Gezondheid alle pijlers

Koper, Mirena of Kyleena?

16-01-2019 15:45 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.. Met mijn huisarts gesproken over het plaatsen van een spiraal, nadat ik een tijdje ga stoppen met de pil (ander topic geopend). Zij raadt mij de Kyleena aan, het zusje van de Mirena, omdat die minder hormonen bevat. Volgens de website van de fabrikant krijgen bij de Kyleena 22/100 en bij de Mirena 12/100 vrouwen cystes die 'vanzelf over moeten gaan'. Vind ik niet zo'n prettige gedachten dat ik met de Kyleena zo veel kans heb op cystes. Een koperspiraal zie ik het minste zitten, omdat ik de heftige menstruatie liever niet heb. Maar als dat het enige is..

Wat zijn jullie gedachten hierover? Ik moet natuurlijk zelf kiezen, maar ik ben weer benieuwd wat anderen te zeggen hebben hierover.
Mogelijkheden genoeg: condooms, pessarium, implanon, prikpil, nuvaring, onthouding :proud:

Persoonlijk vond ik de koperspiraal erg meevallen. Geen hormonen, geen heftige menstruaties, goedkoop, kan lang blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
16-01-2019 15:53
Mogelijkheden genoeg: condooms, pessarium, implanon, prikpil, nuvaring, onthouding :proud:

Persoonlijk vond ik de koperspiraal erg meevallen. Geen hormonen, geen heftige menstruaties, goedkoop, kan lang blijven zitten.
Heel veel mogelijkheden ja! Ik ben een beetje klaar met de pil, elke dag eraan denken en hormonen. Ik ga dan ook eerst 2-3 maanden pilloos om te kijken wat hormoon-vrij voor mij doet. De rest van de anticonceptie heb ik geen interesse in :)

Hoe is jouw natuurlijke menstruatie zonder koperspiraal?
fotoroid schreef:
16-01-2019 15:57

Hoe is jouw natuurlijke menstruatie zonder koperspiraal?


Een dag of 4, niet al te heftig. Met spiraal was het ietsje heftiger maar ik hoefde bij de tampon geen extra maandverband of inlegkruisje om doorlekken te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
16-01-2019 16:01
Een dag of 4, niet al te heftig. Met spiraal was het ietsje heftiger maar ik hoefde bij de tampon geen extra maandverband of inlegkruisje om doorlekken te voorkomen.
Mijn huisarts zei inderdaad dat het qua vloeien wat meer en/of langer kan zijn, dat klinkt zo onaantrekkelijk voor mij. Ik neig zelf heel erg naar de Kyleena, omdat mijn HA dat adviseert, maar ik lees toch veel mogelijke bijwerkingen die niet zo prettig zijn, evenals met de Mirena.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met Kyleena of koperspiraal maar ik ben al bijna 10 jaar heel blij met Mirena. Ik word ook niet ongesteld. Toen de 1e eruit ging en de 2e erin is bij de echo door de gynaecoloog wel geconstateerd dat er een cyste zat maar dat dat helemaal niet erg was en dat die vanzelf over zou gaan.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
bij mij was het koperspiraal verschrikkelijk, zou het zeker niet aanraden
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik was een van de pechvogels die cystes ( in borsten) kreeg. Na t verwijderen van de mirena is dat nooit overgegaan. Volgens de huisarts heeft t er niks meer mee te maken. Ik slik de pil nu door, tot mijn borsten aangeven dat er gestopt moet worden. Dat is soms na 1,5 maand, soms 3 mnd. Niet veel langer
haantje69 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 16:14
Reden: Autocorrectie
3.20% gewijzigd
Koperspiraal is er ook in verschillende versies. De kleinste (minste hoeveelheid koper) is de gynefix, maar die wordt minder vaak aangeraden omdat ze die vastzetten met een steek.

Ik vond deze website informatief, maar heb gekozen om voorlopig ‘gewoon’ aan de pil te blijven.
Ik heb al tien jaar een koperspiraal. Eerst een gewone, nu een T Safe. Nergens last van. Mijn menstruaties duren vijf dagen, waarvan ik 1 dag normal tampons gebruik, en verder mini. Ik weet niet meer hoe mijn menstruaties waren zonder anticonceptie, maar dit is in ieder geval prima te doen.
Mirena heb ik ook gehad, maar die heb ik na 7 maanden laten verwijderen. Was een groot drama qua bijwerkingen.
Ik heb sinds de mirena juist geen cystes meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de myrena spiraal. Heel blij mee omdat ik nergens mee aan hoef te denken zoals bij de pil, of seks moet onderbreken door condoom. Heb verder nooit bloedverlies en dat vind ik ook een groot voordeel.
Wel heb ik een keer een cyste gehad. Wist ik niet, maar belandde op de eerste hulp omdat ik verging van de pijn. Echo wees uit dat ik flinke cyste had op een eierstok. Dat is in de gaten gehouden en verkleinde uiteindelijk vanzelf. Was niet prettig. Maar al met al heel tevreden over de spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Poeh wat een verschillende verhalen, was te verwachten.. Ik denk gewoon proberen dan maar.
@Erizon, ik ga de website bekijken!
Alle reacties Link kopieren
De angst voor het plaatsen moet ik me nog even over heen zetten. Heb nog geen kinderen gehad en lees veel over pijn, maar dan weer voor iedereen verschillend.
fotoroid schreef:
16-01-2019 16:36
De angst voor het plaatsen moet ik me nog even over heen zetten. Heb nog geen kinderen gehad en lees veel over pijn, maar dan weer voor iedereen verschillend.
Ik heb ook geen kinderen gehad. Het plaatsen is even vervelend, maar echt pijnlijk vind ik het niet.
Ik heb nu de derde en voor mij is het echt de ideale oplossing.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-01-2019 16:45
Ik heb ook geen kinderen gehad. Het plaatsen is even vervelend, maar echt pijnlijk vind ik het niet.
Ik heb nu de derde en voor mij is het echt de ideale oplossing.
Dat stelt me gerust! Al die verhalen van internet moet je ook helemaal niet lezen natuurlijk, maar doe je toch wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een koperspiraal die tien jaar kan blijven zitten. Ideaal (vooral omdat ik geen kinderen meer wil). Ja, de menstruatie is heftiger, zeker in het begin, na een halfjaar begon dat wat bij te trekken, maar ik ben nog steeds zeker zes dagen ongesteld waarvan twee behoorlijk heftig. Ik wilde geen hormonen meer, juist omdat ik door verschillende (oestrogeenvrije) pillen grote cystes had gekregen. Het laten plaatsen deed helaas wel erg zeer (en ik ben geen watje).
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu sinds 2 maanden de tsafe koperspiraal. Hoewel de plaatsing niet echt positief was ben ik nu wel blij.
Dezelfde cyclus als voorheen, wel meer kramp voorafgaand aan de menstruatie en heviger en langer (voor spiraal max 5 dagen, met 7 dagen) vloeien.. toch is dit voor mij de fijnste vorm van hormoonloze anticonceptie.
Het plaatsen deed bij mij wel erg pijn, ondanks een diclofenac zetpil en 2 paracetamol. Dat duurt echter maar een halve minuut, en daarna wat kramp. Alleen de eerste keer had ik echt twee dagen zoveel kramp dat ik in bed moest blijven.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-01-2019 16:45
Ik heb ook geen kinderen gehad. Het plaatsen is even vervelend, maar echt pijnlijk vind ik het niet.
Ik heb nu de derde en voor mij is het echt de ideale oplossing.
Punt is een beetje dat dat voor iedereen anders is. Ik heb ook geen kinderen gebaard en vond het plaatsen echt heel naar. Heb daarna 3 dagen in bed gelegen met enorme buikpijn en het duurde 10 maanden van dagelijks bloeden voor mijn lijf aan de mirena gewend was. Daarna ben ik een jaar of 5 wel erg tevreden geweest ermee trouwens. Toen moest ie vervangen - geen centje pijn - maar durf een nieuwe voorlopig niet aan. Eerst kijken of de menstruaties me nu meevallen, heb weinig zin in weer 10 maanden gezeik.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
16-01-2019 17:02
Punt is een beetje dat dat voor iedereen anders is. Ik heb ook geen kinderen gebaard en vond het plaatsen echt heel naar. Heb daarna 3 dagen in bed gelegen met enorme buikpijn en het duurde 10 maanden van dagelijks bloeden voor mijn lijf aan de mirena gewend was. Daarna ben ik een jaar of 5 wel erg tevreden geweest ermee trouwens. Toen moest ie vervangen - geen centje pijn - maar durf een nieuwe voorlopig niet aan. Eerst kijken of de menstruaties me nu meevallen, heb weinig zin in weer 10 maanden gezeik.
Jeetje 10 maanden.. knap dat je dat hebt volgehouden! Het is inderdaad voor iedereen anders en dat maakt het wel lastig. Proberen is de enige optie omdat de uitkomst voor ieder zo verschilt. Dan voor mijzelf de keuze maken of ik voor koper of hormoon ga.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
16-01-2019 17:08
Jeetje 10 maanden.. knap dat je dat hebt volgehouden! Het is inderdaad voor iedereen anders en dat maakt het wel lastig. Proberen is de enige optie omdat de uitkomst voor ieder zo verschilt. Dan voor mijzelf de keuze maken of ik voor koper of hormoon ga.
Ik ging aan de mirena wegens vrij gruwelijke menstruaties, dus zag er ook nogal tegenop m er weer uit te laten halen. Daarna heb ik er echt wel baat bij gehad, maar het houdt me nu wel tegen er weer eentje te laten plaatsen. Maar goed, een goede vriendin had dan weer nul last en is er nog steeds dolblij mee. Dus ik zou idd voor jezelf de voor- en nadelen op een rij zetten. Reageer je sterk op hormonen, dan zou ik eerder voor een koperspiraal gaan. Ben je heftig ongesteld, dan is de mirena wellicht een betere keus. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vraag ik me af of het koperspiraal echt geen uitwerking heeft op je hormonen, het geeft misschien zelf geen hormonen af maar wel koper. Wat doet die stof vervolgens met je lichaam? Daar weten we volgens mij nog niet veel van...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
16-01-2019 17:26
Eigenlijk vraag ik me af of het koperspiraal echt geen uitwerking heeft op je hormonen, het geeft misschien zelf geen hormonen af maar wel koper. Wat doet die stof vervolgens met je lichaam? Daar weten we volgens mij nog niet veel van...
Goede vraag, best interessant. Het kan misschien toch invloed hebben op je natuurlijke hormoonhuishouding omdat het toch wat doet daar. Maar volgens mij beweren ze ook niet dat het niets doet, enkel dat het geen hormonen bevat, toch?
Alle reacties Link kopieren
De kalendermethode! Hoeft niet worden ingebracht en verwijderd, geen hormonen, behouden van de menstruatie, geen vervelende storing tijdens de sex omdat het condoom weer eens om moet worden gedaan, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven