Gezondheid alle pijlers

Elleboog uit de kom

16-01-2019 16:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 11 heeft vrijdag een ongelukje met gym gehad en had haar elleboog uit de kom.
Verschrikkelijke pijn natuurlijk. In het ziekenhuis is hij onder narcose weer gezet. Nu heeft ze gips van bovenarm tot hand en baalt als een stekker.
Ze is gek op turnen en doet dit 3 uur per week.
In het ziekenhuis kregen we verschillende antwoorden over hoe lang ze gips moet en hoe lang het meestal duurt voor ze hersteld (van 3 -8 weken gips). Er zijn wel wat botscherfjes af wat het herstel kan vertragen. Volgende week krijgt ze nieuw gips en dan horen we vast meer, maar ze heeft zoveel vragen over wanneer het weer beter zal zijn.
Ik ken verder niemand die ooit een elleboog uit de kom had. Wie heeft ervaring en weet nog hoe lang het duurde voor het weer goed belastbaar was. Had je hierbij ook fysiotherapie? Had je nog lang pijn na het gips?
Ze mist vooral het turnen en aan de kant zitten met gym was 1x cool en nu ook al niet meer leuk natuurlijk....
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je dochter.

Ik denk dat het per persoon verschilt hoe snel het herstel gaat, dus dat je weinig aam de antwoorden hebt, en moet afwachten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Arm arm kind. Vroeger ook gehad en het deed verschrikkelijk zeer. De assistente zei dat ik groen van de pijn zag. Zonder narcose weer rechtgetrokken :-(

Ik weet niet meer hoelang het al met al geduurd heeft maar weet wel dat ik mijn arm heeel lang niet meer helemaal kon strekken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Heel wisselend.
Ik had het toen ik 18 was. (nu 40) . Is toen teruggezet zonder narcose. Daarna drie weken gips. Toen nog weken fysio, want ik kon niet meer buigen en niet meer strekken. Dat is op zich allemaal goed gekomen, al strekt ie niet meer zover als mijn andere arm. Maar die is waarschijnlijk overstrekt, wat vaker voorkomt bij vrouwen.
Heel af en toe voel ik het nog. Bij bepaalde bewegingen zoals een zware tas tillen of ramen lappen.
Maar ik ken ook iemand die het had op de basisschool en die had 2 weken gips en daarna nergens last van. Zo kan het dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Zoon wel, toen hij kleiner was. Geen gips en ook geen bot scherfjes.Bij jouw dochter is er toch wel meer aan de hand dan alleen uit de kom. Rechtzetten is ook gewoon bij de eerste hulp gebeurt. Zal wel even pijn doen zei de dokter. Meer dan een umpf kwam er niet uit. Mitella voor rust en dat was het dan.
Nu zijn wij wel extreem flexibel dus dat zal schelen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-01-2019 16:15
Zoon wel, toen hij kleiner was. Geen gips en ook geen bot scherfjes.Bij jouw dochter is er toch wel meer aan de hand dan alleen uit de kom. Rechtzetten is ook gewoon bij de eerste hulp gebeurt. Zal wel even pijn doen zei de dokter. Meer dan een umpf kwam er niet uit. Mitella voor rust en dat was het dan.
Nu zijn wij wel extreem flexibel dus dat zal schelen.
Ik heb het ook gehad als kind. Volgens mijn moeder krijste ik zo het hele ziekenhuis bij elkaar, dat ze mee moest toen er een foto gemaakt moest worden, die man vond mij eng. :proud: Maar gewoon zo gezet, en verder geen last meer van gehad. Bij kleine kinderen zal het wel flexibeler zijn.

To, het is afwachten. Het verschilt per breuk en persoon hoe snel zoiets heelt en hoe snel je er weer van alles mee kunt doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger met selectie turnen was het normaal om met gips door te trainen, maar dan aangepast. Dus ze zou wel rustige oefeningen kunnen doen met haar benen. Maar ligt natuurlijk ook aan haar pijn en wat ze zelf wilt..
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter (toen 6 jaar) heeft ook haar elleboog uit de kom gehad en een klein breukje. Is onder narcose gezet. Volgens mij had ze 6 weken gips. Heeft er veel pijn aan gehad, meer pijn dan bijvoorbeeld mijn andere dochter die ooit haar arm gebroken had. Toen het gips er af was, was ze heel bang om haar arm te bewegen en kon hem inderdaad ook lange tijd niet helemaal strekken. Had ook nog steeds napijn. Ik heb toen met haar allerlei oefeningen gedaan om de arm te laten herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Oke wisselende berichten dus. Ze maakt zich vooral dus zorgen over turnen. Terecht denk ik want dat vraagt nogal wat van je armen en ellebogen.

De pijn was inderdaad niet te houden voor haar. Het duurt dan natuurlijk ook nog heeeeel lang op zo'n eerste hulp... gelukkig kreeg ze fentanyl voor de pijn en een bedje.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat haar leeftijd nog goed meehelpt en alles sneller en volledig heelt. Ik heb het ook gehad maar dat was op volwassen leeftijd en het duurde een jaar voor ik weer redelijk mijn arm kon strekken maar 160 graden is wel echt de max met pijn iets zwaars tillen zit er ook niet meer in.
Jongste had elleboog uit de kom toen die een jaar of 8 was. Hij was erg rustig wat bij hem wil zeggen dat hij veel pijn had. Toen hij zijn arm moest draaien voor de foto hoorde we knak en toen zat die weer op zijn plek.
Hij vroeg of hij nu in de krant zou komen want hij had zichzelf genezen.
Maar zonder gips en met het advies bij gym even niet aan de ringen te hangen mocht hij weer naar huis
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit er een groot verschil tussen ellenboog uit de kom en het zondagselleboogje zoals ze dat noemen. Zondagselleboogje is een botje bij de elleboog die uit de kom schiet. Dat doet ook echt heel veel pijn (herinner ik me van toen ik 8 ofzo was), maar dat zetten ze inderdaad zonder narcose en daarna is het weer (zo goed als) goed. Wat dochter van to heeft klinkt meer als de eigenlijke ellenboog die uit de kom is geweest. Ik kan me zo voorstellen dat dat veel meer impact heeft en een heel ander herstel kent. Maar daar heb ik verder geen verstand van.
snoepzak schreef:
16-01-2019 18:46
Volgens mij zit er een groot verschil tussen ellenboog uit de kom en het zondagselleboogje zoals ze dat noemen. Zondagselleboogje is een botje bij de elleboog die uit de kom schiet. Dat doet ook echt heel veel pijn (herinner ik me van toen ik 8 ofzo was), maar dat zetten ze inderdaad zonder narcose en daarna is het weer (zo goed als) goed. Wat dochter van to heeft klinkt meer als de eigenlijke ellenboog die uit de kom is geweest. Ik kan me zo voorstellen dat dat veel meer impact heeft en een heel ander herstel kent. Maar daar heb ik verder geen verstand van.
Dat zou goed kunnen ja. Ik vermoed dat kind hier ook een zondagselleboog heeft gehad
Bij een zondagsarmpje is alleen het spaakbeentje uit de kom. Dat zetten ze zo terug en dan is er verder geen behandeling nodig. Het is gelijk weer over.
MinkeDeWit schreef:
16-01-2019 19:00
Bij een zondagsarmpje is alleen het spaakbeentje uit de kom. Dat zetten ze zo terug en dan is er verder geen behandeling nodig. Het is gelijk weer over.
Een zondagsarmpje is de arm bij de schouder uit de kom volgens mij.
Wat naar TO. Wens haar sterkte!
Banpaal schreef:
16-01-2019 19:03
Een zondagsarmpje is de arm bij de schouder uit de kom volgens mij.
Wat naar TO. Wens haar sterkte!
Nee, het is zoals ik zei. De medische term is radiuskopsubluxatie, en de radiuskop zit in je elleboog.
MinkeDeWit schreef:
16-01-2019 19:08
Nee, het is zoals ik zei. De medische term is radiuskopsubluxatie, en de radiuskop zit in je elleboog.
Ah

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven