Gezondheid alle pijlers

COPD Longemfyseem

15-01-2019 22:45 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na een dikke longontsteking longfoto’s laten maken, uitslag, COPD/Longemfyseem.
Kut natuurlijk, járen gerookt, stom natuurlijk, nu bijna niks meer en stoppen staat hoog op de to-do-lijst. Medicijnen slaan gelukkig aan en ik sta op de wachtlijst voor de longarts, duurt ongeveer een half jaar (positieve daarvan is, gelukkig geen spoed!)

Googelen vind ik niet zo fijn...
Zijn hier meer mensen met hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie ermee om?

Aanvullende informatie, ik ben een vrouw van bijna 50 :)
Nog eentje dan!
hoezo staat stoppen hoog op je lijst. ik neem aan dat je meteen na de diagnose gestopt bent?
Alle reacties Link kopieren
Snap je reactie S-Meds. Was het maar zo’n feest.
Alhoewel ik er niks aan heb (misschien denk ik daar morgen anders over) toch bedankt voor je reactie.
Nog eentje dan!
Allereerst: wat naar voor je dat je dit hebt.
Ikzelf heb nergens last van, maar mijn moeder heeft COPD/taaislijm. Zij houdt het redelijk onder controle door zich goed te houden aan haar leefregels:
- Niet roken, uiteraard.
- Gezond eten.
- Medicatietrouw.
- Voldoende lichaamsbeweging.
- Vermijden van rokerige ruimtes, barbeque e.d.
- 2x per week gespecialiceerde fysiotherapie.
- 1x per jaar longfoto's.
- Bij koorts en/of meer hoesten direct naar de huisarts, omdat longontsteking voor haar slecht kan aflopen.

Wellicht heb je hier iets aan. En wellicht is het toch te proberen om de afspraak met de longarts te vervroegen.
Luister naar je lichaam en leer waar je grenzen liggen. En stop met roken, ookal is het moeilijk.
Nogmaals sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik val ook een beetje over dat hoog op de to do lijst. Iedere haal die je neemt zijn weer een paar blaasjes minder. En vergeet de longkanker niet.
nina1966 schreef:
15-01-2019 22:55
Ik val ook een beetje over dat hoog op de to do lijst. Iedere haal die je neemt zijn weer een paar blaasjes minder. En vergeet de longkanker niet.
Dat zal ze zelf ook wel weten.
Alle reacties Link kopieren
@FadeToBlack, dankjewel, heb er zeker iets aan. Die lichaamsbeweging, is dat sporten? Fietsen? Wandelen? Ik zit zelden, ben altijd graag bezig en fiets graag. Zal dat ook zeker blijven doen. En ik ga de verzekeraar bellen voor wachttijdbemiddeling.

@nina1966, kan er weinig aan veranderen dat je er over valt maar snap het zeker. Longkanker vergeet ik zeker niet, ben m’n zus eraan verloren.
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:00
@FadeToBlack, dankjewel, heb er zeker iets aan. Die lichaamsbeweging, is dat sporten? Fietsen? Wandelen? Ik zit zelden, ben altijd graag bezig en fiets graag. Zal dat ook zeker blijven doen. En ik ga de verzekeraar bellen voor wachttijdbemiddeling.

@nina1966, kan er weinig aan veranderen dat je er over valt maar snap het zeker. Longkanker vergeet ik zeker niet, ben m’n zus eraan verloren.
Ik snap niet dat het overlijden van je zus aan longkanker er niet voor gezorgd heeft meteen te stoppen met roken.

En ga toch maar googlen om meer informatie te krijgen wat het inhoud en ook voor een gezonde leefstijl.

En je kunt bemiddeling aanvragen om sneller terecht te kunnen bij de longarts maar zolang jij blijft roken kan die niets, en wat al beschadigd is kan hij of zij ook niet meer fixen.
Dat is wandelen, maar dat komt omdat moeders al wat ouder is. Fietsen schijnt ook heel goed te zijn.
Longkanker is een kloteziekte wat erg dat je je zus hebt verloren...
Mijn moeder heeft ook longkanker gehad, 10 jaar nadat ze stopte met roken. Van het roken was merkwaardig genoeg al niets meer te zien kort nadat ze gestopt was.
Het is beter om te stoppen, maar vreselijk moeilijk. Ik rook ook nog, terwijl copd in de familie zit.
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:00
@FadeToBlack, dankjewel, heb er zeker iets aan. Die lichaamsbeweging, is dat sporten? Fietsen? Wandelen? Ik zit zelden, ben altijd graag bezig en fiets graag. Zal dat ook zeker blijven doen. En ik ga de verzekeraar bellen voor wachttijdbemiddeling.

@nina1966, kan er weinig aan veranderen dat je er over valt maar snap het zeker. Longkanker vergeet ik zeker niet, ben m’n zus eraan verloren.
Zolang je blijft roken is elke andere denkbare levenstijlverbetering zinloos. En ja het is best moeilijk maar minder moeilijk dan veel rokers denken
Alle reacties Link kopieren
@Christina, ja gek hè, snap het zelf ook niet.
En ja dat weet ik dan weer wel, wat beschadigd is valt niet te fixen.
Dankjewel voor je reactie.
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
15-01-2019 23:08
Dat is wandelen, maar dat komt omdat moeders al wat ouder is. Fietsen schijnt ook heel goed te zijn.
Longkanker is een kloteziekte wat erg dat je je zus hebt verloren...
Mijn moeder heeft ook longkanker gehad, 10 jaar nadat ze stopte met roken. Van het roken was merkwaardig genoeg al niets meer te zien kort nadat ze gestopt was.
Het is beter om te stoppen, maar vreselijk moeilijk. Ik rook ook nog, terwijl copd in de familie zit.
Wandelen vind ik minder leuk dan fietsen, maar als het beter is zal ik het zeker doen. Wat zuur voor je moeder zeg, gestopt met roken en dan alsnog longkanker krijgen.... Daarvan genezen? is dan wel weer een wonder.

Roken is kut, ik rookte voor het eerst toen ik 9 was. Onvoorstelbaar toch...
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-01-2019 23:09
Zolang je blijft roken is elke andere denkbare levenstijlverbetering zinloos. En ja het is best moeilijk maar minder moeilijk dan veel rokers denken
Tuurlijk niet, elke levensstijlverbetering is zinvol. Maar die peuken moeten de kliko in ja.
Nog eentje dan!
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:13
Wandelen vind ik minder leuk dan fietsen, maar als het beter is zal ik het zeker doen. Wat zuur voor je moeder zeg, gestopt met roken en dan alsnog longkanker krijgen.... Daarvan genezen? is dan wel weer een wonder.

Roken is kut, ik rookte voor het eerst toen ik 9 was. Onvoorstelbaar toch...
Ja onvoorstelbaar maar blijkbaar vind je het niet kut genoeg om te stoppen
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:14
Tuurlijk niet, elke levensstijlverbetering is zinvol. Maar die peuken moeten de kliko in ja.
Waarom doe je dat dan niet
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-01-2019 23:15
Ja onvoorstelbaar maar blijkbaar vind je het niet kut genoeg om te stoppen
Dat is jouw mening. En ja, het is ook wel zo denk ik trouwens.
Ik rookte altijd een pakje per dag, minimaal. Nu een pakje per week, al jaren.
Nu op naar 0!
Nog eentje dan!
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:17
Dat is jouw mening. En ja, het is ook wel zo denk ik trouwens.
Ik rookte altijd een pakje per dag, minimaal. Nu een pakje per week, al jaren.
Nu op naar 0!
jij bent van mening dat het heel moeilijk is, onmogelijk is om te stoppen, welke mening zou je beter helpen denk je?
Alle reacties Link kopieren
Zus verloren aan longkanker, zelf longemfyseem en gewoon door roken? Ik snap de verslaving echt wel, want heb zelf ook gerookt (en ben er van overtuigd dat ik ook longkanker krijg) en het was echt niet makkelijk om te stoppen. Ik heb het met pleisters en nicotinekauwgom gedaan en heel langzaam afgebouwd. Absoluut het proberen waard. Succes!
Lady_Day schreef:
15-01-2019 23:19
Zus verloren aan longkanker, zelf longemfyseem en gewoon door roken? Ik snap de verslaving echt wel, want heb zelf ook gerookt (en ben er van overtuigd dat ik ook longkanker krijg) en het was echt niet makkelijk om te stoppen. Ik heb het met pleisters en nicotinekauwgom gedaan en heel langzaam afgebouwd. Absoluut het proberen waard. Succes!
Waarom ben je daarvan overtuigd? Hoe lang heb je gerookt en hoe lang ben je gestopt. Want stoppen met roken kan echt heel veel terugdraaien
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lees nu dat je een pakje per week rookt. Dat is andere koek dan een pakje per dag. Die vieze peuken gewoon de kliko in. Als je maar een paar per dag rookt kun je ook wel zonder.
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:13
Wandelen vind ik minder leuk dan fietsen, maar als het beter is zal ik het zeker doen. Wat zuur voor je moeder zeg, gestopt met roken en dan alsnog longkanker krijgen.... Daarvan genezen? is dan wel weer een wonder.

Roken is kut, ik rookte voor het eerst toen ik 9 was. Onvoorstelbaar toch...
Limo, je kunt ook ff kijken bij de site van de patientenvereninging. En uiteraard met je arts overleggen wat voor jou het beste is, en wat het beste bij jouw leeftijd en levensstijl past.
En mijn moeder is idd genezen, maar ze waren er heel vroeg bij.
Roken is kut ja. Ach ja, je weet zelf ook wel dat het slecht voor je is. En tuurlijk ga je stoppen, misschien via de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-01-2019 23:20
Waarom ben je daarvan overtuigd? Hoe lang heb je gerookt en hoe lang ben je gestopt. Want stoppen met roken kan echt heel veel terugdraaien
Ik heb 15 jaar gerookt (als in half pakje tot pakje per dag) en ben nu een jaar of 8 gestopt. Zowel mijn opa als mijn vader zijn aan longkanker overleden. Dat waren nog niet eens rokers.
Alle reacties Link kopieren
@S-Meds, nee hoor, zeker niet onmogelijk. Ik vroeg geen meningen om te stoppen, ik hoopte op ervaringsdeskundigen.

@Lady_Day, gewoon doorroken? Nee, al jaren flink geminderd en het voornemen te stoppen. En dankjewel.
Nog eentje dan!
Lady_Day schreef:
15-01-2019 23:21
Ik heb 15 jaar gerookt (als in half pakje tot pakje per dag) en ben nu een jaar of 8 gestopt. Zowel mijn opa als mijn vader zijn aan longkanker overleden. Dat waren nog niet eens rokers.
Hoe oud ben je
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:22
@S-Meds, nee hoor, zeker niet onmogelijk. Ik vroeg geen meningen om te stoppen, ik hoopte op ervaringsdeskundigen.

@Lady_Day, gewoon doorroken? Nee, al jaren flink geminderd en het voornemen te stoppen. En dankjewel.
Je zit jezelf te vergoelijken, ‘ik ben al jaren geminderd.’ Bullshit je rookt al jaren nog steeds. En nu ben je ernstig ziek door het roken en rook je nog steeds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven