Gezondheid alle pijlers

Hoe om te gaan met kennis met (waarschijnlijk) kanker

03-03-2019 15:20 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb getwijfeld waar ik deze post moest plaatsen. Deze pijler leek mij het geschikts.

Sinds mijn kinderen op school zitten heb ik er heel veel kennissen bij. Zo ook A (is een man) Ik leerde A. beter kennen zo'n jaar geleden en zie hem ivm met kinderen 3x per week. Het klikte prima en is steeds erg gezellig, ook de vrouw van A heb ik inmiddels leren kennen. Ook met haar is er een leuke klik. Er zou zomaar een leuke vriendschap uit kunnen ontstaan.

Nu blijkt A waarschijnlijk kanker te hebben, erg onzeker allemaal nog. Hij heeft het tegen een aantal mensen verteld, maar wil pas iedereen informeren als hij meer weet. Begrijpelijk en ik ben heel erg geschrokken van zijn bericht.

Nou ben ikzelf sociaal niet heel erg handig. Ik heb zijn vrouw gezegd dat ze altijd welkom is voor een schouder. Verder weet ik niet zo goed wat ik kan doen. Ik wil ze heel graag steunen maar wil niet opdringerig overkomen.... Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Wacht nou eerst maar eens rustig af tot hij een echte diagnose heeft. Misschien valt het mee en heeft hij geen kanker.
Praktische hulp! Schuif eten om de deur, pas op de kinderen, dat soort werk.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
03-03-2019 15:24
Praktische hulp! Schuif eten om de deur, pas op de kinderen, dat soort werk.
Dit.
Je mag laten weten hoe rot je het vindt, en als je niet weet wat je zeggen moet (en dat is logisch) zeg dát dan.
Maar ga niet strooien met 'je moet vechten hoor!' of 'positief blijven!'.

Maar idd, eerst maar even afwachten.

Alle reacties Link kopieren
Heel simpel. Interesse tonen is al heel prettig. En ja, je kunt ook best zeggen dat dit ongemakkelijk voor je is. Veel mensen negeren en dat maakt het juist nog ongemakkelijker.

En inderdaad eerst maar even afwachten. Hopelijk is het minder ernstig dan men nu denkt.
als ik iets voor jullie kan betekenen.......................
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichten.

Het is inderdaad nog afwachten, er is een metastase gevonden maar de bron nog niet. Foto's en bloed waren niet goed. Meer is er nog niet bekend.

Negeren is niet iets wat ik zou doen. Ik ben wel 'bang' om te opdringerig te zijn. Misschien dat ik dat dan ook maar moet benoemen. Ik wil ze in ieder geval laten merken dat ze niet alleen staan en dat ik ze wil steunen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kwam dit net op FB voorbij: https://www.linda.nl/alles-over-linda/l ... 9b5LR8LwPY

Ik heb nog wel een toevoeging. Er staat iets over de partner. Dat je dat niet tegen de zieke zegt is prima, maar het ís zwaar voor de partner, dus loop die ook niet voorbij, maar vraag af en toe eens hoe het met hem/haar gaat.

Mina81 schreef:
03-03-2019 15:35
Bedankt voor jullie berichten.

Het is inderdaad nog afwachten, er is een metastase gevonden maar de bron nog niet. Foto's en bloed waren niet goed. Meer is er nog niet bekend.

Negeren is niet iets wat ik zou doen. Ik ben wel 'bang' om te opdringerig te zijn. Misschien dat ik dat dan ook maar moet benoemen. Ik wil ze in ieder geval laten merken dat ze niet alleen staan en dat ik ze wil steunen.

Als er een metastase is is er weinig waarschijnlijks meer aan, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het jouw taak om iedereen te informeren? En wat bedoel je daarmee?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
03-03-2019 15:32
als ik iets voor jullie kan betekenen.......................

Dat is nou precies zo'n loze uitdrukking die ik iedereen wil afraden te gebruiken. Dan moeten mensen om hulp vragen en dat is naast lastig ook nog eens energie die ze wel wat beter kunnen besteden. Ook is het soms lastig te bedenken welke hulp je wil hebben, wie je daarvoor kan vragen en of diegene überhaupt had aangeboden iets te doen.

Kortom: wees concreet.

Vraag of ze behoefte hebben aan een kookgroep. Zoja: zet die op. Ouders van de school die allemaal een dag voor hun rekening nemen en dan voor de familie koken. Dat breng je dan langs. Let op dat je het alleen langsbrengt, afgeeft aan de deur en weer vertrekt. Zo'n 'poule' met hulp kan ook voor andere klusjes. Tuinonderhoud etc.

Vang hun kinderen op als ze een belangrijke afspraak hebben. Bied dit zelf actief en duidelijk aan. "jullie hebben maandag een afspraak in het ziekenhuis. Zal ik Pietje na schooltijd mee naar huis nemen? Hij kan dan ook blijven eten."

Als ze geen auto hebben: bied vervoer naar het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-03-2019 16:09
Waarom is het jouw taak om iedereen te informeren? En wat bedoel je daarmee?
Dat is niet mijn taak en dat staat ook nergens. Er zijn een handvol mensen die dit nu weten waaronder ik. Met het verzoek het nog even voor ons te houden.
viva-amber schreef:
03-03-2019 16:09
Waarom is het jouw taak om iedereen te informeren? En wat bedoel je daarmee?
Ze bedoelt dat HIJ pas iedereen wil informeren als er meer duidelijkheid is.
Pergamon schreef:
03-03-2019 16:13
Dat is nou precies zo'n loze uitdrukking die ik iedereen wil afraden te gebruiken. Dan moeten mensen om hulp vragen en dat is naast lastig ook nog eens energie die ze wel wat beter kunnen besteden. Ook is het soms lastig te bedenken welke hulp je wil hebben, wie je daarvoor kan vragen en of diegene überhaupt had aangeboden iets te doen.

Kortom: wees concreet.

Vraag of ze behoefte hebben aan een kookgroep. Zoja: zet die op. Ouders van de school die allemaal een dag voor hun rekening nemen en dan voor de familie koken. Dat breng je dan langs. Let op dat je het alleen langsbrengt, afgeeft aan de deur en weer vertrekt. Zo'n 'poule' met hulp kan ook voor andere klusjes. Tuinonderhoud etc.

Vang hun kinderen op als ze een belangrijke afspraak hebben. Bied dit zelf actief en duidelijk aan. "jullie hebben maandag een afspraak in het ziekenhuis. Zal ik Pietje na schooltijd mee naar huis nemen? Hij kan dan ook blijven eten."

Als ze geen auto hebben: bied vervoer naar het ziekenhuis.

Helemaal dit.
En vooral, eten afgeven en weer gaan inderdaad, als je de brenger een urr moet gaan zitten entertainen had je net zo goed zelf kunnen koken.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-03-2019 16:13
Dat is nou precies zo'n loze uitdrukking die ik iedereen wil afraden te gebruiken. Dan moeten mensen om hulp vragen en dat is naast lastig ook nog eens energie die ze wel wat beter kunnen besteden. Ook is het soms lastig te bedenken welke hulp je wil hebben, wie je daarvoor kan vragen en of diegene überhaupt had aangeboden iets te doen.

Kortom: wees concreet.

Vraag of ze behoefte hebben aan een kookgroep. Zoja: zet die op. Ouders van de school die allemaal een dag voor hun rekening nemen en dan voor de familie koken. Dat breng je dan langs. Let op dat je het alleen langsbrengt, afgeeft aan de deur en weer vertrekt. Zo'n 'poule' met hulp kan ook voor andere klusjes. Tuinonderhoud etc.

Vang hun kinderen op als ze een belangrijke afspraak hebben. Bied dit zelf actief en duidelijk aan. "jullie hebben maandag een afspraak in het ziekenhuis. Zal ik Pietje na schooltijd mee naar huis nemen? Hij kan dan ook blijven eten."

Als ze geen auto hebben: bied vervoer naar het ziekenhuis.
Bedankt! Deze tips bedoel ik. Zonder opdringerig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vooral de dooddoener 'bel me als ik iets voor je kan doen' niet gebruiken.
Uit ervaring weet ik dat je die hulp niet gaat vragen. Wel kun je accepteren als hij geboden wordt.
Dus gewoon doen.
Ik ben blij met de vriendin die koffie komt drinken en meteen even de stofzuiger pakt. Of die ander die met een pan eten voor de deur staat.
Maar ik vraag het niet. En dat hoor ik echt vaker.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
03-03-2019 16:16
Bedankt! Deze tips bedoel ik. Zonder opdringerig te zijn.
Wacht nou eerst eens rustig de verdere berichten af.
Er is nog geen definitieve diagnose.
Alle reacties Link kopieren
Een app groep kan ook handig zijn. Wel met de deelnemers duidelijke afspraken maken. Dat het geen kletsgroepje is en ook niet steeds wordt gevraagd 'hoe het gaat'. Wel een groep van mensen die willen helpen en waarbij zij hun hulpvraag op kunnen plempen.

"zou Pietje op donderdag 7 maart met iemand mee naar huis kunnen na school?" en dat iemand zich dan aanbiedt. Zelfde kan dan voor koken en andere klusjes die gedaan moeten worden.

Dus echt een app groep voor hulpvragen. Het moet geen sociale verplichting worden om iedereen dagelijks op d ehoogte te houden van hoe het er voor staat. Dan zuigt het energie ipv dat het wat oplevert.
Concrete hulp aanbieden, dus inderdaad bijvoorbeeld eens stofzuigen, koken of op de kinderen passen. En zelf geregeld vragen wat je kan doen ipv wachten tot ze het aan jou vragen.
karin6789 schreef:
03-03-2019 16:19
Wacht nou eerst eens rustig de verdere berichten af.
Er is nog geen definitieve diagnose.

Er is een metastase gevonden schrijft ze.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-03-2019 16:13
Dat is nou precies zo'n loze uitdrukking die ik iedereen wil afraden te gebruiken. Dan moeten mensen om hulp vragen en dat is naast lastig ook nog eens energie die ze wel wat beter kunnen besteden. Ook is het soms lastig te bedenken welke hulp je wil hebben, wie je daarvoor kan vragen en of diegene überhaupt had aangeboden iets te doen.

Kortom: wees concreet.

Vraag of ze behoefte hebben aan een kookgroep. Zoja: zet die op. Ouders van de school die allemaal een dag voor hun rekening nemen en dan voor de familie koken. Dat breng je dan langs. Let op dat je het alleen langsbrengt, afgeeft aan de deur en weer vertrekt. Zo'n 'poule' met hulp kan ook voor andere klusjes. Tuinonderhoud etc.

Vang hun kinderen op als ze een belangrijke afspraak hebben. Bied dit zelf actief en duidelijk aan. "jullie hebben maandag een afspraak in het ziekenhuis. Zal ik Pietje na schooltijd mee naar huis nemen? Hij kan dan ook blijven eten."

Als ze geen auto hebben: bied vervoer naar het ziekenhuis.
Dit!

Ik heb in een jaar een baby gekregen, verhuisd en mijn beide ouders verzorgd en (binnen een paar weken) verloren. Beide aan kanker. En hoeveel mensen hebben gezegd: "als ik iets kan doen...". Heel lief, maar ik had amper tijd om te bedenken wat er moest gebeuren, laat staan dat ik dan nog iemand moest gaan vragen, instrueren, etc. En toen ik dat dan een keer deed, was de reactie: "ik wil best dingen regelen ofzo, maar ik voel er weinig voor om jullie toilet te gaan poetsen..." (en ja, even een rondje 'met de Franse slag' door het huis was onze concrete hulpvraag, die begrafenis regelen wilde we liever zelf doen :-| :-? ). Dus daar zijn we ook snel mee gestopt.

Die vriendin die de dag na de diagnose voor de deur stond met een tas houdbare boodschappen ("want jullie krijgen nu vast veel volk over de vloer dus dan heb je koffie en koekjes in huis en kun je een keer soep met broodjes eten") en die tante die regelmatig (in overleg) binnenviel en dan ongemerkt even de stofzuiger door het huis haalde, de vaatwasser inruimde of een doekje over de wc joeg... Die mensen waren goud waard :heart:.

Ik heb nog altijd spijt dat ik bij een kennis die het heel zwaar had niet af en toe een ovenschotel aan de deur heb gehangen 'omdat ik me niet op wilde dringen'. Dus stuur ik een ander nu regelmatig een kaartje of iets lekkers of iets dergelijks. Laten we eens lief en zorgzaam zijn voor elkaar, dat maakt de wereld een stuk leefbaarder!
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
03-03-2019 16:27
Er is een metastase gevonden schrijft ze.
Die had ik ook, inmiddels meer dan 20 jaar geleden.
Een aardig kaartje sturen kan altijd.
karin6789 schreef:
03-03-2019 17:28
Die had ik ook, inmiddels meer dan 20 jaar geleden.
Een aardig kaartje sturen kan altijd.

Dan weet je ook dat de bron van die metastase geen griep is, wel?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
03-03-2019 17:28
Die had ik ook, inmiddels meer dan 20 jaar geleden.
Een aardig kaartje sturen kan altijd.

Er staat nergens dat hij doodgaat. Er staat dat hij ziek is en dat ze nog horen hoe ernstig. TO wil ze graag steunen. Want hoe dan ook: hij heeft niet zijn teen gestoten of mannengriep.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-03-2019 17:34
Er staat nergens dat hij doodgaat. Er staat dat hij ziek is en dat ze nog horen hoe ernstig. TO wil ze graag steunen. Want hoe dan ook: hij heeft niet zijn teen gestoten of mannengriep.
Ik ben ook niet dood gegaan, maar vond die attenties idd erg fijn. Van die kleine dingetjes. Een buurvrouw die na elke kuur een kleinigheidje kwam langs brengen bijvoorbeeld, andere buren met een ovenschotel. Alleen al het idee dat er gedacht werd aan hoe ver je was, hoe het überhaupt met je ging was al heel prettig.
Mensen denken vaak te groot, en dat hoeft helemaal niet. Die 'kleine' dingetjes waren goud waard.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 03-03-2019 17:39
3.11% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven