vond het wel fijn dat het juist in de sportschool was in plaats van thuis. Ondertussen hebben ze de prijzen voor de 'gratis' sportscholen wel duidelijk op hun site vermeld zag ik. Na de eerste week PBP had ik zo'n spierpijn dat ik letterlijk niets meer kon, even voor naar de fysio geweest en die zei dat ik echt véél te ver over mijn grenzen was gegaan en daar onmiddellijk mee moest stoppen en langzamer opbouwen. Heb ik ook aangegeven bij mijn coach, maar kreeg ik dus het antwoord dat ze het trainingsschema niet voor me konden aanpassen en ik zelf maar moest uitzoeken wat werkte. Ik ben nu eigenlijk nog steeds op hetzelfde gewicht als bij de start van PBP en dreig langzaam over te gaan naar het accepteren van mijn huidige lichaam. Ik strijd ondertussen al 13 jaar tegen overgewicht en ben constant met eten bezig. Ben er eigenlijk wel klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
27-12-2018 15:25
Heb toevallig gisteren weer eens op hun site gekeken n.a.v. dit topic maar ze hebben nu weer alles omgegooid. Je kan nu ook kiezen voor wekelijkse coaching in plaats van dagelijkse. Ik deed ook PBP at home. Al was dat niet de bedoeling aangezien ze zeiden dat je hier gratis gebruik kon maken van de sportschool en uiteindelijk bleek dat dit nog €25,- extra kostte per maand. Dat was dus al gelijk aan het begin vrij demotiverend voor me, want vond het wel fijn dat het juist in de sportschool was in plaats van thuis. Ondertussen hebben ze de prijzen voor de 'gratis' sportscholen wel duidelijk op hun site vermeld zag ik. Na de eerste week PBP had ik zo'n spierpijn dat ik letterlijk niets meer kon, even voor naar de fysio geweest en die zei dat ik echt véél te ver over mijn grenzen was gegaan en daar onmiddellijk mee moest stoppen en langzamer opbouwen. Heb ik ook aangegeven bij mijn coach, maar kreeg ik dus het antwoord dat ze het trainingsschema niet voor me konden aanpassen en ik zelf maar moest uitzoeken wat werkte. Ik ben nu eigenlijk nog steeds op hetzelfde gewicht als bij de start van PBP en dreig langzaam over te gaan naar het accepteren van mijn huidige lichaam. Ik strijd ondertussen al 13 jaar tegen overgewicht en ben constant met eten bezig. Ben er eigenlijk wel klaar mee.
He? De aangesloten sportscholen waren (in ieder geval begin dit jaar) echt gratis. Niet dat ik hiervan gebruik maakte maar mijn Whatsapp groep wel.

Ik hoop dat je een oplossing vindt, of die nu in acceptatie ligt of iets anders.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-12-2018 11:48
Reden: Spam, maatregelen genomen.
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
​​Ik hoef niet af te vallen, want lijf is prima. Waar ik me dan altijd aan stoor is als ik bedank voor 'n taartje of i.d. Zo'n opmerking van 'Dat kun jij toch makkelijk hebben'. Niet wetend dat je er achter de schermen wel degelijk mee bezig bent. In de vorm van onderhoud. Want daar zit m.i. ook de trick.

Bij veel onderwerpen in het leven denk ik terug aan de oermens, zo ook op voedingsgebied. Ik eet vlees, maar echt niet elke dag. In de prehistorie hadden ze bij 'n vangst dagen lang vlees en daarna weer dagen niet. Aten alles, want omnivoor, zie gebit en maag- darmstelsel. Maar alles met mate!

Zo doe ik dat ook, eigenlijk al m'n hele leven. Van eten heb je echt niet veel nodig, water daarentegen wel. Drink de hele dag door en altijd 'n plastic flesje bij me. Ik mijd zoet, zit toch al overal in, dus extra toevoegen niet nodig. Zeer spaarzaam met alcohol, maar ben geen geheelonthouder. Bij gelegenheden zeg maar. Zelfde geldt voor taartjes. Meestal sla ik ze af en heel soms neem ik ze. Ik ben niet rigide, leef gewoon, eet gewoon (alles), maar matig met koolydraatrijk spul.

Ik ben ervan overtuigd dat zeker 70% van de winst zit in voeding en slechts 30% in sporten en bewegen. Ik sport dus wel, maar niet als 'n idioot. Met bewust eten bereik je 'n veel beter resultaat.
.
Zalmsnipper schreef:
28-12-2018 09:18
He? De aangesloten sportscholen waren (in ieder geval begin dit jaar) echt gratis. Niet dat ik hiervan gebruik maakte maar mijn Whatsapp groep wel.

Ik hoop dat je een oplossing vindt, of die nu in acceptatie ligt of iets anders.
Ik ben inderdaad ook begin dit jaar gestart. Klopt dat een groot deel van de sportscholen echt gratis waren, maar een aantal sportscholen moest je ook fors voor bijbetalen. Dat was toevallig op dat moment bij alle sportscholen die enigszins bij mij in de buurt lagen. Ze hebben dat nu op hun site er duidelijk bij staan als dat het geval is, maar destijds moest je heel ver door klikken om dat te zien terwijl bovenaan de site telkens in koeienletters stond dat de aangesloten sportscholen nu gratis waren. De sportschool waar ik naartoe wilde en dus de eerste dag me blij ging aanmelden was daar ook aardig gefrustreerd door. Ik was al de vierde die dag namelijk die kwam en dacht dat het gratis was.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft werkt het in stappen aanpassen van je eetpatroon het beste. Dit is goed vol te houden en dus ook voor resultaat op lange termijn.

Kijk nu naar je eten en drinken. Begin met het vervangen van suikerhoudende dranken door water, koffie en thee. Als je hieraan gewend bent ga je verder net de volgende stap. Bijvoorbeeld het ongezonde tussendoortje vervangen door een gezondere variant. Beiden zijn ook goed voor de rest van het gezin. En zo ga je stap voor stap steeds verder, let daarbij vooral op toegevoegde suikers en zout. Door dit verminderen vallen de meeste mensen al af, beperk deze dus zoveel als mogelijk. Kijk ook naar je maaltijden, wat kan je daar gezonder aan maken? Kun je groente toevoegen aan de lunch? Kijk eens naar je avondmaaltijd, wellicht minder pasta en rijst? En kies dan voor zilvervliesrijst en volkorenpasta, dat vult meer dus minder neiging tot snoepen. En je kunt best roomboter, volle melkproducten, olie e.d. blijven gebruiken in een gezond eetpatroon.

En wat je niet koopt hoeft ook niet op. Dus koekjes, snacks e.d. voor het weekend, net als alcohol. Op zijn tijd is het belangrijk om ook even lekker te snaaien. In een goed eetpatroon past dat prima.

Stel geen eis dat je binnen zoveel maanden 10 kilo moet zijn afgevallen, het is er waarschijnlijk ook niet met die snelheid aangekomen ;-). Sta niet elke dag op de weegschaal als je daar niet mee om kunt gaan.

Bewegen is goed, elke dag een half uur stevig wandelen is als prima.
Alle reacties Link kopieren
Precies dit relaas hierboven. Dank, scheelt me veel typewerk, want zo is het helemaal.

Sinds 'n half jaar wat extra gaan minderen met eten, omdat ik desondanks toch 'n buikje kreeg en, durf het nauwelijks neer te pennen, 'n bescheiden cup AA. Aaaaaaaargh! Wil ik niet, dus maatregelen genomen.
.
Dank voor de tips! Ben begonnen met de voorbereidingen!
- weegschaal gekocht
- veel groenten en fruit in de koelkast
- flesjes water zodat ik ook een flesje kan meenemen (en hergebruiken natuurlijk)
- waterkan voor op mijn bureau gekocht
- eetdagboek ligt klaar om te beginnen

Wil ook 1 dag in de week zonder vlees, ben daarom ook vast wat recepten gaan verzamelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven