Gezondheid alle pijlers

Ervaringen koolhydraat arm/keto dieet

08-03-2019 09:22 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft er iemand ervaringen met een koolhydraat arm/ keto dieet?

Ik wil graag 10 kilo afvallen. Heb al zoveel geprobeerd maar niks helpt.

Volgens berekeningen zou ik rond de 2000kcal mogen eten, dit haal ik never nooit. Meestal zit ik rond de 1500, soms wat minder. Maar ik val er geen gram door af. Ik eet zo min mogelijk aardappelen, pasta, brood. Enkel waardoor ik een kg afval is als ik veel water drink, vochtverlies dus. Als ik dat een paar dagen niet doe zit het er dus zo weer aan.

Aangezien ik PCOS heb raadde de gynaecoloog me een koolhydraat arm ‘dieet’ aan.

Keto dieet is natuurlijk veel strenger, en moeilijker vol te houden.

Ik heb ook al eens het Simpel Slank boek gekocht en uiteraard gevolgd, 4kg afgevallen. Maar zodra ik weer een beetje brood eet of pasta dan zit het er uiteraard weer aan. En het ging zooo langzaam 4kg op 6 mnd dat vind ik nu niet echt motiverend.

Ik snap uiteraard ook dat je niet 10 kg in een week kan afvallen. En ook totaal niet gezond. Maar iets sneller zou wel fijn zijn.
De meeste zeggen eet gewoon 500kcal minder op een dag dan gaat het langzamer en gezonder. Nou dat doe ik al, plus ik sport. Maar nog geen GRAM eraf. Ik word er gek van.

Groetjesss
Alle reacties Link kopieren
Wat weeg je, Hoe lang ben je, en hoe weet jij zo zeker, hoeveel calorien je binnen krijgt???
Slecht, veel mee afgevallen, zit er ook bijna allemaal weer aan.
Bepaalde dingen verdraagt je slechter als je weer stopt met het dieet.
Ik vond het erg lastig vol te houden.
Ja je valt af als een gek, maar het zit er echt zo weer aan als je weer stopt.
Alle reacties Link kopieren
Weeg je AL je eten? Begin daar anders eens mee, je zal je verbazen over wat je binnenkrijgt..
.
Alle reacties Link kopieren
er is geen quick fix om af te vallen.

belangrijk is dat je je levensstijl aanpast. Niet voor even, maar voor altijd. Dat betekent niet dat je altijd heel streng moet zijn, maar dat je heel bewust omgaat met je voeding.

Die 10 kilo extra heb je er ook niet in 4 weken aan gegeten, dus is het niet realistisch om te denken dat je deze er wel in 4 weken af kan krijgen.

1 kilo vet kost ongeveer 7.700 calorieën om te verbranden of aan te krijgen, dat gaat dus langzaam

veel mensen houden meer vocht vast bij het eten van koolhydraten, dus de kans bestaat dat je na een koolhydraatrijke maaltijd zwaarder weegt. Dit is geen extra vet.

Realistisch en gezond is 5% lichaamsgewicht verliezen in 3 maanden. Dit gaat op een langzame natuurlijke manier, en kan je ook langer volhouden.

Verder is voeding niet alleen belangrijk, denk ook aan goed slapen, verminderen van stress en meer bewegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geprobeerd maar kreeg er enorme diarree van. Echt niet te doen. Het was afgelopen zomer, veel buiten, etc.
Toen ik voor een dagje kanoën de hele ochtend op het toilet zat en een noodplan maakte voor als ik tijdens het kanoën weer moest, was ik er wel klaar mee.

Ik heb altijd al last van mijn darmen, maar niet zo erg als toen.
Alle reacties Link kopieren
pocahontas2 schreef:
08-03-2019 10:37
Ik heb het geprobeerd maar kreeg er enorme diarree van.
(en je gaat er enorm van stinken (vanuit beide kanten)... ook uit mond)
Ik heb het gedaan en ik vond het vreselijk. Wel in een vrij korte tijd 15kg afgevallen. Maar vreselijke diarree en een hele gore stank uit mijn mond.

Toen ik weer een beetje koolhydraten ging eten kwam ik weer als een malle aan.

Koolhydraat arm / keto dieet is geen dieet maar een lifestyle. Het is niet een dieet wat je tot je streefgewicht volgt.
Alle reacties Link kopieren
Sinds augustus vorig jaar eet ik ook koolhydraatbeperkt, maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Die haal ik voornamelijk uit groenten, fruit, zuivel.
Ik eet dus geen aardappelen, graanproducten, suiker, producten waar veel suiker in zit.
Ik maak veel zelf, en daar moet je van houden, want het is wat extra werk natuurlijk.
Ik ben sinds deze leefstijl tot nu toe 18 kilo afgevallen. Maar ik had ook een flink overgewicht en ben er nog niet wat dat betreft.
Soms sta ik een hele poos stil qua gewicht en daarna daalt het weer rustig aan.
Maar ik vind het een prettige leefstijl.
Ik kan voldoende eten, (ongeveer 1600 kcal per dag eet ik).
Heb daar geen/weinig honger bij.
Ik slaap beter, heb meer energie.

Hoe het gaat als ik weer op mijn "oude manier"zou eten? Ik denk dat ik zeker weer zou aankomen, want ik at niet zo gezond.
Maar ik vind dit echt een prettige en gezonde manier die bij mij past.
Ik eet veel gezonder dan dat ik voorheen deed.

Keto heb ik nooit gedaan, dat lijkt mij voor mijzelf te heftig.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Ga naar een dietist en bespreek met haar hoe je op een gezonde, verantwoorde manier kunt afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Familielid van mij doet Keto/carnivoor.
Als we samen eten eet hij letterlijk alleen een paar ballen gehakt + het vet uit de pan.
Lunch gaat ook zo, eieren en vlees.

Hij prijst het de hemel in, maar ik heb het idee dat het nogal gehyped is in de bodybuild wereld.

Heb mij er niet in verdiept maar naast dat je niet meer gevarieerd eet (kan niet goed zijn?) denk je ook niet echt aan het mileu... door alleen vlees te eten.

Goed dit is een uiterste, heb zelf verder geen ervaring met een koolhydraat arm dieet waar je nog wel enigszins gevarieerd eet :-)
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik best makkelijk afgevallen met de weight watchers app.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
08-03-2019 11:13
Ga naar een dietist en bespreek met haar hoe je op een gezonde, verantwoorde manier kunt afvallen.
Dit dus. Diëten werken niet. Het is een lifestyle-verandering. Je moet dus een eetpatroon vinden dat bij je past zodat je dit altijd toe kan passen.

Ik eet 6,5 dag per week volgens een schema wat ik van een voedingsdeskundige van healthadvies Breda krijg.
Ik vind het lekker, goed vol te houden, als je het nodig vindt val je af en als dat niet meer nodig is, krijg je een onderhoud.
Op den duur is dit gewoon de manier hoe je eet en is het prima.
Ik eet echt af en toe een paasei en niet alleen maar sla. Een halve dag per week eet ik alles waar ik zin in heb om mijn verbranding een boost te geven.
4 jaar geleden mee begonnen en alleen tijdens de zwangerschap barstte ik van de cravings en lukte het me vaker niet dan wel om heel gezond te eten.
Nu weer back on track.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ligt de key bij afvallen inderdaad wat veel al zeggen bij het veranderen van je levensstijl en dus eetpatroon. Koolhydraatarm eten schiet je niets mee op want;
1. Zodra je hiermee stopt kom je weer aan
2. Koolhydraten zijn GEEN boosdoener

Vezelrijke koolhydraten zoals volkorenbrood, granen, pasta etc. is niets mis mee. Je moet het alleen met mate eten. Want koolhydraten worden omgezet in energie en als jij meer binnen krijgt dan dat je verbruikt dan wordt het omgezet in vet.

Loze koolhydraten zoals witbrood, pasta, rijst laten staan! Hier haal je niets uit.

En bovenal: bewegen! Hoe vaak en hoelang sport je? Wat doe je dagelijks aan beweging? Je kan nog zo clean eten maar het zal altijd traag gaan als je er niet bij beweegt.

Ik fitness 4x per week en heb een verleden met eten waardoor ik koolhydraten echt als boosdoener zag. Nu eet ik altijd 40-50 gr koolhydraten bij ontbijt (havermout) OF als lunch (nooit beide) en max 40 gr bij het avondeten. Altijd volkoren. Aardappels vervang ik voor zoete. Rijst voor quinoa. Veel zelf maken. Niets uit zakjes. Sausen links laten liggen. Kan mij niet voorstellen dat je dan (in combinatie met sporten) niet afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet nu anderhalf jaar keto. De eerste 3 maanden strict de regels gevolgd en 16 kilo mee afgevallen, daarna de teugels wat laten vieren. Ik ben nog steeds stabiel qua gewicht.

Mijn menstruatiecyclus is dankzij dit ook regelmatig geworden. Ervoor was het super onregelmatig.

Ik eet hetzelfde aantal kcal als ervoor, maar de macro's zijn met keto dus anders verdeeld. En nee, keto betekent niet dat je geen groente meer eet.

Elk lichaam is anders en heeft baat bij een andere verdeling van de macro's. Bij mij werkt deze verdeling het beste.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg de South Beach methode. Vind het heel prettig. De eerste twee weken is koolhydraatvrij, daarna voeg je ze langzaam weer toe. Ik eet eigenlijk (nu de tweede week maar heb het eerder gedaan) 60% groente denk ik de rest eiwitten en zuivel en noten. Voel me er heel goed bij en val af. Maar niet teveel te snel. Ik kan het zeker aanraden.
Alle reacties Link kopieren
flowery schreef:
08-03-2019 13:41
Ik eet eigenlijk (nu de tweede week maar heb het eerder gedaan)
Maar is het niet zo, dat elk dieet, dat je "eerder gedaan hebt", daarmee bewezen niet langdurig werkt??
dus vergeefs is???
Alle reacties Link kopieren
Sow bedankt voor alle reacties, zie nu pas dat mijn bericht goedgekeurd is.

Weightwachters heb ik al gedaan, vond ik persoonlijk beetje vervelend met al die punten en zelf samenstellen. Ik had meer aan een ‘vast’ schema. Dieëtist ook geweest, achteraf was zij totaal niet goed, ze was ook net begonnen. Dat wilt niks zeggen maar in haar geval was het geldklopperij.

Ik eet als ik pasta’s of brood eet volkoren, ik schep 1 aardappel op en soms zoete aardappel en vaker maak ik wat met quinoa of boekweit. Ipv brood eet ik me soms een maiscracker. Zoveel mogelijk biologisch eten en veel groente. Ik weeg ook alles af.
Maar schijnbaar doe ik toch iets verkeerd want ik val écht niet af. Dit is zó frustrerend. En ja ik eet wel 1x in de week een frietje of pizza. Zou dat werkelijk het probleem zijn? Goed is het zeker niet maar het moet wel nog leuk blijven.

Hoe ik weet hoeveel ik binnenkrijg is via de myFitnessPall app. Daar ‘registreer’ ik alles.
En op bepaalde sites kan je ook uitrekenen hoeveel je BmR is enz.

Ik ben 158cm en weeg 67 kilo. Te zwaar dus.

Ik heb nu iets besteld op internet wat KetoX24 heet. Ik heb er nooit in geloofd dat zoiets zou helpen, maar ik dacht weet je wat, misschien helpt dit wel 🤨. Dat zijn dus druppeltjes die je stofwisseling iets versnellen. Maar er zit ook een boekje bij, een dieet in principe, waar je je de eerste 3 weken aan moet houden, en erna 6 weken ook nog maar met een beetje meer koolhydraten. Uiteindelijk in de onderhoudsmodus om het zo maar te zeggen.

Denk zonder die druppels dat je ook wel gaat afvallen op die manier maargoed. Of het vol te houden is, is een tweede. Ik ga het maar proberen..
Alle reacties Link kopieren
Roosje117 schreef:
08-03-2019 15:35
Sow bedankt voor alle reacties, zie nu pas dat mijn bericht goedgekeurd is.

Weightwachters heb ik al gedaan, vond ik persoonlijk beetje vervelend met al die punten en zelf samenstellen. Ik had meer aan een ‘vast’ schema. Dieëtist ook geweest, achteraf was zij totaal niet goed, ze was ook net begonnen. Dat wilt niks zeggen maar in haar geval was het geldklopperij.

Ik eet als ik pasta’s of brood eet volkoren, ik schep 1 aardappel op en soms zoete aardappel en vaker maak ik wat met quinoa of boekweit. Ipv brood eet ik me soms een maiscracker. Zoveel mogelijk biologisch eten en veel groente. Ik weeg ook alles af.
Maar schijnbaar doe ik toch iets verkeerd want ik val écht niet af. Dit is zó frustrerend. En ja ik eet wel 1x in de week een frietje of pizza. Zou dat werkelijk het probleem zijn? Goed is het zeker niet maar het moet wel nog leuk blijven.

Hoe ik weet hoeveel ik binnenkrijg is via de myFitnessPall app. Daar ‘registreer’ ik alles.
En op bepaalde sites kan je ook uitrekenen hoeveel je BmR is enz.

Ik ben 158cm en weeg 67 kilo. Te zwaar dus.

Ik heb nu iets besteld op internet wat KetoX24 heet. Ik heb er nooit in geloofd dat zoiets zou helpen, maar ik dacht weet je wat, misschien helpt dit wel 🤨. Dat zijn dus druppeltjes die je stofwisseling iets versnellen. Maar er zit ook een boekje bij, een dieet in principe, waar je je de eerste 3 weken aan moet houden, en erna 6 weken ook nog maar met een beetje meer koolhydraten. Uiteindelijk in de onderhoudsmodus om het zo maar te zeggen.

Denk zonder die druppels dat je ook wel gaat afvallen op die manier maargoed. Of het vol te houden is, is een tweede. Ik ga het maar proberen..
als het zou werken, zouden artsen het wel voorschrijven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-03-2019 13:45
Maar is het niet zo, dat elk dieet, dat je "eerder gedaan hebt", daarmee bewezen niet langdurig werkt??
dus vergeefs is???
Dat ligt er aan. Geen wet van meden en persen.
Ik eet sinds 2 jaar kha ,keto gaat me te ver.
Ik heb een app Fatsecret en ik voer daar alles in wat ik op een dag eet,
daaraan kan je zien hoeveel kholydraten ,vet en eiwit je die dag binnen hebt gekregen.
Op die app kan je ook nagaan hoeveel calorieen je mag hebben op een dag ,ik zelf eet iets onder de toegestane hoeveelheid,
Ik eet geen brood,geen pasta,geen aardappelen geen pannekoekjes geen wraps maar er zijn zoveel lekkere recepten dat ik het wennen hier aan niet moeilijk vond.
Alle reacties Link kopieren
Ow, ik sport 3x per week een uurtje soms anderhalf uurtje. Voornamelijk krachttraining. Maar mijn gewicht is zeker niet voornamelijk spieren hahaha. Ik ben nooit dik geweest en altijd gesport, maar dit is echt VET. En ik heb een weegschaal die dit meet, zal echt niet zo nauwkeurig zijn maargoed. En ik meet mezelf in cm,s. Ik weet dat gewicht niet alles zegt, maar in mijn geval ben ik echt te dik en niet gezond met al dit vet.
lilalinda schreef:
08-03-2019 15:38
als het zou werken, zouden artsen het wel voorschrijven
Mijn huisarts en de praktijkondersteuners zijn juist heel enthousiast dat ik kha eet, mijn suiker is daarmee goed onder controle ,mijn gewicht is beter,mijn chloresterol is helemaal oke .
De praktijkondersteuner van mijn schoonvader kwam met kha kookboeken aan bij mijn schoonvader.
Roosje117 schreef:
08-03-2019 15:42
Ow, ik sport 3x per week een uurtje soms anderhalf uurtje. Voornamelijk krachttraining. Maar mijn gewicht is zeker niet voornamelijk spieren hahaha. Ik ben nooit dik geweest en altijd gesport, maar dit is echt VET. En ik heb een weegschaal die dit meet, zal echt niet zo nauwkeurig zijn maargoed. En ik meet mezelf in cm,s. Ik weet dat gewicht niet alles zegt, maar in mijn geval ben ik echt te dik en niet gezond met al dit vet.
Voeding is 80% van het werk om af te vallen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch ook eens kijken naar mijn sportprogramma en dit onder begeleiding doen. Van bijna alleen krachttraining ga je niet veel van afvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven