Gezondheid alle pijlers

Slecht slapen, tips

17-01-2019 12:26 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag

Ik slaap afgelopen tijd nogal slecht, afgelopen nachten viel ik pas om 5 uur in slaap waardoor ik nogal uit mn slaapritme ben.

De reden dat ik zo slecht slaap is omdat ik nogal in een emotionele rollercoaster zit. Lang verhaal kort, al jaren last van angsten en nu hulp ondernomen, zit echt helemaal aan het begin van de behandeling en ik merk dat alles wat ik jarenlang verdrukte ineens naar boven komt, bewust en onbewust. Op de momenten dat ik in bed lig is het het ergst. Het rare is dat dit ook is als ik een goede dag heb, de hele dag gaat het prima maar in bed gaat het helemaal mis.

Weer iemand hoe ik kan zorgen dat ik er minder last van heb s avonds? Heb vanavond ook 3 logees in dezelfde kamer dus dat maakt het ook lastig.
het zal heel moeilijk worden. maar elke avond dezelde tijd naar bed. en elke ochtend de zelfde tijd opstaan. het zal in het begin zwaar zijn..maar je zal merken dat dat uiteindelijk jouw nieuwe biologische klok word.
en verder savonds cafeïne vermijden. dus geen koffie...energie... cola e.d.
en elke avond lekker warm douchen voor het slapen gaan. kopje thee. maak er een soort ritueel van.
is heel erg wennen. maar over een tijd helpt het en weet je niet beter.

succes.
Oja... en probeer zon 2 uur voor het slapen geen tv.. laptop..tablet of op je telefoon meer te kijken. dit licht is slecht voor je melatonine gehalte.
gewoon lekker lezen.. of puzzelen pf iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Eens met deppy. Aanvulling op het kopje thee: zorg dat dit kruidenthee is, dus zonder cafeïne. Er bestaan ook ‘slaap lekker’-theetjes, die zou ik zeker eens proberen.

Nog een tip: luister naar een luisterboek als je in bed ligt. Omdat je je moet focussen op het verhaal, krijgen je gedachten geen kans. Wel zorgen dat het een rustige stem is ;-)

En bespreek het slechte slapen ook bij therapie.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat voor type je bent. Het veelgehoorde advies dat iemand die niet kan slapen op moet staan werkt bij mij tegengesteld.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook van die melatonine dingen proberen ik heb dat wel eens gebruikt toen ik nog veel paniek aanvallen had daar werd ik rustig van en viel ik in slaap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven